Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sähkötupakka

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Oletko kokeillut sähkötupakkaa?

Kyllä, pidin tai pidän siitä
16
27%
Kyllä, mutta ei sopinut minulle
3
5%
En, mutta aion kokeilla
4
7%
En, enkä aio
2
3%
En ole korvaamassa savukkeita
1
2%
En tupakoi
34
57%
 
Ääniä yhteensä: 60

Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Sähkötupakka

#91

Viesti Totte »

McJanne kirjoitti: Alkuperäinen väite oli, että THL on oikessa julistaessaan sähkötupakan terveydelle vaarallisena myynti- ja markkinointikieltoon.
THL huomautti että tuotteesta ei tiedetä tarpeeksi että sitä voitaisiin pitää vaarattomana.
Sähkötupakkaa ei ole esimerkiksi tutkittu, kuten oikeita tupakan korvaustuotteita, joille täytyy tehdä eläinkokeet ja kliiniset kokeet ihmisillä.
Heloman mukaan sähkötupakan markkinoijat eivät voi väittää, että tuotteet olisivat vaarattomia.
THL ei myöskään ole kieltänyt mitään, vaan ottanut kantaa sillä tavalla, minkä katson kuuluvan hyvinkin kiinteästi heidän toimenkuvaansa:
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kieltäisi sähkötupakan käytön ja markkinoinin.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan tuotetta ei pitäisi myydä tai käyttää lainkaan.
Tietenkin THL voisi lähteä tutkimaan miten sähkötupakka soveltuu korvaushoidoksi, mikäli ne arvioi että se on kansanterveyden kannalta oleellista.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toimiva tutkimus- ja kehittämislaitos. THL palvelee valtion ja kuntien päättäjiä, alan toimijoita, järjestöjä, tutkimusmaailmaa ja kansalaisia. Tavoitteena on vaikuttaa suomalaisten terveyden ja hyvinvoinnin puolesta.
Mutta ei THL lähde tekemään tutkimuksia legimitoidakseen jonkun tietyn tuotteen markkinoinnin, vaan toimii vähän yleisemmällä tasolla. Kannattaa ehkä lukea tuo yllä laittamani linkki.

Itse en kyllä ole nähnyt Suomessa mainoksia sähkötupakasta. Onko niitä edes myynnissä? Eli onko kukaan edes törmännyt tähän? Suomen markkinoille tuotavia tuotteitahan ei valvota etukäteen viranomaisten toimesta, vaan turvallisuus on valmistajan vastuulla. Siksi on mahdollista että tuotetta ensin markkinoidaan tai myydään lainvastaisesti, ennen kun valvontaviranomainen puuttuu asiaan (poikkeuksena lääkkeet ja tietyltä osin elintarvikkeet). Tätä taustaa vastaan THL:n lausunto on hyvinkin asianmukainen.

McJanne kirjoitti: I rest my case.
No elä nyt ihan vielä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Sähkötupakka

#92

Viesti Puni »

Totte kirjoitti:
McJanne kirjoitti:I rest my case.
No elä nyt ihan vielä.
No okei, lisään vielä, että puskistahuutelu on mukavaa, varsinkin viranhaltijan äänellä (siis THL, ei Totte).
Kuvake
MikaR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 980
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Pohjanmaa

Sähkötupakka

#93

Viesti MikaR »

Peukku Jaawalle (eli peukutan) tutkimusten suomentamisesta.
Vasara riivisi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Sähkötupakka

#94

Viesti Totte »

McJanne kirjoitti:
Totte kirjoitti:
McJanne kirjoitti:I rest my case.
No elä nyt ihan vielä.
No okei, lisään vielä, että puskistahuutelu on mukavaa, varsinkin viranhaltijan äänellä (siis THL, ei Totte).
Ajattelin enemmän että sinulla saattaisi olla jotain tarkennettavaa, kun näköjään olit saanut sen alkuperäisen väitteen väärin kahdella eri tavalla. THL ei ole väittänyt että sähkötupakka on vaarallista, eikä THL ole julistanut mitään myynti- ja markkinointilkieltoon.

Sinun alkuperäinen väitehän oli että THL pitäisi lakkauttaa. Oletko tutustunut THL:n tehtäviin? Onko ne kaikki mielestäsi turhia? Elleivät ole, niin kenen ne pitäisi hoitaa. Jos ne siirrettäisiin jollekin toiselle toimijalle, niin mitkä hyötyä siitä saataisiin siihen verrattuna että THL jatkossakin hoitaisi ne.

Linkki THL:n tehtäviin tulikin jo edellisessä viestissäni.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Sähkötupakka

#95

Viesti Puni »

Mie en nyt tiiä Totte näetkö sinä tämän kaksinaishuumorin tässä, mutta yritän selventää. Ajatukseni THL:n lakkauttamisesta perustuu täsmälleen samalle logiikalle kun THL:n ajatus sähkötupakin myynnin ja markkinoinnin kieltämisestä.

Tosin kyllä oikaisisin, että nimenomaan vaarallisuuteenhan tässä perustetaan moisen kiellon aikaansaamiseksi, sitä minä kutsun puskistahuuteluksi tai vähintäänkin tekopyhäksi, kun ottaa huomioon minkälaisia nautintoaineita meillä on markkinoilla jo ennestään tai tullut markkinoille moisen jeesustelun ajanlaskun ajan jälkeen.

Ei saa kiivetä puuhun kun sieltä voipi tippua ja tulloo pipi. Ei kannata laittaa kieltä palotikkaaseen kiinni talvella kun siihen jää kiinni. Ei kannata pissiä vastatuuleen. Ei kannata syyä keltasta lunta. Onhan näitä, järkeviäkin neuvoja; kysymys onkin siitä, että auttaako sellaiset.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sähkötupakka

#96

Viesti Mika »

McJanne kirjoitti: Tosin kyllä oikaisisin, että nimenomaan vaarallisuuteenhan tässä perustetaan moisen kiellon aikaansaamiseksi, sitä minä kutsun puskistahuuteluksi tai vähintäänkin tekopyhäksi, kun ottaa huomioon minkälaisia nautintoaineita meillä on markkinoilla jo ennestään tai tullut markkinoille moisen jeesustelun ajanlaskun ajan jälkeen.
Haluaisitko muuten avata vaikka tänne Mahanpururadalle uuden ketjun tuosta aiheesta? Uskoisin että keskusteltavaa riittäisi.
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Sähkötupakka

#97

Viesti Puni »

Umh, Mika, en tajunnut mistä aiheesta? Nykyisten nautintoaineiden vaarallisuudesta?
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Sähkötupakka

#98

Viesti sivarinlötkö »

Mistä lähtien THL on ollut puolueeton tutkija?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sähkötupakka

#99

Viesti Mika »

McJanne kirjoitti: Umh, Mika, en tajunnut mistä aiheesta? Nykyisten nautintoaineiden vaarallisuudesta?
Minäkään en aivan tajunnut mihin viittasit :D Muutoin olisinkin itse aloittanut sen aiheen. Mutta siis, jos ja käsittääkseni kun ajatuksesi koskevat laajempaa ilmiötä kuin vain sähkötupakkaa, niin siitä voisit sytyttää langan tulille.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 4

Sähkötupakka

#100

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

McJanne kirjoitti: Mie en nyt tiiä Totte näetkö sinä tämän kaksinaishuumorin tässä, mutta yritän selventää. Ajatukseni THL:n lakkauttamisesta perustuu täsmälleen samalle logiikalle kun THL:n ajatus sähkötupakin myynnin ja markkinoinnin kieltämisestä.

Tosin kyllä oikaisisin, että nimenomaan vaarallisuuteenhan tässä perustetaan moisen kiellon aikaansaamiseksi, sitä minä kutsun puskistahuuteluksi tai vähintäänkin tekopyhäksi, kun ottaa huomioon minkälaisia nautintoaineita meillä on markkinoilla jo ennestään tai tullut markkinoille moisen jeesustelun ajanlaskun ajan jälkeen.
Mä en ymmärrä miten mun viestin jälkeenkin te puhutte tästä täysin samalla meiningillä. THL ei ole tehnyt suurinpiirtein mitään sen kummempaa kuin WHO:kaan, eikä kannat joihin nämä terveysjärjestöt on pakotettu, ole yksin heidän syytään. Ja tälläkin syy-osuudellaan tarkoitan vain sitä, että periaatteensa terveysjärjestöinä eivät anna pelivaraa asiaan. Kannattaa McJanne lukaista tuo mun selvennys, mä näin vaivaa sen kirjoittamiseen juurikin siitä syystä, että täälä jauhetaan ihan muusta kuin tosiasioista.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sähkötupakka

#101

Viesti Mika »

Jaawa kirjoitti:
McJanne kirjoitti: Mie en nyt tiiä Totte näetkö sinä tämän kaksinaishuumorin tässä, mutta yritän selventää. Ajatukseni THL:n lakkauttamisesta perustuu täsmälleen samalle logiikalle kun THL:n ajatus sähkötupakin myynnin ja markkinoinnin kieltämisestä.

Tosin kyllä oikaisisin, että nimenomaan vaarallisuuteenhan tässä perustetaan moisen kiellon aikaansaamiseksi, sitä minä kutsun puskistahuuteluksi tai vähintäänkin tekopyhäksi, kun ottaa huomioon minkälaisia nautintoaineita meillä on markkinoilla jo ennestään tai tullut markkinoille moisen jeesustelun ajanlaskun ajan jälkeen.
Mä en ymmärrä miten mun viestin jälkeenkin te puhutte tästä täysin samalla meiningillä.
Jos teitittelet jotakuta, kirjoita puhuttelusana isolla alkukirjaimella :D
Olen kyllä aivan samaa mieltä siitä, että tämä aihe on tässä ketjussa vähintäänkin käsitelty. Uutta lankaa tulille vaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Sähkötupakka

#102

Viesti Puni »

Jaawa kirjoitti: Kannattaa McJanne lukaista tuo mun selvennys, mä näin vaivaa sen kirjoittamiseen juurikin siitä syystä, että täälä jauhetaan ihan muusta kuin tosiasioista.
Tosiasia on, että sähkötupakkaa ei saa myydä tällä hetkellä. Syy- tai seuraussuhteiden spekulointia lienee turha jatkaa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sähk ... 5238177925" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikalle taas alentuvuuspisteet *plop plop plop*
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sähkötupakka

#103

Viesti Mika »

McJanne kirjoitti: Mikalle taas alentuvuuspisteet *plop plop plop*
Mitä ihmettä sä selität? :D Sähän olet ainoa, joka tässä ketjussa on jutellut kummallisia.

Avaa nyt vaan se uusi ketju, niin voidaan jatkaa niistä muista aiheista siellä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Sähkötupakka

#104

Viesti Totte »

McJanne kirjoitti: Tosiasia on, että sähkötupakkaa ei saa myydä tällä hetkellä. Syy- tai seuraussuhteiden spekulointia lienee turha jatkaa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sähk ... 5238177925" onclick="window.open(this.href);return false;
Tupakkaa jäljittelevää sähkötupakkaa ei saa myydä Suomessa, Lääkelaitos päätti maanantaina. Se luokitteli "Super smoker" -sähkötupakan lääkkeeksi, koska valmiste sisältää nikotiinia.

Myyntilupaa ei ole Suomessa toistaiseksi haettu. Lääkelaitos päättää lääkkeiden myyntiluvista.
Lainaan itseäni:
Totte kirjoitti: Tässä on kyllä kyse yhtiön valtavasta kämmistä jos oikeasti olivat tuomassa vakavaa korvaustuotetta Suomen markkinoille.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Sähkötupakka

#105

Viesti Puni »

Totte kirjoitti: Lääkelaitos päätti maanantaina. Se luokitteli "Super smoker" -sähkötupakan lääkkeeksi, koska valmiste sisältää C-vitamiinia.
Korjattu kirjoitusvirhe.
Totte kirjoitti: Tässä on kyllä kyse yhtiön valtavasta kämmistä jos oikeasti olivat tuomassa vakavaa korvaustuotetta Suomen markkinoille.
Tätä ei käsittääkseni kukaan ole kiistänyt tässä säikeessä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Timpa ja 71 kurkkijaa