bandwidth test
tracert
Ilmanala
Säätila nyt
Ratio
Potkun ratio
Potku-postit
Potkun postit

Tänään on kesä 19, 2013, 18.48

Pieni kylmä/kuuma-aapinen

[ Facebook-kommenttia]

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta

Ylipotkijat: Mika, Elina

Oliko tästä hyötyä?

Koin hyödykkääksi, lisää näitä.
49
70%
Auttoihan tämä.
15
21%
Ei tästä mitään saanut irti.
6
9%

Ääniä yhteensä : 70

Viesti Sami Meisalmi » helmi 12, 2007, 23.32

Aivoveritulppaan joka aiheuttaa aivoinfarktin.

Kylmä hyydyttää veren liian äkkiä, eikä keholle luonnollisesti. Kun vamma on paranemaan päin, hyytyneen veren tulisi liueta tai sivistyssanoja käyttäen resorpoitua takaisin elimistöön. Hyytyminen kun ei ole tapahtunut normaalisti on harvinainen riski, että liukeneminenkaan ei toimi normaalisti-->tulee trombeja. Trombi on hyytynyttä verta oleva kökkö, joka kulkeutuu laskimoissa eteenpäin. Voi aiheuttaa veritulppia sepelvaltimoihin, keuhkon valtimoihin tai aivoihin.

Trombeja voi joillain ihmisillä syntyä esim. yhden pitkän lentomatkan aikana. Hierojat tappavat TEO:n listojen mukaan noin 200 henkeä vuosittain, kun jynssäävät vanhojen ihmisten laskimotukoksia liikenteeseen.
Muistan lukeneeni, että joku foorumillakin joutuu käymään hakeen lääkäriltä marevan-kuurin ennen pitkiä lentoja..

Alunperin olisi pitänyt kirjoittaa, että riski on pahimmillaan hyytymistekijöiden toiminnan suhteen tarkoilla ihmisillä. Ja kuolema on harvinaista, mutta mahdollista.
    Sami Meisalmi

kaikki :: tämän ketjun

Tykkäykset: 0
    Tykätty: 0
    Lauteille: 30.5.2006

Viesti Sami Meisalmi » helmi 12, 2007, 23.40

Ramin aapinen on hyvä. Siinä on peruasiat selkeästi yms. esillä.

Itse tosiaan kirjoitin tuota kolmea koota vasten ajatellen.
    Rami kysyi asiasta ja minä kirjoitin. Laitan saman tekstin tänne:

"
    Vammamekanismeihin palatessa. Keho on hoitanut sen homman siten, että paremmin ei minun mielipiteeni mukaan ihminen itse voi hoitoa suorittaa. Pois lukien operatiiviset hoidot.

Kun vamma tapahtuu-->kudosta vaurioituu ja verta rupeaa leviämään ympäristössä oleviin kudoksiin. Tässä kohtaa alkaa kehon omat mekanismit toimimaan välittömästi, mutta juuri oikeanlaisella viiveellä. Oikeanlainen viive sen takia, että veri pääsee immobolisoimaan vamma-alueen. Tämä on tärkeä asia.
    Valtimot supistuvat itsekseen, jos kaikki on kunnossa. Ei tarvitse erikseen kylmällä auttaa.
    No valtimot eivät pysty itse panemaan sykettä vastaan, joten vastapaine auttaa tässä. Kun raajaan syntyvä vastapaine tulee sykkeen veroiseksi tai usein voimakkaammaksi, ei sydän pysty pumppaamaan alueelle lisää serta. Tässä kohtaa valtimolla on mahdollisuus supistua itse ja hoitaa homma kotiin. Raajan kohoasento ei kaiken järjen mukaan kovinkaan paljon vaikuta vastapaineen syntymiseen. Vai loppuuko avohaavasta valtimoverenvuoto, jos nostat käden ylös? Ei lopu, koska vastapainetta ei ole ja painovoima ei ole tässä tapauksessa tarpeeksi voimakas.

Kylmällä ei myöskään ole mielestäni juuri mitään vaikutusta kivun lievittämisessä. Niin syvälle kudoksiin kylmällä ei esim. ruptuuroissa päästä, että se lamaannuttaisi kipureseptoreita. Hermojen tuottamaa informaatioita yleensä alueelta se saattaa vaivaisen määrän peittää. Suurin vaikutusekanismi kivun lievittämisessä on kehon omat opiaattijohdannaiseet, jotka ovat moninkertaisesti voimakkaampi kuin morfiini. Keho kyllä hoitaa kipua vammoissa itse todella tehokkaasti.

Myös toimintakyvyn ylläpitäviä mekanismeja on olemassa, kuten tiedät. Aina ei edes huomaa jotain vammaa, kuin vasta myöhemmin.

Itse kompressiokin on siinä ja tässä. Jotta ulkopuolisesta kompressiosta olisi hyötyä sen tulisi olla todella voimallista. Niin voimallista, että lisää kudosta on mahdollista mennä rikki. Konservatiivista hoitoa vaativa vamma saattaakin muuttua operatiivista hoitoa vaativaksi, jos sitä mennään kovasti runnomaan.

Ainoa hyöty mikä tuosta kylmästä on--> se pistää mustelmille kyytiä. Ei ole sitten niin rujon näköistä. Sekös urheilijoille kelpaa.. ei hipiä saa olla ruma, ja pääseehän sitä sitten aikaisemmin taas riepomaan esim. kentälle. Mites on jos vamma ei ole täysin parantunut ja mennään heilumaan takaisin kentälle? Oisko mustelmien parantumista vastaava aika sama jotakuinkin kun itse syvän kudoksen parantumisaika?
    "

Semmosta
      Sami Meisalmi

Viesti MikaelF » helmi 14, 2007, 14.35

Näihin kommeteihin voi taas todeta että paljon mututietoa oli kylmän vaikutuksesta...

Kyllä kylmähoidon vaikutuksesta löytyy tutkittua tietoa, joka puoltaa sen käyttöä mm kivun ja akuuttien vammojen hoidossa, tosin aina löytyy vastakkaistakin tietoa. Kylmän kipua lievittävä vaikutus perustuu ainkin osittain ns kipuportin sulkeutumiseen selkäytimen takasarvessa.

Tämä että luonto ja keho osaa hoitaa asiat parhaiten itse, on minun mutu ja kohta 20v kliiniseen kokokemukseen perustuvaan tietoon myytti.
        MikaelF

Tykätty: 4
        Lauteille: 28.9.2005
        Etulaji: Terapeuttinen harjoittelu
        Takalajit: Escrima, Aikido, Iaido, Judo, vähän Bukti Negara SIlat, Wing Chun

Viesti Rami Niemi » helmi 14, 2007, 23.48

MikaelF kirjoitti:Näihin kommeteihin voi taas todeta että paljon mututietoa oli kylmän vaikutuksesta...

?
        Miltä osin mututuetoa ja kenen sanomana mututietoa?

Jos toteat niin totea mielellään kohdennetusti että kommentillasi olisi painoarvoa, ja selkeyttä.
        Kiitos.

MikaelF kirjoitti:Kyllä kylmähoidon vaikutuksesta löytyy tutkittua tietoa, joka puoltaa sen käyttöä mm kivun ja akuuttien vammojen hoidossa, tosin aina löytyy vastakkaistakin tietoa. Kylmän kipua lievittävä vaikutus perustuu ainkin osittain ns kipuportin sulkeutumiseen selkäytimen takasarvessa.

tämä pitää paikkansa.

MikaelF kirjoitti:Tämä että luonto ja keho osaa hoitaa asiat parhaiten itse, on minun mutu ja kohta 20v kliiniseen kokokemukseen perustuvaan tietoon myytti.

Lause oli hieman epäymmärrettävässä muodossa ja kaukana suomen kielestä, voisitko selventää?
          Rami Niemi
          '93- Kukki-Taekwondo
          '04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
          Potkulaisen kuvake
          Rami Niemi

Lauteille: 26.5.2005
          Etulaji: Taekwondo, Shorin-ryu Seibukan Karate-do
          Sivulajit: Jinbukan Kobudo
          Baji
          Chen-Taiji
          Takalajit: Sinmoo Hapkido
          Hokuto-ryu Jujutsu

Viesti MikaelF » helmi 15, 2007, 08.56

Ramin kirjoitus kylmästä oli hyvä!

Yksi esimerkki mututiedosta oli Samin kommentti
          Kylmällä ei myöskään ole mielestäni juuri mitään vaikutusta kivun lievittämisessä.

ja toinen
          Ainoa hyöty mikä tuosta kylmästä on--> se pistää mustelmille kyytiä.

Taisi siinä olla muitakin.

Se toinen asia mitä yritin nopeasti ja hämärästi ilmaista oli tämä: Ihmisillä on käsitys siitä että kyllä luonto / keho /elimistö hoitaa itse asiat parhaiten. Tämä on mielestäni myytti. Keho tarvitsee itse asiassa verrattain usein paljonkin apua ja paranemisprosessit häiriintyvät valitettavan usein spontaanisti (siis ilman mitään vääriä toimenpiteitä) -> tilanteiden kroonistuminen. Tosin tämä siis oli meikäläisen mututieto, joka perustuu vajaan 20v kliiniseen kokemukseen (ja koulutukseen)
            MikaelF

Tykätty: 4
            Lauteille: 28.9.2005
            Etulaji: Terapeuttinen harjoittelu
            Takalajit: Escrima, Aikido, Iaido, Judo, vähän Bukti Negara SIlat, Wing Chun

Viesti Kuhmu » helmi 15, 2007, 11.43

Minulta murskautui aikanaan pari sormea ja ranne sai myös kyytiä työtapaturman muodossa. Ambulanssissa sain jotain vahvaa kivunlieventäjää ruiskeena, eikä se toiminut juurikaan. Jouduin odottamaan kuusi tuntia käteni korjailua polilla ja tuona aikana ainoastaan tarpeeksi tiuhaan vaihdettu kylmäpussi oli se asia, mikä sitä kipua lievitti tehokkaasti. Tämän kokemuksen valossa olen suuresti erimieltä siitä, etteikö kylmä auttaisi kipuun.
              ”You must enjoy this”.
              Potkulaisen kuvake
              Kuhmu

Lauteille: 3.5.2005

Viesti Sami Meisalmi » helmi 15, 2007, 14.48

MikaelF kirjoitti:Yksi esimerkki mututiedosta oli Samin kommentti
              Kylmällä ei myöskään ole mielestäni juuri mitään vaikutusta kivun lievittämisessä.

ja toinen
              Ainoa hyöty mikä tuosta kylmästä on--> se pistää mustelmille kyytiä.

Taisi siinä olla muitakin.

Se toinen asia mitä yritin nopeasti ja hämärästi ilmaista oli tämä: Ihmisillä on käsitys siitä että kyllä luonto / keho /elimistö hoitaa itse asiat parhaiten. Tämä on mielestäni myytti. Keho tarvitsee itse asiassa verrattain usein paljonkin apua ja paranemisprosessit häiriintyvät valitettavan usein spontaanisti (siis ilman mitään vääriä toimenpiteitä) -> tilanteiden kroonistuminen. Tosin tämä siis oli meikäläisen mututieto, joka perustuu vajaan 20v kliiniseen kokemukseen (ja koulutukseen)

Tuo boldaus minun. Kipu on subjektiivinen asia. Otetaan tilanne, että joku torveltaa nilkastaan nivelsiteitä. Tilanne hätäännyttää-->kun tekee jotain helpottaa. Jo pelkkä käden laittaminen jalalle auttaa. Mutua ei kuitenkaan tainnut olla kehon omat kivun lievittäjät? Mites niiden laita?

Itse olen murtanut tarsaliluita ja samaan rysäykseen luksoinut
              tarsometarasal-niveliä. Kylma vain pahensi tunnetta..kipua ei ollut. Tunne oli paha.
              Meikäläisen esim. tapauksessa olisi pitänyt kiitää leikkaussaliin. Ei menty ja kuntoutus kesti kauan. Ortopedi epäili pysyvää haittaa..ei tullut pysyvää haittaa kun en antanut tulla.

Kyllä. tiedän kaikista erilaisista tutkimuksista kylmän kivunhoito-ominaisuuksista. Enkä vähättele niitä.

Mikael puhui paranemisprosessin häiriintymisestä. Siitä ei olla vielä puhuttu tässä mitään. EI ensiaputilanteella ole mitään tekemistä itse paranemisen kanssa. Muuta kuin se että katsotaan operointitarve yms. Eli olisi pitänyt aikaisemmin rajata homma siten, että ensiaputilanteen kroppa hoitaa ite, silloin kun ei ole reponointitarvetta tai avohaavoja tai jotain vakavaa. Olen erityisesti puhunut itse tehdyistä lievien vammojen ensihoidosta.

Mitä todennäköisemmin Mikael puhuu kliinikkona ja jatkohoitoja suunnittelevana/toteuttavana tahona? Vai kentän laidalla valvovana EA-henkilönä?

Enivei itse sijoitan itseni siihen kliiniseen porukkaan joka tekee hommia sitten sen paranemisprosessin kanssa.

Ramin teksti on asiaa ja siinä puhutaan kylmän lisäävän pintaverenkiertoa. Mites pintaverenkierron nousu ei sitten vaikuta mustelmiin? Hommaa jos tehostaa ns. vaihtokylvyllä, niin jo rupee puppaan pa*kaa kudoksista pois.

Kuhmu: oot saanu vähän laimeeta kamaa
                Sami Meisalmi

Viesti Kuhmu » helmi 15, 2007, 20.36

kiven kovaan väittivät, että Stydiä lievittäjää olisi ollut. En sitten saanut mitään ennen kipsausta, sillä eivät lääkitse ennen hoitoa, joten kylmä auttoi. Toki kipsauksen jälkeen sainkin sitten kipupiikkejä, jotka tehosivat kyllä, mutta kylmä lievitti kipua tuossa tapauksessani niin, että oli siedettävää odottaa tuo kuusi tuntia sen murskavamman kanssa.
                  ”You must enjoy this”.
                  Potkulaisen kuvake
                  Kuhmu

Lauteille: 3.5.2005

Viesti Warrior » helmi 15, 2007, 20.57

Meikällä toimi intissä hyvin tuo kylmähoito puudutukseen. Kädet jäätyi niin pahasti ettei ollut tuntoa ollenkaan :D
                    Raskaat elämäntavat vaatii raskaat elämäntavat
                    Warrior

Lauteille: 20.3.2005

Viesti Sami Meisalmi » helmi 15, 2007, 21.44

Kuhmu kirjoitti:

kiven kovaan väittivät, että Stydiä lievittäjää olisi ollut. En sitten saanut mitään ennen kipsausta, sillä eivät lääkitse ennen hoitoa, joten kylmä auttoi. Toki kipsauksen jälkeen sainkin sitten kipupiikkejä, jotka tehosivat kyllä, mutta kylmä lievitti kipua tuossa tapauksessani niin, että oli siedettävää odottaa tuo kuusi tuntia sen murskavamman kanssa.

:D  ja vielä  :lol:  ja  :lippaan

Eli: [sarkasmi] kaikkeen pitää suhtautua niin kiven kovasti [/sarkasmi]
                      Sami Meisalmi

kommentoi

Kerro eteenp\E4in

EdellinenSeuraava

Paluu Mahanpururata

Läsnä

Potkijoita lukemassa tätä aluetta: Disturbed ja 0 kurkkijaa