Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

tabitha

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2056

Viesti tabitha »

ti 13.10.

BJJ 90min. Kehonhallintaa alkuun, sitten 2x10 kyykyt, punnerrukset, linkkarit. 10min lämmittelypaini ja sitten 2 sweeppiä reverse de la rivasta. Olivat aika helppoja (siinä mielessä, että muistan vieläkin miten ne menivät). Toinen oli ns. matoguardi.

3x9min sparria. Keskimmäinen erä valmentajan kanssa, se oli aika raskasta. Tunsin myös itseni todella kömpelöksi :D

Kokonaisuutena treenit oli aika kevyet, koska tekniikkaa tehtiin pitkään.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2057

Viesti tabitha »

Olin vajaan viikon flunssassa. Aluksi oli kuumettakin. V*tutti maata himassa etenkin kun tämä sattui tenttiviikon jälkeisen lomaviikon kohdalle.

ma 19.10. uskalsin mennä lukkopainitreeneihin. Olin juuri toipunut, mutta treenit sattuivat olemaan aika rankat. Alkuun käsipainia joku 10x1min, ensin ilman jalkoihin menoja, sitten niiden kanssa ja lopuksi sai viedä mattoon. Sitten pystysparria (rankkaa). Tekniikkaa oli vähän ja yksinkertaisesti, yksi jujin hakeminen selästä. Loppuaika tavallista sparria. Vähän hutera olo, mutta ei mitään flunssaoireita kuitenkaan enää.

ti 20.10. 3km juoksu, 5x25 punnerrukset, 5x10 leuat
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2058

Viesti tabitha »

pe 23.10. Kävin ensimmäistä kertaa Kisiksellä BJJ-treeneissä. Luulin että siellä olisi vain pari tyyppiä rullailemassa, mutta olikin toistakymmentä. Otin ehkä 8x5min sparrierää. Sen jälkeen treenasin vähän punttipuolella kun olin kerran maksanut sisäänpääsymaksun... 4x5 työntö 24kg kahvakuulalla, 2x15 batman, venyttelyt.

su 25.10. 3x25 etunojat, 3x25 jännehypyt (taukojumppaa go-turnauksessa jonka takia muuten jäi treenit viikonloppuna vähiin)

ma 26.10. Lukkopaini 90min. Taas kohtuu rankat treenit joiden alkupuoliskolla painotus oli pystysparrissa. Muutamia minuutin eriä käsipainia, sitten 10x1min pystysparria. Yksi tekniikka (kimura suljetusta guardista) ja sitten 4x6min lukkopainisparria. Venyttelin minimaalisesti.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2059

Viesti tabitha »

Ketjun päivittäminen unohtunut näköjään yli kuukaudeksi. Marraskuun aikana treenasin jokseenkin samalla tavalla kuin mitä tähän asti, ehkä vähän aktiivisemmin. Kävin Rebel Teamin open mat -treeneissä kaksi kertaa ja Kisiksellä pari kolme kertaa, minkä lisäksi pari kertaa viikossa GB gymillä.

Viime viikonloppuna oli ekat kamppailu-urheilukisat (BJJ:n SM-kilpailut) pitkän tauon jälkeen, ja myös ekat kisat joissa ottelin miesten sarjassa. Aiempi kilpailuhistoria on melkein 10 vuotta sitten yksi hävitty vapaaottelu D-säännöillä ja muistaakseni kolmet salikisat BJJ:ssä. Mä olin treeneissä pärjännyt sparreissa kaikenkokoisia valkovöisiä ja joskus sinivöisiäkin vastaan ihan hyvin, mutta oli vähän vaikea arvioida mikä mun oikea taso on koska mun kokoisia miehiä on harvassa ja isommat usein antaa vähän siimaa sparrissa.

Tarkoitus oli ihan vaan pakottaa itseni kisaamaan jotta lähtisi se jännitys ja demotivaatio pois mikä on kasaantunut kun oon treenannut pitkään ilman kilpailuaspektia. Oon sen verran kilpailullinen että pidemmällä aikavälillä pelkästään treenaaminen ei oikein riitä. Mulla ei ollut sen kummempia tavoitteita tai odotuksia kuin oikeasti päästä ottelemaan ja selvitä ilman vammoja. Oletin että häviän varmaankin sen takia ettei kunto ja voima riitä. Etenkin kun mut oli sijoitettu kaavioon suoraan neljäsosafinaaliin jo yhden matsin voittanutta kaveria vastaan. Oli melkoinen yllätys että voitin tämän.

Matsissa huomasin sen että mun oli helppoa jäkittää paikoillaan ja voimaa löytyi kyllä kaikkeen staattiseen vastaanpanemiseen, samoin aika hyvin tasapainoa sweeppien ja alasvientien puolustamiseen, mutta kisajännitys teki mun pelistäni vieläkin passiivisempaa kuin mitä sen on treeneissä ja en oikein uskaltanut yrittää tehdä mitään pelätessäni position huononemista. Tämän takia sainkin passiivisuusvaroituksia. Oikeastaan ainoa asia mitä tein matsissa oli että ohitin guardin. Tämä ohitus tuli aika spontaanisti kun vastustaja yritti jujia. Sen jälkeen vastustaja sai sweepattua, kolme etua ja minä kaksi miinusta passiivisuudesta, mutta voitto tuli silti. Viimeiset puoli minuuttia mulla oli voimat ihan loppu ja jaksoin juuri ja juuri pitää halfguardin loppuun asti. Ei se ollut kovin tyylikäs tapa voittaa mutta kunto loppui jo kolmen minuutin kohdalla niin etten mä olisi jaksanutkaan yrittää mitään.

Semarivastustaja oli sitten mua tosi paljon vahvempi ja nopeampi ja lisäksi vaikutti treenanneen alasvientejä. Siitä olen ylpeä ettei saanut mua vietyä alas. Tämä matsi keskeytyi jossain puolen minuutin kohdalla koska päät osuivat yhteen. Mulla oli vekki ohimossa ja kaverilla kulmassa. Eka sanottiin että mun kisat oli tässä koska haavaa ei saa paikattua järkevästi. Sitten sain kuitenkin luvan jatkaa pää siteissä. Kauan ei tarvinnut jatkaa, vastustaja veti guardiin ja jäin melkein heti jujiin. Kestin parikymmentä sekuntia pidempään kuin kaverin edellinen vastustaja. Juji tuli niin nopeasti etten huomannut ollenkaan ennen kuin se oli jo käytännössä kiinni.

Kummatkin matsit oli aika äärimmäisiä koitoksia psyykkisesti ja henkisesti. Ei sitä pelkoa ja epämukavuutta kuitenkaan vapaaotteluun voi verrata mun mielestä ja se on varmaan ihan hyvä.

Yhdellä voitolla ja yhdellä tappiolla sain jaettua pronssia (valkovöisten -64kg sarja) ja se tuntui aika hassulta koska tosi paljon mua kovemmat kaverit jäi mitalitta vaikka voittivat kolme ottelua. Mun sarjassahan oli vaan 11 ottelijaa jos muistan oikein.

Oli varmaan ihan järkipäätös etten lähtenyt avoimeen 20-40kg painavampien jyrättäväksi vaan menin vaan Haartmanin päivystykseen paikattavaksi. Tikkejä en saanut, vaan pari tippaa liimaa ja viikon saunakiellon.

Kisoista jäi mahtava fiilis ja nyt on ihan eri tavalla innostusta treenaamiseen.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

tabitha

#2060

Viesti Mika »

Siitä se lähtee! :peukku:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2061

Viesti tabitha »

1.12.

Aamutreenit GB gymillä, tosin vuorokausirytmiini suhteutettuna iltatreenit. BJJ-sparria muistaakseni 6x5min. Huomasin että minulla on kisojen jäljiltä kyljet ja lonkat kipeänä, lihakset joiden olemassaoloa en edes muistanut. Oli ilmeisesti aika intensiivistä guardin puolustamista.

2.12.

Kisiksellä noin 3 tuntia BJJ:tä. Välillä taukoa tuli aika reilustikin, en sentään 3h putkeen paininut. Jalat olivat väsyneet/kipeät, luulen että sekin kisojen peruja.

Kisoissa painia tuli yhteensä vajaat 6min ja tuntuu vieläkin kropassa melkein viikkoa myöhemmin. Vuorokausirytmi on taas ihan päin hanuria, olen just menossa nukkumaan. Pientä väsymystä henkisellä puolella on havaittavissa ja odotankin tosi paljon että saan ensi torstaina viimeisen tentin pois alta.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2062

Viesti tabitha »

5.12.

työntö 50kg 5x4 (maksimi 60kg. 65kg ei ihan nouse, rinnalleveto silläkin kyllä kevyesti.)
kyykky 65kg 3x5 (tarkoitus tehdä enemmän mutta viimeisen sarjan lopulla tuntui nivusissa/alavatsassa terävä kipu jonka takia päätin lopettaa. On ollut joskus aikaisemminkin samaa ongelmaa.)
penkki 40kg 4x10
leuat 2x10
venyttelyt
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2063

Viesti tabitha »

ke 9.12.

Kisaryhmän BJJ-treenit. Sparria pääasiassa judojunnujen kanssa. Pääosin ne vei mua vaikka olikin jotain 13-14-vuotiaita. Fyysisesti tosin suunnilleen samankokoisia joten ei kai se niin iso häpeä ole. Argh se pystypaini, silloinkin kun olin saamassa alasviennin, toinen sai oman jalkansa väliin ja heittikin sitten mut. Tein treenin jälkeen muistaakseni 3x10 tempausta per puoli 16kg kahvakuulalla. Ehkä ei tarvii aina riuhtoa isoimmilla painoilla mitkä jotenkin menee.

to 10.12.

5km lenkki, 5x25 etunojat rystysillä.

la 12.12.

Aamupainit, lämmittelin katkaravuilla, punnerruksilla, puikkauksilla etc. aika reippaasti. 5x9min lukkopainisparria, josta 3 min vaihdossa jokaisesta 9min setistä, ei muita taukoja. Vedin 6x10 leukaa ja tein 3x7 yhden jalan pistoolikyykkyä per puoli.

Avautumista sukupuolenkorjausprosessista
paljastus:
Mä sain heinäkuussa HYKSistä puoltolausunnot hetunvaihtoon ja niihin leikkauksiin mitkä on vielä tekemättä. Kuitenkin laki vaatii myös TAYSin lausunnot. Odotan nyt aikaa sinne, hoitotakuun mukaan se on ensi huhtikuuhun mennessä. Siitä saattaa kulua vielä vajaa vuosi, että pääsen julkisella munasarjoista eroon, koska lähetettäkään ei tehdä ennen kuin on hetu, leikkaukset on kiireellisyysluokkaa Ö ja jonot on pitkät. Jatkuva köydenveto mun kropassa estrogeenin ja testosteronin välillä on aika anaalista. Siirtyminen Sustanonista pitkävaikutteiseen testosteroniin ei onnistunut koska menkat tuli takasin, ja Sustakin pitää pistää kahden viikon välein tai tulee vaihdevuosioireiden kaltaista scheissea. Sitten vielä se että jos munasarjat on tallella, Kela ei korvaa testoja. Tän kaiken huomioon ottaen oon alkanut harkita leikkaukseen hakeutumista yksityisellä. Luulis että se maksaa vähemmän kuin tissien poisto, koska se on aika pieni tähystysleikkaus. Maanantaina selviää enemmän, et onko tää ylipäätään mahdollista.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2064

Viesti tabitha »

su 13.12.

työntö 50kg 2x5, 2x4. Maksimi 62,5kg (oma paino 60,5kg)
4x25 selät ja 4x25 vatsat penkissä
batman 10kg 2x7, lopetin koska alkoi sattua olkapäähän
venyttelyt
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2065

Viesti tabitha »

ti 15.12.

BJJ n. 90min. Sparria. Muistan lähinnä sen että eräs ruskeavöinen neuvoi mistä kohtaa housuista kuuluu pitää kiinni kun lähtee ohittamaan avointa guardia (sisäpuolelta polvien kohdalta). Ja jos on alla avoimessa guardissa niin pitää hihoista kiinni ja työntää jaloilla vastustajan lantion taakse. Nämä oli yllättävän toimivia neuvoja.

Muistaakseni tein jotain ylimääräistä treenin jälkeen, kiipesin 3 kertaa köyden ylös (pelkillä käsillä) ja tein pistoolikyykkyjä.

to 17.12.

BJJ-sparria 6x6min. Oli sellainen olo että enhän mä osaa yhtään tekniikkaa. En osaa tehdä edes jujia mountista. Vielä pahempaa on etten osaa oikein mitään swiippejä. Opin tripodin noin kymmenennen kerran tänään. Järkyttäviä aukkoja ihan perustekniikoissa.

pe 18.12.

Juoksin 5km. Aerobinen kunto on näköjään parantunut huomaamatta, tällainen lenkki tulee juostua poissaolevana melkein ilman että huomaa juoksevansa.

Pimeys on aika aunuksesta. Väsyttää ja vähän masentaakin. Toisaalta nyt on aika levollinen ja helpottunut olo, koska sain tietää, että leikkaus on ensi kuun puolivälissä.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2066

Viesti tabitha »

1.1. lenkki 3km
2.1. lenkki 5km, 4x25 etunojat, 4x15 sillat
4.1. n. 4h painia Kisiksellä
5.1. 4x25 etunojat
7.1. BJJ 90min
8.1. BJJ 90min, 6x10 leuat
11.1. hiihto 10km, 8x25 etunojat, 4x25 linkkarit, 4x25 selät, 4x25 sillat

12.1. Oli leikkaus eli munasarjojen poisto tähystyksessä. Odotin että herätessä olisi helvetilliset "liskot" niin kuin viime kerralla kun nukutettiin tissien poistamista varten. Mutta ei ollut yhtään paskempi olo. Mahaan tuli vaan kolme pientä reikää. Pari ekaa päivää en pystynyt vatsalihaksia rentouttamaan ollenkaan mutta nyt ne tuntuu lähes normaalilta. Mitään kipulääkkeitä en ole tarvinnut.

Olo tuntuu kyllä kokonaisvaltaisesti erilaiselta mutta hemmetin hankala kuvailla, mikä on muuttunut. Mulla oli viimeisen vuoden ajan testotasot miesten viitearvoissa ja estrotasot naisten viitearvoissa, mikä on vähän kuin painaisi kaasua ja jarrua samaan aikaan. Odotan mielenkiinnolla, mitä fyysiselle suorituskyvylle nyt tapahtuu kun estro on käytännössä pois pelistä. Tietty ensin pitäis jaksaa toipua rauhassa. Eilen kokeilin (ihan vähän) ekaa kertaa leikkauksen jälkeen kevyesti punnertelua ja kyykkäämistä, mitään äkillisiä liikkeitä en uskalla vielä tehdä. Painonnostoliikkeistä pitäisi pitää kuukauden tauko. Ensi tiistaina sais jo juosta/hiihtää/uida ja tehdä useimpia lihaskuntoliikkeitä.

En oikeen tiedä mitä pitäisi lajitreenin kanssa tehdä. Painissa tulee kyllä tilanteita missä esim. nostaa vastustajan ilmaan tai mitkä on muuten verrattavissa niihin räjähtäviin painonnostoliikkeisiin, joita lääkäri piti erityisen vaarallisena. Mutta toisaalta luulisi että niitä voi jotenkin välttää esim. jättämällä sparrit väliin...
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 69
Viestit: 20212
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

tabitha

#2067

Viesti JanneM »

SUosittelisin jättämään jiujitsun siksi aikaa kun saat taas tehdä myös niitä painonnostoliikkeitä.
JOpa tekniikkaa tehdessä tulee niin monia muutujia kun siinä on toinen treenaaja mukana, että vahingossa äkillisen liikkeen sattumisen riski on melkoinen. TOki jotain liikeratoja voi helpoimmissa tekniikoissa käydä läpi pahimpiin vierotusoireisiin. :)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2068

Viesti tabitha »

19.1. Juokseminen sallittu. Vanhemmat omistavat juoksumaton, en ole ennen ikinä kokeillut. Aluksi oli aika typerä olo. Sitten tajusin laittaa lenkkarit jalkaan ja lisätä vauhtia. 10km/h tuntui suunnilleen samalta kuin mitä yleensä silloin kun vaan juoksen enkä ajattele mitään. Sellainen luonnollinen vauhti. Välillä kokeilin 12km/h. Siinä alkoi selkeästi kasautumaan rasitusta. Lopulta mittarissa näkyi 65min (alun hitailujen takia), 10km ja 650kcal (ei mitään hajua miten se laskee noita kaloreita, sitä vartenhan siinä pitäisi olla vaaka...)

Tein vielä 4x25 etunojapunnerrusta.

20.1.

2x25 etunojapunnerrusta

21.1.

Aamulla (siis yöllä) kun matikka vitutti, tein 4x30 etunojapunnerrusta rystysillä. (Tein siis yhtä tehtävää noin 12 tuntia... Ratkesi lopulta mutta ei ollut kovin voitonriemuinen olo koska samalla tajusin, ettei tehtävä edes ollut vaikea :D) Sitten juoksin taas 10km. Tällä kertaa vähän alle tuntiin - 4km 10km/h, kilsa 12km/h ja sama setti uudestaan. Nyt pitäis vielä venytellä.

Ai niin joo, kokeilin pysyykö tasapaino jos juoksumatolla juoksee silmät kiinni. Vastaus on ei.

Haavat vaikuttavat parantuneen ihan hyvin. Ekoina päivinä leikkauksen jälkeen oli jännä tunne navan kohdalla, ikään kuin napa olisi ollut sisälmyksissä kiinni ja jos yritti taivuttaa taaksepäin niin kiristi. Nyt se tunne on melkein poistunut mutta ei silti tee mieli tehdä esim. vatsalihasliikkeitä vielä.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

tabitha

#2069

Viesti flammee »

Ainakin jonkin mallisiin juoksumattoihin voi syöttää omia tietojaan, esim. sen painon. Kaava kulutukselle on aika yksinkertainen, Paino kiloina * matka kilometreinä = kulutus kilokaloreina. Eli oisko sinne syötetty painoksi 65 kiloa. Vauhdilla ei ole juurikaan merkitystä.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2070

Viesti tabitha »

En ole jaksanut pitää treenipäiväkirjaa, koska sain lyhyellä varoitusajalla laskuharjoitusohjaajan paikan yliopistolta ja siihen on mennyt tosi paljon aikaa. Olen kuitenkin treenannut, 2-4 kertaa viikossa BJJ:tä tai lukkopainia ja 1-2 punttia tai lenkkiä. Tosin nyt talvella en ole juossut juurikaan kelien takia. Kerran yritin juosta ulkona, vaikka oli nastalenkkarit, se oli noin 3 kertaa niin raskasta kuin ilman lunta. Varmaan ihan hyvää treeniä, mutta epämukavaa.

Puntilla käymisen aloitin uudelleen joitakin viikkoja sitten. Oli vähän yllättävää, että vaikka olin pitänyt leikkauksen takia kuukauden tauon, kaikki maksimit oli nousseet about 5kg. Paitsi kyykkyä en ole uskaltanut vielä kokeilla, koska se tuntuu mahanpohjassa vähän ikävältä. Leikkaus on muuttanut hormonitoimintaa aika radikaalisti, olen paljon energisempi ja tuntuu että sisäinen elämä on yksinkertaistunut aika paljon (hyvällä tavalla). Tuntuu että olisin viime kahden vuoden ajan raahannut jotain näkymätöntä taakkaa mukana, ja se on nyt poissa.

Kävin viime sunnuntaina Tampereella häviämässä no gi-kisoissa kaksi matsia. Ekassa matsissa -61,5kg painoluokassa olin ihan pihalla. En ollut ehtinyt lämmitellä tarpeeksi hyvin, koska en tajunnut että matsit alkavat niin pian, tai oikeastaan sitä että mulla menee lämmittelyssä niin kauan aikaa. Tuntui että en ollut hirveän valmistautunut ja sit adrenaliini vaan hyydytti enkä saanut kroppaa liikkumaan. Matsi oli mun osaltani melkoista räpellystä. Vastustaja sai alasviennin, jäin alle halffiin, yritin sweepata (tämä melkein onnistui, mutta ei ihan) ja sit jäin RNC:hen aika nopeasti. Voimaero ei tuntunut kovin isolta mutta mä en vaan älynnyt tehdä mitään. Jotenkin matsi oli jo ohi ennen kuin pystyin edes ajattelemaan sitä kunnolla. Avoimen matsiin valmistauduin huolellisemmin verryttelemällä, venyttelemällä vähän ja nostamalla sykkeitä sekä valmistautumalla kisajännityksen hyydyttävään vaikutukseen. Tää matsi menikin paljon paremmin huolimatta 20kg painoerosta. Adrenaliini ei lamauttanut vaan antoi voimaa, ja sain tehtyä jopa yhden sweepin. Mua vähän arvellutti lähteä tähän matsiin, koska tiesin kokoeron nostavan loukkaantumisriskiä. Mutta ei tossa mitään erityisen vaarallista tapahtunut. Pystyottelu oli pelottavin osuus, aluksi tuntui että ihan hyvinhän tää menee, mutta sitten tuli ihan puskista aika vauhdikas lonkkaheitto ja kaveri putos päälle sideen. Suurin osa matsista meni siinä että rimpuilin pois triangelista. Oon tyytyväinen siitä ettei matsi ollut ihan pelkkää puolustamista mun osalta vaan sain sweepattua ja melkein ohitettua. Myös se oli yllättävää ettei mulla loppunut aerobinen kunto kesken. Hävisin lopulta ottelun muistaakseni 2-4.

Sain kuitenkin pronssimitalin painoluokastani, koska siinä oli vain neljä ottelijaa. Ilmeisesti -61,5 ilman pukua on tiukempi kuin -64 puvun kanssa. Mun ei tarvinnut juurikaan vetää painoa ja punnituksessa mun paino oli itse asiassa vaan 60,4kg, vaikka olin syönyt aamiaistakin.

Harmittaa että olin ekassa matsissa niin jäässä. Muuten oon tyytyväinen siihen, että selvisin ehjänä ja että kisajännitys alkoi tokassa matsissa hellittää ja tuntuu että osaan ehkä jatkossa valmistautua matseihin vähän paremmin. Seuraavaksi olen menossa GB:n salikisoihin 12.3.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa