Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kinesioteippaus

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Kinesioteippaus

#11

Viesti Vanhakankea »

Olen itse menossa sekä tuohon perus- että jatkoteippauskurssille kunhan tässä aika järjestyy. Pitää varmaan kaivaa anatomian opukset esille, ettei teippaa ketään sairaalakuntoon. Nooh, lähinna tuo rouvaa ja itseäni onkin tarkoitus teippailla.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kinesioteippaus

#12

Viesti Elina »

Oon käynyt istumassa yhden kinesioteippausluennon, koulutus itsessään jäi sairastumisen takia väliin, mutta olen menossa koulutukseen kohtuupiakkoin. Ja mua teippaillaan aina välillä kotona harjoitusmielessä, eli olen useaankin kertaan ollut teipattuna. Hirveästi en vielä asiasta tiedä, mutta tässä muutama hajatus.

Kinesioteippauksessa on tietyt periaatteet, ja sitä voi käyttää hyvin moneen tarkoitukseen (esim. asennon korjaaminen, kivun lievittäminen) - tavoite sitten ei niin kovin yllättävästi sanelee sen, kuinka teipataan, mutta kinesioteipin etuhan tavalliseen teippiin on se, että se ei sinällään tue liikaa eikä estä liikettä. Voisi kai puhua ns. fasilitoivasta tuesta, eli tuki on sen verran kevyt, että se auttaa oikeassa liikeaktivaatiossa ja/tai aktivoi lihaksia sen sijaan että passivoisi niitä. Siksikin kannattaa huomioida, että jos kyse on esimerkiksi vammakohdan tukemisesta, niin tarvitaanko järeämpää tukea kuin kinesioteippiä.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Kinesioteippaus

#13

Viesti Lohikäärmepallo »

Jonkun verran olen teippaillut ja hyväksi havainnut. Kinesioteipillä saa aktivoitua tai rauhoitettua lihaksia, riippuen siitä millainen on teippauksen tarkoitus. Ligamenttien tukemiseen, rasitusvammojen ehkäisyyn ja ruhjeiden paranemisen nopeuttamiseen olen tehnyt ihan onnistuneita teippauksia.

Perusperiaatteet eri teippaustekniikoissa ovat melko yksinkertaisia, mutta vaativat jonkin verran perehtymistä lihasanatomiaan.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kinesioteippaus

#14

Viesti MikaM »

Ilmeisesti tämä toimisi myös hyppääjän polven kanssa?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kinesioteippaus

#15

Viesti Andy »

Nyt on teipit olleet muutaman päivän paikoillaan ja sellainen fiilis on, että niiden laittamisen jälkeen revähdyksen paraneminen on nopeutunut. Tietysti on mahdotonta sanoa, etteikö käänne parempaan päin olisi voinut tapahtua teipeistä riippumatta, mutta ainakin on mahdollista, että niistä on ollut apua.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Kinesioteippaus

#16

Viesti Lohikäärmepallo »

Hyppääjän polven oireita voi lievittää teippaamalla. Teipin päätä kiinnitetään parin sentin pätkä venyttämättä polven alla sääriluussa tuntuvan klunssin alapuolelle, sitten teippiä venytetään melkein sen verran mitä se venyy ja teipataan polvilumpion päälle asti niin. Sen jälkeen pitäisi olla vielä vaikka 10-15 senttiä teippiä, joka kiinnitetään etureiteen reisilihas venytettynä, teippiä ei lihaksen päällä enää venytetä. Jos teippi meni kohdalleen oikein, sen pitäisi olla polvessa sileä ja reiden päällä rypyssä kun jalka on normaalisti suoristettuna.

Aika moni fyssari ja urheiluhieroja teippailee nykyään. Jos usko omiin taitoihin horjuu, niin kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kinesioteippaus

#17

Viesti MikaM »

Aika on tänään, sittenpähän nähdään.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Jusimir
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 41
Lauteille: Huhtikuu 2010
Paikkakunta: Forssa

Kinesioteippaus

#18

Viesti Jusimir »

Elina kirjoitti: Kinesioteippauksessa on tietyt periaatteet, ja sitä voi käyttää hyvin moneen tarkoitukseen (esim. asennon korjaaminen, kivun lievittäminen) - tavoite sitten ei niin kovin yllättävästi sanelee sen, kuinka teipataan, mutta kinesioteipin etuhan tavalliseen teippiin on se, että se ei sinällään tue liikaa eikä estä liikettä. Voisi kai puhua ns. fasilitoivasta tuesta, eli tuki on sen verran kevyt, että se auttaa oikeassa liikeaktivaatiossa ja/tai aktivoi lihaksia sen sijaan että passivoisi niitä. Siksikin kannattaa huomioida, että jos kyse on esimerkiksi vammakohdan tukemisesta, niin tarvitaanko järeämpää tukea kuin kinesioteippiä.
Elina summailikin jo perusteita hyvin. Itte olen käyttänyt kinesioteippausta asiakkaiden kanssa paljonkin. Joskus teippaus auttaa, joskus ei. Mistään ihmeentekijästä ei siis ole kyse, vaikka jotkut tahot niin julistavatkin :) Toisaalta kun teippaaminen kestää vain jokusen minuutin eikä vasta-aiheita ole juurikaan, ei teippaamalla mitään häviäkään.

Kinesioteippauksen perusidea on toiminnan normalisoiminen: voidaan aktivoida heikkoa ja inaktiivista lihasta, rentouttaa kireää ja yliaktiivista lihasta, korjata asentoa, lievittää kipua jne. Eli, kuten Elina jo sanoikin, kyse on toiminnallisemmasta hoidosta kuin perinteisellä tukiteipillä. Tämän takia se on hyvä apukeino liikehäiriöiden korjaamisessa. Hmm... "korjaaminen" kuulostaa niin passiiviselta, että sanotaan vaikka "pois oppimisessa" :D Aktiivinen kuntoutus for the win :)

Kun perusperiaatteet ja tekniikat ovat hallussa, teippausta voi soveltaa ongelman ja tavoitteen mukaan. Tämän lisäksi on olemassa valmiita teippausmalleja yleisimpien ongelmien hoitoon, joita on tässäkin ketjussa mainittu (esim. hyppääjän polvi, plantaarifaskiitti jne). Näitä on ihan paksuiksi opuksiksi asti.

Fysioterapeutin näkökulmasta kinesioteippaus on hyvä työkalu muiden joukossa. Terapiassa en missään nimessä käyttäisi sitä ensisijaisen hoitona (mikä ei valitettavasti taida olla ihan tavatonta...) vaan muiden interventioiden tukena. Kuntoilijan ja urheilijan näkökulmasta se on näppärä kotikonsti pienimpien vaivojen helpottamiseen :) Tosin kinesioteipin käyttö on melko paljon konstikkaampaa kuin perinteisen tukiteipin, joten asiantuntijan ohjeistus on paikallaan jos teippauksesta aikoo saada hyötyä irti.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Kinesioteippaus

#19

Viesti flammee »

Eli siis ei ole näyttöä että kinesioteippaus tekisi jotain?

http://boingboing.net/2012/08/02/olympi ... ven-s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kinesioteippaus

#20

Viesti Andy »

Pidin niitä teippejä pari viikkoa ja oma fiilis on se, että ne nopeuttivat paranemista selvästi. Tietysti tätä on mahdoton sanoa varmasti, kun ei ole toisessa jalassa verrokkivammaa, jota ei olisi teipattu, mutta aiempiin kolhuihin ja niiden paranemisiin nähden uskon että etua oli. Aion käyttää jatkossakin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kinesioteippaus

#21

Viesti Elina »

flammee kirjoitti: Eli siis ei ole näyttöä että kinesioteippaus tekisi jotain?

http://boingboing.net/2012/08/02/olympi ... ven-s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli vähän turha linkki :smt003

Kyllä tuolla on ihan järkevät systeemit kinesioteippauksen takana. Pitää vain ymmärtää anatomiaa ja biomekaniikkaa...pointsit sille, joka pystyy lyhyesti ja järkevästi selittämään asian nyt auki tähän. Mä en usko siihen oikein pystyväni. :smt003
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kinesioteippaus

#22

Viesti MikaelF »

Elina kirjoitti:
flammee kirjoitti: Eli siis ei ole näyttöä että kinesioteippaus tekisi jotain?

http://boingboing.net/2012/08/02/olympi ... ven-s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli vähän turha linkki :smt003

Kyllä tuolla on ihan järkevät systeemit kinesioteippauksen takana. Pitää vain ymmärtää anatomiaa ja biomekaniikkaa...pointsit sille, joka pystyy lyhyesti ja järkevästi selittämään asian nyt auki tähän. Mä en usko siihen oikein pystyväni. :smt003
Hnmmm ja minä taas suhtaudun aavistuksen skeptisesti siihen ... Haluan hiukkasen lisää näyttöä sen vaikuttavuudesta ennen kun rupean maksavia asiakkaita laskuttamaan sen K-teipin käytöstä. Pitäisi varmaan taas tehdä vähän omaehtoista aiheen katsastelua medlinessa.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Kinesioteippaus

#23

Viesti flammee »

Elina kirjoitti:
flammee kirjoitti: Eli siis ei ole näyttöä että kinesioteippaus tekisi jotain?

http://boingboing.net/2012/08/02/olympi ... ven-s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli vähän turha linkki :smt003
Kyl.. :smt003 Mutta oli siellä takana parempikin linkki--
http://www.theatlantic.com/technology/a ... ng/260615/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lyhkäsesti ilmastuna siellä kerrottiin että suurin osa tutkimuksesta jota aiheesta on tehty on aika surkeata, esim. kontrolliryhmät puuttuu ja että näytöt hyödyistä ovat epämääräisiä ja vähäisiä ja kenties perustuvat enemmän placeboon.


Tjaa, vähän tarkemmin luettuna ja myös jutun kommenttiosiota havaitsin että tuo on vissiin aika huono kirjoitus... Siinä todetaan että kinesioteippaus ei tee juuri mitään kun tutkimuksissa on havaittu että kinesioteipillä ei ole juuri vaikutusta verrattuna muun tyyppisiin elastisiin teippeihin... :p
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kinesioteippaus

#24

Viesti Elina »

MikaelF kirjoitti:
Elina kirjoitti:
flammee kirjoitti: Eli siis ei ole näyttöä että kinesioteippaus tekisi jotain?

http://boingboing.net/2012/08/02/olympi ... ven-s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli vähän turha linkki :smt003

Kyllä tuolla on ihan järkevät systeemit kinesioteippauksen takana. Pitää vain ymmärtää anatomiaa ja biomekaniikkaa...pointsit sille, joka pystyy lyhyesti ja järkevästi selittämään asian nyt auki tähän. Mä en usko siihen oikein pystyväni. :smt003
Hnmmm ja minä taas suhtaudun aavistuksen skeptisesti siihen ... Haluan hiukkasen lisää näyttöä sen vaikuttavuudesta ennen kun rupean maksavia asiakkaita laskuttamaan sen K-teipin käytöstä. Pitäisi varmaan taas tehdä vähän omaehtoista aiheen katsastelua medlinessa.
:D Kyllä siinä on ainakin ihan selvää fasilitoivaa etua. Ja eihän se ajatus taustalla ole mitenkään sen kummoisempi kuin että teipin elastisuus mahdollistaa liikkeen esteettömämmin kuin esim. urheiluteipillä teipattuna. Olen itse saanut kokeilla molempia samaan vaivaan (olkapääkipu) - urheiluteippi tuki selvästi paremmin ja auttoi pitämään olkapään asennon, mutta kinesioteippi ei rajoittanut olkapään liikkeitä samalla tavalla kuten urheiluteippi.

Mutta vähän niin kuin kaikessa muussakin käsillätehtävässä, niin teippaajan ammattitaidolla on suurin merkitys.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Kinesioteippaus

#25

Viesti Lohikäärmepallo »

Tutkimuksissa tässä asiassa on sama ongelma kuin kaikessa ihmisten vaivojen tutkimisessa. Tutkimusryhmiä on hankala kasata, koska harvemmin löytyy edes kahta ihmistä, joilla on yhtä aikaa täsmälleen sama vaiva, jonka hoitovastetta voitaisiin tutkia. Vammojen tahallinen aiheuttaminen saman ikäisille ihmisille, joilla suhteellisen samanlainen terveydentila ja elämäntavat olisi ainut konsti saada vertailukelpoisia tuloksia ja sellaiseen koejärjestelyyn liittyviä eettisiä ongelmia ei varmaan tarvitse erikseen mainita. Luotettavien tutkimustulosten puutteen perusteella voitaisiin varmaan mitätöidä suurin osa fysikaalisista hoidoista.

Kinesioteippaus on minusta parhaimmillaan lihasaktivaatiota lisäävänä tai vähentävänä teippauksena. Puhtaasti tukiteippauksen tekisin ehkä mieluummin urheiluteipillä, mutta kinesioteipillä pystyy tekemään ohjaavia teippauksia joita ei tavallisella urheiluteipillä pääsääntoisesti voi tehdä. Ligamenttien ja lihaskalvojen teippauksesta on myös hyviä kokemuksia.
Itse olen niin vakuuttunut teippauksen hyödyllisyydestä, että käytän sitä maksavien asiakkaiden hoidon osana. Mutta kuten kaikki muutkin hoitomuodot, teho ei ole täysin varma. Aika paljon riippuu siitä onko osannut hahmottaa oikein asiakkaan vaivojen syyt eivätkä kaikki reagoi hoitoihin samalla tavalla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa