Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hermopisteet

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

#41

Viesti sinappi »

saarikko kirjoitti:
sinappi kirjoitti:
DeusVult kirjoitti:
SJR kirjoitti: Toimiiko hermopistejutut oikeasti?
Ei toimi. Jos niitten varaan lasket tositilanteessa, niin huonosti kuule käy. Treeneissä on välillä kiva tökkiä kaveria kipupisteisiin, mutta kun vaihtaa tyyppiä ja koittaa samaa temppua niin heppu seisoo ilmeenkään värähtämättä: "eikö tunnu missään?" -"ei..?"

Toki sitten on niitä "hermopistetekniikoita" jotka toimivat yleensä kaikille, kuten nenän "keskiruston" rusikoiminen (sori en tiedä mikä sen lääk.tiet. nimi on), korvan taakse kun painaa voimalla kohti aivoja niin yleensä sattuu myös.

Mutta nämä kaikki "isku-läpsy-kosketus-ja-kaveri-tippuu-kuin-eno-veneestä" -tekniikat ovat kyllä aivan silkkaa pas... tellifantasiaa. Tai minä ainakin mielelläni voin tarjoutua vapaaehtoiseksi kun näitä temppuja seuraavan kerran jossain demotaan. En sitten vain haluaisi kuulla näitä tavallisia selityksiä kun temppu ei toimikkaan, kuten "sulla on huono ki", tai "sulla on varpaat väärässä asennossa" tai "ei nää kaikille toimi"
Samaa mieltä. Täysin naurettavaa tehdä näistä hermopistehyökkäyksistä itsetarkoitus, kun ne sitä eivät ole eivätkä ole olleet.

Unohdit kootuista selityksistä: "siun kieli oli väärässä asennossa ni ei toiminu."
Lukee sitten Sun Tsuta tai Clausewichiä niin perusjuttu on että kamppailu on senkin kaaosta. Mihinkään ei voi 100 % luottaa. Niin se on lyönneissä, potkuissa, heitoissa, kuristuksissa, heitoissa, hallintaotteissa, lukoissa ja hermopisteissä. Joskus toimii joskus ei.
Juuri tämän kaaoksen takia kovin hienomotorisia juttuja on mahdoton suorittaa.

Olen minäkin tehostanut otteita kiushoja painelemalla ja kaivanut kuristuksia hermopisteillä kipua aiheuttaen, mutta siihen se jää. Ne voi auttaa joissain jutuissa, mutta ei kannata vartavasten lähteä yrittämään jotain hermopisterävellystä.

Osaako joku selittää, että mitä ihmiskehossa pitäisi tapahtua esim. hermopistetyrmäyksessä ja mihin tämä perustuu? "oikosulku" ei sano minulle oikeen mitään.
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

#42

Viesti F. M. Luder »

sinappi kirjoitti: Samaa mieltä. Täysin naurettavaa tehdä näistä hermopistehyökkäyksistä itsetarkoitus, kun ne sitä eivät ole eivätkä ole olleet.
Ei tässä ketjussa puhuttu hermopistehyökkäyksistä itsetarkoituksena.



Niille (skeptikoillekin) joita asia kiinnosta, suosittelen hermopisteseminaareja joita varmasti järjestetään silloin tällöin eri lajien puolesta. Joka kesä pidetään ainakin Porissa hermopisteseminaari, joka on avoin kaikille. Näistä tapahtumista on varmaan enemmän hyötyä kuin siitä, että jankkaa asiasta netissä, tulitte sitten käännytetyiksi tai ette. ;)
Sape
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 374
Lauteille: Elokuu 2007

#43

Viesti Sape »

sinappi kirjoitti: Osaako joku selittää, että mitä ihmiskehossa pitäisi tapahtua esim. hermopistetyrmäyksessä ja mihin tämä perustuu? "oikosulku" ei sano minulle oikeen mitään.
Oikosululla varmaan tarkoitetaan sitä, että keho saa liikaa liian voimakkaita ärsykkeitä yhtäaikaisesti. Aivot eivät voi käsitellä kaikkia ärsykeimpulsseja ja ne kytkeytyvät pois päältä.

Joihinkin hermoihin painaminen vaikuttaa hyvinkin eri paikkoihin kuin missä itse hermo kulkee. Mm. jalkapohjassa on useita pisteitä joita painamalla voidaan hoitaa kipuja ympäri kehoa.
Myös kyynärpään lähettyviltä löytyy pisteet joista painamalla voi lievittää kipua (esim. tenniskyynärpän aiheuttamaa).
Kaulaa kiertävää hermoa (ei muista oikeaa nimeä nyt) painamalla sydämen syke hidastuu, tulee väliaikainen sydämenpysähdys (heikkosydämisillä jopa pysyvä) ja luonnollisesti taju lähtee.

Tiedän hermopisteiden toimivan, itse tosin olen käyttänyt/minuun niitä on käytetty parantavassa, ei tyrmäävässä tarkoituksessa.
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

#44

Viesti Esa Tyynismaa »

Ei taaskaan voi kuin hämmästellä ihmisten kielteistä suhtautumista kaikkeen mitä ei itse ymmärrä/osaa...
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#45

Viesti Mika »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Ei taaskaan voi kuin hämmästellä ihmisten kielteistä suhtautumista kaikkeen mitä ei itse ymmärrä/osaa...
Hyvä ettet ole lukenut Potkua 1½-2 vuotta sitten. :D

Eteenpäin ollaan menty ja mennään.

Peräänkuuluttaisin kaikilta avointa ja ystävällistä keskustelutapaa. Samaa mieltä ei tarvitse olla, mutta asioita voi ilmaista niin monella tavalla. On kuitenkin mahdottoman suuri ero julistaa jotakin kantaa kuin rehellisesti kysyä asiasta.

:hippy2:
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#46

Viesti PaavoH »

SJR kirjoitti: Eikö noi tekniikat olis sitten esim. MMA-otteluissa suosittuja, jos aina saisi toisen tajuttomaksi helposti?
Enpä usko että kovin moni MMA-tyyppi tuhlaa aikaansa/uskottavuuttaan/uskoaan ettimällä ja harjoittelemalla noita juttuja, joita ei oo MMA-kehissä nähny suoritettavan tai opettajansa opettavan :p

Mä haluisin tässä välissä kysyä, että ootteko te nyt siis jotka puolustatte hermopisteitä sen kannalla että siis voidaan tapella pelkillä "hermopiste iskuilla" (miten tää muuten määritetään ? mahd. vähän voimaa käyttäen osumapinta-alaa vaan vahingoituksen maksimoimiseen tms ?) ilman mitään apuja niinkuin lyöntiä, otetta yms. ?

Musta olisi vain tärkeää erotella tämmönen, tällasista kun yleensä tulee helposti niitä väärinkäsityksiä. Ite en sano puolesta tai vastaan, ei olisi kovin taktista kun ei oikee paljon hermopiste juttuja oo tullu vastaan.

Ellei niitä voi laskea hermopiste jutuiksi, kun Sipilä CLF:ssä otti mun ranteesta jonkun lukon ja liikautti jotai niveltä niin refleksinä jalat kiiruhti minua kohti lattiaa. Tai sitte sitä ku baji-opettaja kerran demosi sellasta horjuttamis tekniikkaa, ja sanoi yhtäkkiä "and oh you can also do this" ja kopautti mua jonnekkin ojentajan tienoille millon se käsi muuttu makarooniksi. Kyllä mä sitä liikuttaa pystyin mutta ei siinä voimaa ollut :p


EDIT: Sanajärjestystä selvennetty
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#47

Viesti Kyynikko »

Killuminati kirjoitti: Ellei niitä voi laskea kun Sipilä CLF:ssä ..
Ei voi.






(mm. siksi että lukoilla horjuttaminen kai on eri asia kuin tässä tarkoitettavat hermopisteet?)
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

#48

Viesti F. M. Luder »

Killuminati kirjoitti: Mä haluisin tässä välissä kysyä, että ootteko te nyt siis jotka puolustatte hermopisteitä sen kannalla että siis voidaan tapella pelkillä "hermopiste iskuilla" (miten tää muuten määritetään ? mahd. vähän voimaa käyttäen osumapinta-alaa vaan vahingoituksen maksimoimiseen tms ?) ilman mitään apuja niinkuin lyöntiä, otetta yms. ?
En ole sillä kannalla. Tekniikoita voi ehkä tehostaa hermopisteitä käyttämällä, mutta se vaatii tosiaan sitä osaamista. Jos ei osaa, ei toimi. Minäkään en juuri osaa.
Kuvake
uku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 806
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#49

Viesti uku »

Killuminati kirjoitti: Mä haluisin tässä välissä kysyä, että ootteko te nyt siis jotka puolustatte hermopisteitä sen kannalla että siis voidaan tapella pelkillä "hermopiste iskuilla" (miten tää muuten määritetään ? mahd. vähän voimaa käyttäen osumapinta-alaa vaan vahingoituksen maksimoimiseen tms ?) ilman mitään apuja niinkuin lyöntiä, otetta yms. ?

Musta olisi vain tärkeää erotella tämmönen, tällasista kun yleensä tulee helposti niitä väärinkäsityksiä. Ite en sano puolesta tai vastaan, ei olisi kovin taktista kun ei oikee paljon hermopiste juttuja oo tullu vastaan.

- - Tai sitte sitä ku baji-opettaja kerran demosi sellasta horjuttamis tekniikkaa, ja sanoi yhtäkkiä "and oh you can also do this" ja kopautti mua jonnekkin ojentajan tienoille millon se käsi muuttu makarooniksi. Kyllä mä sitä liikuttaa pystyin mutta ei siinä voimaa ollut :p

EDIT: Sanajärjestystä selvennetty
Itse olen sen verran vanhanaikainen, että en usko, että on olemassa tekniikkaa tai lajia, jolla olisi annettavaa niin paljon, että muita/muuta ei tarvittaisi kontaktitilanteessa; en siis usko vain yhden lajin tai tekniikan ylivertaisuuteen. Pelkät lukot eivät riitä, eivät lyönnit, potkut, vartalon kontaktit, horjutukset, aseet tai hermopistetekniikat jne. vaan mielestäni kaikki tukevat toisiaan. Ja jos puhutaan "ideaalikamppailijasta", repertuaarissa on paljon vaihtelua ja mahdollisuuksia vastata tilanteen vaatimilla, spontaaneilla, muuttuvilla tavoilla. Näkisin, että hermopistetekniikat ovat vain yksi osa-alue kontaktitilanteissa.

Baji-opettajan käyttämä kikka perustuu hermopistetekniikoihin ja hyvään anatomian/fysiologian tuntemukseen. Nervus radialis eli värttinähermo, joka haarautuu plexus brachialiksesta eli hartiapunoksesta, hermottaa muun muassa ojentalihasta eli m. triceps brachiita. Oikein käsiteltynä ja oikeaan paikkaan shokkivaikutuksen saatuaan lihas saattaa reagoida "lyömällä" itsensä yli, vrt. sähköisku, sulakkeen palaminen. Sama ilmiö toistuu hitaammassa muodossa esim. jos istuu vaikkapa tyttöystävänsä kanssa puiston penkillä pitkään ja pitää kättään hänen olkapäällään, penkin reunan painaessa vasten ojentajaa, ja ylösnoustuaan lihas ei välttämättä toimi vähään aikaan juuri ollenkaan; on puutunut, tunnoton ja voimaton hermon ollessa puristuksissa. Ja kaikkihan tuntevat "kiukkuhermoon" eli kyynärpäähän sopivasti osuvan iskun ja siitä aiheutuvan kivun ja puutumisen tunteen. :)
Zeus
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Huhtikuu 2007

#50

Viesti Zeus »

Näistä artikkeleista löysin mielenkiintoista juttua hermopisteistä ja niitä koskevista legendoista sekä toimivuudesta tositilanteissa. Jonkin verran mainostusta mukana, mutta vaikutti kohtalaisen järkevältä tekstiltä... jokainen päättäkööt uskottavuusarvon itse.. :shock:

http://www.fightingarts.com/reading/article.php?id=423" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.fightingarts.com/reading/article.php?id=429" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.fightingarts.com/reading/article.php?id=430" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#51

Viesti flammee »

Onkos muuten kropassa muita hermopisteitä jotka tuntuvat samalta kuin se kyynärpäähermo? Onko kaikki hermopistetreeni siis silleen niinku v*ttumaisen tuntuista? :p
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
uku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 806
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#52

Viesti uku »

flammee kirjoitti: Onkos muuten kropassa muita hermopisteitä jotka tuntuvat samalta kuin se kyynärpäähermo? Onko kaikki hermopistetreeni siis silleen niinku v*ttumaisen tuntuista? :p
Kyllä, kropassa on lukuisia muitakin kohtia, joista saa aikaan samanlaisen tunteen kuin iskusta kyynärpäähän ja osasta vielä ilkeämmän, lamauttavamman. Vastauksena toiseen kysymykseen voisin vastata, että jos treenataan vaikka uutta lukkoa ja kokeillaan sen toimivuutta "tositilanteessa", niin harvemmin se orgasmilta tuntuu (tai no, niitäkin pervoja löytyy). :)
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#53

Viesti AriJ »

Mää vaan aina alan miettimään heti tämmöistä ketjua lukiessani, että mitähän kukin kirjoittaja mahtaa hermopisteillään oikein tarkoittaa... ja jos tarkoittavat eri asioita, niin keskustelu voi olla aika hankalaa... ainakaan rakentavasti.... :(

On T3h str33t muistelen... olikos ollut Mjölnir? juu, oli... kertoneen pudottaneensa porukkaa työtehtävissä ollessaan hermopisteestä.... :shock:

Aijjoo, mutta maksankärki ja leuka ei tainneet ollakaan "hermopisteitä" :oops:
______________________
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

#54

Viesti Kaptah »

Ja lusikkaa soppaan :D

Itse henkilökohtaisesti en lähtisi matsaamaa MMA-kehässä hermopistetekniikoilla, koska siellä vastustaja on yleensä melko varuillaan. En siis lähtisi missään tilanteessa sparraamaan tai ottelemaan niillä.
Tämä pelkästään siitä syystä, että ainakaan minulla ei riitä tarkkuus ja taito siinä vauhdissa. Ei se silti tarkoita, että koko homman voi yksioikoisesti luokitella Juhan Af Grann -osastolle.

Kuten joku jo mainitsi, hermopisteitä voi käyttää lukkojen tehostajina.
Eli kun kadunmies x tulee ja käy rynttyisiin kiinni, tällöin voidaan tehdä jokin nivellukko, jota tehostamaan voi ottaa juuri jonkun "hermopisteen".
Käden vieminen pikkuhiljaa kaverin kyynärtaipeeseen on paljon vähemmän provosoivaa kuin käden nyrkkiin puristaminen.
Ja toki MMa-kehässä nähdyt tekniikat toimivat ainakin yhtä hyvin samassa tilanteessa, no doubt. Mutta jos ei haluta vahingoittaa kaveria ja joutua raastupaan, niin em. tekniikat ovat mielestäni kovin hyödyllisiä.

Itse olen kokenut lyönnistä käden menevän kokolailla turraksi (-> turta),
Jalka on mennyt alta potkusta sisäreiteen, ei niinkään kivusta vaan voimattomuudesta.
Ja jokainen nyt tietää leuan pisteen, johon nyrkkeilijätkin sihtaavat (kai).
Akupunktiotakin on tullut kokeiltua (ottavana ja antavana osapuolena)

Eli väitän että ei, ei se varmaankaan ole humpuukia... :teacher:
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
Kuvake
uku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 806
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#55

Viesti uku »

Ôari kirjoitti: Mää vaan aina alan miettimään heti tämmöistä ketjua lukiessani, että mitähän kukin kirjoittaja mahtaa hermopisteillään oikein tarkoittaa... ja jos tarkoittavat eri asioita, niin keskustelu voi olla aika hankalaa... ainakaan rakentavasti.... :(
Jep, oikeassa olet. Itse olen perustanut mielipiteeni puhuessani hermopisteistä seuraavanlaisesti: tekniikat jotka kohdistuvat hermojen käsittelyyn tai niistä saatavien ärsykkeiden manipuloimiseen, voidaan löyhästi pukea hermopistetekniikoihin, vaikkakin täytyy silti erottaa suorat kontaktit triggereihin, suora isku lihakseen (hermoon) tai hermosolmujen eli ganglioiden manipuloiminen laittamalla "piuhat" kiinni toisesta päästä; hermopistetekniikoita silti kaikki.
Ôari kirjoitti: On T3h str33t muistelen... olikos ollut Mjölnir? juu, oli... kertoneen pudottaneensa porukkaa työtehtävissä ollessaan hermopisteestä.... :shock:

Aijjoo, mutta maksankärki ja leuka ei tainneet ollakaan "hermopisteitä" :oops:
:D Leuassa tosin kyllä on molemmin puolin imelät kohdat.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 64 kurkkijaa