Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

teippaus/tuet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Bahar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1901
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

teippaus/tuet

#1

Viesti Bahar »

Iltaa.
Minulta meni 1 ½ viikkoa sitten jalasta taas nivelsiteet (ei revenneet siis, venähtivät tms. vain). Joltain taholta sanottiin, että teippaaminen on parempi vaihtoehto, toiselta, että tukiside on järkevämpi. Itse pidän siinä rullattavaa tukisidettä, ja laitan tulehduskipugeeliä ja kylmägeeliä kolme neljä kertaa päivässä. MItä mieltä täällä ollaan? Teippaus vai tuki? Ja jos teippaus, niin venyvällä vai venymättömällä urheiluteipillä? Olen menossa voltteilemaan hiekalle ensi ke (Yyteri :D), ja sinne kuulemma kannattaa varustautua jollain rannetta tukevilla. Mietin vain, olisiko järkevämpää hankkia teippiä, ja venyvää vai venymätöntä, vai ihan rannetuet jotka sitten kestävät?

Ps. kuinka moneen teippaukseen apteekin teipit yleensä riittävät, jos niissä on joku 10 m?
Bahar Tokat
Youtube-kanava
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#2

Viesti Kitten »

Elastinen side soveltuu erityisesti ensihoitosidokseen akuutissa vaiheessa. Tuoretta vammaa ei saa teipata venymättömällä teipillä. Elastista teippiä käytetään lähinnä lihaksen yli menevään teippaukseen, joustamaton soveltuu nivelille. En ole terveydenhoidon asiantuntija, mutta puolitoista viikkoa vamman jälkeen voinet hyvin käyttää esim. puolentoista tuuman levyistä venymätöntä urheiluteippiä tilapäiseksi tueksi.

Hyvään teippaukseen tarvitset ohjeet. Muista puhdistaa ja ajella nilkka ensin. Pitävyys on huomattavasti parempi, jos teippaat suoraan ihoon. Älä kiristä liikaa, mutta tarkista että kireys on sama teipin leveydeltä. Vältä ryppyjä ja kiristäviä reunoja, peitä aiempi teippikerros puolella teipin leveydellä. Löysää tai poista teippaus, jos kipu pahenee, väri muuttuu varpaissa tai jos esiintyy tunnottomuutta. Poista teippi mahdollisimman pian, sillä iho ei hengitä sen alla.

Olen itse teipannut "Teippaa Taiten" (Nuoramo-Pehkonen-Turpeinen) -vihkosen ohjeiden mukaan, siinä tuo nilkan teippaus on esitetty kutakuinkin samoin. Teippiä menee paljon, jos homman joutuu harjoittelemaan ja tekee sen kunnolla. Kymmenen metrin rullalla teippaa arviolta muutamia kertoja, riippuen taidosta ja tarpeesta. Ohjeen kuvasta saat jonkin käsityksen.
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti Kitten »

Hei Bahar, sinähän oletkin Etupotkija! Kysy ihmeessä Puumajasta asiantuntijoiden mielipide :idea:
sokutoja
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2006

#4

Viesti sokutoja »

Kitten kirjoitti: Elastinen side soveltuu erityisesti ensihoitosidokseen akuutissa vaiheessa. Tuoretta vammaa ei saa teipata venymättömällä teipillä. Elastista teippiä käytetään lähinnä lihaksen yli menevään teippaukseen, joustamaton soveltuu nivelille. En ole terveydenhoidon asiantuntija, mutta puolitoista viikkoa vamman jälkeen voinet hyvin käyttää esim. puolentoista tuuman levyistä venymätöntä urheiluteippiä tilapäiseksi tueksi.

Hyvään teippaukseen tarvitset ohjeet. Muista puhdistaa ja ajella nilkka ensin. Pitävyys on huomattavasti parempi, jos teippaat suoraan ihoon. Älä kiristä liikaa, mutta tarkista että kireys on sama teipin leveydeltä. Vältä ryppyjä ja kiristäviä reunoja, peitä aiempi teippikerros puolella teipin leveydellä. Löysää tai poista teippaus, jos kipu pahenee, väri muuttuu varpaissa tai jos esiintyy tunnottomuutta. Poista teippi mahdollisimman pian, sillä iho ei hengitä sen alla.

Olen itse teipannut "Teippaa Taiten" (Nuoramo-Pehkonen-Turpeinen) -vihkosen ohjeiden mukaan, siinä tuo nilkan teippaus on esitetty kutakuinkin samoin. Teippiä menee paljon, jos homman joutuu harjoittelemaan ja tekee sen kunnolla. Kymmenen metrin rullalla teippaa arviolta muutamia kertoja, riippuen taidosta ja tarpeesta. Ohjeen kuvasta saat jonkin käsityksen.
Olen ammattini puolesta teippaillut ja kipsaillut kohta 2 vuosikymmentä. Teippaustaito on katoavaa kansanperinnettä. Kyllä tuoreita vammoja teipataan joustamattomalla urheiluteipillä esim klassinen nilkan teippaus. Vähemmällä kokemuksella ja tiedolla kannattaa pidättäytyä joustavassa liimasiteessä. Pitkää teippihoitoa en voi suositella, iho kärsii. Jos on tarvetta 2 viikkoa pitempään tukeen esim nilkassa, kannattaa harkita jotain nilkkatukea.
Kuvake
Bahar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1901
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#5

Viesti Bahar »

kyse olisi vain viidestä päivästä. Tuo Kittenin ohje oli muuten kuin suoraan mun yhdestä kaverilta saamastani teippausohjeista :D Nilkkaan minulla ei ole enää tarvetta hankkia tukea, ranteille jotain pitäisi saada (ennaltaehkäistä kaikki ikävä)
Bahar Tokat
Youtube-kanava
AteenanPaarma
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2007

#6

Viesti AteenanPaarma »

Bahar kirjoitti: kyse olisi vain viidestä päivästä. Tuo Kittenin ohje oli muuten kuin suoraan mun yhdestä kaverilta saamastani teippausohjeista :D Nilkkaan minulla ei ole enää tarvetta hankkia tukea, ranteille jotain pitäisi saada (ennaltaehkäistä kaikki ikävä)
Ensimmäisenä tulee mieleen käsisiteet, mutta kun lajina on kung fu, niin ei oikein taida soveltua :D
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti Kitten »

Rannetukia on erilaisia, mutta mielestäni voisit kokeilla yksinkertaisella kierroksella teippiä. Käsittääkseni olit menossa hiekalle, joten sen teippirullan hankinta saattaa olla parempi. Tarra- ja nauhakiinnitykset saattavat olla hiukka hankalia noissa hc-olosuhteissa, teippiä voi aina vaihtaa.

Olen itse tukenut rannetta toisinaan yksinkertaisella kierroksella, joskin kysymys ei ole ollut akrobaattisista suorituksista. Kokeile sopiva kohta ja leveys, joka soveltuu liikkeisiin. Kiertotuki ei ole samaa luokkaa kuin kunnon teippauksella tai tuella, mutta mieti ratkaisu sen tarpeen mukaan. Liika ennaltaehkäisevä tuki saattaa haitata suoritusta huomattavasti. Testaa siis jossain jollain helpolla suorituksella, mikä tuntuu hyvältä. Huomautan kuitenkin, että väärin teipattu ranne saattaa olla jopa suurempi riski! Toisin sanoen, kannattaa kysyä muiltakin ohjeita.

Sokutojalle kiitos asianmukaisesta tarkennuksesta, oma teippauskokemus on amatööritasoa eri lajien parissa. Eli jos joku jälleen oikeasti tietää Baharin kysymykseen paremman ratkaisun, niin pyydän ystävällisesti jakamaan tuota tietoa meidän muiden iloksemme! :)

Muokkaus: Niin, nuo käsisiteet kävi kyllä mielessä täälläkin ;)
AteenanPaarma
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2007

#8

Viesti AteenanPaarma »

Mitä muuten suosittelisitte ihmiset kohtalaisen löysien polvien tukemiseen? Pitävät pahana tapanaan venähtää melko helposti, jos tulee huonosti painoa jalalle; siis siten, että liikkeessä on kiertoa jne.. Eniten tästä on varmaan psykologista haittaa. Ei oikein uskalla tehdä hyppypotkuja ja niin edelleen, kun on pelko siitä, että polvet kuitenkin menee, jolloin helposti tekeekin liikkeet väärin :?
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti Kitten »

AteenanPaarma kirjoitti: Mitä muuten suosittelisitte ihmiset kohtalaisen löysien polvien tukemiseen? Pitävät pahana tapanaan venähtää melko helposti, jos tulee huonosti painoa jalalle; siis siten, että liikkeessä on kiertoa jne.. Eniten tästä on varmaan psykologista haittaa. Ei oikein uskalla tehdä hyppypotkuja ja niin edelleen, kun on pelko siitä, että polvet kuitenkin menee, jolloin helposti tekeekin liikkeet väärin :?
Jalkojen vahvistaminen osaksi ratkaisua? Käytin joskus itse vammojen jälkeen neopreenisiä tukia, ja niistä tuli ainakin hyvä ja luottavainen olo :D
AteenanPaarma
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2007

#10

Viesti AteenanPaarma »

Kitten kirjoitti:
AteenanPaarma kirjoitti:Mitä muuten suosittelisitte ihmiset kohtalaisen löysien polvien tukemiseen? Pitävät pahana tapanaan venähtää melko helposti, jos tulee huonosti painoa jalalle; siis siten, että liikkeessä on kiertoa jne.. Eniten tästä on varmaan psykologista haittaa. Ei oikein uskalla tehdä hyppypotkuja ja niin edelleen, kun on pelko siitä, että polvet kuitenkin menee, jolloin helposti tekeekin liikkeet väärin :?
Jalkojen vahvistaminen osaksi ratkaisua? Käytin joskus itse vammojen jälkeen neopreenisiä tukia, ja niistä tuli ainakin hyvä ja luottavainen olo :D
No itse asiassa tuo jalkojen vahvistaminen on ollut ihan itsellänikin jonkinlaisena tietoisena tarkoituksena. Nykyään kun on paremmassa kunnossa näin yleensä, on nuo polvetkin huomattavasti vähemmän oireilleet. Lihakset tukee paremmin käsittäisin. Pitäisi varmaan tosiaan hankkia joku ihan erityinen tuki polville, ei siitä haittaakaan varmaan olisi. :funtsii:

Ei niitä voi oikein varmaan teippaillakaan :D
Bull
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 100
Lauteille: Helmikuu 2005

#11

Viesti Bull »

Todentotta kannattaa alottaa vahvistamaan lihaksia, eli polven omia aktiivisia tukijoita ennenkuin alkaa käyttämään pelkkää päälle vedettävää tukea niissä, jos siis plvet ovat vain ns. löysät eikä mitään vammaa ole vielä päässyt syntymään. Itsellänikin on luonnostaan löysät ristisiteet polvissa eikä se menoa haittaa. Pitää reiden lihaksia vaan vahvistaa niin ei pääse muljumaan niin helposti ja sen tiedostamalla toi psykologinen puolikin pysyy kunnossa. :)
A.A.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1166
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

#12

Viesti A.A. »

Rannetuet voisivat kieltämättä olla hyvät Yyterissä ja monelle niistä on jo tainnutkin olla rutkasti apua siellä. Etenkin jos ei ole tottunut hyvin seisomaan käsillään tai tekemään paljon käsillä tuettua akrobatiaa, se pehmeä hiekka saattaa helposti rasittaa rannetta. Toisaalta itse olen vetänyt kaikki ne x leiriä jolla olen ollut ilman mitään tukia missään ja rasituksen tuntuminen on vain hienoista. Pakko kai kuitenkin myöntää että olen tämän kokoinen kuin olen (verrattuna siis esim. sinuun Bahar) eli toki voimaa löytyy, joka varmasti auttaa (tukee) itsestään. Mutta tuskin tuotakaan voi sen ihmeemmin korostaa. Jotkut siellä käyttää tukia, jotkut ei. Itse en ole käyttänyt. Jotkut ovat käyttäneet myös jo mainittua urheiluteippitaktiikkaa.

Vaikka olen kyllä silti harkinnut rannetukien hankkimista käsiseisontaa varten. Ne kerrat kun on tullut tehtyä edes alkeellisetkin tuet kädessä, on seisonta tuntunut heti hivenen tukevammalta. Toisaalta tämähän tuntuu huijaamiselta. ;)

Olisiko Questão sinulla kokemusta/suositeltavaa käsilläseisonnasta ja rannetuista?
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#13

Viesti Questao »

Aamupäivää.

Voin minä mielipiteeni sanoa. Mulla on itsellä rasitusmurtunut ranne liiallisesta yhdellä kädellä seisonnasta ja sitä saikin parannella aika kauan. Lisäksi lääkärit ei ollut sitä mieltä, että ranteen pitäisi edes kestää sitä jatkuvaa seisoskelua...

Mulla on siis hivenen jäykät ranteet, joten ensinnäkin olen pyrkinyt venyttämään niitä notkeammiksi. En tarkoita siis pelkästään sellaista lämmittelyn yhteydessä tapahtuvaa ranteiden vääntelyä vaan ihan erillisenä harjoituksena tehtävää ranteiden notkistusta; venytyksiä osaat varmaan tehdä.

Sitten siinä toipumisvaiheessa pidin ranteissa kaiken aikaa sellaisia erittäin viileitä ja salibandysta tuttuja rannelämppäreitä. Se tuntui parantavan ranteiden olotilaa oikein paljon. Käsilläseisojaystäväni E. pitää sellaisia myös treenatessaan.

Lisäksi teen yleensä erilaisia ranteenvahvistusliikkeitä kuin mikäkin mielipuoli. "Punnerruksia" kämmentyveltä sormien tyviin ja siitä vielä sormenpäille ja nyrkin sulkemista ja avaamista ja ranteiden pyörittelyä ja mitä näitä nyt on.

Yritän myös välttää kovin pehmeällä alustalla käsilläseisomista, koska silloin ranne taittuu minun olotilaani nähden yleensä liikaa. Yritän siis tehdä treenit puupalikoilla tai nojapuilla tai kovalla lattialla. Tuo nojapuutreeni on lopettanut minun rannesäryt kyllä ihan kokonaan. Se on parasta.

Mutta kun sitten joskus olen joutunut treenaamaan sillä murtuneella ranteella niin olen kokenut halvan rullalautailurannetuen parhaaksi. Se menee sen ranteen yli ja jos se on halpa, antavat muoviosat yleensä juuri sopivan verran periksi, niin että ranne kääntyy vähän alle 90 asteen, mutta ei enempää.

Muita vaihtoehtoja olisi itse pitkästä nahanpalasta tehtävä rannetuki, joka kierretään ranteen ympärille peukalosta alaspäin. Toimii ja on halpa ja muotoiltavissa, mutta yleensä liian kireällä minulle. Maunonen demosi myös jonkinlaista telinevoimistelijoiden käyttämää ranteen ympärille teipattavaa lämppärin muotoista tukea, mutta sellaiset painavat kässärissä rannetta aika pahasti, auttaa ehkä rekillä parhaiten?

Nyt kun kirjoitin tämän niin en enää tiedä, mikä se kysymys oikein oli. Toivottavasti tämä nyt vastasi.

- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Bahar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1901
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti Bahar »

AteenanPaarma, millaiset käsisiteet? Kyllä, harrastan pääosin kungfuilua, mutta kyseiselle leirille menen vain ja ainoastaan treenaamaan akrobatiaa...

Ranteet minulla ei yleensä ole rasittuneet käsilläseisontoja tehdessä, ajattelin vaan että ennaltaehkäisy voisi olla hyvästä...

Enemmän minua tällä hetkellä kuitenkin huolettaa tämä nilkka. Tänään kokeilin tehdä kärrynpyörää. Ei kestä sitä kovinkaan hyvin. Leirillä halusin harjoitella nimenomaan aerialia (perhosvolttia), ja pitäisi mahdollisimman hyvin päästä tukemaan nilkkaa.. Ajattelin teipata ja laittaa sitten tämän tukisiteen. Pitäisi saada pehmennettyä alastuloa nilkalle mahd. paljon. Ja onhan minulla Buranaa :p

Millaisia nilkanvahvistusliikkeitä on? Minulla on niin muljuvat nilkat muutenkin, olisi tosiaankin hyvä saada vahvistettua niitä.. Ja miksei ranteitakin.

Ps. Kuulin jostain että pidemmän päälle tukien käyttäminen löystyttää kautta heikentää niveliä. Totta vai tarua?
Bahar Tokat
Youtube-kanava
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti Kitten »

Bahar kirjoitti: AteenanPaarma, millaiset käsisiteet??
Jos saan omasta puolesta vastata, niin esim. tällaiset.
Bahar kirjoitti: Millaisia nilkanvahvistusliikkeitä on? Minulla on niin muljuvat nilkat muutenkin, olisi tosiaankin hyvä saada vahvistettua niitä.. ?
Tasapainolauta, jonka voi rakentaa itsekin esim. pallosta tai rullasta ja laudasta.

Kuva
Bahar kirjoitti: Ps. Kuulin jostain että pidemmän päälle tukien käyttäminen löystyttää kautta heikentää niveliä. Totta vai tarua?
No ainakin teoriassa luonnollinen tuki voi kärsiä pitkäaikaisessa käytössä, vrt. esim. kipsatun raajan lihaskuntoa kipsin poiston jälkeen, kun lihaksia ei ole käytetty.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 44 kurkkijaa