Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Terrorismi

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Viestiketju lukittu
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 11122
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Terrorismi

#901

Viesti flammee »

Lasse Candé kirjoitti: 1. Kaleva kielsi muslimeja taponhyväksymisleiman uhalla sanomasta jutun kontekstista mitään ja vain kategorisesti tuomitsemaan tapot.
No mieti jos jostain Breivikin terroriteosta menis sanomaan että irtisanoutuu moisesta, mutta sosiaalidemokraatit vähän niinkuin saivat mitä tilasivat, koska...?

Se on kontekstista kiinni että mihin sopii perustelut ja saivartelut, joukkomurhan yhteyteen ei oikein sovi.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Terrorismi

#902

Viesti Point »

flammee kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: 1. Kaleva kielsi muslimeja taponhyväksymisleiman uhalla sanomasta jutun kontekstista mitään ja vain kategorisesti tuomitsemaan tapot.
No mieti jos jostain Breivikin terroriteosta menis sanomaan että irtisanoutuu moisesta, mutta sosiaalidemokraatit vähän niinkuin saivat mitä tilasivat, koska...?

.
Itsellä on kyllä hämärä mielikuva siitä, että niitä. "...mutta..." Lausuntoja oli tämänkin haaskan ympärillä...

Henkilökohtaisesti tuomitsen tämän täysin..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Terrorismi

#903

Viesti Rahanpesijä »

Lasse Candé kirjoitti: Se oli hänen yhteydessään se oleellinen pointti, koska hänen lempiyhteytensä on se että muslimeita pitää haukkua mahdollisimman paljon...
Juu, olisin toki voinut kertoa, että vastaukseni ei liittynyt tuohon TV-lähetykseen vaan aiheeseen yleisemmin, my bad. Siltikään tuo yllä mainitu ei ollut tuon videon pointti.
1. Kaleva kielsi muslimeja taponhyväksymisleiman uhalla sanomasta jutun kontekstista mitään ja vain kategorisesti tuomitsemaan tapot.
2. Samalla puoli Eurooppaa ilmaisi positiivista kantaansa Charlie Hebdon satiiria kohtaan, todeten että ovat Charlie, sen sijaan että olisivat pelkästään kategorisesti tuominneet tapot liimaamatta muuta kylkeen.
Puoli eurooppaa jeesusteli aivan kybällä vaikka suuri osa porukasta ei edes tiennyt mikä Charlie Hebdo oli eivätkä nämä samat pellet olleet varmaankaan edes nähneet noita pilakuvia, joten tuskinpa heillä oli mitään mielipidettä, positiivista taikka negatiivista koko lehdestä tai sen toimituspolitiikasta¨. Tää oli vain paikka moraalisäteillä sosiaalisessa mediassa ja muutenkin. Mitä sanot kohdassa yksi niin voihan sellaista olla mutta minä en ole ainakaan nähnyt. Olen monen lukenut kuvailevan lehden sattiria tårta på tårta, moni muslimikin oli aivan oikeutetusti sitä mieltä. Mutta kun se juttu tässä kontekstissa vaan tuppaa menemään niin, että tuomitaan ensin väkivalta mutta sitten tulee se MUTTA. Kaivettiin verta nenästä yms. yms. Se on jo aika eri asia kuin pelkästään haukkua kuvien/satiirin whatever taso.
Tämä oli nyt tällä kertaa "olen Charlie"-jutun konteksti. Jos sinua kiinnostaa jutella laajemmin "olen Charlie"-ilmiöstä siltä kantilta miten joku tuubi-idolisi asian haluaa nähdä, niin sittenhän sinä voit tehdä niin. Moinen näkökulman vaihto (ilman mainintaa että vaihtaa näkökulmaa) täysin toiseen teemapiiriin, eli siihen miten paljon muslimeja olisi pitänyt haukkua jotta saa sanoa olevansa Charlie, on samaa luokkaa kuin se että sanoo että kaikki tämä tapahtuu kuitenkin maapallolla ja mielestäni Kiinan asiat ovat näitä oleellisempia täällä maapallolla ja sitten jos joku haluaa kääntää keskustelun takaisin raiteilleen sanoa: oli siinä jokin pointti jonka joku muu ymmärsi tahallaan väärin.
Älä viitti Lasse. Inhottavaa kun olet tolleen myrtsi.
Tämä ketju ei käsittele myöskään sananvapautta, tuon tapauksen sananvapauskontekstia laajemmin, ellet jotenkin rakenna siltaa siihen aihepiiriin. Tämä ketju ei varsinkaan käsittele sitä kuka on ykkössijoilla siinä miten paljon omaa sananvapautta. Nyt on kyse sananvapaudesta tuon tapahtuman suhteen, joten jos jotenkin voit kertoa miten muslimien oletetusti muita laajemmat sananvapaudet liittyy siihen miten paljon heillä pitäisi tässä tapauksessa olla sananvapautta muihin verrattuna, voin alkaa kyselemään vaikkapa perusteluita tuolle väitteellesi. Joka siihen saakka tosin on vailla relevanssia tässä asiayhteydessä.

(Ei tietenkään varmaan sen yhden tuubiäijän suosikkiasiayhteydessä...)
Islamilainen terrorismi ja länsimainen sananvapaus liittyvät toisiinsa laajemminkin kuin vain tän tapahtuman osalta joten en heti lähtisi noin tiukasti rajaamaan. Mulle ei muutenkaan oikein aukea miten jonkun Kalevan oletetut mielipiteet ovat rajoittaneet muslimien sananvapautta. Kylläpä sua nyt alkoi tuubiäijä ottamaan pattiin. Paina naama mielees, saattaa olla, että hänestä tulee vielä jotain :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Terrorismi

#904

Viesti Lasse Candé »

flammee kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: 1. Kaleva kielsi muslimeja taponhyväksymisleiman uhalla sanomasta jutun kontekstista mitään ja vain kategorisesti tuomitsemaan tapot.
No mieti jos jostain Breivikin terroriteosta menis sanomaan että irtisanoutuu moisesta, mutta sosiaalidemokraatit vähän niinkuin saivat mitä tilasivat, koska...?

Se on kontekstista kiinni että mihin sopii perustelut ja saivartelut, joukkomurhan yhteyteen ei oikein sovi.
Jaa että lisää vertauksia ja yleistä sääntöä pitäisi muovailla...
Jättäydyn itse kyseisestä lautakunnasta ulkopuolelle, mutta tämä on seuraavassa kokoontumisessansa ihan validi vertaus yhdeksi lähtökohdaksi. Yhtymäkohdista mainittakoon eritoten se kuinka demarilapset väsäsivät siellä leirillä juuri Breivikin hyökätessä hauskuuttavia mediatekeleitä Breivikin väestönryhmää pilkatakseen, täysin tietoisena aiheen tulenarkuudesta ja noin ylipäätään kaikesta toiminnastaan ja valinnoistaan vastuullisina yksilöinä.

Mutta itseäni kiinnostaa enemmän se että mitä sitten? Saavatko muslimit kritisoida Charlie Hebdoa?
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 11122
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Terrorismi

#905

Viesti flammee »

Lasse Candé kirjoitti: Mutta itseäni kiinnostaa enemmän se että mitä sitten? Saavatko muslimit kritisoida Charlie Hebdoa?
Tottakai saavat, ja niin ovat tehneetkin. Mutta kun se laitetaan samaan yhteyteen irtisanoutumisen kanssa, niin sen irtisanoutumisen painoarvo kyllä vähenee huomattavasti. Mihin heillä on toki oikeutensa, se vaan että joidenkin ihmisten silmissä muslimimaailma ei ole tällöin kunnolla irtisanoutunut tosta iskusta.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 68
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Terrorismi

#906

Viesti Aihki »

Tuossa kun hivenen kaivelin niin tuli vastaan tällainen seikka: "Moraalinen" oikeutus tuntuu monilla ajavn järjen ja muunkin edelle. Uskontoonsa tiukasti suhtautuvat ovat kokemukseni mukaan myös helposti moralisteja. Ehkäpä Islam tarjoa sen jälkeen vain yhden toimintamallin kun kerran on punahehku saatu päälle.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Terrorismi

#907

Viesti Lasse Candé »

RP,
Pointti oli että se puoli Eurooppaa jeesusteli CH:ta, tiesivät mikä se oli tai ei. (Pointti siis kun puhutaan muslimien oikeudesta ilmaista mielipiteensä CH:sta.) Näinpä jeesustelua oli ilmassa ja ihan kellä tahansa on oikeus sanoa CH:sta oma mielipiteensä varsinkin riippumatta siitä mihin uskontokuntaan on syntynyt tai muutoin kasvanut.

Se että sanoo että kaivettiin verta nenästä on yhtälailla ihan OK asia sanottavaksi. Taijin harrastaja toi muistaakseni sen pointin ensimmäisenä tähän ketjuun ja minä olen tuonut sitä sen jälkeen. Olen erittäin valmis keskustelemaan tämän näkökannan esiintuomisen ongelmista. Tässä olisi kiva päästä eteenpäin. Itse näen siihen kaksi vaihtoehtoa joille on molemmille loogiset jatkotoimenpiteet:

1. Olet sitä mieltä että minun ei tulisi sanoa noin ja mielellään hieman perustelet edes jollain tasolla miksi. Minä sitten vastailen.

2. Olet sitä mieltä että minä saan sanoa noin mutta muslimit eivät saa ja perustelet mistä ero johtuu. Minä sitten vastailen.

Kuka tahansa muukin voi valita mielensä mukaan noista vaihtoehdoista perusteluineen ja minä ja toivottavasti joku muukin sitten vastailee taas omien mielipiteidensä mukaisesti.

Tai toisaalta sallia senkin sanomisen ihan kaikille.



Olen sitä mieltä että olet oikeassa kun sanot että tässä ei tarvitse rajoittua tämän tapauksen sananvapauteen. Sanot samassa että islamilainen terrori ja länsimainen sananvapaus liittyvät toisiinsa laajemminkin. Kyllä se minulle passaa että keskustelu luontevasti laajenee niihin suuntiin joihin sisältö vie. Sekin on OK jos tulee vain mieleen sinänsä mielenkiintoinen teema ja vielä varsin kohteliaasti sanoo jotain että "tuli tuosta mieleen vaikka ei niin sanottuun liitykään" tms ja sitten jatkaa teemastaan jonka kokee ketjuun mahtuvan. Minä kuitenkin vain huomautin siitä että vastineesi (joka sanoi jotakuinkin että sinulle ei tule mieleen muita ryhmiä joilla olisi yhtä paljon sananvapautta kuin muslimeilla) ei ollut vastine ollenkaan vaan täysin random-väite, jonka yhteys sanottuun (ja toisaalta myös ketjun otsikkoon) oli mysteeri. Nyt kun saatesanat jäi sanomatta, en tiennyt että ei ollut kyse ensimmäisestä. Arvaan muuten että sinäkin hokasit vastineen vastineettomuuden vasta kun siitä huomautin, koska tuskin kuitenkaan yrität "juosta karkuun" heitellen esteitä keskustelun tielle, mikä enemmänkin kuuluisi politiikkaan.

Se miten Kalevan sanomat mielipiteet rajoittavat sananvapautta riippuu varmaan ihan siitä mitä sananvapauden rajoittamisella/rajoittumisella tarkoitetaan. Itse tarkoitin lähinnä sitä että hän yritti promota ajatusta jonka noudattaminen rajoittaisi muslimien sananvapautta ja tätä hän tyrkytti TV:ssä muslimeille hyveellisempänä valintana, antaen samalla kansalle alustan tuomita muslimien lausuntoja. En tietenkään tarkoittanut että nyt diktaattori on puhunut ja tehnyt päätöksensä, jonka seurauksena kaikki muuttui. Siis mikäli tässä haettiin sellaista lausunnon yhteiskunnallista vaikutusta. Uskon toisaalta kyllä että tuollaiset lausunnot voivat vaikuttaa yhteiskunnallisestikin ja täten näen niiden sanomisessa TV:ssä vastuuta.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Terrorismi

#908

Viesti Lasse Candé »

flammee kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: Mutta itseäni kiinnostaa enemmän se että mitä sitten? Saavatko muslimit kritisoida Charlie Hebdoa?
Tottakai saavat, ja niin ovat tehneetkin. Mutta kun se laitetaan samaan yhteyteen irtisanoutumisen kanssa, niin sen irtisanoutumisen painoarvo kyllä vähenee huomattavasti. Mihin heillä on toki oikeutensa, se vaan että joidenkin ihmisten silmissä muslimimaailma ei ole tällöin kunnolla irtisanoutunut tosta iskusta.
Ihan hyvää pointtia...
Olisit heti sanonut, niin ei olisi tarvinnut ottaa turhaa Breivik-vertausta mukaan. :)

Minulle nyt tulee mieleen heti kaksi varianttia siitä miten muslimi voisi päätyä sanomaan että tuomitsee iskut mutta itsepähän kerjäsivät.

Yksi niistä on se että vähän niinkuin tungetaan mikrofonia naaman eteen ja vaaditaan vastausta suoraan kysymykseen asiasta. Kuka tahansa terve ihminenhän loukkaantuu jos joku tulee kyselemään noin tyhmiä. Siinä kohtaa helposti tajuaa "hypi niinkuin koira ja viihdytä meitä" -asetelman ja on ihan paikallaan sitten kertoa vähän laajemminkin mielipiteistään. Varsinkin kun se ilmapiiri on jo jossain muualla pohjustettu että tässä on kyse sananvapaudesta, ainakin normaaleille valkoisille eurooppalaisille jotka saavat puhua asiasta täysin vapaasti.

Toinen on että tapahtumaa käsitellään jostain syystä laajemmin. (Moisen itsestäänselvän asian sanominen yksinäisenä heittonahan on vähän turhaa, ainakin toivottavasti.) No sitten kun käsitellään laajemmin, niin sitten käsitellään laajemmin. Tässä yhteydessä voi muslimi ihan yhtä hyvin puhua sananvapaudesta kuin kuka tahansa muukin. Näissä yhteyksissähän sitten mahdolliset irtisanoutumiset eivät ole sitä keskeistä tavaraa.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Terrorismi

#909

Viesti Rahanpesijä »

Lasse Candé kirjoitti: RP,

Se että sanoo että kaivettiin verta nenästä on yhtälailla ihan OK asia sanottavaksi. Taijin harrastaja toi muistaakseni sen pointin ensimmäisenä tähän ketjuun ja minä olen tuonut sitä sen jälkeen. Olen erittäin valmis keskustelemaan tämän näkökannan esiintuomisen ongelmista. Tässä olisi kiva päästä eteenpäin. Itse näen siihen kaksi vaihtoehtoa joille on molemmille loogiset jatkotoimenpiteet:

1. Olet sitä mieltä että minun ei tulisi sanoa noin ja mielellään hieman perustelet edes jollain tasolla miksi. Minä sitten vastailen.

2. Olet sitä mieltä että minä saan sanoa noin mutta muslimit eivät saa ja perustelet mistä ero johtuu. Minä sitten vastailen.
Komppaan Flammeeta. Tällainen merkittävästi vähentää väkivallasta irtisanoutumisen tehoa. Jopa siinä mitassa, että herää epäilys onko tuollainen irtisanoutuminen vilpitöntä ollenkaan.
Myöskin tällainen tunteettomuus kertoo sangen selkeästi päin lärviä siitä mielenmaisemasta länsimaisia arvoja kohtaan, joka muslimien keskuudessa on niin yleistä.
Se miten Kalevan sanomat mielipiteet rajoittavat sananvapautta riippuu varmaan ihan siitä mitä sananvapauden rajoittamisella/rajoittumisella tarkoitetaan. Itse tarkoitin lähinnä sitä että hän yritti promota ajatusta jonka noudattaminen rajoittaisi muslimien sananvapautta ja tätä hän tyrkytti TV:ssä muslimeille hyveellisempänä valintana, antaen samalla kansalle alustan tuomita muslimien lausuntoja. En tietenkään tarkoittanut että nyt diktaattori on puhunut ja tehnyt päätöksensä, jonka seurauksena kaikki muuttui. Siis mikäli tässä haettiin sellaista lausunnon yhteiskunnallista vaikutusta. Uskon toisaalta kyllä että tuollaiset lausunnot voivat vaikuttaa yhteiskunnallisestikin ja täten näen niiden sanomisessa TV:ssä vastuuta.
No onhan se totta, että tuollainen promoaminen saattaa vaikuttaa keskusteluilmapiiriin siten, että saattaa tulla sellainen fiilis, että ainoastaan tunteeton mulkku kehtaa enää arvostella myös CH:a. Olen kyllä sitä mieltä, että tän pitäis olla päivän selvä asia jokaiselle hienotunteiselle ihmiselle. Länsimaisesta perspektiivistä ajatellen kun tollasta tekoa ei voi oikein mitenkään puolustella. Ja kyllähän tuollainen kiemurtelu ja "mutta kun, mutta kun" lässytys aivan puolustelulta kuulostaa. Kaleva on oikeassa, alkais olemaan korkea aika jonkilaiselle "not in my name" protestille muslimimaailmassa tällaisten tapahtumien yhteydessä. Nytkin osoitettiin mieltä laajalla rintamalla mutta CH:a vastaan. Kyllä tällainenkin kertoo aika paljon mielenmaisemista. Vertaappa vaikka täysin kuvitteelliseen tilanteeseen länsimaisessa demokratiassa, jossa kristillisen ministerin tasa-arvoista avioliittolakia kohtaan osoittamaa kritiikkiä seuraa tuhansien ihmisten protesti ja eroaminen kirkosta. Kyllä tällainenkin kertoisi jotain mielenmaisemista jos näin mielikuvitukselliseen skenaarioon pystyy vain uskomaan.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

Terrorismi

#910

Viesti Ile »

Rahanpesijä kirjoitti: Kaleva on oikeassa, alkais olemaan korkea aika jonkilaiselle "not in my name" protestille muslimimaailmassa tällaisten tapahtumien yhteydessä.
Toisaalta tulee mieleen, että jos miettii terroristijärjestöjen (isis, al qaida) asemaa, niin suuressa osassa muslimimaailmaahan niihin suhtaudutaan päivänselvästi terroristeina ja vihollisina, joiden iskuista suurin osa tapahtuu sen maailman sisällä ja näitä toimijoita vastaan taistellaan verisesti. Kärjistäen voisi kysyä, että miksi terroristijärjestöjen päivittäisten päävihollisten pitäisi enää erikseen sanoutua irti terroristijärjestöjen toiminnasta?

Tavallaan siis ymmärrän, että jos siitä terroritoiminnasta muutaman vuoden välein ulottuu heidän mittakaavassaan pienehköjä roiskeita läntisen maailman puolelle, niin niitä ei ehkä niin laajassa mitassa osata lähteä erikseen tuomitsemaan. Vaikka kyllä kai CH-iskunkin jälkeen sieltä niin korkean tason tuomitsemisia jonkun verran tuli.

Ja sitten samaan aikaan on niinkin, että esiintyy CH:n vastaista mielen osoittamista. Itsekin pidän tätä huolestuttavana. En siksi, etten ymmärtäisi, että muslimi voi sellaisesta satiirista loukkaantua kannattamatta silti välttämättä terroria. Vaan siksi, että uskonnon ote yleisesti ottaen edelleen on siellä niin voimakas, että toisessa maanosassa harjoitettava satiiri voi olla niin iso juttu, että siitä kannattaa nillittää tuollaisen tragedian yhteydessäkin.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Terrorismi

#911

Viesti Rahanpesijä »

Ile kirjoitti: Toisaalta tulee mieleen, että jos miettii terroristijärjestöjen (isis, al qaida) asemaa, niin suuressa osassa muslimimaailmaahan niihin suhtaudutaan päivänselvästi terroristeina ja vihollisina, joiden iskuista suurin osa tapahtuu sen maailman sisällä ja näitä toimijoita vastaan taistellaan verisesti. Kärjistäen voisi kysyä, että miksi terroristijärjestöjen päivittäisten päävihollisten pitäisi enää erikseen sanoutua irti terroristijärjestöjen toiminnasta?

Tavallaan siis ymmärrän, että jos siitä terroritoiminnasta muutaman vuoden välein ulottuu heidän mittakaavassaan pienehköjä roiskeita läntisen maailman puolelle, niin niitä ei ehkä niin laajassa mitassa osata lähteä erikseen tuomitsemaan.
Voihan se toisaalta olla vähän noinkin, mutta valtavien päinvastaisten mielenosoitusten säännöllinen ilmeneminen kertoo kyllä, ettei toi ole ainut tai edes tärkein syy. Luulisin.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Terrorismi

#912

Viesti Taijin harjoittaja »

Ranskassa valtion ja kirkon virallinen ero toisistaan on hyvin voimakas. Ero alkoi Ranskan vallankumouksessa 1790-luvulla. Ensin vallankumoukselliset yrittivät taivuttaa kirkon puolelleen mutta kun paavi tuomitsi vallankumouksen, vallankumoukselliset surmasivat satoja pappeja ja kansallistivat kirkon omaisuutta. Kirkon asema palautettiin ennalleen 1700-luvun lopulla mutta valtion ja kirkon ero tuli virallisesti Ranskan lainsäädäntöön 1905. Mutta virallisesta erosta huolimatta osa ranskalaisia ovat sitoutunut voimakkaasti kirkkoon.

Minusta ranskalaiset ovat arrogantteja ja uskovat olevansa oikeassa ja keskustelevat ja väittelevät mielellään. Arrogantit ihmiset eivät ole tilanneherkkiä ja ja ota toisia huomioon. Charlie Hebdon tausta on Ranskan historiassa, kulttuurissa ja ihmisissä. Charlie Hebdo arvostelee (katolista) kirkkoa samoin kuin Ranskan älymystö ja porvarit ja henkinen ilmapiiri hyväksyy ja sallii sen. Sitten Charlie Hebdo arvosteli muhamettilaisuutta samalla tavoin kuin omaa katolista kirkkoa ja iso osa muhamettilaisia ei hyväksy sitä. Ranskalaiset eivät voi viedä omaa maailmankatsomustaan (= sisäistä ristiriitaa kirkon kanssa) koko maailmalle ja odottaa, että kaikki hyväksyvät sen. Aina välillä länsimaita syytetään uuskolonialisimista ja omien arvojensa viemisestä Afrikkaan. Minusta tuon lehden asenteissa on selvää uuskolonialismia ja omaan napaan tuijottamista ja omien arvojen pitämistä parhaana.

Ja laajemmin sanoen: ideologiat ovat törmänneet toisiinsa ja vasta sen jälkeen ihmiset ja aseet. Sovittelun pitäisi tapahtua ideologiatasolla mutta ainakaan Ranskan hallituksessa ja siinä poliitikkojen mielenosoituskulkueessa ei ole mitään tajuamisen ja sovittelun halua.

Jottei tämä paasaus olisi liian raskasta, tässä on kaksi linkkiä Wolinskin (lehden paras piirtäjä ja yksi kuolleista) piirustuksiin:
https://www.google.fi/search?q=wolinski ... ygOC3oHQCA" onclick="window.open(this.href);return false;


Kuva
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Terrorismi

#913

Viesti Rahanpesijä »

Taijin harjoittaja kirjoitti: Ranskalaiset eivät voi viedä omaa maailmankatsomustaan (= sisäistä ristiriitaa kirkon kanssa) koko maailmalle ja odottaa, että kaikki hyväksyvät sen. Aina välillä länsimaita syytetään uuskolonialisimista ja omien arvojensa viemisestä Afrikkaan. Minusta tuon lehden asenteissa on selvää uuskolonialismia ja omaan napaan tuijottamista ja omien arvojen pitämistä parhaana.
Tässä tapauksessa taitaa olla niin päin, että islamistit yrittävät tuoda omaa maailmankatsomustaan Ranskaan?
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Terrorismi

#914

Viesti Taijin harjoittaja »

Rahanpesijä kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti: Ranskalaiset eivät voi viedä omaa maailmankatsomustaan (= sisäistä ristiriitaa kirkon kanssa) koko maailmalle ja odottaa, että kaikki hyväksyvät sen. Aina välillä länsimaita syytetään uuskolonialisimista ja omien arvojensa viemisestä Afrikkaan. Minusta tuon lehden asenteissa on selvää uuskolonialismia ja omaan napaan tuijottamista ja omien arvojen pitämistä parhaana.
Tässä tapauksessa taitaa olla niin päin, että islamistit yrittävät tuoda omaa maailmankatsomustaan Ranskaan?
No Charlie Hebdoa myydään maailmanlaajuisesti sekä printtiversiona että nettiversiona. Ja netin välityksellähän se leviää kuvatasolla kaikkialle. Joten se on oman maailmankatsomuksen viemistä.

Jos vertaat englantilaista Punchia ja ranskalaista Le Canardia tai Charlie Hebdoa, niin kaikki lehdet kertovat omasta yhteiskunnastaan. Minä olen yrittänyt sanoa, että ranskalaiset tuputtavat omaa traumaansa maailmalle liian voimakkaasti ja sitten haluavat maailman laastaroivan heidän haavojaan. No voin osallistua laastarointiin mutta en sano, että oman maailmankuvan tuputtaminen ainoana oikeana on oikein.
Ehkä voin sanoa, että painokertoimella 10 en hyväksy murhia, painokertoimella 5 en hyväksy propagandaa ja painokertoimella 3 en hyväksy kulttuurikolonialismia.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Terrorismi

#915

Viesti Rahanpesijä »

Taijin harjoittaja kirjoitti: No Charlie Hebdoa myydään maailmanlaajuisesti sekä printtiversiona että nettiversiona. Ja netin välityksellähän se leviää kuvatasolla kaikkialle. Joten se on oman maailmankatsomuksen viemistä.

Jos vertaat englantilaista Punchia ja ranskalaista Le Canardia tai Charlie Hebdoa, niin kaikki lehdet kertovat omasta yhteiskunnastaan. Minä olen yrittänyt sanoa, että ranskalaiset tuputtavat omaa traumaansa maailmalle liian voimakkaasti ja sitten haluavat maailman laastaroivan heidän haavojaan. No voin osallistua laastarointiin mutta en sano, että oman maailmankuvan tuputtaminen ainoana oikeana on oikein.
Ehkä voin sanoa, että painokertoimella 10 en hyväksy murhia, painokertoimella 5 en hyväksy propagandaa ja painokertoimella 3 en hyväksy kulttuurikolonialismia.
Lehden levikki jää 50 000 kpl joten tuskinpa sen levinneisyys ranskan ulkopuolelle kovin merkittävää on, oli versio sitten paperilla tai digitalisesti. Lehden linjakin taitaa olla sellaista, että korkeintaan se levittää Charlie Hebdolaista, ei ranskalaista maailmankuvaa? Sitä paitsi jos jonkun lehden linja ei miellytä niin ei sitä ole pakko lukea.
Viestiketju lukittu

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ile ja 42 kurkkijaa