Omia puuaseita kokeilin huoltaa vuosia jos jonkun näköisillä rypsi/parafiini yms, öljyillä ja vahoilla, eritysen vaikeita olivat jo ja bo kepit joista tahtoi bokkienilla,kepeillä ja sailla takomisen johdosta saada omat kädet ruvelle, tai ne tahtoivat ajastaan käyristyä sekä tonfat jolla puolestaan tahtoi saada naapurin ruvelle tai ne sotkivat, öljyt värjäsivät, haisivat tai olivat liukkaita tai puu halkeili/tikkuuntui.
No kävi sitten niin että, vaimoni osti ison leikkuu/leivonta laudan isosta ruotsalaisesta huonekaluliikkeestä

ja siellä häntä oli käsketty kyllästämään tuo leikkuulauta Skydd nimisellä ruokailuvälineitä varten olevalla mineraali-öljyllä, että se kestäisi leikkuuta ja kosteutta jne.
Hiukan naureskellen ( vai että mineraali-öljyä puuhun, empä ole ennen moista kuullutkaan) öljysin tuon laudan hänen pyynnöstään, kuten olin tottunut ja seuraavana päivänä menin uudelleen käsittelemään sitä ja aloin pyyhkimään ylimmääräisiä öljyjä pois, mutta mitään ylimmääräisiä ei ollut, vaan puu oli imenyt kaiken öljyn ja se oli myöskin todella pehmeän oloinen ja mukava kädelle ja siitä ei jäänyt mitään käsiin.
No, juoksujalkaa kiikutin sen purkin autotalliin ja öljysin välittömästi yhden seuran uuden (tietysti maksoin sen myöhemmin) ja yhden oman vanhan jo kepin.
Yllätyksekseni se toimi puuaseitten kanssa todella hyvin, eikä niistä jäänyt mitään hikisiinkään käsiin, öljy ei myöskään haissut miltään, eikä aseet olleet hikisissiäkään treeneissä liukkaita, puun pinta ei myöskään helposti säröillyt eikä tikuuntunut.
Muutaman viikon treenien jälkeen kävin sitten ostamassa kyseisestä kaupasta useamman purkin tuota öljyä.
Öljyäminen tuolla öljyllä tapahtuu aivan samoin kuten muillakin öljyillä, eli useita kerroksia kyllästämällä, annetaan välillä imeentyä, odotellaan muutamia tunteja, pyyhitään mahdollinen ylimmääräinen öljy pois ja annetaan kuivua, sitten hurjaa hinkkausta (lämmitystä) rätillä.
Mielestäni tämä, täysin väritön öljy on toiminut hyvin puuase tarkoituksiin, itselläni ja olen siihen ollut hyvin tyytyväinen ja se on halpaa, joten voinen sitä suositella kaikille kokeiltavaksi
(Varmastikkin jonkun mielestä joku toinen öljy tai aine tai tapa on parempi tai ainakin perinteisempi, mutta kokeilkaa itse ja tämähän on vain oma subjektiivinen mielipiteeni ja vuosien kokemukseni)
Jos kysyy tyhmän kysymyksen on kerran tyhmä, jos ei kysy on tyhmä aina.