Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

15—20
0
Ei ääniä
20—25
6
11%
26—30
24
43%
31—35
13
23%
36—40
1
2%
41—45
3
5%
46—50
2
4%
51—60
1
2%
yli 60-vuotiaana
0
Ei ääniä
En osaa sanoa (mutta haluan nähdä äänet)
6
11%
 
Ääniä yhteensä: 56

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#1

Viesti Mika »

Aihe on laaja. Ensimmäisenä mieleen tulee tehokkuus, sillä siitähän useimmissa lajeissa lienee pitkälti kyse. Jos kuitenkin katsotte, että sen lisäksi tai jopa sen sijasta kyky opettaa määrittelee terävyyden, sitten tietenkin äänestätte sen mukaan. Myöskään teknistä osaamista ei sovi unohtaa. Jatkuvat loukkaantumiset saattavat nekin vaikuttaa yhtälöön. Valitkaa omat kriteerinne ihan vapaasti, mutta olisi hyvä jos äänenne jakamisen lisäksi perustelisitte valintaanne.

Äänestää ja vastata voi esimerkiksi henkilökohtaisten kokemusten perusteella, mielikuvien pohjalta tai isommilta kuullun mukaan.

Kertokaa myös mitä lajia tai lajeja tarkastelette.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#2

Viesti Mika »

Tanglang-opettaja Brendan Tunks sanoi joskus, että vasta neljänkympin korvilla on Tanglangissa huipussaan. Tähän vaikuttaa ainakin se, että laji on vaikea, mutta ei vaadi esimerkiksi akrobaattisia taitoja. Pitkään ja ahkerasti harjoitellut nelikymppinen on kuitenkin fyysisesti vielä aika kovassa tikissä, jos loukkaantumiset eivät ole estäneet jatkuvaa kehitystä. Tottakai tuossa iässä monen kohdalla perhesyytkin voivat vaikuttaa harjoitteluun, mutta Kiinassa ainakin mestaristason miehet ovat silti panostaneet lajiinsa.

Vastasin siis 41—45-vuotiaana.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Nico Koskeva
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1439
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#3

Viesti Nico Koskeva »

Vastasin 20-25, ainakaan sitä aikasemmin ei tuo tehokkuus niin hyvin tule esille. Teini-iässä kun ei oikein onnistu pysymään yhden asian parissa kovinkaan kauan kun joku muu rupeaa kiinnostaa enemmän. Tosin onhan meitä moneksi, "koti-ihmisenä" tulee enemmän käytettyä aikaa kamppailuun kun ei vastaa kavereiden viesteihin jossa kutsutaan baari-iltaan joka viikonloppu. En sitten tiedä yli 25-vuotiaista kun en sen ikäinen ole. Mielenkiinto kokonaisuudessaan ja tehokkuus alkoi itselläni nousemaan siinä 18-vuotiaana ja se vaan jatkaa nousemistaan.

Jaaa, nyt mä menin ihan sekasin.

Todella vaikea kysymys.. Ihmisiä on niin moneksi :D
Ehkä hain itse tuota että tuossa ikähaarukassa on kaikista eniten tahtoa oppia.
Kwan Nyom Hapkido, 7. Kup
Treenipäiväkirja
Kuvake
TommyV
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 362
Lauteille: Marraskuu 2009

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#4

Viesti TommyV »

Vastasin 26-30 ja katsoin asiaa lähinnä judon kannalta. Tämä on varmaan aika yksilöllistä mutta luulisin että kaikki atribuutit tossa iässä varmaan parhaassa suhteessa. On tullu jo sitä old man powerii ja nopeuskin on vielä tallella ja kroppa ei oo vielä niin kulunut ja tekniikka on aika tapissa. Mutta tässä on vähän oma lehmä ojassa ku täytän kuukauden päästä 26 :lol: Haluaisin ajatella että paras on vielä edessä brushteeth
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#5

Viesti Lasileuka »

26-30 äänestin ihan mutulla. Olettaisin että jos on aloittanut 14-vuotiaana niin fysiikka ja kokemuspuoli voisi olla optimaalisella tasolla. Mutta tiedä häntä. Terävyys on aiemmin ylempänäkin jo mainittuna varmaan paljon yksilöllistäkin ja sen kesto myös.
Itse aloitin karaten vasta 35-vuotiaana ja nyt on 40 vuotta matkamittarissa, eli takana loistava tulevaisuus, häh häh.
Monesti kyllä kironnut että olis sittenkin pitänyt mennä junnuna hojottamaan eikä killittää pätkistä telkkarista, mutta parempi myöhään kuin ei laisinkaan.
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#6

Viesti PDC »

26-30 äänestin sen kannalta mitä muistaakseni esim. Vapaaottelijat ovat iältään kun ovat erinäisten orginisaatioiden puolustavia mestareita. Jos pikaisesti katsoo.

Georges St-Pierre (s. 1981). 2008 vuonna (ikä silloin about 26) voitettuaan mestaruuden on puolustanut sitä tällä hetkellä 5 kertaa 29 vuotiaaksi asti, eli tähän vuoteen.

Matt Hughes (s. 1973). 2001 vuonna (ikä silloin about 28) voitettuaan mestaruuden on puolustanut ja taistellut mestaruudesta 2007 vuoteen asti, eli about 34. Eka häviö tuli 2004, 31vuotiaana.

Tito Ortiz (s. 1975). 1999-2000 vuonna (ikä sílloin 24 - 25) voitti mestaruuden jota puolusti 5 kertaa vuoteen 2002 asti, eli 26 - 27 vuotiaaksi asti.

Sitten on tietenkin tyyppejä kuten Bj Penn ja Randy Couture jotka ovat joka paljon nuorempia tai vanhempia. Mutta noin suunnilleen. Jos tekisi kunnon katsauksen esim. juuri UFC mestareihin niin tulokset voisivat olla ihan muuta kuin 26-30. Tää oli enemmänkin heitto.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 2

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#7

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

20-25, koska mä oon 25 ja terävimmillilmänmi..?
Nico Koskeva
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1439
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#8

Viesti Nico Koskeva »

Jaawa kirjoitti: 20-25, koska mä oon 25 ja terävimmillilmänmi..?
Kerkesin jo juhlia kun vihdoinkin joku äänesti samaa kun minä, mut odotin vähän parempaa perustelua! :evil:
Kwan Nyom Hapkido, 7. Kup
Treenipäiväkirja
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 2

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#9

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Felipewiii kirjoitti:
Jaawa kirjoitti: 20-25, koska mä oon 25 ja terävimmillilmänmi..?
Kerkesin jo juhlia kun vihdoinkin joku äänesti samaa kun minä, mut odotin vähän parempaa perustelua! :evil:
Hah. No okei. :)
Kyllä mä sitä mieltä oon että tuossa iässä on se hurjin kehityspiikki saavutettavissa, sen jälkeen hiipuu se potentiaalintavottelun tahti, vaikkei se koskaan pysähtyiskään. Ja lähinnä kyse on tuon ikäsen kropasta, mihin se venyy, mihi se pystyy.

Toisista näkökulmista katotut, "muunlaiset" terävyydet riippuu taas henkisestä tehosta - ne jotka muka ei, niillä ei oo väliä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#10

Viesti tohtorismies »

Urheilu mies on just siinä 25-30. Sitkeyttä ja voimmoo on eniten siinä 30-40v ja pelisilimee alkaa olla hyvin siinä kolmefemma+.

Eli tu tö deth meininkeihin kolmestakympistä eteenpäin kun sitä kuuluisaa "elämänkokemusta" alkaa olla plakkarissa sekä niitä treenivuosia.
Viimeksi muokannut tohtorismies, helmi 25, 2011, 20.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Riku Ähvä
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 505
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Porvoo
Etulaji: BJJ/SW
Takalajit: Shukokai Karate

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#11

Viesti Riku Ähvä »

Äänestin 26-30. Uskon että näinä vuosina on mahdollista saavuttaa paras kunto-/taitotaso. Tosin taitotaso voi vielä nousta, mutta kunto ennemmin laskee kun nousee.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#12

Viesti Presenter »

Sanoisin että vapaaottelussa se on tällä hetkellä noin 30v +-2v. Toisaalta se voi johtua siitä, että laji nykymuodossaan on aika nuori ja nykyiset huiput ovat aloittaneet hieman vanhemmalla iällä. Tämä siis ihan vaan vaparin puolella, mistään yleisestä tappelukyvystä on vaikea sanoa.

Esimerkkinä UFC:n mestarit tällä hetkellä:

Cain Velasquez, 28v
Mauricio "Shogun" Rua, 29v
Anderson Silva, 35v
Georges St-Pierre, 29v
Frankie Edgar, 29v
José Aldo, 24v
Dominick Cruz, 25v

Sitten vaikka Strikeforcesta muutama:

Alistair Overeem, 30v
Rafael Cavalcante, 30v
Ronaldo "Jacare" Souza, 31v
Nick Diaz, 27v
Gilbert Melendez, 28v
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#13

Viesti Aihki »

Urheilussa 25 +- 3, tositilanteissa jossain 25-40 välillä. Toisaalta "old age and treachery is a good combination". Yksilöjen väliset erot ovat mahtavat, mutta Kenraali Aikaa ei ole vielä kukaan voittanut.

Aihki
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#14

Viesti n0k »

toukokuussa tulee 26, ja olen kovemmassa kunnossa kuin olin 25.
Joten 26-30, tällä hetkellä :)
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Missä iässä kamppailija on terävimmillään?

#15

Viesti JanneM »

Fysiologisestihhan se on vissiin 35v. (vastain 31-36)
Tämän jälkeen alkaa fyysinen rappeutuminen, mutta silmä vielä kehittyy huimasti ennen tätäkin tietenkin silmä kehittyy. Silmällä tässä tarkoitan otelun lukemisen kykyä ja taktsisteknistä kykyä jne. Kyl te tiedätte.

Eli jos ajatellaan että fyysisesti ja teknisesti samaan aikaan paras mahdollinen ikä on 35 vuotiaana.
Tämä tietenkin edellyttää sen, että on treenannut aktiivisesti lapsesta saakka ja kaikki kehityksen herkkyysvaiheet on käytetty hyödyksi.
JOs näin ei ole, niin se henkilökohtainen piikki ihmisellä voi olla melkeinpä mikä vaan. Riippuen siitä mitä ja miten treenaa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 7 kurkkijaa