Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Capoeira

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#91

Viesti JanneM »

Samurai kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Millos suomessa vastaavat capoera karkelot?
En tiedä, mutta meikäläinen on silloin bahialla makaamassa biitsillä kylmä bisse kädessä.
8)
HÖ. Miksi?
Jos itse osaisin capoera, niin kyl mä ainaskin oisin tommosessa mukana. (olettaen, että vastustajat olisi suunnilleen saman aikaa treenanneita.

edit: selkeytetty
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#92

Viesti Samurai »

No oikeestaan siksi että mä teen capoeiraa ihan muista syistä kun kilpaillakseni.

Mättöä voi tehdä tavallisessakin rodassa, ilman että joku tulee tuomaroimaan että kuka on missäkin parempi.

Joten mielummin meen Bahialle ottaan turpiini jossain katu-rodassa kun teen samaa hommaa jossain kilpailussa, jossa on myös tällöin oltava jonkinlaiset säännöt (joita capoeirassa ei pitäisi olla). Lisäksi ei pitäisi olla mitään merkitystä sillä minkä aikaa on treenannut, koska rodassa kaikki ovat tasa-arvoisia.. niinkuin huomaat niin capoeiraan on sisäänrakennettu tiettyjä mekanismeja jotka ehkäisevät toisten mekanismien syntymistä..

Mutta jos joku tykkää, niin ei kun menoksi. Kyllä mä voi katella ihan mielelläni, ja mennä sen jälkeen pihalle pelailemaan muiden samanhenkisten kanssa. Ja turpiin voi tulla pljon pahemmin ilman sääntöjä, m utta se on just se pointti.

Lisäksi, mä oon turhan vanha kilpailemaan nuorten säännöillä ;)

Axé, samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#93

Viesti JanneM »

En mä tota tuomaria tarkottanu enkä noita sääntöjä vaan sitä et vedettiin oikeesti kaveria hattuun.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#94

Viesti Samurai »

Ah, just, no ok, en mee biitsille vetään bissee. :D

Ajattelin että tarkoitit nimenomaan tota kilpailu-hommaa tossa, että pääsee ottamaan toisesta mittaa jollain piste-järjestelmällä, ja että on jonkun kolmannen osapuolen Virallinen todistus siitä että oli parempi tai huonompi.

Aiemmin just totesin jossain että väärinkäsitykset on tosi helppoja foorumeissa j meileissä. Tässä se taas todistettiin, pitää vaan olla kärsivällinen.

Axé, Samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#95

Viesti Andy »

Samurai kirjoitti: Kuulin tuttavaltani että Riossa on alkamassa "World Capoeira Fight" -kisat.

Samalla sain lyhyen videopätkän kyseisenlaisista kisoista jonka laitan teidänkin nähtäväksi osoitteeseen:
http://www.typotor.com/~para/capoeira/fight.wmv

Tuo ehkä kuvaa Capoeiraa silloin kun se on "kamppailua" tai "taistelua" mutta silti vielä useiden mielestä capoeiraa. Mutta ainakaan tämä klippi ei ole ihan sitä mitä yleensä näkee näytöksissä ja musavideoissa, kuten tarkoituksetonta akrobatiaa ja tyypit 2 metrin päässä toisistaan potkimassa ilmaan. :roll:
Mielestäni viimeinen lause kuvasi tätä videota varsin onnistuneesti. Huomionarvoisin seikka oli nimenomaan ylipitkä etäisyys ja tarkoitukseton akrobatia. Erityisesti niiltä kohdin, missä sitä ei ollut leikattu siten, että vain ne harvat yritykset osua näytettiin.

Mitkä tuossa oli säännöt? Saiko tanssimisesta ja tahallisista ohipotkuista jotain ekstrapisteitä, vai miksi ne niitä tekivät?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#96

Viesti Jussi Häkkinen »

Umm, tuossa klipissähän ollaan pääosin jo pitkänkin kamppailuetäisyyden ulkopuolella. Ei toivoa osumiin eikä aggressiivista hakeutumista osumaetäisyydelle. Ne harvat kerrat kuin osumaetäisyydellä ollaan, "pelaajat" (onko oikea termi? Play voisi tässä yhteydessä ehkä kääntyä leikiksi paremmin) ovat haparoivia ja epävarmoja.

Miksi kaikki tehdään hidastettuna ja löysästi?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
SimiS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 56
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Joensuu-Helsinki

#97

Viesti SimiS »

capoeiraan kuuluu olennaisena toi malandragem jonka voisi kääntää suomeksi kettumainen, katala, pettävä. Eli pelataan tollasta semihidasta peliä ja tehdään noi potkut ylikorostetusti, sekoitetaan toisen rytmiä ja yritetään päästä parempaan asemaan joko pyyhkäisyllä, työntöpotkulla, lyömällä tai kaatamalla.

ja toi ginga (??tanssi??) kuuluu capoeiraan, koska siitä lähtee melkein kaikki tekniikat, ihan kuin HMD se paikoillaan pomppiminen.

En tiedä noista Capoeira championship säännöistä, mutta olettaisin vahvasti että ainoastaan potkuista jotka menee perille, pyyhkäisyt jotka kaatavat ja kaadot niin niistä saa sit pisteet. Mut oletan myös että lyönnit on kiellettyä tossa, ainoastaan ns. läpsiminen toisen "häiritsemiseksi" on sallittua.

Eikä tommosessa pelissä ole mun mielestä mitään pahaa, sitten jos se menisi nopeammaksi ja kontakti olisi vapaata niin se menisi aika ilkeännäköiseksi.
Sanon tähän sen vielä että toi oli sellasta ns. treeni capoeiraa mitä jengi brasseissa treenaa, mut sit ne rodat, jossa otetaan matsia kunnolla ja jossa tulee nyrkit ja "ei mitään sääntöjä, kunhan toinen tippuu" päättyy siihen kun toinen tyrmätään tai jompikumpi "luovuttaa".

edit:kirotusvire
Simo A.K.A Popaié
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#98

Viesti Andy »

Olisiko tällaisesta "kuolemanrodasta" nähtävissä materiaalia?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Suvi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 729
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Auckland, NZ

#99

Viesti Suvi »

En oikeastaan ymmärrä mikä tarve kenelläkään on näille todistaa että capoeirastakin löytyy kamppailullisuutta ja kovaa sellaista, jos ei kiinnosta käydä katsomassa niin oma menetys.

Jos lajia ei osaa arvostaa sellaisena kuin se on niin antaa olla. On aika naurettavaa että pitää tulla joka keskusteluun korostamaan miten löysästi ja veltosti kaikki tehdään ja eihän siinä ole mitään kamppailullista ja mitä, eikö tosiaan tartte hammassuojia. Riemua voi repiä muistakin asioista kuin siitä että potkii toisen hampaat kurkkuun.
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#100

Viesti Samurai »

Täytyy myöntää, että en tiedä mitkä säännöt noissa kisoissa on. Mistään luta livre-hommasta tuskin on kyse. Capoeira-kisoisa on vähän ryhmästä riippuen erilaisia sääntöjä ja pisteytys-järjestelmiä. Joissain kisaan kuuluu myös laulu ja soitto, jotka pisteytetään! Esim. Abada-niminen iso ryhmä muistaakseni käyttää sellaista pisteytystä että kaikki pelaavat kaikkia vastaan, ja koko parille annetaan aina pisteet sen mukaan miten vuorovaikutteista, järkevää, sun muuta heidän pelinsä oli.

Mutta kuten aiemmin sanoin, kilpailut sopii capoeiraan mun mielestä todella huonosti ylipäätään.

Kyseessä oli, kuten sanoinkin, Capoeira -kilpailut, jolloin se tarkoittaa sitä että tuo tanssiminen (ginga) kuuluu asiaan. Siinä vaiheessa kun ginga loppuu ja kädet menevät nyrkkiin, loppuu capoeira ja alkaa tappelu. Ja kun noi ovat kuitenkin capoeira-kisat niin...

Mutta olen samaa mieltä siitä että olisi kiva ennemminkin nähdä kokonainen peli kuin tuollaista huonosti leikattua pätkintää. Voisi vähän paremmin nähdä että onko noissa mitään järkeä vai ei. Olen Jussin kanssa samaa mieltä myös siitä että useassa kohdassa pelaajat potkivat jäykän näköisesti, hitaasti, jopa kömpelösti. Syytä voin vaan arvailla :?:

Ja normaaliin näytös-videoon nähden tuossa on todella vähän akrobatiaa ja koristeita (floreio), joka oli syy miksi sen laitoin tänne. Olen pahoillani jos se tuotti pettymyksen full contact-capoeiraa odottaneille. Hippejä me ollaan, kyllähän se tiedätään ;).

Andy, valitettavasti mulla ei ole "kuolemanrodista" videota. Jos sellaisen joskus saan käsiini, niin olet ensimmäisiä ihmisiä jolle sen toimitan :D
Axé, samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#101

Viesti Samurai »

Suvi, Hyvä pointti.

Capoeira on sitä mitä se on, ja jos se jonkun mielestä on hippien huumetanssi (<- oma suosikkini) niin sitten se on.

Itse suhtaudun mielenkiinnolla (joskaan en aina täysin varauksettomalla) capoeiran eri ilmenemismuotoihin, mutta hampaiden potkiminen kurkkuun ei kuulu mielipuuhaani.

axé, samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#102

Viesti Jukka Suominen »

Katotaan vaan niin kohta taas liikutaan alueella jossa ihmetellään miksei UFC kehässä näy capoeiraa, ja jos se kerran on niin hienoa ja tehokasta miksei sillä voiteta matseja. Hohhhoijjaa.. meikäläinen on profeetta. :D Lajikritiikki niin usein johtaa tuollaiseen vertailuun. Capoeira on capoeiraa, sillä siisti.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#103

Viesti Mika »

:samaamielta:

Siinä vaiheessa kun samat ihmiset kysyvät samoja kysymyksiä samasta aiheesta, on aika putsata neula tai vaihtaa levyä.

Capoeira on hieno laji, ja odotan näkeväni sitä Potku-tapaaminen III:ssa 27.5. täällä Tampereella! 8)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
SimiS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 56
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Joensuu-Helsinki

#104

Viesti SimiS »

Joo, olen ihmetellyt myös kovin paljon tuota että miksi capoeira pitäisi lajitella johokin kastiin, taijihin, kickpoxingiin jne jne.

Ja niinkuin on sanottu niin capoeira on just sitä mitä se on, capoeiraa.

Tottakai se liikkuminen siinä voi ja monelle näyttääkin omituiselle, on jotkut tullut esim nauramaan siihen rodan viereen ja tiedän tapauksen jossa ihminen on ollut välinpitämätön ja kävellyt rodan läpi jossa on pelattu regionalia ja melkein saanut armadan (kiertopotku) kylkeen, sit se on ihmetelly että miks mua tönitään ja meinannut aiheuttaa tappelun. :roll:
Simo A.K.A Popaié
SimiS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 56
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Joensuu-Helsinki

#105

Viesti SimiS »

Mika kirjoitti: :samaamielta:

Siinä vaiheessa kun samat ihmiset kysyvät samoja kysymyksiä samasta aiheesta, on aika putsata neula tai vaihtaa levyä.

Capoeira on hieno laji, ja odotan näkeväni sitä Potku-tapaaminen III:ssa 27.5. täällä Tampereella! 8)
onko minkäänlaista ohjelmaa varmistunut? tyyliin saunaan syömään juomaan? lajiesittelyjä? voisimpa melkein tullakkin, toivottavasti ei ole mitään muuta ohjelmaa tuolloin..
Simo A.K.A Popaié
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa