Nää saa aina niin kummallisia muotoja nää keskustelut.
Tilanteet menee niinku ne menee, voimankäytössä on lopultakin kyse tilanteen kokonais-dominanssista. Tai pyrkimyksestä ainaki.
Kerran Itiksessä yks kokenut vartija harhautti uhoovat teinipojat katteleen takaviistoille, veti salaa kaasunsa ja tuikkas kahdelle pääjehulle salakavalat pikkumaistiaiset - rintaan.
- Ette te pojat oikeesti halua hankaluuksia ettehän?
Samalla lailla vois tazeria käyttää, käsittääkseni siis. Varotuksena. Tai mitä tahansa voimaa.
Itte olen antanu pamppumaistiaisia monenmonet kerrat, juurikin siten että kohtasitte alkaa kolhiminen.
YJT kirjoitti:Mielestäni Suomessa minkään voimankäyttövälineen käyttämisestä ei ole tähän päivään mennessä tullut automaatiota. Edelleen paljon mennään fyysisellä voimalla ja paljain käsin myös tilanteissa, joissa olisi ei vain perusteltua käyttää kättä pidempää, vaan jopa niin että välineiden käytämättä jättämiselle on vaikeaa löytää perusteita. Minulla ei ole syytä uskoa, että etälamautin tekisi tässä asiassa poikkeuksen.
Tämän uskon, olen nähnyt.
Kerran partio joutu koville vahtaamani kapakan edessä, ihka-oikeeseen tappeluun.
Oli pakko mennä kysyyn:
-Tarvitko taustatukea?
Kun konsta alko olla ottavana osapuolena ja toinenkin paini intensiivisesti mutta puoliaan pitäen..
- En tarvi!
Kattelin että ei perkele, tuo riehuja alkaa saada vauhtia päälle..
Nimittäin, virkapuvun vastustaminen on hiukan moniselitteinen juttu.
Siinä on niitä jäykistelyjä ja rohkeuden-keräämisjuttuja aikalailla, ne eka toimentoiteet on miltei monasti resistatiivisia ja onnistumisten myötä intomieli saattaa kasvaa, kovastikin.
Lisäksi tiesin, että kys veljeksillä on ehtoollista joten alko näyttää siltä että kohta ne alkaa pullikoimisen sijasta tapella tosissaan, ihan vaikka vaan saadakseen talossa nimeä.
En kuitenkaan rohjennut vielä puuttua, huutelin vain.
- Käytä nyt edes patukkaa kun sulla aspi kerta on!
- En tarvi!
Lopulta mun oli pakko mennä ottaan se sälli veks, ei siinä mitään muuta tapahtunu ku että molemmat alko väsyä.
Eli en päässy sankariks enkä edes todistajaks.
Niitä riitti muutenki.