Tyyliniekka
Jokamies
bandwidth test
tracert
Ilmanala
Säätila nyt
Ratio
Potkun ratio
Potku-postit
Potkun postit

Tänään on syys 2, 2014, 16.57


teippaus/tuet

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta

Ylipotkijat: Mika, Elina

teippaus/tuet

Viesti Bahar » heinä 21, 2007, 22.02

Iltaa.
Minulta meni 1 ½ viikkoa sitten jalasta taas nivelsiteet (ei revenneet siis, venähtivät tms. vain). Joltain taholta sanottiin, että teippaaminen on parempi vaihtoehto, toiselta, että tukiside on järkevämpi. Itse pidän siinä rullattavaa tukisidettä, ja laitan tulehduskipugeeliä ja kylmägeeliä kolme neljä kertaa päivässä. MItä mieltä täällä ollaan? Teippaus vai tuki? Ja jos teippaus, niin venyvällä vai venymättömällä urheiluteipillä? Olen menossa voltteilemaan hiekalle ensi ke (Yyteri :D), ja sinne kuulemma kannattaa varustautua jollain rannetta tukevilla. Mietin vain, olisiko järkevämpää hankkia teippiä, ja venyvää vai venymätöntä, vai ihan rannetuet jotka sitten kestävät?

Ps. kuinka moneen teippaukseen apteekin teipit yleensä riittävät, jos niissä on joku 10 m?
    Bahar Tokat
    Treenipäivis
    EKK!=Ei Koskaan Keskinkertainen!
    Youtube-kanava
    Potkulaisen kuvake
    Bahar
     
    Viestejä: 1900
    kaikki :: tämän ketjun

    Tykkäykset: 0
    Tykätty: 0
    Lauteille: 18.1.2006
    Paikkakunta: Helsinki
    Etulaji: Wing Tsun
    Sivulajit: Weapons Combat
    Takalajit: Tang Lang, Sanshou, Taiji

    Viesti Kitten » heinä 21, 2007, 23.54

    Elastinen side soveltuu erityisesti ensihoitosidokseen akuutissa vaiheessa. Tuoretta vammaa ei saa teipata venymättömällä teipillä. Elastista teippiä käytetään lähinnä lihaksen yli menevään teippaukseen, joustamaton soveltuu nivelille. En ole terveydenhoidon asiantuntija, mutta puolitoista viikkoa vamman jälkeen voinet hyvin käyttää esim. puolentoista tuuman levyistä venymätöntä urheiluteippiä tilapäiseksi tueksi.

    Hyvään teippaukseen tarvitset ohjeet. Muista puhdistaa ja ajella nilkka ensin. Pitävyys on huomattavasti parempi, jos teippaat suoraan ihoon. Älä kiristä liikaa, mutta tarkista että kireys on sama teipin leveydeltä. Vältä ryppyjä ja kiristäviä reunoja, peitä aiempi teippikerros puolella teipin leveydellä. Löysää tai poista teippaus, jos kipu pahenee, väri muuttuu varpaissa tai jos esiintyy tunnottomuutta. Poista teippi mahdollisimman pian, sillä iho ei hengitä sen alla.

    Olen itse teipannut "Teippaa Taiten" (Nuoramo-Pehkonen-Turpeinen) -vihkosen ohjeiden mukaan, siinä tuo nilkan teippaus on esitetty kutakuinkin samoin. Teippiä menee paljon, jos homman joutuu harjoittelemaan ja tekee sen kunnolla. Kymmenen metrin rullalla teippaa arviolta muutamia kertoja, riippuen taidosta ja tarpeesta. Ohjeen kuvasta saat jonkin käsityksen.
      Kitten
       
      Viestejä: 170
      kaikki :: tämän ketjun

      Tykkäykset: 0
      Tykätty: 0
      Lauteille: 31.5.2007
      Paikkakunta: Helsinki

      Viesti Kitten » heinä 22, 2007, 00.16

      Hei Bahar, sinähän oletkin Etupotkija! Kysy ihmeessä Puumajasta asiantuntijoiden mielipide  :idea:
        Kitten
         
        Viestejä: 170
        kaikki :: tämän ketjun

        Tykkäykset: 0
        Tykätty: 0
        Lauteille: 31.5.2007
        Paikkakunta: Helsinki

        Viesti sokutoja » heinä 22, 2007, 18.50

        Kitten kirjoitti:Elastinen side soveltuu erityisesti ensihoitosidokseen akuutissa vaiheessa. Tuoretta vammaa ei saa teipata venymättömällä teipillä. Elastista teippiä käytetään lähinnä lihaksen yli menevään teippaukseen, joustamaton soveltuu nivelille. En ole terveydenhoidon asiantuntija, mutta puolitoista viikkoa vamman jälkeen voinet hyvin käyttää esim. puolentoista tuuman levyistä venymätöntä urheiluteippiä tilapäiseksi tueksi.

        Hyvään teippaukseen tarvitset ohjeet. Muista puhdistaa ja ajella nilkka ensin. Pitävyys on huomattavasti parempi, jos teippaat suoraan ihoon. Älä kiristä liikaa, mutta tarkista että kireys on sama teipin leveydeltä. Vältä ryppyjä ja kiristäviä reunoja, peitä aiempi teippikerros puolella teipin leveydellä. Löysää tai poista teippaus, jos kipu pahenee, väri muuttuu varpaissa tai jos esiintyy tunnottomuutta. Poista teippi mahdollisimman pian, sillä iho ei hengitä sen alla.

        Olen itse teipannut "Teippaa Taiten" (Nuoramo-Pehkonen-Turpeinen) -vihkosen ohjeiden mukaan, siinä tuo nilkan teippaus on esitetty kutakuinkin samoin. Teippiä menee paljon, jos homman joutuu harjoittelemaan ja tekee sen kunnolla. Kymmenen metrin rullalla teippaa arviolta muutamia kertoja, riippuen taidosta ja tarpeesta. Ohjeen kuvasta saat jonkin käsityksen.


        Olen ammattini puolesta teippaillut ja kipsaillut kohta  2 vuosikymmentä. Teippaustaito on katoavaa kansanperinnettä. Kyllä tuoreita vammoja teipataan joustamattomalla urheiluteipillä esim klassinen nilkan teippaus. Vähemmällä kokemuksella ja tiedolla kannattaa pidättäytyä joustavassa liimasiteessä. Pitkää teippihoitoa en voi suositella, iho kärsii. Jos on tarvetta  2 viikkoa pitempään tukeen esim nilkassa, kannattaa harkita jotain nilkkatukea.
          sokutoja
           
          Viestejä: 71
          kaikki :: tämän ketjun

          Tykkäykset: 0
          Tykätty: 1
          Lauteille: 23.7.2006

          Viesti Bahar » heinä 22, 2007, 20.08

          kyse olisi vain viidestä päivästä. Tuo Kittenin ohje oli muuten kuin suoraan mun yhdestä kaverilta saamastani teippausohjeista :D Nilkkaan minulla ei ole enää tarvetta hankkia tukea, ranteille jotain pitäisi saada (ennaltaehkäistä kaikki ikävä)
            Bahar Tokat
            Treenipäivis
            EKK!=Ei Koskaan Keskinkertainen!
            Youtube-kanava
            Potkulaisen kuvake
            Bahar
             
            Viestejä: 1900
            kaikki :: tämän ketjun

            Tykkäykset: 0
            Tykätty: 0
            Lauteille: 18.1.2006
            Paikkakunta: Helsinki
            Etulaji: Wing Tsun
            Sivulajit: Weapons Combat
            Takalajit: Tang Lang, Sanshou, Taiji

            Viesti AteenanPaarma » heinä 22, 2007, 21.12

            Bahar kirjoitti:kyse olisi vain viidestä päivästä. Tuo Kittenin ohje oli muuten kuin suoraan mun yhdestä kaverilta saamastani teippausohjeista :D Nilkkaan minulla ei ole enää tarvetta hankkia tukea, ranteille jotain pitäisi saada (ennaltaehkäistä kaikki ikävä)


            Ensimmäisenä tulee mieleen käsisiteet, mutta kun lajina on kung fu, niin ei oikein taida soveltua  :D
              AteenanPaarma
               
              Viestejä: 168
              kaikki :: tämän ketjun

              Tykkäykset: 0
              Tykätty: 0
              Lauteille: 28.1.2007

              Viesti Kitten » heinä 22, 2007, 21.17

              Rannetukia on erilaisia, mutta mielestäni voisit kokeilla yksinkertaisella kierroksella teippiä. Käsittääkseni olit menossa hiekalle, joten sen teippirullan hankinta saattaa olla parempi. Tarra- ja nauhakiinnitykset saattavat olla hiukka hankalia noissa hc-olosuhteissa, teippiä voi aina vaihtaa.

              Olen itse tukenut rannetta toisinaan yksinkertaisella kierroksella, joskin kysymys ei ole ollut akrobaattisista suorituksista. Kokeile sopiva kohta ja leveys, joka soveltuu liikkeisiin. Kiertotuki ei ole samaa luokkaa kuin kunnon teippauksella tai tuella, mutta mieti ratkaisu sen tarpeen mukaan. Liika ennaltaehkäisevä tuki saattaa haitata suoritusta huomattavasti. Testaa siis jossain jollain helpolla suorituksella, mikä tuntuu hyvältä. Huomautan kuitenkin, että väärin teipattu ranne saattaa olla jopa suurempi riski! Toisin sanoen, kannattaa kysyä muiltakin ohjeita.

              Sokutojalle kiitos asianmukaisesta tarkennuksesta, oma teippauskokemus on amatööritasoa eri lajien parissa. Eli jos joku jälleen oikeasti tietää Baharin kysymykseen paremman ratkaisun, niin pyydän ystävällisesti jakamaan tuota tietoa meidän muiden iloksemme!  :)

              Muokkaus: Niin, nuo käsisiteet kävi kyllä mielessä täälläkin  ;)
                Kitten
                 
                Viestejä: 170
                kaikki :: tämän ketjun

                Tykkäykset: 0
                Tykätty: 0
                Lauteille: 31.5.2007
                Paikkakunta: Helsinki

                Viesti AteenanPaarma » heinä 22, 2007, 22.45

                Mitä muuten suosittelisitte ihmiset kohtalaisen löysien polvien tukemiseen? Pitävät pahana tapanaan venähtää melko helposti, jos tulee huonosti painoa jalalle; siis siten, että liikkeessä on kiertoa jne.. Eniten tästä on varmaan psykologista haittaa. Ei oikein uskalla tehdä hyppypotkuja ja niin edelleen, kun on pelko siitä, että polvet kuitenkin menee, jolloin helposti tekeekin liikkeet väärin  :?
                  AteenanPaarma
                   
                  Viestejä: 168
                  kaikki :: tämän ketjun

                  Tykkäykset: 0
                  Tykätty: 0
                  Lauteille: 28.1.2007

                  Viesti Kitten » heinä 22, 2007, 23.05

                  AteenanPaarma kirjoitti:Mitä muuten suosittelisitte ihmiset kohtalaisen löysien polvien tukemiseen? Pitävät pahana tapanaan venähtää melko helposti, jos tulee huonosti painoa jalalle; siis siten, että liikkeessä on kiertoa jne.. Eniten tästä on varmaan psykologista haittaa. Ei oikein uskalla tehdä hyppypotkuja ja niin edelleen, kun on pelko siitä, että polvet kuitenkin menee, jolloin helposti tekeekin liikkeet väärin  :?


                  Jalkojen vahvistaminen osaksi ratkaisua? Käytin joskus itse vammojen jälkeen neopreenisiä tukia, ja niistä tuli ainakin hyvä ja luottavainen olo  :D
                    Kitten
                     
                    Viestejä: 170
                    kaikki :: tämän ketjun

                    Tykkäykset: 0
                    Tykätty: 0
                    Lauteille: 31.5.2007
                    Paikkakunta: Helsinki

                    Viesti AteenanPaarma » heinä 23, 2007, 00.04

                    Kitten kirjoitti:
                    AteenanPaarma kirjoitti:Mitä muuten suosittelisitte ihmiset kohtalaisen löysien polvien tukemiseen? Pitävät pahana tapanaan venähtää melko helposti, jos tulee huonosti painoa jalalle; siis siten, että liikkeessä on kiertoa jne.. Eniten tästä on varmaan psykologista haittaa. Ei oikein uskalla tehdä hyppypotkuja ja niin edelleen, kun on pelko siitä, että polvet kuitenkin menee, jolloin helposti tekeekin liikkeet väärin  :?


                    Jalkojen vahvistaminen osaksi ratkaisua? Käytin joskus itse vammojen jälkeen neopreenisiä tukia, ja niistä tuli ainakin hyvä ja luottavainen olo  :D


                    No itse asiassa tuo jalkojen vahvistaminen on ollut ihan itsellänikin jonkinlaisena tietoisena tarkoituksena. Nykyään kun on paremmassa kunnossa näin yleensä, on nuo polvetkin huomattavasti vähemmän oireilleet. Lihakset tukee paremmin käsittäisin. Pitäisi varmaan tosiaan hankkia joku ihan erityinen tuki polville, ei siitä haittaakaan varmaan olisi.  :funtsii:

                    Ei niitä voi oikein varmaan teippaillakaan  :D
                      AteenanPaarma
                       
                      Viestejä: 168
                      kaikki :: tämän ketjun

                      Tykkäykset: 0
                      Tykätty: 0
                      Lauteille: 28.1.2007

                      Kerro eteenp\E4in

                      Seuraava

                      Paluu Mahanpururata

                      Läsnä

                      Potkijoita lukemassa tätä aluetta: flammee, markojm ja 5 kurkkijaa

                      Flag Counter
                      gobelin-ambiguity
                      gobelin-ambiguity
                      gobelin-ambiguity
                      gobelin-ambiguity