Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Traditionaalinen nyrkkeily

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Traditionaalinen nyrkkeily

#361

Viesti tohtorismies »

Ai jugoliste että mun nyrkit syyhyä että saan jonkin paukapään treenaamaan näitä juttuja kanssani, saas nähdä mitenkä sitä mielenkiintoa kellään riittää. Koska thaikku, koska vapaaottelu. Trad box tyhmää, ei kehäs niinqu silleen. Joo, vaikka olenkin jotakuinkin kiinnostunut miljoonasta ja yhdestä lajista niin nämä trad box jutut mitä näitä on pähkäillyt ja treenaillut niin on uponnut tähän vartaloon ja päähän aivan sukkana. Matsiasentoa myöten, hyvällä tsägällä saan ens vkolla yhden ottamaan paljasnyrkki sparria kanssani, knockdownilla mennään kun en luota vielä sällin kykyyn lyödä niin tarkasti päähän etteikö tekisi kauhiaa vahinkoa. Matsi asentokin on tuntunut erittäin luontaiselta on vain niin helppo lähteä tekemään mitä huvittaa, josko sitä ensi vkollakin uskaltaisi lähteä tekemään pikkasen tynnyri/makiwara treeniä, koska tassu.. No joo, no joo. Nuo kuristuspuutkin pitää tehdä, rupeaa ne kuristukset lähtemään. On se vaan hieno laji vaikken ole oikeasti treenannut! Tuo skipin kiertotyyli muuten aukesi tuossa itselleni jokin aika sitten miten saada siihen takakäteen voimaa oikeasti koska on nyt kummiskin tullut sitä ck kihonia "muutaman" kerran jyystettyä. Varmasti on ottelutaktisesti ja vaikka miten tyhmää tehdä niin mutta noin perusmuksimismyllytysvaletudoipcatchastradboxcan hengessä niin voisin kuvitella olevan pirun kätsä homma. Haahuilin tässä yksi kaunis päivä kotona ja löysin itseni tekemästä ensiksi tsukia ja het perään nyrkittelyn tyyppistä varjoa, ja olen "kärsinyt" tyttömäisestä takakäden suorasta jo vaikka kuinka kauan, niin sitten se vaan napsahti paikoilleen. Gyakutsukin iskunpalautus(lie muuten toinenkin funktio sillä kädellä, kertokoon fiksummat siitä)+"normitakakäsi"+pudotus askel=pommi. Ja kuten Jussi H sanoikin niin sillä ei lyövällä kädellä kiertävänä onkin se merkitys sen kropan kierron kannalta on se juuri että se kroppa kiertää. Ja jos sen tekee "with snaps and ginger" niinkuin farmer burns sen sanoisi niin sehän on silloin tämä Dempseyn mainitsema shoulder whirl, mulle teki aivan suhteettomia vaikeuksia ymmärtää tai ennemminkin toteuttaa se shoulder whirl mutta otettuani ck kihon palikoita pääni harmaasta massasta niin hetipä aukesi. En epäile tippaakaan etteikö säkki hanskat ole hajoilleet..

Edit. Kukas se tämä vanha karju on? Kun ei ole tullut pahemmin figth sporttia luettua.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Traditionaalinen nyrkkeily

#362

Viesti tohtorismies »

Treenannut oikeasti siis kenenkään asiaa oikeasti osaavan opastuksessa, ainoastaan yhdistellyt palikoita. Ehkäpä kalle koskinen, paappa ja minä tehdään vielä joku päivä oma trad box retriitti, pähkäillään ja pieksetään toisiamme kun avomielisiä ja ilmeisesti yhtä innokkaita aiheesta olemme..
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 63
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Traditionaalinen nyrkkeily

#363

Viesti Paappa »

tohtorismies kirjoitti: Ehkäpä kalle koskinen, paappa ja minä tehdään vielä joku päivä oma trad box retriitti, pähkäillään ja pieksetään toisiamme kun avomielisiä ja ilmeisesti yhtä innokkaita aiheesta olemme..
Pieksentäretriitti :D

Terveisiä Rääkkylästä, siellä olin toista viikkoa mökillä. Etsin lähes ensi töikseni rannasta sopivan taipuisan pihlajan ja kiinnitin siihen aikaisemmin mainitsemani kevyesti pehmustetun lyöntilaudan. Tätä olen mättänyt siellä ollessa joka päivä. Uskoisin, että tuloksia on tullut, kädet on ehjät ja tekniikka tuntuu parantuneen, ainakin vähän. Kiitokset Häkkiselle ohjeista, niitä olen yrittänyt noudattaa. Suosittelen jokaiselle kiinnostuneelle, jos vain paikka johon moinen asentaa, ei maksa juuri mitään.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 20860
Lauteille: Joulukuu 2007

Traditionaalinen nyrkkeily

#364

Viesti Lasse Candé »

Perkule kun on jäänyt huomaamatta...
Mars kirjoitti: No lyöntikuvaa, eikös tuossa kädet toimi "pareina" eikä suojaustakaan ole.
Ile71 kirjoitti: Hyvää juttua Lasse.

Joo, oikeastaan tossa kuvassa Skipi näyttäis tekevän kärjistetysti just sen mitä ajoin takaa. Eli kiskaisee hartialinjan suoraks sinne nyrkin taakse vetämällä toisen puolen kättä ja olkapäätä taakse.

Siis tietysti se ei-lyövä käsi liikkuu luonnostaankin vartalon kierron ja tasapainon vuoksi taaksepäin (Lasse on kuvaillut hyvin näitä juttuja). Enkä oikeasti osaa analysoida, miten tietoisesti se tuossa kuvassakaan tapahtuu. Mutta ajoin siis takaa sitä, että sillä kädellä - lähinnä olkavarren liikkeellä (yläselän lihakset) - voi aktiivisestikin hakea lisävääntöä. Tietysi se tapahtuu yleensä sen käden suojaavan funktion kustannuksella.
Jos ymmärsin oikein, mitä lyöntikuvalla tarkoitetaan, ollaan tuossa asetelmallisesti tavallaan molemmat ulkopuolella. Joskin vastaanottajalla on hyvin vahva optio tulla käsien sisäpuolelle. (Tämä siis pelkästään ns asetelmallisesti.) Pareilla tarkoitin sitä että minun oikea ja vastustajan vasen, hänen vasen ja minun oikea, muodostavat parit keskenään. Ulkopuolisessa asetelmassa on toisin. Ja sitten hyökkäyksissä aina vähän tuota asetelmaa rikotaan, mutta toivottavasti jää edes vähän suojaa. Sen voi joko hallita tai sitten pedata niin että pääsee suht turvallisesti toimimaan.

Siinä vaiheessa kun haetaan ja on vielä vähän etäisyyttäkin, lienee tuo mainitsemani pariasetelma käytännössä aina vallitseva.
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1333
Lauteille: Lokakuu 2007

Traditionaalinen nyrkkeily

#365

Viesti Fubarbarian »

Vanha haastattelu aikoinaan käsittääkseni paljonkin mm. paljasnyrkkiotteluita otelleesta Lenny McLeanista:

[youtube][/youtube]

Aika nopian oloinen kaveri tuollaiseksi körmyksi. Eiks Kari joskus ole tämänkin herran tavannut, vai muistanko ihan väärin?
A suspicious mind is a healthy mind
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Traditionaalinen nyrkkeily

#366

Viesti tohtorismies »

Kiitos Fuburbian,hyvä video kivasti näyttää tuota lähipeliä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Traditionaalinen nyrkkeily

#367

Viesti Pyjamasankari »

Olisin laittanut tuonne legendaariset lyöjät ja niitten treenit, mutta kun oli lukittu, niin laitetaas tänne inspiraatioksi tohtorismiehelle ja muille. Legendaarinen Geoff Thompson Punching Instructional:
" onclick="window.open(this.href);return false;
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Traditionaalinen nyrkkeily

#368

Viesti tohtorismies »

Kiitos Huusko, se oli hyvä pätkä. Ja kysymys Kari A:lle, oletko kehitellyt seminaari ideaa eteenpäin? Kun se mielenkiinto ei ole minnekkään kadonnut.. Päinvastoin, tuo tassuvamma on vain ollut hidasteena lyömingeille.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
UncleSamPatriot
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 50
Lauteille: Lokakuu 2008

Traditionaalinen nyrkkeily

#369

Viesti UncleSamPatriot »

Hei! Tätä ketjua on ollut mukava lukea. Noista "kierre lyönneistä" puheen olleen. Tai Shoulder Whirl tai millä nimellä haluakaan sitä kutsua. Eli siis yksi käsi taakse, toinen eteen, vartalon kierto ja painonsiirto ja muuta. Se kyllä antaa aivan törkeän brutaalin lisävoiman lyöntiin. Tätä on käytetty ammattinyrkkeilyssä maailman mestaruus tasollakin. Jotkut nyrkkeiliät varmaan sen enempää paljasnyrkkeilyyn tutustumatta omaksuvat kyseisen tyylin. Rocky Marcianon pahin lyönti Suzy-Q oli koko vartalon kiertävä suora lyönti, vähän niin kuin koukun ja suoran välimaastosta. Rocky käytti kiertoja ja muita saadakseen iskujiinsa käsittämättömiä voimia, ainoa voittamaton raskaansarjan mestari. 49 voittoa, 43 tyrmäystä. Tyrmäys prosentti 88%.Kuva

Kannattaa katsoa Youtubesta pätkiä Rockysta ja kuvia Google haulla.

Sellainen oikein terävä nykäisy ja PAM vastustaja tippuu videoissa.

Nuo lyönnit soveltuu erityisesti nyrkkeilytyyliin jossa on tarkoitus tyrmätä vastustaja. Suojaus ja muu voi kärsiä eli kunnon mätkintään. Slugger tyyliin. Marciano oli Swarmeri että hakkasi hakkaamistaan mutta iskuvoima oli Sluggerin kaltainen eli pelottavaa menoa.

Kyllä noita iskuja nykyäänkin nyrkkeilyssä näkee, ihan viime aikoinakin, pitää vaan katsoa tarkasti.

Itse olen vuosia treenannut käyttäen käden kiertoa/vartaloa ja muita ja kyllä ne paljon voimaa antaa lisää. Jack Dempseyhin tutustuin ja " onclick="window.open(this.href);return false; manuaaliin.

Noita kiertojakin on monenlaisia, riippuu tyylistä. Tuossa kirjassa yhden tyylinen. Esimerkiksi joku voi olla Sluggeri eli voimaiskijä, kerrasta poikki tai vähän lisää ja on valmis ottamaan iskuja vastaan että pääsee osumaan sen kerran kunnolla. Kun taas Out-Fightteri eli joka ottelee kaukaa ja pitää etäisyyttä suojaten itsensä käyttäisi toki riskittömämpiä kiertoja jos käyttää.

Nykyaikaisena esimerkkinä, tässä Robert Helenius käyttää pientä käsi kiertoa kuten tuossa kirjassa tyrmätessään Lamon Brewsterin: [youtube][/youtube]

Siitä jos jostakin 42 sekunnista katsotte.
Kaukonyrkkeiliäkin saa siitä lisäpotkua kun pitää pudottaa.
-------------------------------------------------------------------------------------
https://vm.tiktok.com/ZGJXn5477/
(Romans 6:23) Sillä kuolema on synnin palkka, mutta ijankaikkinen elämä on Jumalan lahja Jesuksessa Kristuksessa meidän Herrassamme.
Otatko lahjan vastaan?
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Traditionaalinen nyrkkeily

#370

Viesti Invictus »

Menee vähän aiheen vierestä, muttei varmaan liikaa? Ekan kerran kun aloitin thainyrkkeilyn niin opetettiin, että kumpi vaan tuntuu itselle paremmalta - pysty vaiko "vaaka"nyrkkki niin sitä voi vapaasti käyttää. Muistaakseni Bas Rutten yhdellä MMA opetusvideollaan opettaa lyömään pystynyrkillä. Lienee tyhmä kysymys, mutta olisko muuten noin että paljaalla nyrkillä päähän oikeaa ihmistä lyödessä ei telo sormiaan niin helposti kuin pysty tai esim tuolla "lähes pysty" nyrkillä? En tiedä, kunhan oon pohtinut. Itselleni muuten tuntuu yläkoukkujen lyönti nyrkki vaakatasossa jostain syystä sangen kömpelöltä ja luonnottomalta.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Traditionaalinen nyrkkeily

#371

Viesti Risto R »

Ilkka on katellu 1800-luvun lopun kuvasarjoja ja kikkaillu niillä.

Tässä yks lyönti: " onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä toinen mainio kuvasarja.

EDIT: tuo video siis pikainen kokeilu kuvasarjan perusteella tänään toimistolla. :)
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Traditionaalinen nyrkkeily

#372

Viesti Mika »

Hyvä idea, hieno toteutus! :)

Hassun näköistä tuo vanha nyrkkeily tuon kuvasarjan mukaan :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ilkka Hartikainen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 57
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Traditionaalinen nyrkkeily

#373

Viesti Ilkka Hartikainen »

Joo, tuossa ei pääse jengi haukkumaan mun touhua tällä kertaa, kun kerta alkuperäinen näyttää lähes tulkoon yhtä pöhköltä. :D Jos noita joku jaksaa käydä läpi, on tuolla todella paljon noita kuvasarjoja, myös painista, sekä painin ja nyrkkeilyn yhdistelmästä - en tiedä mikä siinä on ollut kontekstina.

Lataan jossain välissä nuo kaikki kuvat ja laitan zippiin, voin postata sen tänne jahka saan tehtyä...


Terkkuja,
Ilkka
Kuvake
Ilkka Hartikainen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 57
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Traditionaalinen nyrkkeily

#374

Viesti Ilkka Hartikainen »

Kaveri latasi eri paikasta tämmöset. Näissä on noi kuvasarjat nyrkkeilystä, siitä Eadweard Muybridgen vuoden 1887 "Animal Locomotion" -kirjasta. Ei ihan high-res, mutta idea tulee selväksi pienemmällä vaivalla.

http://www.marozzo.com/downlads/1887boxing.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

- Ilkka
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Traditionaalinen nyrkkeily

#375

Viesti KungFuMiäs »

Risto R kirjoitti: Ilkka on katellu 1800-luvun lopun kuvasarjoja ja kikkaillu niillä.

Tässä yks lyönti: " onclick="window.open(this.href);return false;
[/url].

EDIT: tuo video siis pikainen kokeilu kuvasarjan perusteella tänään toimistolla. :)
Oho tuo lyöntihän oli ihan Piguata kun kattoo kuvasarjasta olkapään toimintaa ja lyönnin suuntaa, heitetään se kohteseen. Ootko sä siis ite tuossa videossa tekemässä tuota? Mä voisin näyttää pari kikkaa miten tuohon saa enemmän voimaa ja luulen että se olisi vielä tuon kuvasarjan mukaista :D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 62 kurkkijaa