Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

teippaus/tuet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Bull
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 100
Lauteille: Helmikuu 2005

#11

Viesti Bull »

Todentotta kannattaa alottaa vahvistamaan lihaksia, eli polven omia aktiivisia tukijoita ennenkuin alkaa käyttämään pelkkää päälle vedettävää tukea niissä, jos siis plvet ovat vain ns. löysät eikä mitään vammaa ole vielä päässyt syntymään. Itsellänikin on luonnostaan löysät ristisiteet polvissa eikä se menoa haittaa. Pitää reiden lihaksia vaan vahvistaa niin ei pääse muljumaan niin helposti ja sen tiedostamalla toi psykologinen puolikin pysyy kunnossa. :)
A.A.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1166
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

#12

Viesti A.A. »

Rannetuet voisivat kieltämättä olla hyvät Yyterissä ja monelle niistä on jo tainnutkin olla rutkasti apua siellä. Etenkin jos ei ole tottunut hyvin seisomaan käsillään tai tekemään paljon käsillä tuettua akrobatiaa, se pehmeä hiekka saattaa helposti rasittaa rannetta. Toisaalta itse olen vetänyt kaikki ne x leiriä jolla olen ollut ilman mitään tukia missään ja rasituksen tuntuminen on vain hienoista. Pakko kai kuitenkin myöntää että olen tämän kokoinen kuin olen (verrattuna siis esim. sinuun Bahar) eli toki voimaa löytyy, joka varmasti auttaa (tukee) itsestään. Mutta tuskin tuotakaan voi sen ihmeemmin korostaa. Jotkut siellä käyttää tukia, jotkut ei. Itse en ole käyttänyt. Jotkut ovat käyttäneet myös jo mainittua urheiluteippitaktiikkaa.

Vaikka olen kyllä silti harkinnut rannetukien hankkimista käsiseisontaa varten. Ne kerrat kun on tullut tehtyä edes alkeellisetkin tuet kädessä, on seisonta tuntunut heti hivenen tukevammalta. Toisaalta tämähän tuntuu huijaamiselta. ;)

Olisiko Questão sinulla kokemusta/suositeltavaa käsilläseisonnasta ja rannetuista?
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#13

Viesti Questao »

Aamupäivää.

Voin minä mielipiteeni sanoa. Mulla on itsellä rasitusmurtunut ranne liiallisesta yhdellä kädellä seisonnasta ja sitä saikin parannella aika kauan. Lisäksi lääkärit ei ollut sitä mieltä, että ranteen pitäisi edes kestää sitä jatkuvaa seisoskelua...

Mulla on siis hivenen jäykät ranteet, joten ensinnäkin olen pyrkinyt venyttämään niitä notkeammiksi. En tarkoita siis pelkästään sellaista lämmittelyn yhteydessä tapahtuvaa ranteiden vääntelyä vaan ihan erillisenä harjoituksena tehtävää ranteiden notkistusta; venytyksiä osaat varmaan tehdä.

Sitten siinä toipumisvaiheessa pidin ranteissa kaiken aikaa sellaisia erittäin viileitä ja salibandysta tuttuja rannelämppäreitä. Se tuntui parantavan ranteiden olotilaa oikein paljon. Käsilläseisojaystäväni E. pitää sellaisia myös treenatessaan.

Lisäksi teen yleensä erilaisia ranteenvahvistusliikkeitä kuin mikäkin mielipuoli. "Punnerruksia" kämmentyveltä sormien tyviin ja siitä vielä sormenpäille ja nyrkin sulkemista ja avaamista ja ranteiden pyörittelyä ja mitä näitä nyt on.

Yritän myös välttää kovin pehmeällä alustalla käsilläseisomista, koska silloin ranne taittuu minun olotilaani nähden yleensä liikaa. Yritän siis tehdä treenit puupalikoilla tai nojapuilla tai kovalla lattialla. Tuo nojapuutreeni on lopettanut minun rannesäryt kyllä ihan kokonaan. Se on parasta.

Mutta kun sitten joskus olen joutunut treenaamaan sillä murtuneella ranteella niin olen kokenut halvan rullalautailurannetuen parhaaksi. Se menee sen ranteen yli ja jos se on halpa, antavat muoviosat yleensä juuri sopivan verran periksi, niin että ranne kääntyy vähän alle 90 asteen, mutta ei enempää.

Muita vaihtoehtoja olisi itse pitkästä nahanpalasta tehtävä rannetuki, joka kierretään ranteen ympärille peukalosta alaspäin. Toimii ja on halpa ja muotoiltavissa, mutta yleensä liian kireällä minulle. Maunonen demosi myös jonkinlaista telinevoimistelijoiden käyttämää ranteen ympärille teipattavaa lämppärin muotoista tukea, mutta sellaiset painavat kässärissä rannetta aika pahasti, auttaa ehkä rekillä parhaiten?

Nyt kun kirjoitin tämän niin en enää tiedä, mikä se kysymys oikein oli. Toivottavasti tämä nyt vastasi.

- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Bahar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1901
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti Bahar »

AteenanPaarma, millaiset käsisiteet? Kyllä, harrastan pääosin kungfuilua, mutta kyseiselle leirille menen vain ja ainoastaan treenaamaan akrobatiaa...

Ranteet minulla ei yleensä ole rasittuneet käsilläseisontoja tehdessä, ajattelin vaan että ennaltaehkäisy voisi olla hyvästä...

Enemmän minua tällä hetkellä kuitenkin huolettaa tämä nilkka. Tänään kokeilin tehdä kärrynpyörää. Ei kestä sitä kovinkaan hyvin. Leirillä halusin harjoitella nimenomaan aerialia (perhosvolttia), ja pitäisi mahdollisimman hyvin päästä tukemaan nilkkaa.. Ajattelin teipata ja laittaa sitten tämän tukisiteen. Pitäisi saada pehmennettyä alastuloa nilkalle mahd. paljon. Ja onhan minulla Buranaa :p

Millaisia nilkanvahvistusliikkeitä on? Minulla on niin muljuvat nilkat muutenkin, olisi tosiaankin hyvä saada vahvistettua niitä.. Ja miksei ranteitakin.

Ps. Kuulin jostain että pidemmän päälle tukien käyttäminen löystyttää kautta heikentää niveliä. Totta vai tarua?
Bahar Tokat
Youtube-kanava
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti Kitten »

Bahar kirjoitti: AteenanPaarma, millaiset käsisiteet??
Jos saan omasta puolesta vastata, niin esim. tällaiset.
Bahar kirjoitti: Millaisia nilkanvahvistusliikkeitä on? Minulla on niin muljuvat nilkat muutenkin, olisi tosiaankin hyvä saada vahvistettua niitä.. ?
Tasapainolauta, jonka voi rakentaa itsekin esim. pallosta tai rullasta ja laudasta.

Kuva
Bahar kirjoitti: Ps. Kuulin jostain että pidemmän päälle tukien käyttäminen löystyttää kautta heikentää niveliä. Totta vai tarua?
No ainakin teoriassa luonnollinen tuki voi kärsiä pitkäaikaisessa käytössä, vrt. esim. kipsatun raajan lihaskuntoa kipsin poiston jälkeen, kun lihaksia ei ole käytetty.
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#16

Viesti tube »

Bahar kirjoitti: Enemmän minua tällä hetkellä kuitenkin huolettaa tämä nilkka. Tänään kokeilin tehdä kärrynpyörää. Ei kestä sitä kovinkaan hyvin. Leirillä halusin harjoitella nimenomaan aerialia (perhosvolttia), ja pitäisi mahdollisimman hyvin päästä tukemaan nilkkaa.. Ajattelin teipata ja laittaa sitten tämän tukisiteen. Pitäisi saada pehmennettyä alastuloa nilkalle mahd. paljon. Ja onhan minulla Buranaa :p

Millaisia nilkanvahvistusliikkeitä on? Minulla on niin muljuvat nilkat muutenkin, olisi tosiaankin hyvä saada vahvistettua niitä.. Ja miksei ranteitakin.
Mmh. Mitäs jos vaikka antaisit sen nilkan ihan parantua ja sitten vasta treenaisit voltteja? Ei tule kyseeseen?

Mun mielestä paras nilkkatuki/side/teippi on Aircast (tai vastaava, esim Dynacast), joka on semmoinen kahden jalkapallosäärisyndin näköinen velcrolla kiinnitettävä nilkkatuki, missä on ilmatyynyt sisällä. Sallii liki vapaan ojennuksen ja koukistuksen, mutta jalkaterä ei, mmm, käänny sivusuuntaan (siis estää pro-supinaatio- tai inversio-eversio-liikkeen). Teippaaminen ajaa lähes saman asian mutta on työlästä ja iho voi tykätä kyttyrää - mainittu kirja on hyvä opus jos tälle tielle meinaa lähteä. Elastisista siteistä nilkassa ei ole mitään mainittavaa hyötyä paitsi lämpöisä ja turvallinen olo.

Mitä polviin tulee... Polvinivelen stabiliteetistä iso osa tulee lihaksista, ennenkaikkea reiden lihaksista. Mistä vaan fysioterapeutilta (paikallinen terkkula lienee ihan hyvä vaihtoehto) saa ohjeet, joita kannattaa käydä treenaamassa kädestä eli jalasta pitäen kerta tai pari. Lisäksi tietysti pitää kysyä, onko tekniikassa parantamisen varaa siten, että polvet eivät vääntyile luonnottomasti.


/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#17

Viesti porky »

Olen kokenut lättäjalkaisena ja löysänilkkaisena sellaiset neopreeniset nilkkatuet ihan hyväksi ratkaisuksi. Ei niistä tueksi ole silloin jos jotakin menee pieleen niin että nilkka nyrjähtää, mutta ne muistuttavat kuitenkin pelkällä olemassaolollaan jalkaterän asennosta. Minulla kun tahtoo muuten jalkaterä juostessa yms. osoittaa juuri sinne minne milloinkin tuulee :roll: . Olen häärännyt nilkkatuilla nyt jotakuinkin puolivuotta, ja mielestäni sellaiset pienet nyrjähdykset ovat huomattavasti vähentyneet ja penikkatautioireetkin lievittyneet lähes olemattomiin...
Saija Tarvainen
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#18

Viesti Tohtori Krabola »

Bahar kirjoitti: Tänään kokeilin tehdä kärrynpyörää. Ei kestä sitä kovinkaan hyvin. Leirillä halusin harjoitella nimenomaan aerialia (perhosvolttia), ja pitäisi mahdollisimman hyvin päästä tukemaan nilkkaa.. Ajattelin teipata ja laittaa sitten tämän tukisiteen. Pitäisi saada pehmennettyä alastuloa nilkalle mahd. paljon. Ja onhan minulla Buranaa :p
Suosittelisin jättämään aerialin väliin, nilkan rasitus on liiallista. Keskustele asiasta Markuksen ja Kurtin kanssa.
Ps. Kuulin jostain että pidemmän päälle tukien käyttäminen löystyttää kautta heikentää niveliä. Totta vai tarua?
Jos tukia käyttää silloin, kun ei ole vammaa niin onhan niillä "löystyttävä" vaikutus. Tuet ovat siis kriittisimmälle ajalle ja sen jälkeen tulisi yrittää ilman. Itse onnistuin pidentämään oman nilkkavammakierteen vuoteen, koska käytin nilkkatukia koko ajan.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa