Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Gaeshidô

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

pales
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 223
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Gaeshidô

#31

Viesti pales »

Aki Äijälä kirjoitti:
pales kirjoitti: Pistätkö viellä kotisivu-linkin, kun tuo ketju alkoi ilman sitä.....
Ihan vain mielenkiinnosta;
Eli laji ei varsinaisesti ole sitten Japanilainen Budolaji :?:
Vai ymmärsinkö väärin :?:
http://www.gaeshido.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos....

Ei kai se ollut liian kryptinen :-)
Ei. Ei ole
a) japanilainen, eikä
b) budôlaji
eli ollaan sikäli jopa väärässä kategoriassa tällä foorumilla.
Budôhenkinen kyllä tietyllä tavalla, ja tarkoitan nimenomaan moraalista ko-budôa enkä eettistä gendai-/shin-budôa. En täsmennä, saa ottaa itse selvää.
Kyllä se tänne lokeroon kaiketi mahtuu :), ilmeisesti
niin paljon Japanilaisia vaikutteita ....

Itse selvää ottamisesta ; Teillä taitaa olla toimintaa vain Turussa?
Aki Äijälä
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 77
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: turku

#32

Viesti Aki Äijälä »

Yamazu kirjoitti: Itse en vaan (vieläkään, kai olen kovapäinen) ymmärrä miksi koit(te?) tarpeellisena tällaisen... jutun (ideologian?) perustaa?
Sinänsä vastasit tuohon itse aika hyvin. Mun kohdalla kyse oli nimenomaan siitä, että saisi kaikkea mielenkiintoista ja hyödyllistä harrastettua ja harjoiteltua samassa paikassa. Ei tarvitse käydä jujutsussa, karatessa, kobudossa, spr:ssä, vpk:ssa, partiossa, marttaseurassa jne jne jotta tulisi edes auttavasti kokonaiskuvaa keinoista selviytyä järjellisistä (osin toki vainoharhaisistakin) uhkatekijöistä. Tietysti jonkun pitää joko ensin käydä niissä hakemassa sitä tietoa tai sitten pitää hakea niitä tiedon jakajia paikalle vuorotellen, mutta loppujen lopuksi alkaa yhteen paikkaan kasautua tietotaitoa melko hyvin. Vuosiahan se vie ja jokaisella on aina lisäharjoittelu kesken, kuten varmasti jokainen foorumin lukija tietää.

Sen lisäksi, että tuo on ikään kuin asiakaspalvelullisesti harrastajajäsenille kiva juttu, kun ei tarvitse juosta monessa paikassa, niin se on myös ajankäytöllisesti ja tietotaidon yhteennivomisen kannalta mielestäni aika hyvä järjestely. Sitä mukaan kun jokin ihan muun alan juttu tulee vastaan ja sopiin muutoin käsiteltävänä olevaan kokonaisuuteen, niin se saadaan sinne mukaan otettua.

Totta kai kaikessa on huonojakin puolia. Jos nyt käyttää taekwondoa esimerkkinä, niin siinä lajissa oppii VARMASTI potkimaan tehokkaasti paljon nopeammin kuin meillä, koska koko homma lähestulkoon keskittyy juuri niihin potkuihin. Tai judossa oppii heittämään ihmisen vaatteista repimällä paljon nopeammin kuin meillä, koska he keskittyvät siihen. Huomautan että en sano että oppivat sen välttämättä paremmin, mutta nopeammin. Tosin jos joku koko ikänsä harjoittelee 100 % ajan potkuja, niin luultavasti ne sujuvat paremmin kuin joltakulta joka opettelee niitä vain 5 % ajan - vaikka sitten koko loppuikänsä.
Kysymys onkin siitä, että ei voi ennalta tietää mikä tekniikka jossakin todellisessa tilanteessa (siis ei esim judo- tai tkd-kisoissa) olisi se tarpeellinen saati paras. Jos osaa vain jotakin, niin riski on iso että juuri se jotakin on väärä tai huono vaihtoehto. Sitä me juuri yritämme välttää. Ja toisaalta kysymys onkin siitä, miten ne potkut ja heitot pystyy yhdistämään toisiinsa järjellisellä tavalla.

Mun mielestä olisi yksinkertaisessti älyttömän tyhmää selviytyä jostakin päällekarkauksesta, koska osaa itsepuolustusta, mutta kuolla sitten parin minuutin kuluttua verenhukkaan koska ei osaa paikata omia haavojaan. Ei kai nyt sillä voi väliä olla että mikä omaa henkeä tai terveyttä uhkaa. Se on tämän homman pointti. Ja käsittääkseni mm. Bujinkanissa pointti on varsin samanlainen, siksi teilläkin on niiden alussa vastaan tulevien taistelutaidollisten asioiden lisäksi paljon muutakin sisältöä.

Itse asiassa jos olisin ollut tietoinen että vastaavalla ajatusmallilla toimivaa hommaa on Suomessa tarjolla, on ihan mahdollista että olisi vain yksinkertaisesti siirtynyt harjoittelemaan sitä sen sijaan että koettaa tehdä homman tätä pirusti hankalampaa kautta ja itse ottaa asioista selvää. Olen mä sen verran laiska :-)
Tuo on se toinen syy miksi tähän tilanteeseen on tultu. Kun itse halusin ryhtyä harjoittelemaan ja opiskelemaan näitä kaikenlaisia mahdollisia tarvittavia taitoja, niin en tiennyt edes olevan muuta vaihtoehtoa kuin harjoitella niitä kaikkia erikseen jossakin, ja kun se oli tehty, niin olisi ollut typerää laittaa harjoittelukaverit tekemään saman. Luulisin.
Yamazu kirjoitti: Josta heräsikin jatkokysymys - mitä taitoja teillä oli alussa joita aloitte muillekin opettamaan? (Taas hieman tällainen historiakysymys - tuskin, taaskaan, keksitte kaikkea itse?)
Joskus siinä vuoden 1992 kieppeillä kun tuli ensimmäisiä yleisölle avoimia peruskursseja aloitettua, oli mulla taustalla n. 10 vuotta Kôdôkan-jûdôa ja ehkä 6-7 vuotta epämuodollista eli kyseisiä lajeja harrastavien kavereiden kanssa harjoiteltuja aikidô-, karate- (muistelisin että lähinnä wadôryû) ja jûjutsu-tyyppistä (lähinnä kai hokutoryu) harjoittelua sekä noin viitisen vuotta varsin intensiivistä alan teoriaan ja historiaan perehtymistä. Pirusti yritystä ja erehdystä yms, etenkin juuri sen suhteen miten ne kaikki eri jutut saa yhdistettyä. Lisäksi pari vuotta lääketieteellistä tiedekuntaa. Kaipa sitä jotakin muutakin saattoi silloin jo osata.
Yamazu kirjoitti: PS muistanko oikein että olet Aki ammatiltasi lääkäri?

PPS sanoisin kyllä, että jos sinä olet Gaeshidôn... päätekijä, niin kyllä sinulla pitäisi olla kaikki sen toimintaan liittyvät langat käsissäsi - myös webbisivujen sisältö... Taas Diiliä lainaten - johtaja vastaa! :evil:
Kyllä, mm. lääkäri.

Ja vaikka olisin/olen ehkä tekninen/sisällöllinen päätekijä itse toiminnan kannalta, niin eihän se ole lainkaan sama juttu kuin juridinen eli yhdistyspuoli. Byrokratian määrä on ihan uskomaton, ja onneksi onnistuin jo joitakin vuosia sitten irrottautumaan tuosta hallinto-talous-yms puolesta. Sen hoitavat ihan muut ihmiset, joiden ongelmana ovat siten kaikki pakolliset tila-/raha-/kurssi-/lupa-/hakemus-/mainonta-kökkö-jutut. Eihän niillä ole mitään tekemistä itse toiminnan (siis gaeshidôn) kanssa vaan pelkästään olosuhteiden luomisen ja byrokratian kanssa.
Onhan mulla siihenkin puoleen varmasti paljon sananvaltaa joko suoraan tai epäsuorasti, mutta vastuu on muilla. Ja eikös se nyt olisi muutenkin tyhmää, että jonkun jutun päätekijän (kai mä sellainen olen) aika kuluu toimistossa sen sijaan että se kuluisi tekemässä sitä juttua...?
Aki Äijälä
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 77
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: turku

Re: Gaeshidô

#33

Viesti Aki Äijälä »

pales kirjoitti: Itse selvää ottamisesta ; Teillä taitaa olla toimintaa vain Turussa?
Turun seudulla tätä nykyä vain Turussa. Aiemmin oli myös Naantali, Raisio, Lieto ja hetken Maskukin, mutta kun vuokrasimme 1999 salin omaan käyttöön Turusta, niin ei enää kenenkään aika/into riittänyt vetämään harjoituksia monessa paikassa kuin ehkä vuoden. Ne ympäristökunnat yhdistettiin sitten Turun toimintaan.

Helsingissä on myös gaeshidô-yhdistys jota vetää yksi opettajistamme. Harjoitusaikojen saanti siellä on kiven takana (piilossa) joten homma on hyvin minimissä, mutta on kuitenkin.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#34

Viesti AriJ »

Okkei. Tuli tämmöinen ajatusleikki mieleen....

Mitäs mieltä Aki muuten olet (karrikoin tahallani hieman, on semmoinen tehokeino), jos joku alkaa pari vuotta juuri ja juuri lääkiksessä lusmuiltuaan pitämään omaa praktiikkaa, yhdessä muiden tuttujensa jotka on käyneet osia hermoratahieronta-, aromaterapia-, kiropraktia- ja ties mistä kursseista? Kaikki hoidot saman katon alla, ei tartte enää juosta konsultaatioissa muilla lääkäreillä/asiantuntijoilla. Ja kaikkihan me kokoajan opitaan, koskaan valmiiksi missään tulla, niin samahan se kai jos käyttää niitä potilaita ja heidän terveyttään koekaniineina... Tekaistaan vaikka itse tuosta diploomit noista hoitomuodoista tohon seinälle, ei kukaan niitä kuitenkaan tarkkaan lue ja tarkistelees lähde.

Mitenkäs lääkärinä mahtaisit tilanteesta tuumia kun korjailisit sellaisen paikan jäljiltä itsellesi jatkohoitoon tulevia potilaita?
______________________
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#35

Viesti AriJ »

Sori että vielä kirjoittelen, heräsi pari lisäjuttua....
Aki Äijälä kirjoitti: Ei tarvitse käydä jujutsussa, karatessa, kobudossa, spr:ssä, vpk:ssa, partiossa, marttaseurassa jne jne jotta tulisi edes auttavasti kokonaiskuvaa keinoista selviytyä järjellisistä (osin toki vainoharhaisistakin) uhkatekijöistä.
Taas tästä voi lukaista että teiltä saa saman kuin kussakin noissa mainitsemistasi lajeista - joissa keskitytään vain juuri siihen lajiin! Kun sen tavan tallaajalle esittää noita sanoja käyttäen.... Hyvin pian saattaa kuulla että Gaeshidôssa on mukana se, tää, tuo, tämä... Miten hyvin onnistutte kertomaan miten asiassa oikeasti on, että te vain.. hmm... lainaatte kaikista muista kokeilemistanne/harjoitelleistanne lajeista, ja että näistä periaatteista tarkemman kuva saisi noissa lajeissa itsessään?

Ja vielä sivustoltanne bongattua (vaikka siis jo todettua että tieto siellä ei pidä paikkaansa): "selviytymään mistä tahansa eteen tulevasta"... Psyykkiset ongelmat? Aviokriisit? Velkakierteet?

Jos tuota saittia vielä (sori) selaa, niin kyllä se vaan näyttää painottuvan fyysisitsepuolustukselliseen (ARGH! SANAHIRVIÖ!) suuntaan; kuvat salista on kuin mistä tahansa budôsalista tatameineen, säkkeineen, välinetelineineen. Missä siellä harjoitellaan niitä tulipalonsammutuksia (VPK mainittiinkin jossain), autonkorjaamista (jos hyytyy vanha kosla keskellä yötä maantiepätkällä ei missään), vieraita kieliä (kun kuitenkin se kartta pettää siellä jossain Itä-Euroopassa)? Budôsalia ja järjestyksenvalvontaa näyttäisi sanoma tuolla olevan. Ja ihmiset jo nykyään aika herkästi kai webbiä selaavat tietoja etsiessään, niin...
Aki Äijälä kirjoitti: Sitä mukaan kun jokin ihan muun alan juttu tulee vastaan ja sopiin muutoin käsiteltävänä olevaan kokonaisuuteen, niin se saadaan sinne mukaan otettua.
Eli otatte mukaan OPETETTAVAAN asiastoonne? Jonkun uuden asian, tosta vaan? Olenko se vaan minä, vai kuulostaako tuo muistakin pelottavalta....
Aki Äijälä kirjoitti: Kysymys onkin siitä, että ei voi ennalta tietää mikä tekniikka jossakin todellisessa tilanteessa (siis ei esim judo- tai tkd-kisoissa) olisi se tarpeellinen saati paras. Jos osaa vain jotakin, niin riski on iso että juuri se jotakin on väärä tai huono vaihtoehto. Sitä me juuri yritämme välttää. Ja toisaalta kysymys onkin siitä, miten ne potkut ja heitot pystyy yhdistämään toisiinsa järjellisellä tavalla.
Miellättekö sitten Gaeshidôn eräänlaiseksi peruskouluksi? Antaa pohjan vähän kaikkeen, mutta ei sillä oikein itseään ja perhettään pysty elättämään, vaan kannattaa se ammatti hankkia seuraavan tason oppilaitoksissa?

Tuosta potkujen ja heittojen yhdistelemisestä... Muistelen että mainitsit tutkineesi lajien teoriaa useita vuosia ("viitisen vuotta varsin intensiivistä" alla); olisi luullut että siinä puuhassa havaitset useitakin systeemeitä joissa nämä tekniikoiden yhdistelyt on jo hanskattu. Joissain satoja vuosia sitten, jopa!
Aki Äijälä kirjoitti: Itse asiassa jos olisin ollut tietoinen että vastaavalla ajatusmallilla toimivaa hommaa on Suomessa tarjolla, on ihan mahdollista että olisi vain yksinkertaisesti siirtynyt harjoittelemaan sitä sen sijaan että koettaa tehdä homman tätä pirusti hankalampaa kautta ja itse ottaa asioista selvää. Olen mä sen verran laiska :-)
En kyllä minä ainakaan muista kuulleeni mistään teidän lajianne - hups! sori! - ideologiaanne vastaavasta systeemistä...
Aki Äijälä kirjoitti: Tuo on se toinen syy miksi tähän tilanteeseen on tultu. Kun itse halusin ryhtyä harjoittelemaan ja opiskelemaan näitä kaikenlaisia mahdollisia tarvittavia taitoja, niin en tiennyt edes olevan muuta vaihtoehtoa kuin harjoitella niitä kaikkia erikseen jossakin, ja kun se oli tehty, niin olisi ollut typerää laittaa harjoittelukaverit tekemään saman. Luulisin.
Hmmh, taas herää kysymys että ketkä sinulle/teille sitten toimivat kaikkien näiden taitojen opettajina kun itseänne Gaeshidôn opettajiksi koulutitte?
Aki Äijälä kirjoitti: Pirusti yritystä ja erehdystä yms, etenkin juuri sen suhteen miten ne kaikki eri jutut saa yhdistettyä. Lisäksi pari vuotta lääketieteellistä tiedekuntaa. Kaipa sitä jotakin muutakin saattoi silloin jo osata.
Siis itse kyhäsitte kaiken kasaan muistelemistanne asioista? Teillä ei siis ollut ketään kouluttamassa noita osa-alueita, edes? Ymmärränkö oikein?
Aki Äijälä kirjoitti: Ja vaikka olisin/olen ehkä tekninen/sisällöllinen päätekijä itse toiminnan kannalta, niin eihän se ole lainkaan sama juttu kuin juridinen eli yhdistyspuoli. Byrokratian määrä on ihan uskomaton, ja onneksi onnistuin jo joitakin vuosia sitten irrottautumaan tuosta hallinto-talous-yms puolesta. Sen hoitavat ihan muut ihmiset, joiden ongelmana ovat siten kaikki pakolliset tila-/raha-/kurssi-/lupa-/hakemus-/mainonta-kökkö-jutut. Eihän niillä ole mitään tekemistä itse toiminnan (siis gaeshidôn) kanssa vaan pelkästään olosuhteiden luomisen ja byrokratian kanssa.
Delegointi on ihan luonnollista/ok/pakollistakin, tietty. Mutta ne langat, ne langat... Liian monta kokkia ja aikasta on kitkeriä soppia! Mikään projekti ei taida pyöriä siististi (kuin tuurilla) jos sitä ei pidetä kasassa = johdeta/vedetä. Jälkeenpäin selvittely ja korjaaminen on aina hankalampaa.
Aki Äijälä kirjoitti: Onhan mulla siihenkin puoleen varmasti paljon sananvaltaa joko suoraan tai epäsuorasti, mutta vastuu on muilla. Ja eikös se nyt olisi muutenkin tyhmää, että jonkun jutun päätekijän (kai mä sellainen olen) aika kuluu toimistossa sen sijaan että se kuluisi tekemässä sitä juttua...?
Eikö alaisten pitäisi pystyä kääntymään ylempiensä puoleen ongelmissa? Mutta jos näillä ei ole hajuakaan mistä oikein puhutaan? Taas, IMNSHO, johtaja vastaa... Mitä korkeammalla pallilla istuu, sitä huonompi on sanoa "emmä vaa tiänny, se oli Jonkun Muun (TM) homma!"

*puuh* joo-o, ihan totta, teen mä muutakin ku vaan roikun netissä ja vastailen kaikkeen liikkuvaa! Ihan totta, hei.... :D
______________________
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

Re: Gaeshidô

#36

Viesti Simpanssi »

Aki Äijälä kirjoitti: Ei. Ei ole
a) japanilainen, eikä
b) budôlaji
eli ollaan sikäli jopa väärässä kategoriassa tällä foorumilla.
Budôhenkinen kyllä tietyllä tavalla, ja tarkoitan nimenomaan moraalista ko-budôa enkä eettistä gendai-/shin-budôa. En täsmennä, saa ottaa itse selvää.
Selvä! Koko ketju on siis ehdottomasti deletoitava! :badgrin: :badgrin:
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#37

Viesti TimoS »

Yamazu kirjoitti: Eli otatte mukaan OPETETTAVAAN asiastoonne? Jonkun uuden asian, tosta vaan? Olenko se vaan minä, vai kuulostaako tuo muistakin pelottavalta....
Ei mahda mitään, mutta mullekin tulee tätä Gaeshido juttua lukiessa mieleen että joo, mielenkiintoinen idea, mutta mutta.... Jack of all trades, master of none.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#38

Viesti AriJ »

TimoS kirjoitti: Jack of all trades, master of none.
Nooh, siihenhän kai on ihan pyrittykin, sikäli kuin oikein olen ymmärtänyt.

Ja jos mennään riittävän pitkälle (ainakin) Japanin koulukuntien historioissa, niin monet ovat olleet Sôgô eli kaikenkattavia kokonaisuuksia; miekka, keihäs, hilpari, aseeton taistelu, heittoaseet, vakoojataktiikat, linnoittautuminen, ratsastus... Kuka sitten tykkäsi/erikoistui mitenkin oli kai eri asia, mutta samaa kurrikulumia kaikki kuitenkin, saman katon alla.
______________________
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#39

Viesti TimoS »

Yamazu kirjoitti: Ja jos mennään riittävän pitkälle (ainakin) Japanin koulukuntien historioissa, niin monet ovat olleet Sôgô eli kaikenkattavia kokonaisuuksia; miekka, keihäs, hilpari, aseeton taistelu, heittoaseet, vakoojataktiikat, linnoittautuminen, ratsastus... Kuka sitten tykkäsi/erikoistui mitenkin oli kai eri asia, mutta samaa kurrikulumia kaikki kuitenkin, saman katon alla.
No joo, totta tuokin. Mutta niissä on sellainen asia muistettava että varsinkaan aseeton ja aseellinen taistelu eivät niissä ole mitään irrallisia kokonaisuuksia, vaan ne nivoutuvat aika tiivisti yhteen. Samat periaatteet, sama liikkuminen yms. Ja ne ovat käsittääkseni pikkuhiljaa kehittyneet sellaisiksi kaikenkaittaviksi kokonaisuuksiksi, eli ne eivät ole alunperin olleet mikään tilkkutäkki.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#40

Viesti AriJ »

TimoS kirjoitti: No joo, totta tuokin. Mutta niissä on sellainen asia muistettava että varsinkaan aseeton ja aseellinen taistelu eivät niissä ole mitään irrallisia kokonaisuuksia, vaan ne nivoutuvat aika tiivisti yhteen. Samat periaatteet, sama liikkuminen yms. Ja ne ovat käsittääkseni pikkuhiljaa kehittyneet sellaisiksi kaikenkaittaviksi kokonaisuuksiksi, eli ne eivät ole alunperin olleet mikään tilkkutäkki.
Kyllä, näinhän se (itse yhtä tällaista koulukuntaa harjoittelevana). Se miten teet niitä pikkusäätöjä riippuu esim. käyttämäsi välineen/aseen ominaisuuksista (pitkä/lyhyt, lyömäase/terällinen jne.) mutta kehon dynamiikka/periaatteet ovat samat. Miksi keksiä sitä pyörää uudestaan joka vaiheessa, eikö vaan? Ja mitä vähemmän eroavaisuuksia on, sitä helpommin kaikki tukee toisiaan.

Ajatellaan nyt että harjoittelet aseetonta taistelua - iskutekniikat (vaikka Kickboxing), otetekniikat (Jûjutsu) mattotekniikat (paini) --> 4 erilaista maailmaa.

Sitten aseita - miekka (Iaidô, että saat aseen tupestaan, ja Kendô kunnon mätkimiseen), keppitaistelua (Kali Escrima)... 3 lisämaailmaa.

Ja pitäähän sitä ymmärtää asioita syvemmältikin, mistä noi kaikki tulee - budhismi, taolaisuus, kristinusko.... 3 ISOA maailmaa päälle!

Alkaa olemaan jo aikamoinen paketti.... Mutta sitähän tuo Akikin valitteli, kun ei ollut olemassa systeemiä jossa KAIKKEA olisi opetettu, joten joutui semmoisen perustamaan. Semmoista se on, mutta voiko kaikkea saadakaan?
______________________
pales
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 223
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Gaeshidô

#41

Viesti pales »

Simpanssi kirjoitti:
Aki Äijälä kirjoitti:
Ei. Ei ole
a) japanilainen, eikä
b) budôlaji
eli ollaan sikäli jopa väärässä kategoriassa tällä foorumilla.
Budôhenkinen kyllä tietyllä tavalla, ja tarkoitan nimenomaan moraalista ko-budôa enkä eettistä gendai-/shin-budôa. En täsmennä, saa ottaa itse selvää.
Selvä! Koko ketju on siis ehdottomasti deletoitava! :badgrin: :badgrin:
Ei deletoida :) , kun kerran on jujutsu/karate/Judo pohjainen :)
Saadaan Japani osion viestien määrä ohittamaan Kiinalaiset osio :)
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Gaeshidô

#42

Viesti AriJ »

Aki Äijälä kirjoitti: Budôhenkinen kyllä tietyllä tavalla, ja tarkoitan nimenomaan moraalista ko-budôa enkä eettistä gendai-/shin-budôa. En täsmennä, saa ottaa itse selvää.
Moraalinen ko-budô? Osaisitko selventää mitä tuolla tarkoitat? Ja vaikka tuo eettinen gendai/shin budôkin kaupan päälle.... :)
______________________
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#43

Viesti mronkain »

Vastakkainasettelu ko vs. shin (tai gendai) on minulle jotenkin tuttu
(vanha vs. moderni), mutta minuakin kiinnostaa mitä nuo lisämääreet moraalinen ja eettinen niiden yhteydessä tarkoittavat...

- Marko

http://www.furyu.com/onlinearticles/Defs1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.asahi-net.or.jp/~DE6S-UMI/tkm03.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sinchijudokan.com/english/03" onclick="window.open(this.href);return false; ... sophy.html
http://www.imafusa.com/info/articles.html#Gendai" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#44

Viesti TimoS »

Yamazu kirjoitti: Alkaa olemaan jo aikamoinen paketti.... Mutta sitähän tuo Akikin valitteli, kun ei ollut olemassa systeemiä jossa KAIKKEA olisi opetettu, joten joutui semmoisen perustamaan. Semmoista se on, mutta voiko kaikkea saadakaan?
Tosin, rehellisyyden nimissä on myönnettävä että on ihmisiä jotka saavat äkkiseltään hyvinkin erilaiset kokonaisuudet toimimaan yhtenä pakettina. Oma opettajani on tästä sangen hyvä esimerkki: hän opettaa (ammatikseen) karatea, iaidoa ja jujutsua (tai no, tarkemmin ottaen Sogo bujutsua, koska mukaan kuuluvat myös kepit ja teräaseet). Kaikki nämä erilliset lajit kuitenkin nivoutuvat hänen opetuksessaan yhdeksi paketiksi, jossa kaikki osa-alueet tukevat toinen toistaan, mutta silti ne ovat omia erillisiä kokonaisuuksia. Oli itse asiassa mielenkiintoista seurata viikko sitten kun hän valvoi sekä meidän karatetreenejä että toisen porukan iaidotreenejä. Petrikös sitä naureskelit että näytti siltä että hän seuraa toisella silmällä iaidoa ja toisella karatea :?: :!: :D

Niin ja sitten tietenkin tälläinen toinen esimerkki tälläisestä tyypistä on Hatsumi. Minä kun aina unohdan, montako eri koulukuntaa siihen Bujinkaniin kuuluukaan ? Oliko niitä 9 ? Ja kaikki taatusti tukevat toinen toisiaan siinäkin
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#45

Viesti Andy »

Nyt pitää kuitenkin muistaa, että nämä monilajitaiturit ovat yleensä ammattilaisia. Jos treenaa ja opettaa päivätyökseen on aivan erilaiset mahdollisuudet tulla master of all-mieheksi kuin kolmesti viikossa treenaavalla perusharrastajalla. Koskee niin Matsuoi-Hatsumi-Jalamo-linjaa kuin entisajan samuraitakin. Ja samoin se menee nykyäänkin: Suomalainen tykisöupseeri (siis kapiainen) hallitsee rynkyllä ampumisen, poteron kaivamisen, hiihtämisen, erämiestaidot, sissihommia enemmän kuin sissikolulutuksen saanut varusmies, osaa johtaa jalkaväkijoukkuetta, hallitsee tykistöpatterin toiminnan unissaan ja ymmärtääpä jotain vielä huollosta ja viestistäkin. Suuremmastakin strategiasta on yleensä maallikkoon verrattuna aivan eri luokan käsitys. Kukaan harrastelija ei hallitse tällaista, vaikka voikin olla yhdessä asiassa, vaikkapa ampumisessa, kapiaista parempi. Jos yrittää hallita kaiken tuon, ei loppujen lopuksi osaa mitään hyödyllistä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 64 kurkkijaa