Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Maastossa juoksu

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Maastossa juoksu

#1

Viesti kollegiassessori »

No niin, isäni siis sanoi ettei asfaltilla paljoa paranisi juosta, sillä se ei tee hyvää kropalle(nilkat, polvet ja selkä eivät tykkää hyvää.), joten ajattelin että Porin mettään voisi mennä juoksemaan. Minulla on sinne noin 7-8 kilometriä matkaa, mutta kesällä pääsen sinne pyörällä hyvin. Saan siitä hyvät alkulämmittelytkin.

Ajattelin kysyä siis että millaiset kengät tarvitsen ja että onko metsässä juoksemisesta mitään asioita mitä tarvitsisi tietää? Ja puhuiko isäni asiaa vai onko tuo soopaa?
llok
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 66
Lauteille: Lokakuu 2006

#2

Viesti llok »

Kai asfaltilla on ihan hyvä juosta jos on sellaset lenkkarit joissa on iskunvaimennus tai joku niin pehmentää. Ite joskus pelasin perus konversen lenkkareilla katukorista ja tuli penikkatauti :)

niissä ei siis ollut minkäänlaista vaimennusta.
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

#3

Viesti kollegiassessori »

llok kirjoitti: Kai asfaltilla on ihan hyvä juosta jos on sellaset lenkkarit joissa on iskunvaimennus tai joku niin pehmentää. Ite joskus pelasin perus konversen lenkkareilla katukorista ja tuli penikkatauti :)

niissä ei siis ollut minkäänlaista vaimennusta.
Isäni mainitsi että kunnola vaimennetut lenkkarit voivat helposti maksaa parisataa euroa, eikä minulla tosiaankaan ole sellaisiin varaa.
llok
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 66
Lauteille: Lokakuu 2006

#4

Viesti llok »

no mulla on sellaset 50:n euron adidakset joissa on geelivaimennus. Ne 200:n euron kengät on varmaan jotku ammattitason popot ja vuoden 2009 mallia mutta saat varmasti halvallakin kunnon kengät kun kattelet tarjouksia ;)
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#5

Viesti Verr »

kollegiassessori kirjoitti:
llok kirjoitti:Kai asfaltilla on ihan hyvä juosta jos on sellaset lenkkarit joissa on iskunvaimennus tai joku niin pehmentää. Ite joskus pelasin perus konversen lenkkareilla katukorista ja tuli penikkatauti :)

niissä ei siis ollut minkäänlaista vaimennusta.
Isäni mainitsi että kunnola vaimennetut lenkkarit voivat helposti maksaa parisataa euroa, eikä minulla tosiaankaan ole sellaisiin varaa.
Vähän reilulla satasella saat aktiiviharrastajan hyvät lenkkitossut. Katsele vaikka Asics:in mallistoja, ja etsi edellisvuoden värejä. Maastoon ei ole edes pakko mennä, tien reunalla on yleensä soraa/nurmikkoa, jossa on jo pehmeämpi ja mukavampi juosta.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#6

Viesti Elina »

Päkiävaimennetut maksavat yleensä yli satasen (myös kantavaimennus), pelkällä kantavaimennuksella varustetut kengät ovat halvemmat. Tarjouksia kannattaa silmäillä - omista juoksukengistä en ole ikinä maksanut 80 euroa enempää (aina päkiävaimennetut). Kannattaa kysyä neuvoa urheiluliikkeen myyjältä, muttei silti ostaa kalleimpia mahdollisia. Kenkiä kun on kiertolöysiä ja kiertojäykkiä ja neutraaleja ja pronaatiotukisia...

Jos meinaa juosta paljon maastossa, niin maastoon tarkoitettuja lenkkareita on myös olemassa. Niillä on sitten hyvä juosta myös talvisin, koska pohjakuviointi pitää paremmin kuin tavallisessa juoksukengässä.

Aloittelevan juoksijan kannattaa ehken juosta pehmeämmällä alustalla, koska kovalla alustalla juokseminen saattaa mm. altistaa penikkataudille varsinkin jos kengät ovat huonot. Saattaakin olla parempi juosta ainakin alkuun enemmän pururadalla tai vastaavalla nivelystävällisemmällä alustalla.

Toisaalta tärkeämpää kuin se alusta on matkan kasvattaminen maltilla ja niiden kunnollisten kenkien hankinta.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3348
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

#7

Viesti Eppu »

Jos tahtoo sijoittaa kunnon metsätossuihin :smt003 Oma kokeilu (tutun "tossuilla") ja ostan heti omat kun sopivasti tulee ylimääräistä (eli en varmaan koskaan). Nilkkaa saisivat vaan tukea hieman enemmän :?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18969
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#8

Viesti Andy »

Eikö olisi hieman helpompi juosta siinä tien vierellä kuin maastossa. Ei mene nilkkoja poikki ja silleen.

Itse olen vähän turhan iso kaveri juoksemaan huonoilla lenkkareilla, joten olen aina investoinut laatuun.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3348
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

#9

Viesti Eppu »

Oma mielipiteeni, sikäli kun se muita kuin meidän kissaa kiinnostaa (ja sitäkin vain ruokapurkin takia), että hankkikaa polkupyörät. Saa enempi vauhtia, näkee enempi maisemia ja on enempi kolean näköinen viilettäjä kuin lenkkareitaan syyttävä puhisija.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#10

Viesti flammee »

Eppu kirjoitti: Oma mielipiteeni, sikäli kun se muita kuin meidän kissaa kiinnostaa (ja sitäkin vain ruokapurkin takia), että hankkikaa polkupyörät. Saa enempi vauhtia, näkee enempi maisemia ja on enempi kolean näköinen viilettäjä kuin lenkkareitaan syyttävä puhisija.
Polkupyörällä liikutaa paikasta toiseen, siihen kelpo vehje, kuntoilussa aika onneton lenkkeilyyn verrattuna.. Lenkkeilyssä on pakko tehdä työtä kokoajan liikkuakseen eteenpäin ja se rasittaa kehoa kokonaisvaltaisemmin. Lisäksi pyöräily kuulemma jumittaa takareisiä. Ja pyöräilen aina kun käyn treeneissä tunnin verran yhteensä. Mulla on vahva perstuntuma että jos lenkkeilisin tuon ajan niin kuntoni olisi huomattavasti parempi.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#11

Viesti Elina »

No, enpä tiedä. Kyllä pyöräilykin on todella tehokasta :) Lenkit ovat vaan pidempiä ja pyöritystekniikalla on väliä, samaten tietysti pyörälläkin. Kyllä ne huippupyöräilijät ovat hapenottokyvyltään ihan kunnioitettavalla tasolla (tosin heillä taitaa peruslenkit olla viittä tuntia).
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#12

Viesti Jussi Häkkinen »

Kuva

Vibram Five Fingers. Ei pullaa kantapään alla.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti bodyguard »

Eppu kirjoitti: Oma mielipiteeni, sikäli kun se muita kuin meidän kissaa kiinnostaa (ja sitäkin vain ruokapurkin takia), että hankkikaa polkupyörät. Saa enempi vauhtia, näkee enempi maisemia ja on enempi kolean näköinen viilettäjä kuin lenkkareitaan syyttävä puhisija.
Pidän tätä vähän huonona neuvona. Mikäli siis ei ole mitään juoksemista haittaavia vammoja niin juoksu on pelkästään kuntoilun kannalta parempi vaihtoehto.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#14

Viesti mronkain »

llok kirjoitti: no mulla on sellaset 50:n euron adidakset joissa on geelivaimennus. Ne 200:n euron kengät on varmaan jotku ammattitason popot ja vuoden 2009 mallia mutta saat varmasti halvallakin kunnon kengät kun kattelet tarjouksia ;)
Vaimo osti aikoinaan tosi hyvät juoksukengät vähän päälle satasella (tästä on nyt pari vuotta). Veikkaisin että kategoriassa 50-150 euroa saa ihan hyvät. Malli, merkki ja sopivuus riippuu paljolti omasta fysiologiasta, juoksutyylistä ja -tavoista. Itse en esim. pitäisi kauheasti asfaltilla juoksusta, vaikka juoksua harrastaisinkin. Liikun mieluummin maastossa tai hiekkatiellä.

- Marko
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#15

Viesti mronkain »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Kuva

Vibram Five Fingers. Ei pullaa kantapään alla.
Wow. Mihin moiset kalossit on alun perin tarkoitettu? Ensimmäisenä tuli mieleen että tuollaiset voisivat olla meloessa hyvät.

- Marko
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa