Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Selkävaivaisena harjoittelu

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Selkävaivaisena harjoittelu

#1

Viesti Eelo »

Elikkäs oon miettiny jos alottais vielä yhen lajin tähä sivulle ja ajattelin, että rbsd ois aika kova juttu. Ongelmana on vaan, että en saa nostella suuria painoja säännöllisesti (painiheitot) enkä mattopainia säännöllisesti. Nämä siis selkävaivan takia. Kysymys on siis voiko tämmönen rampa harrastaa jotain ip-lajia, ja jos voi niin sanokaa mitä, missä ja millon alkaaa.
Eelis Mikkola
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Selkävaivasena harjottelu

#2

Viesti Mjölnir »

Eelo kirjoitti: Elikkäs oon miettiny jos alottais vielä yhen lajin tähä sivulle ja ajattelin, että rbsd ois aika kova juttu. Ongelmana on vaan, että en saa nostella suuria painoja säännöllisesti (painiheitot) enkä mattopainia säännöllisesti. Nämä siis selkävaivan takia. Kysymys on siis voiko tämmönen rampa harrastaa jotain ip-lajia, ja jos voi niin sanokaa mitä, missä ja millon alkaaa.
Pystyt varmasti tekemään ainakin Krav Magaa. Uskoisin, että Defendokaan ei tuota isoja ongelmia.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Re: Selkävaivasena harjottelu

#3

Viesti Kari Aittomäki »

Mulla oli vielä 2nelosena kirurgipotkut, eli laitoin tennarin ihanjust mihin halusin.
Kunnes tipuin katolta ja rikoin selkäni, alarangan lordoosi oikeni hiukan.
Kärsin selkävaivasta jonkin vuoden, sain jutun kuntoon melomalla eli lihastyöllä eli treenaamalla. Innostuin melomisesta ihan kunnolla, mahtava laji.
Potkut ei ikinä saavuttanu samaa ilmavaa herkkyyttä kuin ennenvammaa, mutta tehokkuuteen on monta polkua.

Eli mikäs on vamman nimi?
Potkusta löytyy useita asiantuntijoita, taatusti saat ohjeita paitsi kuntoutukseen myös lajivalintoihin.
Mutta vammanlaatu pitäs tietää enste.
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Selkävaivasena harjottelu

#4

Viesti Eelo »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mulla oli vielä 2nelosena kirurgipotkut, eli laitoin tennarin ihanjust mihin halusin.
Kunnes tipuin katolta ja rikoin selkäni, alarangan lordoosi oikeni hiukan.
Kärsin selkävaivasta jonkin vuoden, sain jutun kuntoon melomalla eli lihastyöllä eli treenaamalla. Innostuin melomisesta ihan kunnolla, mahtava laji.
Potkut ei ikinä saavuttanu samaa ilmavaa herkkyyttä kuin ennenvammaa, mutta tehokkuuteen on monta polkua.

Eli mikäs on vamman nimi?
Potkusta löytyy useita asiantuntijoita, taatusti saat ohjeita paitsi kuntoutukseen myös lajivalintoihin.
Mutta vammanlaatu pitäs tietää enste.
Joo siiis oon tästä jonnekki muuallekkin ketjuihin kirjotellu, mutta toistetaan. Eli välilevyn rappeuma. Liikunta on hyvästä, mutta tosiaan suuret nostot ja järjetön alaselän rasittaminen on kiellettyä. Niin ja tosiaan iha vaa sivulajiks tätä kaavailin noin karaten rinnalle.

Combat Karate ois kyllä näin ip jutuista kiinnostavin, mutta kun te ette halua levitä hellsinkiin niii ei sitte...
Eelis Mikkola
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Re: Selkävaivasena harjottelu

#5

Viesti Kari Aittomäki »

Laitat lihakset kuntoon sen välilevyn ympäriltä.
Mistä kohtaa se kivestää? Alaselästä?
Tervetuloa joukkoon tummaan, otappa jo tänään syvä kibadachi ja kokeile onnistuuko panoliikehdintä eli lantiotyönnöt.
Ja jollei, niin eiku jumpalle. Syväasentoinen lantiopohjan liikuttelu on paitsi erittäinvittumaista, myös tavattoman naurettavan näköstä! Näin ilahdutat kanssaheebojasi mitä moninaisimmin!
Mutta järkyn tehoavaa selkävammoihin.

Hyvinpian..
Mä olen ollut siis tilassa jossa makaan laattialla enkä kykene edes hengittään ilman kipuja..
Hyvinpian lihaksisto käy tukemaan vammakohdan jumiutunutta tukilihaksistoa ja aivan kohta koko kroppa keksii uuden tavan koikkelehtia!

Lihastyön merkitystä ei voi alleviivata tarpeeks.
Älä usko lekureita aivan kaikessa, ne on lääkefirmojen jenkamiehiä.
Liiku, niin kauan kun on liikettä on elämää.

jee
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

Re: Selkävaivasena harjottelu

#6

Viesti bloodycut »

no täs tuli mieleen kyudo, wing tsun ja kendo miksei iaidokin
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20208
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Selkävaivasena harjottelu

#7

Viesti JanneM »

bloodycut kirjoitti: no täs tuli mieleen kyudo, wing tsun ja kendo miksei iaidokin
Millä tavalla nämä lajit täyttävät sen RBSD tyhjiön eelon elämässä....?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

Re: Selkävaivasena harjottelu

#8

Viesti bloodycut »

JanneM kirjoitti:
bloodycut kirjoitti:no täs tuli mieleen kyudo, wing tsun ja kendo miksei iaidokin
Millä tavalla nämä lajit täyttävät sen RBSD tyhjiön eelon elämässä....?
Hehe eikai mitenkään kunha mainittin, ehkä näissä lajeissa kuormitus alaselälle on vähäsempää, aattelin ammattini kautta noita kinesteettisiä liikeratoja, mutta jos sen pitäs olla rbsd-hommaa nii vois aatella jotain köppähommaa. Köppä ei tarkota mitään raihnasta ja hidasta tai jotenki vähäpätöstä lajia vaan sellasta missä vähemmällä voimankäytöllä saatas aikaan vastaavaa. Mieleeni juolahti tästä aikoinaan aikidoporukassa oli ikääntynyt harjoittelija, jotka halusivat tehdä ukemin pehmeästi kovaukemin sijaan. Olisko tästä ajatusta eelolle? Köppä defendo tai Köppä krav maga, ei oo tarkotus pilkata näitä lajeja. Keksikää nimiä...senior defendo?
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Re: Selkävaivasena harjottelu

#9

Viesti Ronin »

Mulla on kanssa ristiselän kanssa ongelmia ollu jo pitkään, mutta magassa ei ole haitannu yhtään. Kokeilemallahan se selviää, mutta kaikkiin rbsd-lajeihin kuulunee ainakin jonkin verran mattovääntöä.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Re: Selkävaivasena harjottelu

#10

Viesti Streetwise »

Tässä nyt on podettu selkävaivaa jo neljä vuotta, mikään ei tunnu auttavan. Kaikki on kokeiltu paitsi kibadachissa nylkytys :D Alunperin välilevyrappeuma, nykyään viitteitä instabiliteetistä ja jostain muusta. Kaikki etukenot sattuu niin ....tanasti. Hyppimisistä ja juoksemisista ei toivoakaan. Juuri tulin Taysista, jossa tutkittiin neuloilla ja sähköllä lihasten hermotuksia :smt119

Eli sanoisin että jos jollekin käy ip-treeni lyömisineen, repimisineen ja painiskeluineen, niin on terve mies. Pitäkää selästänne huolta.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Selkävaivasena harjottelu

#11

Viesti Mika Väyrynen »

Joukkoon kuulutaan täälläkin. Minulla kirjaimellisesti räjähtänyt jo kaksi välilevyä ja kolmannessa lekurin/magneettikuvien mukaan näkyy pieni pullistuman alku. Eli jatkoa on luvassa...

Kun toinen välilevy meni, kolme kuukautta käytännössä vasen jalka poissa pelistä. Leikkausta suositeltiin, mutta en mennyt - totesin että sen ehtii leikata myöhemminkin jos tarvitsee. Parani piru vie itsekseen.

Välillä selkä oirehtii ja ainakin minulla Kari Aittomäen suosittelema lihasten kuntoon laitto on toiminut. Mahd usein selkälihaksia ja vatsaa (rutistuksia), ei riuhtoen vaan maltilla ja perusteellisesti. Lisäksi selkää venyttävät jutut tärkeitä, ja välillä kiropraktikolle joka tekee "tilaa" välilevyille. 90% ajasta menee liki terveen oloisena.

Potkiminen päähän on minun osaltani ohi (ellei päätä pudoteta ensin ronskisti alas..:-), kuten myös osa heittotekniikoista. Kyllä sen jalan sinne poskeen saa vieläkin riuhtaistua, mutta ei kannata: repii selkää anyway. Uskoisin että TKD, Hapkido yms potkujuttuja ei kannata kenenkään selkävaivaisen harrastaa, mutta esim. filippiiniläisellä puolella olisi paljon annettavaa. Kyllä niitä lajeja löytyy.

Psyyken puolella kannattaa panostaa. Eli ei jää suremaan sitä että "potku ym-ura" loppui. Elämä on luopumista anyway, johtui se sitten selkävaivoista tai normaalista ikääntymisestä. Treenaa fiksusti ja voi treenata kovaakin. Ei yhden vaivaisen selän takia elämäntapaa (siis treenaamista) kannata lopettaa- vaan silmät auki avoimin mielin eteenpäin.

Noihin selkäleikkauksiin muuten pieni neuvo: jollei selkä ole mennyt niin pahasti että peräaukko ym sen alueen toiminta on häiriintynyt hermopuristuksen vuoksi, kannattaa odottaa 3-4 kuukautta. Välilevyjen totaalihajoamiset kun tuppaavat toisinaan kuivahtamaan itsekseen ja parhaassa tapauksessa eivät enää paina hermojuuria. Leikkauksissa aluksi hyvä tulos, mutta arpikudosta saattaa alkaa kasvaa myöhemmin. Ja se pirulainen voi kanssa painaa hermoja... jolloin päästäänkin "arpikudoksen poistoleikkauskierteeseen". Lekurit väittivät että yhdeksän kymmenestä tapauksesta paraneepi itsekseen. Ja tarpeettomia leikkauksia tehdään aika paljon täällä suomenniemelläkin...

H...vetin kivuliaita nuo vaivat akuutteina ovat. Sympatiani kaikille joilla selkä hajalla !

Mika Väyrynen
ex-terveselkäinen päähänpotkija...
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Re: Selkävaivaisena harjoittelu

#12

Viesti kollegiassessori »

Missäs välissä sä Eelo meinaat koulua käydä? :D
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Selkävaivaisena harjoittelu

#13

Viesti Eelo »

kollegiassessori kirjoitti: Missäs välissä sä Eelo meinaat koulua käydä? :D
4 vuotta lukioa, ni on joku 3h päivässä koulua :D

Mutta siis kuntoutan kahvakuulalla joo tota, mutta siis aiheeseen eli pitää nyt koittaa vaikka jotain defendoa tähä vielä nyt ku huomennaki alkaa toi kurssi.
Eelis Mikkola
Kuvake
janip
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 32
Lauteille: Syyskuu 2008

Re: Selkävaivaisena harjoittelu

#14

Viesti janip »

Itse selkävaivaisena aloittelin tuon Krav Magan ja kaatumisia lukuunottamatta sopii kyllä erinomaisen hyvin selkäjumpaksikin. Välilevyjen kanssa auttaa tosiaan tuo jumppa, jotta saa tukilihaksistoa kuntoon. Itsellenikin on fysioterapeutti suositellut, että punttisali ei välttämättä olis paras paikka :)

Riippuen tietty missä kunnossa olet, niin itse aloitin tuon kamppailuharrastuksen siten, että kävin "äijätreenissä", jossa potkittiin ja hakattiin säkkiä ja temuttiin kahvakuulilla. Eli ihan kannattais kokeilla alkuun, kestääkö se selkä esim. kuntopotkunyrkkeilyä. Ne sivupotkut kun ei aina tee ihan hyvää sille rappeutuneelle ruodolle. Sitten jumppapallotreeni ja uinti ovat myös pari tietä eteenpäin sen selän kanssa.

Jani
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Selkävaivaisena harjoittelu

#15

Viesti Eelo »

Sitten voidaan lisätä tähän ketjuun, että puhutaan yleensäkkin selkävaivaisten ongelmista yms. RBSD lajeissa. Sain jo vastauksen kysymykseeni, oikeestaan heti ekassa vastauksessa.
Eelis Mikkola
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa