Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailu-urheilu ja itsepuolustus

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Muay Thai ja itsepuolustus

#51

Viesti nomad »

JayJay28 kirjoitti: Ihan Off Topic välikysymyksenä mietin, että jos kerran mielestänne Buakaw saisi turpaansa 90kg Defendon mestarilta, niin miten päättyisi Nate Diazin ja 90kg Defendon mestarin välinen matsi? (kadulla)

Voitteko kertoa, mikä Defendosta tekee niiiiiin erikoisen verrattuna IP-lajeihin, jotka ei toimi eivätkä koskaan toimineet?
Voi ziisus. Mä en tiedä yhtään lajia, joka ei olisi koskaan toiminut. Mulla on ollut duunikavereina niin thaikkutaustaisia, defendotaustaisia kuin jukujukun, hapkidon, judon, painin, nyrkkeilyn, bjj:n, aikidon, vapaaottelun ja kungfun edustajia näin nopeimmat muistellessa. Kaikki on toimineet kun suorittaja on ollut kartalla ja treenannut kunnolla. Jokaisen lajin edustaja on myöskin varmaan saanut nenilleen joskus niin kadulla kun salillakin. Nytv1ttuoikeesti. Back to topic.


p.s. Mä en tiedä kuka tämä Buakaw on, mutta tuskin herra itsekkään kiinnostuisi tällaisesta sössötyksestä.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Re: Muay Thai ja itsepuolustus

#52

Viesti Illu »

Jayjay, ootko miettiny, että itsepuolustustilanne ei välttämättä ole sellainen 1 vs 1 reilu tappelu, johon molemmat osapuolet on suostunu ja varautunu?
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Muay Thai ja itsepuolustus

#53

Viesti L.K. »

Voi jeesus....

Minkäs aikaa JayJay28 on lajeja harrastanut? Entä mikä on todellinen ikä (henkinen on ainakin tullut jo selväksi..).

Sitten varmaan seuraavaksi kerrot että millä tavoin on vertailukelpoista pistää Buakaw ja HARRASTAJA vastakkain?

Muutenkin tollainen vastakkainasettelu nyt on hiekkalaatikkotason juttuja.

Kiva juttu muuten että olet nähnyt. Minäkn olen nähnyt kuinka hyvä thaikkukaveri on lyöyty levyksi känniapinan toimesta ja toinen on itse kertonut kuinka lensi perseelleen kun yritti potkaista toista päähän jne.
SILTI en itse olisi täällä(kään) väittämässä että laji on huono laji tai ei toimi kadulla tms.

Siitä ei ole kyse, eikä sitä kukaan ole väittänytkään.

Olet muuten aikamoinen lahjakkuus jos 10-15 treenikerralla opit täydellisesti puolustamaan kaikki maahanviennit jne.

Väitteesi myös avarilla lyömiseen oppimisesta ei pidä todellakaan paikkaansa. Jos olet lyönyt vuosia (tämä siis oletus tietämättä kuinka kauan olet treenannut) nyrkillä, vie se todella paljon aikaa oppia lyömään avarilla JOS tilanne on vähänkni yllättävämpi. Stressin alla ihminen toimii kuten on treenannut. Sinällään taas itse en näkisi että se avareilla lyöminen on mikään pakolinen homma siltikään itsepuolutuksessa, se on vain yksi tekniikka/tapa muiden joukossa
EDIT: Tähän täsmennän toki sen verran, että hyvä lyöjä toki oppii nopeammin, mutta tarkoitan tehoa eli jotta saa samat tehot avareihin niin vaatii treeniä.

Ei toimi vaparissa jutut nyt sitten jätän taas ihan omaan arvoonsa...

On mukava saada uusia kirjoittajia lauteille, mutta täytyy kyllä sanoa ettei aloitus ole sulta ollut kovinkaan vahva. Jos taito keskustella ja perustella kantansa on tuota luokkaa niin itse suosittelisin ehkä jatkamaan niillä foorumeilla missä tätä "mun iskä on vahvempi kun sun iskä"-kirjoittelua hyväksytään ja jopa suositaan..
Viimeksi muokannut L.K., heinä 11, 2012, 15.03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
JayJay28
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18
Lauteille: Heinäkuu 2012

Muay Thai ja itsepuolustus

#54

Viesti JayJay28 »

Jopo kirjoitti: Tuommoisia Buakawin tasoisia thainyrkkeilijöitähän kasvaa puissa. Meidänkin salille tuppaa mestareita oven saranapuoleltakin, viimeksi lauantaina potkittiin Lumpinen kolmos rankattuja pihalle, että jää tekijöille tilaa reenata.
Ymmärsit väärin, otin juuri esimerkiksi Buakawin ja vastustajaksi jonkun itsevalitsemanne 70-90kg Defendon harrastajan. Miksi olisi epäreilua, että MT legenda tappelisi 20kg painavmpaa maailman parasta Defendon harrastajaa vastaan?

Ja @PDC:

Olet ihan oikeassa, ettei itsepuollustus ole "kuka on kovin jätkä"-kilpailua, mutta en minä niin ole väittänytkään. Se katutappelu kuitenkin on sitä, että kumpi on kovempi, olit sitten hyökkääjä tai uhri.

Jos saat toiselta turpaan, ei itsepuollustuksesi toimi, jos pystyt vetämään hyökkääjää päihin, itsepuollustuksesi toimii. Tästä olemme varmaan samaa mieltä?
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Muay Thai ja itsepuolustus

#55

Viesti PDC »

Mää kävelen pois ennen kun pitää tapella.
JayJay28
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18
Lauteille: Heinäkuu 2012

Muay Thai ja itsepuolustus

#56

Viesti JayJay28 »

Pistän muutamat pointit, miten keskustelu eteni, koska puhumme selvästi toistemme ohi:

-Aloittaja kysyi, miksi harva seura opettaa IP-MT:tä

-Ihmettelin, miksi siitä pitäisi opettaa IP-versiota, kun se toimii muutenkin. Huomautin, että jos haluaa pärjätä vielä paremmin, menee painitreeneihin.

-Joku piikitteli, että jos pitää treenata painin perusteet, niin laji ei olekaan toimiva.

-Huomautin, että vaiva on melko pientä, sillä jo 10-15treenikerralla oppii painin perusteet. Kun Thaikku handlaa ja painin perusteet on hallussa, pärjää lähes kaikkia vastaan, poislukien erikoistapaukset.

-Sama henkilö kertoi Defendon olevan parempi, kuin hyvät MT-taidot ja painin perusteet hallussa.

-Sanoin, että mielestäni Buakaw voittaisi kenet tahansa Defendon harrastajan, joka painaa alle 90kg, mikäli Buakaw treenaisi painin perusteet kondikseen.

-Porukka piti ajatusta järjettömänä.

....seurasi kyseinen keskustelu.



EN MISSÄÄN VAIHEESSA ALOITTANUT VASTAKKAINASETTELUA, MINÄ EN ALOITTANUT MT vs IP-KESKUSTELUA

MINÄ EN MYÖSKÄÄN OLE VÄITTÄNYT DEFENDON OLEVAN HUONO LAJI, VASTASIN ALUNPERIN KETJUN AIHEESEEN, "MT JA ITSEPUOLLUSTUS"
Viimeksi muokannut JayJay28, heinä 11, 2012, 15.13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Re: Muay Thai ja itsepuolustus

#57

Viesti Illu »

No ainakin meilläpäin itsepuolustusta treenataan niin,että päästään tilanteesta irti, eikä niin että aina vedettäis toinen levyks. Edelleen, kyse ei ole tappelusta tai kamppailusta.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Muay Thai ja itsepuolustus

#58

Viesti L.K. »

Joo-o...

Vastaisitko noihin muutamiin kysymyksiin mitä minä laitoin? Se selventäisi muutamia juttuja aika kovasti...
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
JayJay28
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18
Lauteille: Heinäkuu 2012

Muay Thai ja itsepuolustus

#59

Viesti JayJay28 »

"Minkäs aikaa JayJay28 on lajeja harrastanut? Entä mikä on todellinen ikä (henkinen on ainakin tullut jo selväksi..)."

Vuosia, ja ikä on profiilissa. Kilpailutaustaa myös monissa kamppailulajeissa.

"Sitten varmaan seuraavaksi kerrot että millä tavoin on vertailukelpoista pistää Buakaw ja HARRASTAJA vastakkain?"

Kuten sanoin, maailman paras Defendossa (alle 90kg). Eli ei mitään puhetta harrastajasta.

"Muutenkin tollainen vastakkainasettelu nyt on hiekkalaatikkotason juttuja."

Samaa mieltä.


Avarilla lyömisen oppii alle 15min, jos osaa lyödä. 90-luvulla kun vapari oli UG, niin porukka veteli ilman hanskoja, ja mm. Maurice Smith ei treenannut avarilla lyömistä, ja joissakin matseissa otteli ilman hanskojaan, lyöden vain avareita.
Avari on helvetin helppo, kun osaa valmiiksi lyödä. Itse opin sen joskus vuosia sitten lyötyäni n. 5krt Heavy Bagia hanskoitta, ja ymmärrettyäni, että parempi lyödä avarilla.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Muay Thai ja itsepuolustus

#60

Viesti Alioppilas »

JayJay28 kirjoitti: -Huomautin, että vaiva on melko pientä, sillä jo 10-15treenikerralla oppii painin perusteet. Kun Thaikku handlaa ja painin perusteet on hallussa, pärjää lähes kaikkia vastaan, poislukien erikoistapaukset.
Mitäs jos tulee vastaan sellainen kaveri, joka handlaa painin ja jolla on thaikun perusteet hallussa?
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Muay Thai ja itsepuolustus

#61

Viesti PDC »

JayJay28 kirjoitti: Kuten sanoin, maailman paras Defendossa (alle 90kg). Eli ei mitään puhetta harrastajasta.
Eli sellanen joka on jokaisen väkivaltatilanteen hoitanut puhumalla.
JayJay28
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18
Lauteille: Heinäkuu 2012

Muay Thai ja itsepuolustus

#62

Viesti JayJay28 »

Lue miten olen jo tohon vastannut muutamaankin otteeseen..

@alioppilas
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Muay Thai ja itsepuolustus

#63

Viesti Mjölnir »

JayJay28 kirjoitti: Jos saat toiselta turpaan, ei itsepuollustuksesi toimi, jos pystyt vetämään hyökkääjää päihin, itsepuollustuksesi toimii. Tästä olemme varmaan samaa mieltä?
Itsepuolustus kirjoitetaan yhdellä "l"-kirjaimella :)

Ei, olemme asiasta eri mieltä. Käytäpä hakutoimintoa, ja lue täältä joku itsepuolustusta käsittelevä ketju. Siinä varmasti summataan, mistä itsepuolustuksessa on kyse. Itsepuolustuksellisesti tehokkainta ei ole vetää hyökkääjää päihin, vaan selvitä tilanteesta siten, että itselle tulee mahdollisimman vähän vammoja.

Aloituksesi potku.netissä on, kuten L.K. sanoi, aika huono. Tämä ei ole mikään suomi24. Kehoitan perehtymään aiempiin keskusteluihin, ja perustelemaan argumenttisi vähän paremmin, kuin "joku oli joskus saanut joltain päihin, kuulema".

Esimerkiksi tässä ketjussa on aiemmin käytetty esimerkkinä Thai- ja potkunyrkkeilijä (5. dan) ja Scandinavian Defendon perustajan Jyrki Saarion kertomusta siitä, miten kamppailu-urheilija jähmettyi tositilanteessa, koska ei ollut henkisesti harjoitellut sen kaltaista tilannetta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
JayJay28
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18
Lauteille: Heinäkuu 2012

Muay Thai ja itsepuolustus

#64

Viesti JayJay28 »

Jos aloitus olisi hyvä, niin foorumi olisi tårta på tårta. Ei kukaan nyt foorumilla jaksa kirjoittaa, jos kaikki on samaa mieltä.

Lähinnä valitusta on tullut siitä, että joku mainitsi Defendon olevan parempi (mikä on ihan ok, ei haittaa sellainen kommentti yhtään)
johon vastasin kieltävästi. Jotenkin se oli sitten mun aiheuttama "mun isä vs sun isä" juttu, vaikka minä en Defendoa tms. tuonut tähän keskusteluun ollenkaan.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Muay Thai ja itsepuolustus

#65

Viesti Mänzy »

JayJay28, miten thainyrkkeilyssä treenataan väijytyksiä vastaan? Miten lajissa neuvotaan toimimaan "jäätymisten" tai adrenaliinin aiheuttaman hienomotoriikan katoamisen kanssa? Treenataanko useita vastustajia vastaan?

Mikäli jokin noista tai jopa kaikki osa-alueet puuttuvat, ei voida puhua thainyrkkeilystä hyvänä itsepuolustuslajina.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa