PDC kirjoitti:Onko nykyään Judo seurojen vaikeampi saada peruskurssille uusia naamoja? Viekö BJJ tai vaikka jopa MMA kuinka paljon väkeä pois? Ja miten muuten, tajusinko oikeen, että yleisempiä on siis ihan junnujen peruskurssit vai oliko tuo PetriP:n viesti enemmän Helsinki kohtainen?
BJJ tai MMA tuskin vie judolta väkeä. Sitä vie varmaan ihan kaikki. Joskus 70-80 luvulla kursseille oli alaikäraja 10-12 vuotta. Tuossa 80 luvun lopulla valtaosa tulijoista oli 10 vuotta ja alle ja nykyään sitten 7-8 vuotiaat on se pääkohde. Eli kehitys käynnistynyt kauan enne BJJ/MMA buumia. Nykyään on vaan laji valikoima niin laaja ettei judo voi kilpailla kaikissa ikäluokissa kuten ennen.
Meillä ei lyödä joka viehättää pikkukersojen vanhempia. Joka taasen ei viehätä kersoja ja kun saavat itse valita menevät jonnekkin missä saa lyödä, on mun oma analyysini.
Ja jos suostuisin niin vanhemmat toisi 5 vuotiaitakin salille - vaikka niiden kuuluisi voimistella puissa ja mattotelineillä.
Olen myös muualla olevilta seuroilta kuullut samaa. Eli kovin junnu voittoiseksi on Judo mennyt. Toisaalta ollaan oltu Suomessa jo 50+ vuotta niin ei tuota uutuuden viehätystä enää ole jäljellä.
Sinänsä se että yhä nuorempia tungetaan seuratoimintaan on yleisempikin ilmiö yhteiskunnassa. Nyky vanhemmilla on sellainen outo ajatus että liikunnan pitää olla ohjattua ja turvallista. Evoluution kannalta on paljon parempi että muksut kiipeilee ominpäin kallioilla