Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#16

Viesti JanneM »

PetriP kirjoitti:No seuroja ja seuroja. Jos on paljon muitakin iäkkäämpiä harjoittelijoita vuorolla ja itse on järkevällä voimatasolla vääntämässä judo on kohtuu turvallista. Ei ole mikään pakko ottaa pystyrandoria, useampikin ikääntynyt harjoittelija jättää sen väliin.

Mutta jos seuran harjoituksissa on pääosin nuoria ja meno-kovaa ei siihen ehkä kannata mennä sekaan. Isommissa seuroissa yleensä on monenlaisia ryhmiä
Sellaisen seuran löytäminen missä jo peruskurssilla olisi mahdollisuus keskittyä ne wazaan on kyllä kiven alla...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#17

Viesti PetriP »

varmasti on kiven alla. Ja alkeiskurssi jossa loputosanottajat on yli 10v voi sekin olla haastavaa. Eli oikeastaan vain sellaiset seurat jotak ottavat harrastajia suoraan kokeneempien ryhmään ovat monella paikkakunnalla ainoa mahdollisuus
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18956
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#18

Viesti Andy »

Millä paikkakunnalla kysyjä asuu? Se rajaa vaihtoehtoja.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#19

Viesti Ile »

Tämä on vähän kerettiläistä, mutta jos liikuntarutiini ei ole kovin vahva viime vuosilta, niin en pitäisi myöskään huonona vaihtoehtona aloittaa jollain sellaisella kamppailulajilla, jossa on kunto-etuliite edessä.

Ja jos seura on kohdallaan, niin se kamppailullinen anti, joka siinä on mukana, tulee myös teknisesti oikein opetettuna.

Eli mielellään oikea kamppailuseura, joka varsinaisen kamppailuopetuksen ohessa tarjoaa näitä kunto-versioita.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#20

Viesti Lasse Candé »

Eiköhän aloittamisen vaikeutta nyt vähän liioitella, kuten myös judon vaarallisuutta. :D

Kysymykseen tulevat peruskurssit ovat yleensä kaikille suunnattuja ja on melko tyypillistä myös heittää mantraa siitä että kuntotasolla ei ole väliä. Tuosta Ilen sanomasta olen siis täysin päinvastaista mieltä ja vähän ihmettelen että se tuli edes esiin. Peruskursseilla kun on yleensä tarkoitus kehittää myös sitä kuntoa.

Kun nyt Judo on jostain syystä (ja mielestäni äkkiseltään ihan hyvistä syistä) se mikä kiinnostaa, niin sitten kannattaa tietenkin mennä sinne. Jos huomaat ettei ollutkaan se juttu, niin sitten seuraavaan. Älä piittaa noista vaaravaroitteluista. Jos tilanne olisi se, miltä nuo pahimmillaan näyttävät, kamppailulajit olisivat varmaan kiellettyjä tai sitten niissä olisi pelkkiä rampoja. Itse asiassa en ymmärrä mistä tuo tuli tähän, kun tyypillisesti täällä painotetaan täysin päinvastaista.

Eli sinne vaan sekaan heilumaan! Kaltaisiasi tulee luultavasti muitakin!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#21

Viesti Mika »

Olen Lassen kanssa samaa mieltä. Kävin judon peruskurssin vuosituhannen alkupuolella, ja kyllä se varsin turvallista oli. Ukemeja eli niitä kaatumisia harjoiteltiin paljon, ja randori eli otteleminen oli pitkälti teknistä. Hiki toki tuli, kuten kuuluikin, mutta en muista että sillä kurssilla olisi kukaan loukannut itseään edes lievästi.

Peruskurssin jälkeen kisakoneet voivat tulla vastaan randorissa, mutta kyllä he taatusti ottavat rennosti aloittelijoiden kanssa. Keskenään ja kisoissa he sitten tempovat vauhdilla.

Muutama onkin oivasti maininnut tuosta painimisen läheisyydestä ja sen vaikutuksesta. Olikin hyvin tokaistu.

Makeka, toivottavasti löydät aikatauluihisi sopivan seuran. :peukku:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#22

Viesti Ile »

Ja onhan nyt kamppailu muutenkin turvallista jos vertaa yleisesti vaikka pallopeleihin tms...
Lasse Candé kirjoitti:
Kysymykseen tulevat peruskurssit ovat yleensä kaikille suunnattuja ja on melko tyypillistä myös heittää mantraa siitä että kuntotasolla ei ole väliä. Tuosta Ilen sanomasta olen siis täysin päinvastaista mieltä ja vähän ihmettelen että se tuli edes esiin. Peruskursseilla kun on yleensä tarkoitus kehittää myös sitä kuntoa.
No, mä olen olen joskus parinkin oikean nekkaajan vetämissä treeneissä nimikkeellä kuntonyrkkeily, ja se oli kamppailullisestikin ihan asiallista kamaa. Olen myös vakavissani miettynyt näin vanhemmiten kuntopainin kokeilemista, kun haluis pikkuisen jotain nujutyyppistä tehdä. En mä tiedä, miksi näiden nimikkeiden esiintuomista tarvitsee niin ihmetellä.

Toki itsekin pidän teh real stuffia periaatteessa parempana, mutta lähinnä nyt pointtina se, että minkälaisia seuroja/porukoita on tarjolla.

Ja ehkä henk. koht. sellainen juttu, että jos itsellä on ollut jotain kremppaa tms., niin olen inhonnut "lusmuilla" oikeissa kamppistreeneissä mutta kuntojutuissa on vähän eri juttu.
kamppailija
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 31
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#23

Viesti kamppailija »

En halua mainostaa tai nostaa seuraa tai lajia jonkun yläpuolelle, mutta esimerkki judon parista. Entisessä seurassani Vantaan Jukarassa aikuisille harrastajille oli ja on kuulemma edelleen pari kertaa viikossa judon perusteet-harjoitus. Tämä harjoitus on tarkoitettu aloittelijoille ja alemmille vöille (mukana tuolloin oli myös keltaisia- ja oranssi vöitä). itse kävin tuolloin seurassa lähinnä yleisissä treeneissä, mutta nykyään tempo ja ilmapiiri olisi minulle nykyään sopivampi, vaikka vyön väri on pikkuisen tummempi.

Jos ketjun aloittaja satut asustelemaan pääkaupunkiseudulla, tämä voisi olla mielekäs vaihtoehto.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 661
Lauteille: Elokuu 2009

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#24

Viesti halmehe »

Real stuff.... ? Jos jamppa menee nyrkkeilyseuran treeneihin ja tekee mukana niin hyvin kuin pystyy kaiken muun paitsi nousee neliöön ottamaan oliko kyse kunto-etuliitteellä olleista treeneistä? Samainen jamppa menee bjj treeneihin ja tekee kaiken muun paitsi ei halua ottaa sparria heebojen kanssa jotka ovat fyysisesti voimakkaampia ja tykkäävät pitää toista sidonnassa 3min kokeillen pytyvätkö siihen oliko kyseessä kuntoilu muoto?
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#25

Viesti Ile »

halmehe kirjoitti:Real stuff.... ? Jos jamppa menee nyrkkeilyseuran treeneihin ja tekee mukana niin hyvin kuin pystyy kaiken muun paitsi nousee neliöön ottamaan oliko kyse kunto-etuliitteellä olleista treeneistä?
Niin, sehän pitää katsoa seuran harjoituskalenterista, että onko siellä se etuliite. ;)

No joo, näinhän se on, että seuralla saattaa olla valikoimassa esim. nyrkkeilyä ja kickboxingia sekä erikseen kuntonyrkkeilyä ja kunto-kickboxingia. Esim. Hipkolla näytti olevan näin, kun vähän aikaa sitten niiden tarjontaa katselin. Molemmat varmaan ihan hyvää kamaa (en tosin ole siellä kokeillut).

Eiköhän nimitysten ero tule siitä, että mitä näkökulmia opetuksessa painotetaan.

Se on sitten vähän eri asia, että jokaisessa lajissahan harjoittelija voi vielä valita, mitä asioita hän ensisijaisesti haluaa itse saada lajista irti. Eli mitä tahansa lajia Aikidosta Keltaiseen Pamppuun ja Laguuni-kunfuun voi harjoittelijan näkökulmasta harjoitella "kuntoilumielessä", mutta se ei vielä tee niistä Kunto-Aikidoa jne.. koska kyse on harjoittelijan omasta näkökulmasta eikä lajin yleisistä painotuksista.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#26

Viesti JanneM »

Mä haluaisin harjoitella kunto-Black Lagoon Monster Kung-Futa.

Ja sitten otankin takini...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Makeka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Syyskuu 2016

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#27

Viesti Makeka »

Kiitos tosi asiallisista ja monipuolisista vastauksista.
Sain paljon lisätietoa ja uutta näkökulmaa etsintääni.

Ehkä voi olla viisasta,
että en laita kroppaani heti alkuun judon vääntöjen ja heittojen pariin.
"Vanhuksella" kun voi paikat venähtää?

Lisäksi olen kuullostellut itseäni ja tuntuu siltä, että
tykkäänköhän sittenkin enemmän karaten tyyppisestä kamppailusta?
Syvä keskittyminen, huuto ja nopea potku/lyönti tuntuu aika nastalle.
Tulee hyvä fiilis.
3v tyttärenikin innostuu, kun isä vähän fiilistelee potkuja ilmaan :)

Sopiskohan karate keski-ikäiselle aloittelijalle ja
Mikähän Karaten riskiluokitus on esim. Judoon nähden?

Asun pienessä kaupungissa länsi-rannikolla joten seura vaihtoehtoja ei kovin monia ole.
Täytyy tyytyä niihin mitä löytyy. Toivottavasti on hyvää porukkaa.
Joten seuraava steppi lienee mennä katsomaan seuran karate harjoituksia.

Saa nähdä mitkä fiilikset sen jälkeen?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18956
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#28

Viesti Andy »

Jos vaihtoehtoja on käytännössä vain muutamia niin viisainta on varmaan käydä kokeilemassa miltä ne tuntuvat. Peruskursseilla saa yleensä käydä ilmaiseksi ainakin kerran tai pari, niin ei tarvitse ostaa sikaa säkissä. Oikeasti tärkeintä tämäntyyppisessä harrastuksessa on se että treeniporukka tuntuu omalta ja sellaiselta että siellä on mukava käydä. Lisäksi on hyvä että harjoitusajat ja treenipaikka sopivat omiin aikatauluihin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18956
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#29

Viesti Andy »

JanneM kirjoitti:Mä haluaisin harjoitella kunto-Black Lagoon Monster Kung-Futa.
Asia voidaan kyllä järjestää. Sinun pitää vain maksaa 300€ kirjautumismaksu, jonka jälkeen valtuutettu BLM-kungfuopettaja ottaa sinuun yhteyttä ja neuvoo lisää. (Olen saanut hieman kosultaatiota eräältä taholta lajin markkinointiin. ;) )
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Judosta parempaa itsetuntoa ja "voimaa" arkeen?

#30

Viesti JanneM »

Andy kirjoitti:Jos vaihtoehtoja on käytännössä vain muutamia niin viisainta on varmaan käydä kokeilemassa miltä ne tuntuvat. Peruskursseilla saa yleensä käydä ilmaiseksi ainakin kerran tai pari, niin ei tarvitse ostaa sikaa säkissä. Oikeasti tärkeintä tämäntyyppisessä harrastuksessa on se että treeniporukka tuntuu omalta ja sellaiselta että siellä on mukava käydä. Lisäksi on hyvä että harjoitusajat ja treenipaikka sopivat omiin aikatauluihin.
Tätä ei voi tarpeeksi alleviivata. Paraskin harrastus on huono jos porukka ei ole hyvä. Paskempikin harrastus voi olla todella hyvä ja mielekäs jos porukka on oikein sopiva. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa