Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Capoeira

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Capoeira

#1

Viesti Mika »

Capoeira on tunnettu tyyli, mutta itse olen aika harvoin törmännyt kirjoituksiin lajista. Joo, tiedän, kyllä niitä varmasti on, ja paljon...:D

Mutta että tiedän Capoeirasta todella vähän.

Mitä eri koulukuntia on olemassa ja mitkä niiden pääerot ovat? Kuinka monta koulua on Suomessa? Onko kilpailuja?

Brassit on ilmeisesti vieläkin kovimpia Capoeira-tyylittelijöitä, oletan...;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Capoeira

#2

Viesti mronkain »

Itsekään en tiedä kovin syvällisiä, mutta käsitykseni mukaan:
Kaksi päätyylisuuntaa, Angola ja Regional, joista Angola on se perinteisempi, jossa liikkeet tehdään hitaammin, usein matalempina. Regional on sitten "modernimpi" jossa enemmän vauhtia, lennokkaita potkuja, akrobatiaa. Capoeiran harrastajat käsittääkseni pääasiallisesti puhuvat "pelistä", jokainen tavallaan luo improvisoiden oman koreografian. Musiikki ja laulu kuuluvat olennaisen osana capoeiran harrastukseen. Näkyvin ja tunnetuin harjoitusmuoto on "roda" (lausutaan hoda) eli ympyrä, jossa seistään ympyrässä, soitetaan ja lauletaan, kaksi kerrallaan pelaa keskellä. Musiikin tempo määrää rytmin ja improvisaatio liikkeet. Lauluja on paljon ja niiden sanat ovat perinteisiä. Soittimia ovat ainakin berimbau ja bandeiro.
Kouluja Suomesta löytynee toista kymmentä (korjatkaa joku jos olen väärässä), aika usein tekevät yhteistyötä sambakoulujen kanssa ja usein samaa porukkaa löytyy molemmista (sama kulttuuritausta). Termistö on pääosin portugalin kielestä, koska laji on sellaisena kuin se tunnetaan peräisin Brasiliasta. Juuret ovat kuitenkin Afrikassa. Afrikasta tuodut orjat harjoittelivat taistelutaitoja tanssiksi naamioituina.
Triviatietona että capoeiraa on nähty mm. Paul Simonin musavideolla "The Obvious Child".
Toivottavasti saadaan tänne aktiivisia harrastajia kertomaan lisää ja korjaamaan mahd. virheet tässä tekstissä.

- Marko
Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

Hankalaa?

#3

Viesti Manki »

Minua kiinnostaisi tietää, miten hankalaa capoeiran harjoittelu on. Meinaan kun aina esim. televisiossa lajia on näytetty ovat harjoittelevat tehneet kaikkia käsilläseisontapotkuja ja muita juttuja, jotka näin jalat tukevasti maan pinnalla olleella vaikuttavat hirmuisen hankalilta ja suorastaan voimistelutaustaa vaativilta.

Miten vaikea laji capoeira siis fyysisesti on? :naka:
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Capoeiran vaikeudesta

#4

Viesti mronkain »

Omaa kokemusta ei ole, mutta varmaan yhtä vaikeaa kuin mikä tahansa laji. Aluksi aloitetaan helpommista liikkeistä, sitten treenataan niitä ja pikku hiljaa otetaan mukaan vaikeampia. Sitten kun on notkeutta, kuntoa ja osaamista, onnistuu todella vaativatkin. Mikä tahansa osaaminen vaatii kärsivälisyyttä, treeniä, treeniä ja treeniä...

- Marko
Antti91
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 99
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere

#5

Viesti Antti91 »

En itse ole koskaan harrastanut Capoeiraa - pelottaa edes kokeilla, kun ei osaa musisoida ja rytmitajukin on basson varassa. :badgrin: Mutta tämän linkin (http://www.wu-wien.ac.at/usr/h96b/h9650" onclick="window.open(this.href);return false; ... asics.html) alla on aika hyvä kokoelma erilaisia liikkeitä, jotkut on varsin näyttäviä...
"Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others." Groucho Marx
griip
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hankalaa?

#6

Viesti griip »

Manki kirjoitti: Minua kiinnostaisi tietää, miten hankalaa capoeiran harjoittelu on. Meinaan kun aina esim. televisiossa lajia on näytetty ovat harjoittelevat tehneet kaikkia käsilläseisontapotkuja ja muita juttuja, jotka näin jalat tukevasti maan pinnalla olleella vaikuttavat hirmuisen hankalilta ja suorastaan voimistelutaustaa vaativilta.

Miten vaikea laji capoeira siis fyysisesti on? :naka:
En ole capoeiran asiantuntija harrastettuani sitä vasta n. puolisen vuotta, mutta koitan vastailla jotain.. Noi käsilläseisontapotkut on juuri niitä vaativampia liikkeitä, joita ei edes opetella ennen kuin perusteet on hallinnassa. Vaikka tokihan niitä voi omalla ajallaan harjoitella ;) Peruspotkut ja liikkumisen oppii muutamassa kuukaudessa ja vastoin yleistä käsitystä, capoeiraa harrastaakseen ei tarvitse olla kumimies tai voimistelija :) Perusliikkeilläkin pärjää pelissä ihan hyvin, vaikka onhan se hienomman näköistä jos osaa kikkailla kunnolla.. :) Notkeus ja lihaskoordinaatio kehittyy luonnollisesti sen mukaan, kuinka usein jaksaa käydä treenailemassa.
Kuvake
Suvi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 729
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Auckland, NZ

Re: Hankalaa?

#7

Viesti Suvi »

Manki kirjoitti: Miten vaikea laji capoeira siis fyysisesti on?
Kuten edellä mainittiin, riippuu siitä millaisia liikkeitä tekee. Tykkään lajissa just siitä ettei tarvitsekaan osata kaikkea, eikä mitään tiettyjä liikkeitä. Voi siis keskittyä sellaisiin mistä itse tykkää eniten, ja kehittää sellaisen tyylin joka sopii omalle fysiikalle parhaiten. Tämän takia laji sopii hyvin naisillekin. Jopa sellaisille jotka on uskomattoman epäluuloisia joitain akrobatiajuttuja kohtaan, itse en esim. näin vuoden harrastamisen jälkeen osaa seisoa päälläni. En ole varma haluanko oppiakaan, sen verran epämiellyttävältä se tuntuu.
Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

#8

Viesti Manki »

Tässä vaan mietin, että onkos Tampereella capoeiraa missään? En ainakaan muista nähneeni.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Capoeiraa Tampereella

#9

Viesti mronkain »

Manki kirjoitti: Tässä vaan mietin, että onkos Tampereella capoeiraa missään? En ainakaan muista nähneeni.
Tuolta linkkilistalta http://www.kamppailulajit.net/" onclick="window.open(this.href);return false; (eli se, mikä oli ennen http://koti.mbnet.fi/budo/) katsottuna:

http://www.capoeirafinland.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Capoeira Força Natural, myös Tampereella.

- Marko
Migelus
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Innsbruck

#10

Viesti Migelus »

Ei se capoeira ole aluksi vaikeaa. Varsinkin kun alussa pääasiassa opettellaan liikkeitä ja ehkä jopa joitakin kombinaatioita. Alku oli itselleni todella helppoa vaikka olen helsingin notkein rautakanki.

Nyt olen itävallassa muutaman brasilialaisen opetuksessa ja olen huomannu kuinka vaikeaa tämä oikeasti on kun aletaan pelaamaan kunnolla ja hyviä pelaajia vastaan. Mutta ei se kuitenkaan ole mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa. Meillä pelailu on aika angolan ja regionalin välimaastosta. Ei pahemmin tehdä akrobatiaa ja pelikin on aika rauhallista. Kannattaa kokeilla ihmeessä jos vähäänkään kiinnostusta löytyy. Melkoisen mukaansa tempaisevaa ;)
A luta pela igualdade racial no Brazil
Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

#11

Viesti Manki »

Migelus: oletko Itävallassa juuri capoeiran takia? :) Tuolla muuten taisi olla jokin ketjukin siitä, miten asiat kannattaa järjestää, jos haluaa mennä ulkomaille treenaamaan.

Kyllähän tuo capoeira kiinnostaisi. Näin jälkikäteen olen toivonut, että vanhemmat olisivat laittaneet minut lapsena voimisteluun, kun nyt vähän vanhempana nämä kehonhallintataidot ovat niitä vaikeimmin kehitettäviä. Capoeirassa yhdistyisi tämä rankempi kehonhallinta ja itsepuolustuslajit - jos laji siis on sellainen, mitä kuvittelen (siksi siis tuo aiempi kysymykseni hankaluudesta - kun olen nähnyt capoeiraa, niin siinä on seisty käsillään ja näin pois päin, ja haluaisin toki oppia tuollaisia liikkeitä, mutta tod.näk. ei ole mitenkään helppoa minulle).
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Skabat

#12

Viesti Mika »

Onkos Capoeirassa kilpailuja, joita voisi mennä ihmettelemään? Siis Suomessa?

Käykö täällä muuten paljonkin ulkomaisia opettajia vierailemassa?

Lajin pitäisi olla enemmän esillä! :)
(tai sitten en vain osaa katsoa oikeisiin paikkoihin :oops: )
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Suvi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 729
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Auckland, NZ

Re: Skabat

#13

Viesti Suvi »

Mika kirjoitti: Onkos Capoeirassa kilpailuja, joita voisi mennä ihmettelemään? Siis Suomessa?
Ei ole kilpailuja, kun ei Capoeirassa kilpailla.
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti premier »

Onkos kenelläkään tietoa onko Helsingissä alkamassa alkeiskursseja lähiaikoina?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Skabat

#15

Viesti Mika »

Suvi kirjoitti:
Mika kirjoitti:Onkos Capoeirassa kilpailuja, joita voisi mennä ihmettelemään? Siis Suomessa?
Ei ole kilpailuja, kun ei Capoeirassa kilpailla.
Niin, siis näin paljon tiedän lajista :D

Näytöksiä oletan olevan. Mitä kanavia Capoeira-seurat käyttävät näiden ilmoittamiseen? Kun ei ainakaan ole osunut silmään mitään isompia ilmoituksia (mutta se voi taas siis olla oma syyni...).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 15 kurkkijaa