Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kaspin-ketju

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Kaspin-ketju

#76

Viesti diesel 64 »

DeusVult kirjoitti: Eikö Valkonen sano siinä ikivanhassa moontv:n jutussa jotain sellaista että "Minä olen jo niin vanha etten enää pysty seisomaan, mutta minä voin tällä lailla istualtani opettaa". Ilmeisesti kunto on kohentunut niistä ajoista, koska oikeastaan kaikissa videopätkissä Valkonen opettaa kyllä ihan seisaaltaan? Tai sitten se vanhuus oli alunperinkin vähän niinkuin markkinointikikka, Valkonenhan ei edelleenkään näytä kasvoistaan kovin iäkkäältä, lieneekö edes kuuttakymmentä vielä?
Tuolla blogissa puhutaan että olis 64-vuotias , taidettu kirjoittaa 2014 ?

http://parranparinaa.blogspot.fi/2014/0 ... uukko.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kaspin-ketju

#77

Viesti Paanari »

Taas se alkaa nosta jalkaa....pararamammampapappaaaa
Vielä kerran, teille itää edustaville kerettiläisille, budhalle puhuville "totuuden" ja valkeuden etsijöille yms huutelijoille.
Kas-Pin ei ole laji kuten te haluatte ymmärtää.
Kas-Pin on Kaarlo Valkoisen tyyli eli tapa tehdä.
Kallen jutut pitää tulkata ja ne ei aukee läheskään kaikille vaikka, rautalangasta vääntäis.
Kokonaisuus on niin iso ja sisältää paljon semmoista, mitä nyky ihminen ei voi hyväksyä koska, siitä ei ole tieteellistä näyttöä väitöskirjan muodossa tai googlaamalla et löydä "lajin lajin syvintä olemusta".
Kummalla tavalla nämä mystiset "Kas-Pin" tekniikat vaan toimii ja olempa niitä hyönyntänyt live tilanteissa kohtalaisella menestyksellä (hähähä eipä siitä enämpiä).....
Ei oo tarvinnu hypnotiseerata toista, sen kun on antanut hymmm sormen olla puukkona...

Kivahan se on huudella, käykää leireillä ja treeneissä...
Meillä on hauskenpi ja parempi historiikki kuin idän lajeilla yhteensä.. joku roti on meilläkin me ei ees brassailla että, kiertarilla haarniska päällä potkastaan mies hevosen selästä tai että, unessa henget opetti mitenkä se värjärin sauvasta tehdään bo...
Pilkan ja ivan potkulaiset osaa esim.. Efo kuin moni kävi oikeesti kattomassa mihin se perustuu ja miten se saadaan toimimaan?
Kaikki tietysti kävi ja tarkkaan oppi opit juuttaan tuubista...
Turhaan mä teille vähä-älylle selitän... menee sähkö bittitodellisuudessa hukkaan...

Jaska Meskus enämpi vähempi reenannu
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kaspin-ketju

#78

Viesti Andy »

ka1 kirjoitti: Andyn mielenkiintoinen kuvaus ainakin eräästä Valkosen demosta löytyy yhä netin syövereistä (toivottavasti Andy ei tämän liittämisestä kovin pahastu):
Tunne oli varsin mielenkiintoinen. Hankala kuvata, mutta vähän kuin silloin kun kopauttaa kyynärpäänsä sopivasti, paitsi että tuntui koko rintakehässä. Selkään tullut läpsäys tuntui selvästi rintaan tullutta enemmän. Henki ei salpautunut, minkä kuin kova isku selkärankaan voisi aiheuttaa. Kädet tärisivät kuin horkassa viitisen minuuttia iskun jälkeen. Mieleenpainuva kokemus.
Olen varma että olen joskus kirjoittanut tuosta tapauksesta nettiin laajemmankin selostuksen mutta se lienee poistunut bittiavaruuteen. Homma kokonaisuudessaan meni seuraavasti.

Kalle näytti jotain hermopistetekniikkaa eräs tuntemani aikidon musta vyö parina ja koko leiriporukan katsellessa. Hän teki sitä kyynärvarteen ja kaverin reaktio oli sen tyyppinen kuin sähköiskussa. Sitten hän kysyi haluaako joku muu kokea tekniikan ja ilmoitin (ainoana) että minä haluan.

Kalle sitten minun seisoessani paikoillaan jotenkin paineli ja hieroi kyynärvarttani mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta. Tuntui siis siltä kuin joku nyt vaan sitä puristelisi. Tätä kului vähän aikaa ja alkoi käydä ilmeiseksi että homma ei nyt toimi. Sitten Kalle teki ihan normaalin kotegaeshi-tyyppisen rannekaadon josta menin maahan. Ote pääsi irti ja pyörähdin niin että olin selälläni jalat Kallea kohti niin kuin nyt maassa yleensä puolustaudutaan. Suoritus ei nähdäkseni ollut Kallelta kovin vakuuttava ja hänellä alkoi olla paineita näyttää joku toimiva temppu.

Nousin ylös ja annoin hänen yrittää uudelleen. Silloin Kalle läppäisi minua kämmenillä yhtaikaa selkään ja rintalastaan ja reaktio oli tuo yllä kuvattu. Tämän jälkeen kun jatkettiin treenausta ja tein jotain tekniikkaa parini kanssa, Kalle tuli vielä tunnustelemaan pulssiani varmistaakseen etten ole joutunut kammiovärinään. [sic!]

Nähdäkseni on ilmeistä että Kalle osaa jotain hermopistetekniikoita mutta ne eivät toimi tai eivät ainakaan tuohon aikaan hänellä toimineet kovin luotettavasti. Toki tuosta on jo kohta 15 vuotta niin onhan hän voinut treenata niitä lisää vaikka miten paljon.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kaspin-ketju

#79

Viesti AriJ »

Niin, onhan siitä useampikin muistaakseni kertonut että herra Valkonen on ollut lajissa ja toisessa treenaamassa. Tarttuuhan semmoisesta väkisin tietoa ja taitoa jota sitten paketoida siksi omaksi tyylikseen kuten Paanari tuolla mainitseekin pari viestiä ylempänä.

Ja muistan itsekin nähneeni videoita eri aikakausilta joissa tekeminen on ollut hyvinkin erilaista. Ja luonnollisesti se ikä vaikuttaa, miten keneenkin, mutta vaikuttaa, varmasti.
______________________
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Kaspin-ketju

#80

Viesti Kyynikko »

Ôari kirjoitti: Niin, onhan siitä useampikin muistaakseni kertonut että herra Valkonen on ollut lajissa ja toisessa treenaamassa. Tarttuuhan semmoisesta väkisin tietoa ja taitoa jota sitten paketoida siksi omaksi tyylikseen kuten Paanari tuolla mainitseekin pari viestiä ylempänä.

Ja muistan itsekin nähneeni videoita eri aikakausilta joissa tekeminen on ollut hyvinkin erilaista.

Minäkin uskoisin että Valkosella on varmasti ihan riittävä paketti alla josta muotoilla laajempikin "omannäköinen" tyyli/laji.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kaspin-ketju

#81

Viesti Paanari »

Pidetään nyt mielessä kuitenkin että, Kas-Pin on Valkosen suvussa mukana kulkenut tieto/taito kokoelma.
Yhtenä pienenä "aihetodisteena" käytetään tässä kohtaa nk. sormilautoja. Niillä vahvistetaan sormia ja opetellaan kaiken näköstä ikävää ja ilkeetä touhuu... Itä-Suomesta ja Pohjois-Karjalasta taitaa vielä löytyy vanhoja ukkoloita ja akkaloita jotka tietää ja taitaa sormilaudan salat.
Tiedän että, tätäkin lukee tyyppejä jotka on törmänneet näihin lautoihin muuallakin kuin Kallen luona.

Kallehan opettaa jokaiselle vähän eri asioita, joku saa puukko-oppia, toinen hurmahenki pääsee huuhaan maailmaan, jollekulle tulee tämä myrkky-oppi eli luonnon lääkitys jne...
Itse olen keskittynyt puukkoon ja johonkin hymmm noh, huutamiseen ja ropakantaan.

Koska Kas-Pin ei ole varsinainen laji niin, jokaiselle kehittyy aikaa myöten oma tapa tehdä/toteuttaa tätä kovinkin kiistan alaista tyyliä.
Kerran vielä, Kaarlo Valkoinen edustaa Otto Venäläisen/ Hugo Valkosen tyyliä ja minä edustan Kaarlo Valkosen tyyliä.
Ja johan tässä on tahkottu jo yli 15v. että, kaipa sitä voin sanoa mun oppilaat edustaa mun näkemystä puukosta ynnä muusta itsepuolustuksesta.

Sitten näistä hermopiste sörkinnöistä. Ei leirillä/seminaarissa rivin eessä voi mouria maksavaa asiakasta.
Oikeesti jos haluaa että toimii niin, pitää aika suruttomasti survoo ja väännellä maalimies parkaa.
Itte tykkään "ropistella" heheheheh...
Nooh, mä oon ollu monessa sopassa ja liemessä mutten, koskaan niin makiassa ja maukkaassa kuin Kas-Pin. Olen ottanut monta santsi kierrosta ja vielä mahtuu.

Jaska Meskus
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kaspin-ketju

#82

Viesti ka1 »

Olisi kyllä aika huimaa, mikäli Suomesta löytyisi (ja siis vieläpä yhä tänä päivänä) niin pitkälle systematisoituja kamppailutyylejä, että niihin kuuluisi jopa sormien vahvistaminen, joka nyt on kuitenkin kamppailun kannalta melko marginaalinen erikoisosaston juttu. Harmi, ettei tällaisesta ole sitten kuitenkaan esitetty todisteita julkisuuteen, joten väittämään on valitettavasti pakko suhtautua varauksella.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kaspin-ketju

#83

Viesti DeusVult »

Paanari kirjoitti: Pidetään nyt mielessä kuitenkin että, Kas-Pin on Valkosen suvussa mukana kulkenut tieto/taito kokoelma.
Yhtenä pienenä "aihetodisteena" käytetään tässä kohtaa nk. sormilautoja. Niillä vahvistetaan sormia ja opetellaan kaiken näköstä ikävää ja ilkeetä touhuu... Itä-Suomesta ja Pohjois-Karjalasta taitaa vielä löytyy vanhoja ukkoloita ja akkaloita jotka tietää ja taitaa sormilaudan salat.
Tiedän että, tätäkin lukee tyyppejä jotka on törmänneet näihin lautoihin muuallakin kuin Kallen luona.
Pidetään nyt mielessä, että ei ole millään tavalla todistettu, tai edes luotettavasti osoitettu, että kyseessä olisi mikään muu kuin Kallen itsensä keksimä taitokokoelma, joka ei perustu mihinkään muuhun kuin niihin lajeihin joita Kalle itse on treenaillut ennen Kaspinin julkistamista. Se, että Kallella on jotain talonpoikaisesineitä jollaisia muualtakin Suomesta löytyy, ei todista tietenkään mitään.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kaspin-ketju

#84

Viesti Paanari »

DeusVult kirjoitti: Pidetään nyt mielessä, että ei ole millään tavalla todistettu, tai edes luotettavasti osoitettu, että kyseessä olisi mikään muu kuin Kallen itsensä keksimä taitokokoelma, joka ei perustu mihinkään muuhun kuin niihin lajeihin joita Kalle itse on treenaillut ennen Kaspinin julkistamista. Se, että Kallella on jotain talonpoikaisesineitä jollaisia muualtakin Suomesta löytyy, ei todista tietenkään mitään.
Pidetään vaan ;)
Ensin pidämme mielessä nämä talonpoikais esineet, DV, sulla kun tuntuu olevan tietoa näistä historiallisista esineistä niin, kerroppa tyhmälle mikä on sun mielestä tämän "sormilaudan" tarkoitus?

Ja sitten, mikäli Kas-Pin on totta niin(ja onhan se pääosin),se on raju juttu.
Jos, taasen Kalle on tempassu kaiken hatustaan niin, se vasta kova juttu onkin.
Kauhee kasa aseita ja niille liikesarjat.
Puukko tekniikat.
Myrkky-oppi.
Pimee-oppi.
Ynnä muuta ynnä muuta....
Hurja mielikuvitus jos, kaiken on keksiny itte ja saanu vielä toimimaan.
Silloihan Kallelle pitää antaa aivan erityinen arvoasema.
Eikö vain?
Toki voidaan heittää että, "kyllä mäkin pystysin lajin luomaan siitä mitä olen oppinut ja tiedän"
Siitä vaan "mestarit" tehkää perässä jos kerran kykenette....

Jaska Meskus
ps... joku vanha viisas oliko Alkio vai Pälsi eli Pihkala on tuumannut että: "Ainut oikea oppinut on itse oppinut, muut ovat opetettuja"
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kaspin-ketju

#85

Viesti DeusVult »

Paanari kirjoitti: Ensin pidämme mielessä nämä talonpoikais esineet, DV, sulla kun tuntuu olevan tietoa näistä historiallisista esineistä niin, kerroppa tyhmälle mikä on sun mielestä tämän "sormilaudan" tarkoitus?
Mistäs minä sen tietäisin? Joskus 1800-luvulla oli paljon kaikenlaisia vitkuttimia, joiden käyttötarkoitus on nykyään jos ei nyt täysin unohtunut niin ainakin muuttunut sen verran merkityksettömäksi ettei sitä tiedä enää kuin joku paikallishistorian dosentti. Tuollainen "sormilauta" on voinut olla vaikka osa jotain värttinää tai hevosen valjaita tai melkein mitä tahansa muutakin mikä agraariyhteiskunnassa on ollut arkipäivää mutta nykyään on täyttä mystiikkaa. Se että Kalle tietenkin väittää sen olevan joku taistelulajien harjoitusväline ja "jossain" jotkut ukot ja akat "ehkä" tietää myös asiasta joitain ei anna oikein kenellekään mitään konkreettista. Edit: Ja vaikka se oliskin oikeasti joku taistelulajien treenivehje, niin entäs sitten? Miten se todistaa, että Kas-pin on jotain Valkoisen suvussa kulkenutta perimätietoa? Kallehan on voinut ostaa se vaikka jostain kirpparilta. Ja vaikka ei olisikaan ostanut, niin sekään ei silti todista että Kalle olisi saanut sormilaudan käyttöön jotain oppia sukulaisiltaan. Monella suomalaisella on kesämökin tontinlaidalla joku vanha aitta, jossa ties mitä talonpoikaisroinaa joiden käytöstä ei nykyisillä omistajilla ole minkäänlaista käsitystä.
Jos, taasen Kalle on tempassu kaiken hatustaan niin, se vasta kova juttu onkin.
Kauhee kasa aseita ja niille liikesarjat.
Puukko tekniikat.
Myrkky-oppi.
Pimee-oppi.
Ynnä muuta ynnä muuta....
Hurja mielikuvitus jos, kaiken on keksiny itte
Tämä on ihan mahdollista, eikä edes oikeasti mitenkään kovin ihmeellinen temppu, jos intohimoa riittää niinkuin Kallella varmasti riittää.
ja saanu vielä toimimaan.
No toimimaan ja toimimaan, sehän on hyvin subjektiivista. Juurihan tuossa Andykin mainitsi, että tekniikka jota Kalle demosi ei toiminut vaikka Andy seisoi vain paikallaan eikä vastustellut mitenkään. Toisaalta jos vaikka minä keksin aivan päästäni jonkun tekniikan vaikka heinäseipään käyttämiseen taistelussa, niin kyllä sekin "toimii" jos vain laitetaan toimimaan, eli varmasti myös monet Kallen jutuista toimivat.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kaspin-ketju

#86

Viesti Paanari »

En nyt sen kummemmin läde ruotimaan tota sun vastausta ja kirpputori kokemuksias.
(Mietin vaan näitä hevosen releitä ja kutomavehkeitä... ne lienee jo dokumentoitu hyvinkin tarkkaan)
Tokihan se historiallinen miekkakin on jostakin kirppiksen kätköistä joku rahalle ahnas germaani kaivanu esiin ja photoshopannu jonkun opuksen kasaan ;)
jep jep näin minä siihen suhtaudun sulta opitulla ja hyväksi testatulla tavalla....



Kertaus tuo opintojen äiti hähäh
"Sitten näistä hermopiste sörkinnöistä. Ei leirillä/seminaarissa rivin eessä voi mouria maksavaa asiakasta.
Oikeesti jos haluaa että toimii niin, pitää aika suruttomasti survoo ja väännellä maalimies parkaa."
Toimii kun laitetaan toimimaan, itte en ollu tuolla Oulussa paikalla ja klipsi minkä näin niin, kovin pehmoisesti Kalle tuon teki. Ittelle jäi semmonen kuva että halus vähän väläyttää efektiä sen kummemmin satuttamatta Andyy.
Jos nyt jostain kaivat sen esiin ja kokeilet johonkin vahvempi vartaloiseen ja huiskaset kätöset voimalla yhteen niin asia voi vähän aueta.
Pahalla äänellä oppilas parahtaa jahka saa keuhkot taas täyteen.
Jaksa vuodesta toiseen samaa sontakasaa pöyhiä taidampa lähtee kaljalle.
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kaspin-ketju

#87

Viesti DeusVult »

Paanari kirjoitti: Tokihan se historiallinen miekkakin on jostakin kirppiksen kätköistä joku rahalle ahnas germaani kaivanu esiin ja photoshopannu jonkun opuksen kasaan ;)
En ymmärrä analogiaa. Mun miekat on tietenkin ostettu ihan kaupasta, ne ei ole edes väitetysti mitään perintökalleuksia. Ja vanhoja kirjoja voi tietysti väittää photoshopatuiksi, tosin väite on sinänsä aika perätön koska olen itse nähnyt ja koskettanut niitä alkuperäisiä teoksia, eikä ne mielestäni ole olleet mitään moderneja väärennöksiä. Periaattessa kyllä tosin joku voisikin yrittää väärentää jonkun vanhan taisteluopuksen jos kuvittelisi sillä saavan esimerkiksi mainetta ja mammonaa, joskaan en tiedä yhtään tapausta jossa näin olisi vielä tapahtunut. Kaspinistahan ei ole olemassa mitään kirjoja, ei shopattuja sen enempää kuin alkuperäisiäkään, nehän oli kaikki siinä jossain arkussa joka sattui sopivasti palamaan poroksi jossain Kallen ullakolla ennenkuin kukaan oppilaistaan ehti niitä ikinä näkemään?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kaspin-ketju

#88

Viesti Paanari »

Joo, janottaapi vietävästi...
Yhtäpaljon janotti kun, mulle opetettiin mitenkä sitä paperia "vanhennetaan".
Persaukiset taideopiskeljat ne muutamasta tuopista piirtelee vaikka mitä kuvia joita sitten konservaattori oppilaat vanhentaa ja vot, vot, kummalla tavalla se käsikirjoitus on intohimoisen oppilaan käpälöitävänä.
hähähähä
Jos mulla olis monta sataa vuotta vanha "käsikirjoitus" niin se olis visusti valolta suojassa ja sitä en päästäis ketä tahansa käpälöimään.

Lajit/tyylit elää ja muuttuu ajan saatossa. Joku vuos sitten oli puhetta sirpistä ja viikatteesta...
Suuressa viisaudessani mainitsin niiden liikesarja ja niillä miekkaa vastaan tehtävät tekniikat. Villi on se Valkosen mielikuvitus kun koko ajan keksii uutta....

Suomessa ei nyt vaan kirjattu asioita ylös, luku ja kirjoitus taito oli harvinaista herkkua...
Tiedot taidot siirty suullisesti ja ne pidettiin aika pitkälti omana tietona... :peukku:


Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kaspin-ketju

#89

Viesti DeusVult »

Paanari kirjoitti: Jos mulla olis monta sataa vuotta vanha "käsikirjoitus" niin se olis visusti valolta suojassa ja sitä en päästäis ketä tahansa käpälöimään.
Niin ne on yleensä olleetkin, eikä sinne olekaan ketä tahansa päästetty. :)
Suomessa ei nyt vaan kirjattu asioita ylös, luku ja kirjoitus taito oli harvinaista herkkua...
Tuskin mainittavasti harvinaisempaa keskimäärin kuin muuallakaan Euroopassa, jos nyt puhutaan vaikka Uudesta ajasta eli renesanssista eteenpäin.
Tiedot taidot siirty suullisesti ja ne pidettiin aika pitkälti omana tietona..
...kunnes nyt sitten Kalle on päättänyt jakaa nämä vuosisatoja vanhat "isältä pojalle" salaisuudet kaikille halukkaille. Vai oliko niitä kuitenkin jaettu ennenkin, tarinathan - siis Kallen tarinat - kertoo kaukopartiomiehistä ja ties mistä hakkapeliitoista, jotka käyttivät Kaspinia menestyksekkäästi sodassa? Jännä vaan että edes näiden kyseisten henkilöiden perilliset eivät tunnu tietävän asiasta eikä salaisuus ole missään vaiheessa humalassakaan päässyt lipsahtamaan ulkopuolisille - ainoastaan Kalle on kuullut kaspinista ja lajia voi oppia vain häneltä.

Vaikka onhan nämä kaikki asiat jo puitu tässä moneen kertaan, kuollutta hevosta lienee turha enää hakata, vaikka onhan silläkin oma viihdearvonsa tietysti. Mutta ainakin "pysyypähän mielessä", sehän oli nyt päivän teema. :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Kaspin-ketju

#90

Viesti tonik »

Ja vaikka se oliskin oikeasti joku taistelulajien treenivehje, niin entäs sitten? Miten se todistaa, että Kas-pin on jotain Valkoisen suvussa kulkenutta perimätietoa? Kallehan on voinut ostaa se vaikka jostain kirpparilta. Ja vaikka ei olisikaan ostanut, niin sekään ei silti todista että Kalle olisi saanut sormilaudan käyttöön jotain oppia sukulaisiltaan. Monella suomalaisella on kesämökin tontinlaidalla joku vanha aitta, jossa ties mitä talonpoikaisroinaa joiden käytöstä ei nykyisillä omistajilla ole minkäänlaista käsitystä.
Mitäs väliä sillä onko perimätietoa vai mitä? Kaikki lajithan kehittyy.
Paitsi historiallinen miekkailu. Oisko muuten fiksumpi treenata jotain nykyaikaista, vai pitääkö mennä just vanhojen opusten mukaan? Miksi? Ette kuitenkaan treenaa kun murto-osan mitä oikeat ritarit ja taidot samassa suhteessa :lol:
Vai ehkä kyseessä joku roolileikki ritarikamat päällä, ehkä jopa fetissi :peukku:

Ylipotkija: Lainaus korjattu.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 23 kurkkijaa