Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bagua Suomessa

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#1

Viesti Jido »

Kuka opettaa Baguaa suomessa? Minkäkainen tausta hänellä on?
Olen lähdössä Kiinaan vuoden vaihteessa ja siksi kyselen näitä juttuja.
En halua tutustua akrobatiaan vaan käytännölliseen Kungfuun.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

#2

Viesti f-e »

tsekkaa http://www.neigong.org/lajit/baqua.htm

ei oo kyl mitään henk.koht. kokemusta tuosta seurasta, mutta jos toi lineage chart (taas on suomennokset vähissä) pitää paikkansa niin ihan ehtaa tavaraa sen pitäisi olla.
Jamppa
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 38
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti Jamppa »

Itse olen toistaiseksi Nei Gongissa treenannut "vain" shaolinquania ja shaolin-qigongia, mutta nyt syksyllä aloitan muun muassa baguan, joten ihan henkilökohtaisistakin syistä, mitä seuran treenikavereita olen baguasta haastatellut, niin pelkkiä positiivisia ajatuksia heillä tuntuu olevan(yllätys). Aluksi treenaaminen tosiaan taitaa keskittyvän tuohon tangnibu-kävelyyn, johon aletaan sitten ajan mittaan lisäämään taistelu-/itsepuolustustekniikoita. Sitten kun pohjaa alkaa löytymään, niin kuvioihin astuvat mukaan pariharjoittelu ja aseet. f-e:n antaman linkin alta löytyy jotain pientä infoa aiheesta. Nyt parin viikon sisään pitäisi tulla uudet aikataulut koskien syksyn treenejä, joten kannattaa päivystää sivuja jos asia kiinnostaa :)

Jos joillain on tarjota jotain hyviä linkkejä bagua-aiheisiin sivustoihin, niin antaa palaa vaan! =)
"I'll break every bone in your body!" -Thunderleg :D
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#4

Viesti KungFuMiäs »

Onko teillä nei gongissa ottelu treeniä, eli "vapaata sovellus harjoittelua"? Sen verran mitä minä olen kysellyt ja seuraillut niin ainakaan taijissa hän ei pidä mitään vapaata harjoitusta, push handsia lukuunottamatta, sillai että enemmän olisi terveys mielessä kuin tappelu.

kovin bagua mies rapakon takana: http://www.blacktaoist.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen lähdössä Kiinaan vuoden vaihteessa ja siksi kyselen näitä juttuja
Miksi sinä suomen opettajia kyselet jos ole menossa kiinaan? Kiinasta on kyllä nykyään vaikeaa löytää hyvää kung futa..
Jamppa
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 38
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#5

Viesti Jamppa »

Onko teillä nei gongissa ottelu treeniä, eli "vapaata sovellus harjoittelua"? Sen verran mitä minä olen kysellyt ja seuraillut niin ainakaan taijissa hän ei pidä mitään vapaata harjoitusta, push handsia lukuunottamatta, sillai että enemmän olisi terveys mielessä kuin tappelu.
Nei gongin taijiopetuksesta ei ole kokemusta, mutta olen ymmärtänyt, että tuolla tuishouharjoituksetkin muuttuvat sitten sanshouksi ajan mittaan, tai tulee ainakin osaksi siis. Ja tottakait harjoitellaan taijin liikesarjoista sovellutuksia, mutta en sitten tiedä onko varsinaista "ottelutreeniä", tai vapaata sovellusharjoittelua muuta kuin tuishoun osalta. Ja tottakait ensin pitää tietty pohja saavuttaa siinäkin.

Baguassakin pariharjoitukset muuttuvat sitten enemmän tai vähemmän vapaaksi sovellustreeniksi, kun pohjaa alkaa löytymään. Tai näin olen kuullut, itse pääsen todistamaan nyt syksystä alkaen näistä baguatreeneistä enempi sitten.

Mutta kyllä tuolla noita lajeja mielestäni noin yleisesti ottaen treenataan siinä mielessä, että kehitettäisiin taistelutaitoa, terveyttä ja kuntoa, henkistä kasvua jne.

En tiedä johtuuko se minusta vai mistä, mutta ihan kuin kungfumiähellä olisi jotain neigongista hampaankolossa =) kaikella kunnioituksella :)

Niin juu ja kiitokset linkistä.

Piis!
"I'll break every bone in your body!" -Thunderleg :D
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mika »

Ehkä MikaHS on lomilla tai jotain, mutta hän harrastaa Baguaa. Toivottavasti hän vielä kirjoittaa jotakin tähän ketjuun. Hänen puoleensa voi siis ainakin kääntyä tämän asian suhteen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#7

Viesti joksanen »

Jos vaan jossakin Turun suuntimalla baguaa olisi, olisin enemmän kuin kiinnostunut tutustumaan. Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta hässäkältä, jonka uskon olevan hyvä vastapaino wt:n "yksitoikkoisuudelle".
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#8

Viesti KungFuMiäs »

Aloita Yiquan. Sama juttu
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#9

Viesti JanneM »

KungFuMiäs kirjoitti: Aloita Yiquan. Sama juttu
Eiks Yiguan oo sitä "Seisokaan kuin lehmät" juttua??? Eihän se sun demoama Bagua ollut yhtään sen oloista, että siinä vaan seisoskeltais.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mika »

Eiks niissä jalkatyöskentely ole kuitenkin vähän erilaista? Vai oonko ihan väärässä?

Muuten, onko täällä Yi Quanin opiskelijoita?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#11

Viesti KungFuMiäs »

Ei mut siis pohjimmiltaan ne ovat samanlaisia, samaa niissä haetaan harjoituksilla jotka näyttävät ulkoisesti erilaisilta mutta ovat sisältä aika samaa, samalla tavalla molemmissa haetaan sitä kehoa kauan kummallisilla taolaisilla harjoituksilla. Ainakin joissakin yiquan tyyleissä on jopa baguan ympyrä kävelyä ja jotkut bagua opettajat opettavat samaa zhan zhuang asentoa kuin yiquanin perusasento. Että samaa treeniä löydät molemmista, eri harjoituksilla vaan. Sisäisissä lajeissa täytyy pitää mielessä että sillä ulkoisella muodolla ei ole paljoa väliä, se on se sisäinen työskentely joka on meidän treeniä.
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#12

Viesti joksanen »

KungFuMiäs kirjoitti: Sisäisissä lajeissa täytyy pitää mielessä että sillä ulkoisella muodolla ei ole paljoa väliä, se on se sisäinen työskentely joka on meidän treeniä.
Mulla riittää WTssä sisäisyyttä vuosiksi eteenpäin. Olen erityisesti kiinnostunut baguan selkää moneen suuntaan twistaavasta fyysisestä liikkeestä. Saatan olla täysin väärässäkin, mutta kerran kun omin lupineni koitin tapailla sitä ympyräkävelyä, se venytti mukavasti.

Voishan sitä ihan vaan jumpatakin, mutta ei se olis yhtä eksoottista ;)
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti marcus »

KungFuMiäs kirjoitti: Ei mut siis pohjimmiltaan ne ovat samanlaisia, samaa niissä haetaan harjoituksilla jotka näyttävät ulkoisesti erilaisilta mutta ovat sisältä aika samaa, samalla tavalla molemmissa haetaan sitä kehoa kauan kummallisilla taolaisilla harjoituksilla. Ainakin joissakin yiquan tyyleissä on jopa baguan ympyrä kävelyä ja jotkut bagua opettajat opettavat samaa zhan zhuang asentoa kuin yiquanin perusasento. Että samaa treeniä löydät molemmista, eri harjoituksilla vaan. Sisäisissä lajeissa täytyy pitää mielessä että sillä ulkoisella muodolla ei ole paljoa väliä, se on se sisäinen työskentely joka on meidän treeniä.
... Mutta kyllä eri harjoitukset kehittää myös eri tavalla eri ominaisuuksia kehossa. Baguassa on mun käsittääkseni se circle walkingin ympärille rakennettu chigung tosi keskeisessä osassa, jolla sitten haetaan sitä spiralimaista voimaa. Ja kehittää ylläripylläri liikkuvuutta siinä sivussa varmaankin aika hyvin.
Yi quanissa taas keskeistä on Zhan Zhuang, johon sitten lisätään Shi Li eli voiman tunnustelu (kehon käytön harjoittelu ilman askelia) ja Mo Ca Bu (eli askelharjoitukset). Ainakin Xing Yin askelharjoituksista (ja treeneistä ylipäätään) tulee tosi erilainen olo kuin Yi Quanin treenaamisesta, ja vois kuvitella että Circle walkingista tulee enemmin xingyi-mäinen olo (tosin varmaan enemmin jänteiden venytystä kehon kierron vuoksi).

Vaikka periaatteessa samantapaisia asioita haetaan, niin kyllä sillä on väliä (ainakin kun puhutaan muutaman vuoden aikavälistä) että miten niitä harjoittelee.

(Yi quania ja xing yi:tä olen molempia treenannut suunnileen puoltoista vuotta, eli en mikään asiantuntija asiassa ole. Gao Baguasta tosi vähän hajua, yksistä treeneistä + kerran tuttu heitteli liikesarjan sovelluksilla.)
MikaHS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 94
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Turku

#14

Viesti MikaHS »

Mika kirjoitti: Ehkä MikaHS on lomilla tai jotain, mutta hän harrastaa Baguaa. Toivottavasti hän vielä kirjoittaa jotakin tähän ketjuun. Hänen puoleensa voi siis ainakin kääntyä tämän asian suhteen.
Kiitos luotosta... minä todellakin HARRASTAN baguaa, treenaamiseksi tätä ei voi sanoa...

Tuosta baguan harjoittelusta Nei Gongissa: itse kävin kevätpuolella Bagua 1:n, jossa opeteltiin ns. "basic/mother palms": ympyräkävelyä + käsien 8 "perusasentoa" (joilla - luonnollisesti - on villit nimet, kuten "fierce tiger coming down the mountain", "lion opens mouth" jne jne) + peruskäännökset. Nämä ovat kaiketi lähinnä niitä terapeuttisia taolais"hörhöilyjä" - mutta aika monessa ns. sisäisessä lajissa opetetaan kaiketi ensin keho kestämään harjoittelua ja vasta sitten tapellaan... Tämä perussetti kestää siis puoli vuotta.

Perussetin jälkeen voi mennä sekä Bagua 2 ja Bagua 3:lle (tämä siis viime lukuvuonna, asioihin ja kestoihin saattaa tulla muuotoksia). Enemmän treenanneiden mukaan Bagua 2:lla tehdään ympyräkävelyssä erilaisia lyöntikombinaatioita ja toisena elementtinä ohjelmassa ovat aseformit (keväällä puhkoivat ilmaan reikiä yue-nimisillä "puolikuu"-aseilla). Myös tämä setti kestää puolisen vuotta ja alkaa siis keväällä/syksyllä alusta.

Bagua 3 kestää koko lukuvuoden ja siellä opetetaan ne "varsinaiset" käännökset (aka "big palms": "single palm change", "double palm change" jne). Kun käännökset ovat käyty läpi siirrytään pariharjoitteluun: herkyys- ja muihin drilleihin, "tekniikoihin" jne. Jossakin vaiheessa näiden jälkeen tulee kaiketi sparri ja soveltavat harjoitteet - muodosta minulla ei ole mitään havaintoa.

ELI: nykysysteemillä kestääainakin n. vuoden, ennenkuin soolona tehtävästä ympyräkävelystä päästään pariharjoitteisiin. Tämä edellyttä sitä, että menee heti Bagua 1:n jälkeen Bagua 3:lle. Toki saman seuran tuoishou/qinna (suomeksi pushing hands ;) ) -treeneissä saa käydä vaikka alusta asti. Nämä kaiketi perustuvat kuitenkin pikemminkin seurassa harjoiteltavaan tai chi:hin kuin baguaan.

Mitä tulee kyseisen baguan kamppailu-ulottuvuuksiin ja opettajan kykyyn "taistella" kyseisellä systeemillä niin näistä minulla ei ole mitään käsitystä: Wang Fengming ei ole minun nähteni näyttänyt yhtään käytännön sovellusta baguasta edes simuloidussa kamppailutilanteessa. Tämä ei tietenkään merkitse yhtään mitään: minähän olen vain alkeiskurssilainen ja kiinalaisilla on kaiketi tapana odottaa aikansa ennenkuin he antavat sitä "oikeaa" asiaa. Ja pitäähän kehoa ensin harjoitella toimimaan systeemin mukaisesti ennenkuin lähdetään lämimään... Minulla ei myöskään ole mitään käsitystä - eikä kykyä arvoida - siitä onko tämä nyt "oikeaa" baguaa vai jotakin muuta. Mikäli Wang ole unohtanut mitään oleellista (käsitykseni mukaan hän harjoitteli mestari Liu Xing-Hanin alaisuudessa joskus 1970 tai -80 -luvulla) niin homma kai periaatteessa on kosher.
Viimeksi muokannut MikaHS, elo 11, 2005, 13.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jamppa
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 38
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti Jamppa »

Kiitos MikaHS kun jaksoit selventää Nei Gongin baguaopetussysteemiä :) Minullekin tuli nyt paljon selkeämmäksi tuo järjestelmä baguan osalta. Mukava tavata toinenkin saman seuran jäsen täällä :)

Kyllä tuon baguan pitäisi ihan sitä perinteistä ja aitoa olla, sekä hän tosiaan oli Liu Xing-Hanin oppilaana ainakin 70-luvulla. Yksi hyvä sivu josta voi lueskella Wangista ja hänen historiastaan saattaisi olla http://www.eurohunyuantaiji.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Syksyllähän mestari Wang alkaa näillä näkymin opettamaan alkeita xingyistäkin, tätä odotan todella innolla. Xingyi alkanut hirveästi kiinnostamaan luettuani aiheesta http://www.emptyflower.com" onclick="window.open(this.href);return false; :sta, sekä tietenkin KungFuMiähen kirjoituksista täältä foorumilta :D

Tuleekohan Xingyissä heti alusta alkaen kuvioihin mukaan pariharjoitukset, sovellustreenaaminen yms.? Mitenköhän esimerkiksi Baji ry:ssä xingyin treenaaminen lähtee käyntiin? KungFuMiäs varmasti osaa tästä kertoa jotain?

danke schön :)
"I'll break every bone in your body!" -Thunderleg :D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 57 kurkkijaa