bandwidth test
tracert
Ilmanala
Säätila nyt
Ratio
Potkun ratio
Potku-postit
Potkun postit

Tänään on touko 26, 2013, 05.11

Nilkkavaivaa

[ Facebook-kommenttia]

Keskustelua terveydestä, ravinnosta sekä yleisesti liikunnasta

Ylipotkijat: Mika, Elina

Nilkkavaivaa

Viesti Kirppunen » maalis 26, 2011, 13.03

Moips! En äkkiseltään löytänyt haulla samanlaista ketjua.

Pidin tuossa parin vuoden tauon liikunnassa ja nilkat on ollut ok. Mulla on siis ollut aina nilkkavaivaa.

Ongelmana on siis kun rasitan nilkkaani treeneissä tai esim lenkillä nilkka kipeytyy. Tai no molemmat nilkat. Oikea nilkka herkemmin.

Mulla on mitä ilmeisemmin lättäjalka ja jotain löysyyttäkin taitaa löytyä. Mulla on myös tuon nilkan sisemmän puolen ison luun alla toinen iso luu. Joka ei ole muilla ihmisillä niin iso kuin minulla. Se on myös eri herkkä kolhuille ja muille.

Pohdin pitäisikö minun hankkia molempiin jalkoihin nilkkatuet vai jumpata jollakin keinoa? Vai molemmat? pitäisikö käydä tutkituttamassa?

Minulla on myös selkävaivaa. Olen kuntoutellut selkää pitkään ja nyt se on siinä kunnossa että voin liikkua melkein miten haluan. Ainoana kiertopotkutjen ja polvipotkujen jälkeisenä päivänä selkä kipuilee. Kannattaako mun tehdä noita potkuja? (Teen kuitenkin  :D )
    Kirppunen

kaikki :: tämän ketjun

Tykkäykset: 0
    Tykätty: 0
    Lauteille: 7.3.2011
    Etulaji: Muay Boran
    Takalajit: Nyrkkeily 2v

Nilkkavaivaa.

Viesti Elina » maalis 26, 2011, 13.10

Millaisilla kengillä harjoittelet eri lajeissa? Ovatko jotkut liikkeet tai liikuntamuodot selvästi enemmän kipua aiheuttavia?
      http://www.youtube.com/watch?v=strUIdYbuMk
      Potkulaisen kuvake
      Elina

Tykkäykset: 40
      Tykätty: 25
      Lauteille: 23.12.2004
      Takalajit: Tang Lang

Nilkkavaivaa.

Viesti Kirppunen » maalis 26, 2011, 13.25

Paljain jaloin olen tatamilla. Lenkillä mulla on lenkkarit jalassa. uudehkot Puman lenkkarit.
      koulussa turvakengissä käytän erillistä parempaa pohjaa.

Tuollaiset lenkkarit.
      http://www.brandos.fi/puma/hahmer-tr-wns-184008-009-blkpink/a17016

No nilkat kipeytyy eniten alkuverryttelyn juoksussa. Juoksen yleensä päkiöillä, mutta normaalistikin juostessa kipeytyy. Lenkillä ottaa 3-5km jälkeen.
        Kirppunen

Lauteille: 7.3.2011
        Etulaji: Muay Boran
        Takalajit: Nyrkkeily 2v

Nilkkavaivaa

Viesti Elina » maalis 30, 2011, 06.08

Lähtisin melkein kyllä kattomaan ongelmaa juurikin noista kengistä. Vähän näyttävät meinaan jumppatossuilta tai kävelylenkkareilta (en löytänyt kengistä tietoa mistään siitä, mihin ne on tarkoitettu), ja molemmilla juoksemalla saa kyllä nilkkansa kipeiksi. Mun mielestä sun kannattaisi selvittää, millaiset juoksukengät sun jalkoihisi sopisivat (esim. ovatko nilkkasi jäykät, jolloin juoksukenkä saisi olla ns. kiertolöysä, vai tarvitaanko enemmän tukea). Jalkaterapeutilta, fyssarilta tai sitten jostain asiantuntevasta urheiluliikkeestä voisit saada vähän tietoa jaloistasi :)
          Potkulaisen kuvake
          Elina

Nilkkavaivaa

Viesti Yoa » touko 7, 2012, 23.28

En nyt tee asiastani uutta aihetta, koska asia koskee vain omia nilkkojani ja otsikko on aika hyvä jo valmiiksi.

Menin viime torstaina siskolleni Epilään puolentoista tunnin kuntonyrkkeily reenien jälkeen. Tarkotukseni oli kokeilla sopiiko eräät rullaluistimet jalkaan ja tulla autokyydillä kotiin. Luistimet istuivat hyvin, mutta päätinkin siitä sitten lähteä luistelemaan Nokialle. En paljo ajatellu kilometrejä tai muitakaan, ajattelin että äkkiäkös tommosen menee kotii ja thats it. Kilometrejä taisi tulla kymmenen ja viimeksi olen luistellut about 5vuotta sitten.

Idea oli hyvä, mutta olisi kummiskin ollut fiksuinta ottaa autokyyti. Kotiin pääsin ja huomasin, että luistin oli hiertänyt molempia nilkkoja hieman. Ihan tommoset pienet jäljet. Laitoin vähän bepanthenia ja laastarin varuiks päälle ja painelin nukkumaan.

Urheilusuorituksesta on nyt neljä päivää ja mieleeni heräsi kysymys, että onko normaalia, että nilkat on kosketusherkät? Muutamaan kohtaan tuli pienen pieni mustelma ja niihin luonnollisesti sattuu jos koskee, mutta sattuu myös muuallekkin. Turvotusta ei ole. Kyseessä molemmat nilkat, mutta vain tuo oikean puoleinen ilmottelee itsestään kivulla. Tänään kuntonyrkkeilyreeneissä huomasin lämmittelyissä, että juokseminen ja hyppiminen sattuu nilkkaan, mutta normaalia kävelyä pystyn kyllä. Ne on siis vain kosketusherkät. En käytä reeneissä mitään kenkiä, koska en omista sisäkenkiä. Pitäis kai ostaa.

Vahingoitinko nilkkojani pysyvästi vai onko tämä ohi menevää? Pelkään kovasti nilkkojeni puolesta, olen kummiskin vasta 20 vuotias. Typerä teko, typerä. Typerä minä. Pitääkö nyt ottaa vain lepoa, ei reenejä eikä mitään?

Auttakaa!

edit. Typoja.
            Potkulaisen kuvake
            Yoa

Lauteille: 10.6.2009
            Etulaji: Kuntonyrkkeily

Nilkkavaivaa

Viesti Elina » touko 8, 2012, 00.16

Äkkiseltäänhän säären etuosa jumittuu herkästi rullaluistellessa - tässä syy ainakin siihen, miksi omat rullaluistimet on jääneet vähälle käytölle, ei vaan kärsi luistella kun tibialikset vetää kauheaan kramppiin aivan hetkessä.

Jos toi ei nyt viikossa helpota, niin kannattaa varmuudeksi käydä lääkärillä. Muutaman päivän kestävä kipu kun on todennäköisesti sinällään vaaratonta lihaskipua. Tokihan siellä on voinut vaikka hermokin olla sen verran puristuksissa, että kipua kestää pidempäänkin, mutta varmasti ei haittaa lekurikäynti, jos asia vaivaa.
              Potkulaisen kuvake
              Elina

Nilkkavaivaa

Viesti Yoa » touko 8, 2012, 12.50

Melkosta. En oo ennen tiennytkään, vaikka luistelin ahkerasti 5vuotta sitte. Mut ei mulle koskaan tullut jalat kipeeks siitä. Nyt kun mainitsit tuon säären etuosan, niin piti ihan kokeilla että missä se kipu oikeesti tuntuu. Ja kyllä! Se tuntuu vaan tuossa etuosassa. Joten, uskon että kipu lähtee ajan kanssa pois. Jos ei lähde niin riennän hoitoon ;)
                Potkulaisen kuvake
                Yoa

Lauteille: 10.6.2009
                Etulaji: Kuntonyrkkeily

Nilkkavaivaa

Viesti Elina » touko 8, 2012, 13.54

No, jos siitä ahkerasta luistelusta on jo 5 vuotta aikaa ja äkkiseltään laskien oot ollut aika nuori, niin kyllähän sulla on keho muuttunut viiteen vuoteen plus sitten jalat eivät ole luistelulle hetkeen altistuneet :)
                  Potkulaisen kuvake
                  Elina

Nilkkavaivaa

Viesti Antti Koljonen » kesä 3, 2012, 20.56

Mistäköhän voisi johtua lievä kipu ulomman kehräsluun paikkeilla jalkaterää liikuteltaessa? Kävellessä ei tunnu varsinaista kipua, vaan sellainen epämääräinen häiritsevä tunne; ihan kuin joku jänne olisi turvoksissa. Millaisia oireita liittyy jännetulehdukseen?

Mitään ulkoisia merkkejä ei ole havaittavissa (turvotus, punoitus, jne.), eikä kipua tunnu painellessa tai levossa lainkaan.
                    “Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking others to live as one wishes to live.” (Oscar Wilde)
                    Potkulaisen kuvake
                    Antti Koljonen

Lauteille: 20.9.2006
                    Takalajit: Kombatan, historiallinen miekkailu, sin moo hapkido, krav maga

Nilkkavaivaa

Viesti Elina » kesä 5, 2012, 11.57

Jännetulehduksissa oireet on juurikin noita kipuoireita, lisäksi jäykkyyttä ja "narinaa". Tuossahan voi olla melkein mitä vain, kun nilkkaa liikuteltaessa aika monikin rakenne liikkuu. Lähimpänä taitaa ligamenteista olla FC- ja FTA-ligamentit, mutta meneepä siinä hermokin. Jos vaivaa, niin käy näyttämässä nilkkaa jossain. Ei se kipu nyt tietenkään tyhjästä ilmaannu :)
                      Potkulaisen kuvake
                      Elina

kommentoi

Kerro eteenp\E4in

Paluu Mahanpururata

Läsnä

Potkijoita lukemassa tätä aluetta: Ei kauniita ja rohkeita ja 0 kurkkijaa