Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Rasitusastma?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#21

Viesti Mika »

Raskausajan stressi nostaa syntymättömän lapsen riskiä saada astma tai muu allergia.
>>>
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#22

Viesti Elina »

Paappa kirjoitti: Kaivoin tämän ketjun esiin, koska minulle määrättiin Ventolinea rasitusastman oireisiin. Oireet: varsinkin aamuisin röörit tukossa, yskänpuuskia jotka ovat niin voimakkaita että voi tulla kouristuksen takia laatta, rasituksessa yskää ja kurkusta tunkee limaa.

Lääkäri sanoi myös että kannattaa hankkiutua eroon tietyistä viherkasveista ja että varsinkin makuuhuoneessa ei saisi pitää mitään koristekasveja, varsinkaan Saniaisia tai Limoviikunaa. Aamuisin olen lääkkeen ottanut ja se vaikuttaa heti, yskä loppuu siihen. Aika pitkään tämä yskävaihe on kestänyt, yli vuoden. Varsinkin eilen huomasin että lääke helpottaa treenaamista olennaisesti.

Vastaavia kokemuksia?
Minulla on astmaoireisiin nyt Seretideä (sis. avaavan lääkkeen sekä steroidia, joka hoitaa keuhkoputkia). Resepti on myös Ventolinea varten, mutta se on ainakin nykyään ainoastaan kohtauslääke - näin kertoi lääkäritäti. Ilmeisesti Ventolinea ei saisikaan enää määrätä jatkuvaan käyttöön, vaan astmaa hoidetaan nykyään noilla yhdistelmälääkkeillä - näin ymmärsin.

Seretide helpottaa muuten oloa aika laillakin. Minulla ei yleensä liikunnan aikana ole ongelmaa, mutta aamuisin ja liikunnan jälkeen saattaa tulla juurikin tuommoisia voimakkaita, kouristavia yskänpuuskia. Välillä niinkin rankasti, että laatta tosiaan saadaan aikaiseksi ja vertakin on nähty. Ei mitenkään hienoa. Odottelen lämpimämpiä kelejä, koska tämmöiset viileät ilmat tekevät hallaa ( :p ).

Hienointa tuossa lääkityksessä on silti se, että saa nukuttua öisin 8) Ja kun tietää, että jos keuhkoputkentulehdus joskus vielä yllättää, niin sitä kammottavaa kuristuvaa tunnetta ei tarvitse sietää.
Aerkank
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 60
Lauteille: Toukokuu 2005

#23

Viesti Aerkank »

Mika kirjoitti: Raskausajan stressi nostaa syntymättömän lapsen riskiä saada astma tai muu allergia.
Pitäisikö tässä alkaa seuraamaan ylipotkijoiden potkunettiaktiviteettia, eli kanavoituuko potkunettistressi sisäsyntyisten mahapotkujen seurantaan :oops:

En huomannut, onko tämä PDF ollut vielä täällä http://www.astmaonline.com/_mshost54103" onclick="window.open(this.href);return false; ... /Astmaopas. Hyvällä hoidolla astman kanssa voi yltää melkoisiin suorituksiin.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

#24

Viesti AlexMachine »

Paappa kirjoitti: Kaivoin tämän ketjun esiin, koska minulle määrättiin Ventolinea rasitusastman oireisiin. Oireet: varsinkin aamuisin röörit tukossa, yskänpuuskia jotka ovat niin voimakkaita että voi tulla kouristuksen takia laatta, rasituksessa yskää ja kurkusta tunkee limaa.

Lääkäri sanoi myös että kannattaa hankkiutua eroon tietyistä viherkasveista ja että varsinkin makuuhuoneessa ei saisi pitää mitään koristekasveja, varsinkaan Saniaisia tai Limoviikunaa. Aamuisin olen lääkkeen ottanut ja se vaikuttaa heti, yskä loppuu siihen. Aika pitkään tämä yskävaihe on kestänyt, yli vuoden. Varsinkin eilen huomasin että lääke helpottaa treenaamista olennaisesti.

Vastaavia kokemuksia?
1,5 vuotta sitten syksyllä asuin käytännössä erään naisen kanssa ja oireeni alkoivat hyvin samalla tavalla. Aamulla yskin kirkasta limaa, tuntui että keuhkoputket tukossa ja tosiaan tuntui että laatta lentää tai kylkiluut on kovilla kun yskii. Sitten oireet ottivat vielä harppauksen ja heräilin 4-5 aikaan aamuyöstä siihen että en saanut henkeä. Tuntui kuin olisi ohuen pillin läpi yrittänyt hengittää. Kala kuivalla maalla sanonta avautui..
Sitten vaaan lekuriin. PEF testi sellaisella uudella mittarilla joka piirsi käyriä alku- ja loppupuhalluksen arvoista ym.. Pef arvo oli 380....
Allergiatestit näytti puhdasta, ja määrättiin avaavaksi lääkkeeksi Bricanyl ja hoitavaksi Flixotide. Sitten niitä pari viikkoa ja PEF-arvojen mittausta aamuin illoin.
Tilanne nyt: Eka 6 kk ja en tarvinnut avaavaa enää käytännössä ollenkaan. Flixotiden sain lopettaa ja ohjeet mukaan että tarvittaessa kuuri käyttöön (varsinkin jos flunssa ja keuhkot oireilee.). Yhden 3 kk kuurin käyttänyt sen jälkeen hoitavaa lääkettä talvella ja nyt olo on melko hyvä. PEF arvo näyttää 720 tällä hetkellä.
Tuossa kuukausi takaperin sain sitten kuulla että tällä kyseisellä naisella jonka kanssa silloin asuin, oli iso kylppäri remontti edessä. Paljastunut kunnolla kosteutta ja hometta kylppärissä ja saunassa. Mietin vain että lievät oireet ovat olleet jo muutamia vuosia ennen tuota, mutta olisikohan huono sisäilma vähitellen ärsyttänyt enemmän ja laukaissut astman kunnolla päälle..
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#25

Viesti Elina »

Tuopa onkin mielenkiintoinen kysymys.

Minulla astma puhkesi tänä vuonna, kun siirryin tuossa helmikuussa työhuoneeseen, joka viime vuoden puolella oli päässyt kastumaan pahasti (tällä hetkellä tilassa on ilmanpuhdistus). Ongelmat alkoivat tuossa maaliskuun lopulla, kun tavallinen nuha pitkittyi jälkitaudein ja olipa siinä jopa keuhkoputkentulehdus, jota ei ole koskaan aiemmin ollut...
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#26

Viesti Mika »

Tätä onkin pohdittu.
Kilpahiihtäjien astmaoireilun taustalla on todennäköisesti keuhkojen rajun tuuletuksen aiheuttama hengitysteiden kuivuminen, osoittaa lääketieteen lisensiaatti Eeva-Maija Karjalainen väitöskirjassaan. Se tarkastettiin Helsingin yliopistossa perjantaina 13.6.
>>>
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
normaalilapsi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 492
Lauteille: Toukokuu 2008

#27

Viesti normaalilapsi »

Mankin oireet kyllä kuulostavat tosi tutuilta. Itsellä on ollu astma suurinpiirtein aina (allergiaperäinen, ilmenee joskus rasituksessakin) Oli pienempänä sitä luokkaa, että tyyliin joka toinen päivä olin sairaalassa hengittelemässä.Ja saatoin olla tiheiden kohtausten takia viikkoja pois koulusta.Aika ikävä, kun oli ollu pitkään oireettomana (niinku yleensä murrosiässä on) mut kun mun piti pitää reenaamisesta taukoo rikkinäisen jalan takia, niin astma palasi. Mää en välttämättä ymmärrä ottaa ny reenatessa kohtauslääkettä, kun aattelen kohtauksen iskiessä että: kunto ny on päässy näin huonoks että kunto pettää , ja sitten tyhmästi lisään vauhtia :roll: ... pitää opetella uudestaan ottaan tarvittaessa tota jauhoo keuhkoihin. Mut tota kohtauslääkettä en yleensä suostu julkisellapaikalla ottamaan, ellei kohtaus ole sitä luokkaa että meinaa tukehtua. En aina ees kanna lääkitystä mukana. Kun mää oon ihan pienestä tota astmaa hävenny, ja on siitä mua kiusattukin. V**uttaa että alko taas!!
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#28

Viesti Gyokuro »

AlexMachine kirjoitti: 1,5 vuotta sitten syksyllä asuin käytännössä erään naisen kanssa ...
Sori, mutta repesin tälle aivan täysin. :lol:
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Janney
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1008
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: ESPOO

#29

Viesti Janney »

Epäilen että itelläni on allergia/rasitusastma siskollani on ja hänen kanssaan keskustellut aiheesta ja sopii oireet hyvin. Tuppaa varsinkin kesäsin olemaan pirun vaikia hengitellä treeneissä.

Treenasin viime viikolla kovaa 3 päivänä putkeen ja nyt on viikon ollut keuhkot siinä kunnossa että ei asiaa treeneihin. Yskä hirviä ja kun nukkumaan menee niin voi kuunnella omien keuhkojen rahinaa. Nyt olen miettinyt tarkemmin niin monta vuotta ollut jo kesäsin näin. Kunhan lomilta tulen niin allergia/astma testit edessä. Vähän kyllä kismittää kun näin paksupäinen ollut että monta vuotta jo vaivannut mutta lääkäriin en ole mennyt.

Ei ole kiva kun treenaus on näin vaikiaa kun vaivaa tämmönen kokoajan... Noh jos ne lääkärit jotain osaisivat sanoa.
------------------------------------------------------
BJJ / Satunnaisesti joskus harvoin nykyään jotain muuta.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#30

Viesti Elina »

Elina kirjoitti: Tuopa onkin mielenkiintoinen kysymys.

Minulla astma puhkesi tänä vuonna, kun siirryin tuossa helmikuussa työhuoneeseen, joka viime vuoden puolella oli päässyt kastumaan pahasti (tällä hetkellä tilassa on ilmanpuhdistus). Ongelmat alkoivat tuossa maaliskuun lopulla, kun tavallinen nuha pitkittyi jälkitaudein ja olipa siinä jopa keuhkoputkentulehdus, jota ei ole koskaan aiemmin ollut...
Niin, tähän täytyy lisätä, että varsinainen astmadiagnoosi odottaa vielä itseään. Ensi viikolla jatkotutkimuksiin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa