Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bujinkan Budo Taijutsu

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1186

Viesti Kurowashi »

Tuosta "pilkka"videosta oma mielipiteeni: En näkisi sitä pilkkavideona koska siinähän esiintyvät ainoastaan harjoittelijat itse, eikä videota ole vääristävästi manipuloitu tai lisätty siihen herjauksia. Kyllä siitä voi varmasti joku kritisoitavaa löytääkin, mutta mitäpä sitten? Jos tämä video olisi pilkkavideo niin kuka siinä pilkkaisi? Henkilöt itse itseään vai kuka?

Itse en sitä ihan niin huonona nähnyt, mutta joku toinen voi toki nähdä ja hänellä on siihen täysi oikeus.


Ylipotkija: Viestiä muokattu.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 20860
Lauteille: Joulukuu 2007

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1187

Viesti Lasse Candé »

OK, en ala väittelemään siitä onko kyseessä video, jonka tarkoitus olisi näyttää Bujinkan tai Hatsumi huonossa valossa. Vastauksista päätellen tulkitsin itse videon tarkoitusperät väärin. Pahoitteluni tästä.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 624
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1188

Viesti AriJ »

Lasse Candé kirjoitti: OK, en ala väittelemään siitä onko kyseessä video, jonka tarkoitus olisi näyttää Bujinkan tai Hatsumi huonossa valossa. Vastauksista päätellen tulkitsin itse videon tarkoitusperät väärin. Pahoitteluni tästä.
Siis, ihan rehellinen kysymys itseltäni oikeasta kiinnostuksesta, eli mistä sait tuon kuvan että se olisi "pilkallinen"?

Minä en tätä tiedä puoleen enkä toiseen, koitin katsoa olisiko ko. klipin keskustelussa jotain sellaista mainittu mutta en huomannut ainakaan, joten heräsi mieleeni kysymys että miksi sinulle tuommoinen kuva siitä tuli....

edit typoja
______________________
Lelu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 366
Lauteille: Heinäkuu 2008

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1189

Viesti Lelu »

Ôari kirjoitti:
Lelu kirjoitti:...nyt kun on kyse "heitoista", niin samankaltaista logiikkaa käyttäen, jossa arkijärjelle ei lasketa osuutta, uskon about 7 vuotta judottuani (olen harrastanut myös muutamaa muuta lajia, joilla ei tässä yhteydessä ole merkitystä) omaavani paremman käsityksen heittomekaanikoista, horjutuksista, mitä ikinä niihin kuvioihin kuuluu, kuin keskiverto BBT-harrastaja tai karateka.
Asia selvä. Lienisi siis hölmöä selittää jo itsestäänselvyyksiä, asioita jotka jo olet ymmärtänyt. Hyvä että toit asian ilmi.

Gambatte kudasai!
Hämmentävä asia tässä nimenomaa on, etten ymmärrä noita heittoja/kaatoja/horjutuksia/.../.../.../mitä lienevätkään. Kuitenkin tuntuu, ettei monikaan Bujinkanisti tunnu löytävän niistä mitään vikaa, joten pakko niissä on joku idea olla, joka varmasti aukeaa minulle, jos joku vaan vaivautuu selittämään, vaikkapa samaan tapaan, miten lapsille selitetään asioita, ts. selkeästi ja yksinkertaisesti. Olen valmis ottamaan iskun itsetunnolleni ja tunnustamaan, etten tiedä kaikkea, mikäli opin siinä samassa uudentyyppisen toimivan tekniikan, jota tässä nyt haen takaa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 624
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1190

Viesti AriJ »

Lelu kirjoitti: ...mikäli opin siinä samassa uudentyyppisen toimivan tekniikan, jota tässä nyt haen takaa.
Eli siis jonkun pitäisi sinulle internetin välityksellä opettaa jokin kamppailutekniikka?

Itse en näe että tämä olisi kovinkaan mahdollista, en minä ainakaan sellaista opetustaitoa katso omaavani :(

Tästä on tainnut jo muutamakin ketjuun kirjoittanut mainita, että se opetus tapahtuu saleilla opettajan toimesta, joten jos oikeasti haluaa asiasta oppia niin nämä lienevät niitä parhaita paikkoja.

Jos kerrot missä päin vaikutat niin voin suositella paikkaa tällaiselle tutkimiselle.
______________________
Lelu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 366
Lauteille: Heinäkuu 2008

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1191

Viesti Lelu »

Ôari kirjoitti:
Lelu kirjoitti:...mikäli opin siinä samassa uudentyyppisen toimivan tekniikan, jota tässä nyt haen takaa.
Eli siis jonkun pitäisi sinulle internetin välityksellä opettaa jokin kamppailutekniikka?

Itse en näe että tämä olisi kovinkaan mahdollista, en minä ainakaan sellaista opetustaitoa katso omaavani :(

Tästä on tainnut jo muutamakin ketjuun kirjoittanut mainita, että se opetus tapahtuu saleilla opettajan toimesta, joten jos oikeasti haluaa asiasta oppia niin nämä lienevät niitä parhaita paikkoja.

Jos kerrot missä päin vaikutat niin voin suositella paikkaa tällaiselle tutkimiselle.
Joo, pyydän jotain opettamaan minulle kamppailutekniikan itnernetin välityksellä tai ainakin avaamaan sen perusidean.

Joskus aikanani keltanokkaisena judokana opettelin monen tekniikan perusteet kirjoista, kokeilin uken kanssa ja sitten randoreissa testailin niitä käytännössä. Menetelmä toimi jopa siinä mittakaavassa, että minun annettiin käyttää kirjoista opettelemiani tekniikkoja (kehitin myös muutaman tekniikan aivan itse (joskin kyseiset tekniikat olivat tietenkin jo olemassa, en vain tiennyt niistä)).

Viimeaikoina olen hienot suoriani nettimateriaalin ohjeistuksella (omaan tosin myös thaikkutaustaa, joten en lähtenyt nollista) ja voin sanoa jabini parantuneen aikalailla, samoin takakäden suorani. Koukuissa on vielä paljon tekemistä, mutta uskon, että saan nekin parempaan vireeseen ilman valmennusta (joskin tarkoitus olisi mennä nyrkkeilysalille heti kun vain mahdollista), sparritoverit tulisi kyllä tarpeekseen. Jahka saan kädet kuntoon, olis tarkotus treeniä myös pari vierasta brassijutsutekniikkaa sillai itsenäisesti videoiden turvin. En koe tällästä lähestymistapaa mitenkään mahdottomana.

Virtuaaliopetus on muuten kovaa huutoa nykypäivänä . Virtuaalioppimisalusta on ennemminkin arkinen, kuin erikoisuus.

Pidän toistaiseksi kiinni anonyymiteetistäni sijaintini suhteen (vaikka näkeehän sen ip:stä), mutta saatan hyvinkin palata asiaan, kun tiedän tulevan sijaintini paremmin.

edit: suomensin
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 624
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1192

Viesti AriJ »

Lelu kirjoitti: Joo, pyydän jotain opettamaan minulle kamppailutekniikan itnernetin välityksellä tai ainakin avaamaan sen perusidean.
Valitettavasti minä en ainakaan ole oikea henkilö siihen, kuten jo totesinkin :cry:

Jatka valitsemallasi polulla!
______________________
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1193

Viesti Mika Väyrynen »

Jees,

kyllä tuolta netistä kaikenlaista löytyy, ja vaikutteita sekä informaatiota voi varmaan kerätä paljonkin.

Mutta henk.koht opetuksessa on joitakin piirteitä joita ei voi ohittaa. Paritekniikassa, ottelussa jne. jää virtuaalimaailmassa eräs tärkeä ja opettavainen tunne pois:
se, miltä tekniikka tuntuu, kun se tehdään sinun omaan bodyysi - sinua itseäsi väännellään, horjutellaan, "alistetaan":-) En ainakaan minä unohda niitä kertoja kun isot pojat pistivät meikäpoikaa menemään. Sain myös tavoitteita: tahdoin oppia tekemään asiat yhtä hyvin. Sillä tiellä ollaan, liekö koskaan onnistutaan. Mutta joka päivä yritetään edes hiukan paremmin...

Mika
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1194

Viesti Akuma »

Tämä osittain oma syntetisoitu tulkintani, mutta mun mielestä harjoittelu koostuu neljästä komponentista, joista viimeinen on oikeastaan tulo kolmesta ylemmästä:

Kehollinen osuus - harjoittelu opettajan kanssa / valvonnassa
Sanallinen osuus - harjoitellun ymmärrys oikeassa asiayhteydessään
Lähdemateriaali - opiskelu, omat muistiinpanot, internet, teksti, kuvat, videot
Henkilökohtainen osuus - kaikesta yllä mainitusta itse tislattu kokonaisuus

Netissä kykenee välittämään niin vähän tietoa, että se on tietyssä mielessä jopa haitallista.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1195

Viesti Mika Väyrynen »

Jep,

allekirjoitan edellisen joka pointsin. Lisäksi vielä opettajan muu vaikutus: Toistojen määrän määrittäminen, oppilaan vieminen psykologisille ja fyysisille sietorajoille, kokonaisvaltaisen kehityksen, stressinsiedon ym tarkkailu pidemmällä aikajänteelllä, jne jne jne jne jne.

Ketju kylläkin käsittelee bujinkania, mutta kun kerran virtuaalitreenistä tuli puhetta, kommentoidaan sitten sitä:-)

Mika V.
peikko
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 39
Lauteille: Toukokuu 2006

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1196

Viesti peikko »

Lelu kirjoitti: - 0:47, suorittaako mustiin pukeutunut BBT-mustavyö tässä kaksi lyöntiä? Mihin Hatsumin käyttämä heitto perustuu (rannelukkoon?)? Seuraavaksi mustiin pukeutunut toveri suorittaa taas kaksi hyökkäystä. Mikä aiheuttaa horjahtamisen ja mikä tämä Hatsumin käyttämä kuvio oikein on? Onko kyseessä jotain huumoria? (ei, kysymyksen asettelu ei sisällä mielipidettä) Mihin perustuu saman setin viimeinen Hatsumin suorittama heitto?
Lelu kirjoitti: Mielestäni alentava asenne saisi jo loppua ja jos joku pystyy osoittamaan, että kyseisissä tekniikoissa on jotain järkeä, tehköön niin.
Otan kantaa noihin jo ennenkin käsittelemiini tekniikoihin. Pitää kyllä sanoa, että nämä eivät ole mitään Bujinkan-harrastajan analyysejä, koska en BBT:tä enää harrasta. Tarkennuksena myös, että sillä tavalla kuin ne videolla on tehty, niin en ainakaan itse saisi niitä toimimaan, mutta mielestäni tekniikoiden periaatteen demoamisessa niistä on hyötyä.

"Mihin Hatsumin käyttämä heitto perustuu (rannelukkoon?)?" Ensimmäinen tekniikka on vain käden vienti kehon taakse niin, että tasapaino järkkyy ja hyökkääjä kaatuu. Jos käden saa vietyä kyseiseen asentoon eli suoraksi takaviistoon hyökkääjän kehoon nähden niin silloin käsi on voimaton ja se on edullisessa asennossa ajatellen horjuttamista, koska tukipisteet eivät estä horjuttamista tai kaatamista. Mielestäni tässä ei tarvita mitään lukkoja.

"Mikä aiheuttaa horjahtamisen ja mikä tämä Hatsumin käyttämä kuvio oikein on?" Eli se toinen hyökkäys ja siihen vastatoimet. Mielestäni horjahtamisen aiheuttaa käden vetäminen, eli kun hyökkääjä lyö, niin otetaan kädestä kiinni ja vedetään hyökkääjää eteenpäin ja alas. (Kädestä kiinni ottaminen onnistuu, kun menee käden ohi ja on tarpeeksi lähellä kehoa niin, että kontakti säilyy käden takaisinvetämisen ajan.) Horjahtamisen aikana otetaan niskasta tai takin nistaosasta kiinni sen verran, että tehdään horjutus taakse, jolloin hyökkäjäkin on kaatumispisteessä ja suunta on selälleen. Videolla hyökkääjä näyttää pitävän puolustajasta kiinni, ettei kaadu taakse. Puolustaja kuitenkin liikkuu sen verran, että painovoima hoitaa tehtävänsä.

Kolmannen hyökkäyksen osalta puolustaja tarttuu käteen ja ohjaa hyökkääjän voiman alaspäin. Luulisin, että siinä on myös vetoa mukana, jotta hyökkääjä saadaan tulemaan enemmän eteenpäin. Todennäköisesti hyökkääjä joutuisi astumaan eteenpäin tai joutuisi huonoon asentoon, mutta videolla hyökkääjä tekee kaatumisen eteenpäin varmaankin välttääkseen huonoon asentoon joutumisen.

Onko noissa tekniikoissa sitten jotain järkeä. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin vastaavalla tavalla kuin videolla tehtynä, tekniikat voivat olla hieman vaikeita toteuttaa. Ollaan valmiiksi niin kaukana, että lyöntien pitää olla pitkällä askeleella jne.

Tässä nyt olisi yksi esimerkki miten kyseisiä periaatteita voisi käyttää. Lähietäisyydellä ollessa periaatteita voi toteuttaa esimerkiksi niin, että ohjaa lyönnit alas, jolloin avautuu paikka tehdä jatkotekniikoita. (Normaali nyrkkeilytorjunta, jossa ohjataan käsi pään ohi, mutta niin tehtynä, että ohjaa käden pidemmälle, jolloin käsi on toimitettu pois ja sen energia on ohjattu alaspäin.) Lyöneestä kädestä voi ottaa esimerkiksi underhookin, mennä käden alta, ottaa toisella kädellä kiinni ja käyttää sitä ensimmäisen tekniikan periaatetta (eli vie käden hyökkääjän taakse minkä ansiosta saa tasapainon huonoksi jne.) sekä auttaa toisella kädellä päästä, että saa hyökkääjän kaadettua.

Toivottavasti tämä nyt jotenkin selvensi :)
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1197

Viesti Naked »

Lelu kirjoitti: Joo, pyydän jotain opettamaan minulle kamppailutekniikan itnernetin välityksellä tai ainakin avaamaan sen perusidean.
Jos viitsit, suosittaisin ensin lukemaan tämän pätkän siitä, mitä kata-harjoittelu on.

Nyt jos internetin kautta opettelua katsotaan kata-harjoittelun linssin läpi, niin lienee ilmiselvää, että sitä kautta pystytään välittämään korkeintaan jonkinnäköinen ylimalkainen kuva joistakin wazoista, eli niistä kikoista joita tekniikoiksi monin paikoin kutsutaan. Kuitenkin, nämä niksit ovat se merkityksettömin osa koulun oppimäärässä - näitä voi kalastella seminaareista, lukea kirjoista ja keksiä itsekin loputtomiin.

Nämä niksit voivat toki tehdä sinusta paremman kamppailijan ja siten opettaa paljonkin - mutta saamasi oppi on silloin omaa keksintöäsi, niksien sovittamista siihen kamppailumoottoriisi jonka olet itsellesi jo jotain kautta kehittänyt. Opetettavien kamppailulajien kanssa sillä on varsin vähän tekemistä.

Uskoisin siis, että Potkusta saa varsin heikosti varsinaisia konkreettisia selityksiä siitä miten jotkin asiat tehdään käytännössä - ellei nyt puhuta jostain katujipoista tai muusta sellaisesta. Sen sijaan Potku-tapaamisissa löytyy roppakaupalla ihmisiä, jotka ovat valmiita näyttämään miten heillä asioita tehdään - mutta tältäkin porukalta saanet enemmänkin uutta ajateltavaa näkemisen ja kokemisen kautta, kuin mitään konkreettista opetusta. Opetus kun on siitä visainen asia, että sen välitykseen ei löydy taikajippoja, ainoastaan säännöllistä hikoilua treenisalilla.
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Xenon
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Kuopio

Re:

#1198

Viesti Xenon »

Lelu kirjoitti: Haluan ymmärtää kyseistä lajia ja sen harjoittelua paremmin. Kyseessä on "satunnainen" video, johon törmäsin youtubessa, kun etsin Hatsumin nimellä. Oletan, että kyseessä on BBT-tekniikoita ja haluan esittää niistä joitain kysymyksiä, joihin toivon lajin harrastajien vastaavan.

http://www.youtube.com/watch?v=E64Ob8H2Mkc

- n. 0:14 esiintyy eräänlainen uhrautumisheitto. Mihin tämä heitto oikein perustuu, miksi se toimii ja miksi tuo kaveri "lentää" sen johdosta?

- 0:30, ymmärrän, että harjoittelussa pitää olla huumoria mukana. Onko tämänkaltainen hauskanpito yleistä BBT:ssa?

- 0:47, suorittaako mustiin pukeutunut BBT-mustavyö tässä kaksi lyöntiä? Mihin Hatsumin käyttämä heitto perustuu (rannelukkoon?)? Seuraavaksi mustiin pukeutunut toveri suorittaa taas kaksi hyökkäystä. Mikä aiheuttaa horjahtamisen ja mikä tämä Hatsumin käyttämä kuvio oikein on? Onko kyseessä jotain huumoria? (ei, kysymyksen asettelu ei sisällä mielipidettä) Mihin perustuu saman setin viimeinen Hatsumin suorittama heitto?

- 1:38, millä tekniikalla Soke Hatsumi saa tuon kaverin putoamaan maahan?

- 2:05, mikä on tälläisen harjoitteen tarkoitus (vastustaja putoaa tekniikan tehosta riippumatta (esim. ukemi-potku))?

- 2:50, mihin perustuu kontrolli tässä liikkeessä? En pysty näkemään, että vastustaja olisi jollain tapaa pakotettu pysymään tuossa asennossa.

Opetetaanko vastaavankaltaisia tekniikkoja myös Suomessa? Jos vastaus on "ei", niin jatkokysymys kuuluu: Johtuuko se opettajiston osaamattomuudesta (on ymmärrettävää, että suurmestarin tasolle ei ole helppo yltää) vai siitä, ettei Soke Hatsumin oppeja ole päätetty noudattaa vai kenties jostain muusta?
Kannattaa oikeasti perehtyä lajiin muullakin tavalla. Aloittaa ihan basic jutusta, se mitä tossa hatsumin videossa on niin on jo niin korkeaa tasoa että sitä on tavallisen harrastajan vaikea lähteä analysoimaan. Hatsumi saattaa noissa tekniikoissa käyttää horjuttamiseen/pehmentämiseen myös esim. hermo- ja kipupisteitä, joita löytyy ympäri kehoa 200+? kpl. Semmonen voi pudottaa isommankin miehen, tai vähintäänkin lamauttaa. Koskee kuulemma niin pirusti. Niiden oikeanlainen käyttö kuitenkin vaatii monien vuosien kokemuksen ja taidon. Lisäksi on useita "hämäys" keinoja yms, joilla keskitetään vastustajan huomio aivan muualle jolloin lyöjä voi vaan lyödä ohi. En nyt tiedä tälle virallista termiä.

Mutta kumminkin noi tekniikat mitä tossa opetetaan ni ei oo mitään perus settiä. Kyllähän niistä voi netin kautta voi jotain oppia, mutta niitten soveltaminen eri tilanteissa ja yleensä, pitää hankkia kokemuksen kautta.

Vastaavanlaista toki opetetaan myös suomessakin, kannattaa maksaa se pari kymppiä ja osallistua peruskurssille. On se sen arvoista.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 264
Viestit: 2759
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1199

Viesti Rojola »

xenon kirjoitti: jotain höpinää hermopisteistä jne...
:facepalm:
the_pink kirjoitti: ...monia idän lajeja tämä salailu on rasittanut, ja aiheuttanut myös sen että bujinkan budo taijutsun harrastajien päitä uitetaan vessan pöntöissä ammattikoulun välitunnilla. jos ninjalle opetetaan temppuja mitä ei kukaan ole 500 vuoteen kokeillut käytännössä niin tekniikka on EHKÄ ehtinyt vääristyä matkan varrella. en arvostele ketään. mutta tervetuloa salille vaan kaikki häkissä tavataan.
:facepalm:


Ylipotkija: Rojola viittaa tähän the_pinkin viestiin.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Re: Bujinkan ja miten siellä treenataan

#1200

Viesti Jasse »

En tiedä Rojola mistä löysit tuon The Pinkin lainauksen mutta samapa tuo..

The Pink, missä häkissä meinaat tavata kenet? Ehdotan seuraavan The Cagen pääottelijaksi The Pinkkiä!

Olisi mukava muuten jos joku linkittäisi bujinkan-videoita jotka antaisivat suuntaa siihen miten Suomessa eri opettajat opettavat ja oppilaat treenaavat. Ehkä mahdoton idea, mutta toivottavasti ei.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 76 kurkkijaa