Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keklutus

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Keklutus

#1

Viesti JanneM »

Olen monesti miettinyt ja nyt se tuli taas mieleen, kun katabunkain yhteydessä Jussi puhui kekluista, että onko mustalaisilla oikeasti jotain puukkotyylejä joita heidän isät heille opettavat.
Tyyliin otappas poika puukosta näin ja tee näin vai onko heillä kenties jotain tarkempaa opetus tyyliä, vai onko puukko mustalaisille ikäänkuin yleityökalu ja sitä kannetaan mukana kun on aina kannettu.

Itse en ole kuullut puhuttavan mustalaisten puukkotyyleistä kuin kaspinin yhteydessä, mutta olisi kiva kuulla jos jollakin on jonkinlaista fakta tietoa mustalaisten tapakulttuurista ja varsinkin tuosta puukko puolesta.

Mustalaiskulttuurihan sinällään on minusta vähän kaksijakoinen. Osaltaan on hemmetin hienoa, että he ovat säilyttäneet tiukasti oman kulttuurinsa ja jopa kielensä nyky suomessa, mutta toisaalta ärsyttää se, että turhan moni mustalais nuori käyttää sitä mustalaisten mainetta hyödykseen ja antaa kaiken tyhmäilynsä mennä sen maineen piikkiin. Tunnen muutamia mustalaisia ketkä tekevät erittäin hyvää työtä oman kuttuurinsa puolesta, niin kulttuurin sisällä kuin sitten uloskin päin, mutta valitettavasti tiedän niitäkin ketkä ryöstävät, ryyppäävät ja rellestävät ja selityksenä on se, että "mie oon mustalainen".

Gimme your 2cents!
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mika »

Tää aihe voisi kuulua Asehuoneeseen tai Kahvilaankin (riippuen siitä mihin se menee), mutta...

Oikeampi nimitys muuten lienee romani, vai kuinka?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#3

Viesti mronkain »

Kannattaa muistaa että romanit, mustalaiset tai mitä nimitystä käyttääkin, eivät ole yhtä ja samaa kansaa/heimoa. Tavat, pukeutuminen, traditiot (ja tietääkseni kielikin) vaihtelee. Paha mennä sanomaan, kun en mikään asiantuntija tässä ole, mutta mielestäni ainakin Suomessa (ja luulisin että näin on muuallakin) mitään erityisiä "salaisia taistelutaitoja" ei ole, puukko/veitsi nyt vain sattuu olemaan kätevä ase, joka kuuluu heidän kulttuuriinsa. Ampuma-ase on tuhoisampi ja sen mukana kantamisesta saati sitten käyttämisestä saa isommat rangaistukset, eikä lupia niin helposti heru. Ne pari kertaa kun olen nähnyt heikäläisten puukkoa käyttävän, eivät ole mitenkään jääneet mieleen erityisen taitavana veitsenkäyttönä, tyypillistä nakkikioskihuitomista pikemminkin.

Mitä maineeseen tulee, se on vähän sama kuin minkä tahansa selvästi muista erottuvan joukon kanssa: muutama häirikkö pilaa kaikkien maineen. Ja yleisesti poikkeavuus ärsyttää ihmisiä. Joillekin varmaan on helppo omaksua maineen mukainen linja, sillä saa ainakin jotain kunnioitusta pelon muodossa. Enkä nyt siis puhu vain mustalaisista, ihan sama millä tahansa leimaantuneella porukalla.

- Marko
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11123
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#4

Viesti flammee »

mronkain kirjoitti: Kannattaa muistaa että romanit, mustalaiset tai mitä nimitystä käyttääkin, eivät ole yhtä ja samaa kansaa/heimoa.
Mä tota pari päivää sitten ihmettelinkin. Miksi niitä on Suomessa, onko muissa maissa sama ongelma ja onko ne kaikki samanlaisia siellä emämaassaan? Tarkoitetaanko englanninkielisessä kirjallisuudessa "gypsy":llä juuri noita mitä Suomessakin kulkee puukottelemassa, ryöstelemässä, laiskottelemassa ja sosiaalitukia nostelemassa?

Oho, näyttääpä rasistiselta tekstiltä. :oops:
Tommonen se mun mielikuva tosta porukasta kuitenkin on. :sorppa:
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Keklutus

#5

Viesti ka1 »

JanneM kirjoitti: Olen monesti miettinyt ja nyt se tuli taas mieleen, kun katabunkain yhteydessä Jussi puhui kekluista, että onko mustalaisilla oikeasti jotain puukkotyylejä joita heidän isät heille opettavat.
Tyyliin otappas poika puukosta näin ja tee näin vai onko heillä kenties jotain tarkempaa opetus tyyliä, vai onko puukko mustalaisille ikäänkuin yleityökalu ja sitä kannetaan mukana kun on aina kannettu.
Mustalaisilla/romaneilla on varmasti ollut ennenmuinoin taitoa käsitellä puukkoa, siinä missä suomalaisillakin. Tietenkään kokonaisista kansoista ei pitäisi puhua tällätavoin; kaikki mustalaiset tai suomalaiset eivät ole ikinä puukkoon koskeneetkaan.
Herää kuitenkin kysymys, miksi mustalaisten puukkotyyli taikka tyylit (niitä on ollut, jos on ylipäätään ollut, varmasti enemmän kuin yksi) olisivat säilyneet tähänpäivään asti, kun esim. suomalaisilla ei ole säilynyt mitään (ellei Kaspinia lasketa). Kuinka moni nykymustalaisnuori oikeasti saa isältään puukko-opetusta? Epäilen hieman ettei kukaan. On kuitenkin varmasti todennäköisempää löytää puukko mustalaiselta kuin suomalaiselta. Mitään järjestelmällistä opetusta tuskin silti mustalaispiireissä esiintyy. On myös kyseenalaista, onko tämä opetus ollut ikinä järjestelmällistä, ja voidaanko ylipäätään puhua mistään mustalaisten omasta puukkotyylistä. Pidän kuitenkin erittäin epätodennäköisenä että mustalaisilla olisi enää elossa mitään vanhoja tyylejä, kun ajattelee nykypäivän mustalaista. He eivät enää juurikaan poikkea suomalaisista. Voi olla, että poikkeustapauksia löytyy, ja jotkut pitävät vielä vanhoja perinteitä yllä.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#6

Viesti AriJ »

flammee kirjoitti: Oho, näyttääpä rasistiselta tekstiltä. :oops:
Tommonen se mun mielikuva tosta porukasta kuitenkin on. :sorppa:
Niin, liekö sellainen "yksi mätä omena ja koko kori pilalla" syndrooma? Itse olen tuntenut kyllä aivan "tavallisia" romanejakin, joten...
______________________
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#7

Viesti JanneM »

Mika kirjoitti: Oikeampi nimitys muuten lienee romani, vai kuinka?
Olisi varmaan tai Kaalee, mutta kun olen puhunut mustalaisten kanssa kutsuvat he itse itseään mustalaisiksi ja kun olen puhunut heille romaaneista on minulle joskus sanottu, että sano ihan mustalainen vaan. Joskus (itseasiassa aika usein) he käuttävät rodustaan nimitystä tummat. "Onko täällä näkyny tummia?" on usein kuultu kysymys.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11123
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#8

Viesti flammee »

JanneM kirjoitti:
Mika kirjoitti:Oikeampi nimitys muuten lienee romani, vai kuinka?
Olisi varmaan tai Kaalee, mutta kun olen puhunut mustalaisten kanssa kutsuvat he itse itseään mustalaisiksi ja kun olen puhunut heille romaaneista on minulle joskus sanottu, että sano ihan mustalainen vaan. Joskus (itseasiassa aika usein) he käuttävät rodustaan nimitystä tummat. "Onko täällä näkyny tummia?" on usein kuultu kysymys.
Mahtavatkohan sitten suhtautua vihamielisesti jos joku ventovieras sanoo mustalainen tai tumma. Ilmeisesti afrikkalaisperäiset eivät hyväksy jos tuntemattomat käyttävät heistä samaa nimitystä kuin he itse.. JanneM ei ilmeisesti ollu porukalle ventovieras..
Yamazu kirjoitti: Niin, liekö sellainen "yksi mätä omena ja koko kori pilalla" syndrooma? Itse olen tuntenut kyllä aivan "tavallisia" romanejakin, joten...
No mää en ookkaan tuntenut ja kokemusta vaan on niistä jotka on tullut kotiin kaupitteleen varastettua tavaraa. Ja parin vuoden takaisen poliisiaseman pestin aikana kuuli jonkn verran mustalaisjuttuja.

Hyvä jos mielikuvani on väärä ja valtaosa on kunnon ihmisiä. Pyrin olemaan olematta rasisti, mutta rehellisyys on mulle tärkeämpää, siksi noin suoraan ilmaisen.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#9

Viesti JanneM »

flammee kirjoitti:
JanneM kirjoitti:
Mika kirjoitti:Oikeampi nimitys muuten lienee romani, vai kuinka?
Olisi varmaan tai Kaalee, mutta kun olen puhunut mustalaisten kanssa kutsuvat he itse itseään mustalaisiksi ja kun olen puhunut heille romaaneista on minulle joskus sanottu, että sano ihan mustalainen vaan. Joskus (itseasiassa aika usein) he käuttävät rodustaan nimitystä tummat. "Onko täällä näkyny tummia?" on usein kuultu kysymys.
Mahtavatkohan sitten suhtautua vihamielisesti jos joku ventovieras sanoo mustalainen tai tumma. Ilmeisesti afrikkalaisperäiset eivät hyväksy jos tuntemattomat käyttävät heistä samaa nimitystä kuin he itse.. JanneM ei ilmeisesti ollu porukalle ventovieras..
No en ollut vieras juu. Ja itse en koskaan aloita tumma tai mustalainen nimityksellä keskustelua puhuttaessa heidän etnisyydestä.

Mä voin muuten tuota tummien puukkohippastelun nykytilaa hieman yrittää udella noilta tutuilta Kaaleilta. (Kaaleekin on semmonen nimitys josta he rupeavat lähinnä nauramaan jos valkolainen sitä käyttää. Se kun on heidän omaa kieltään)

Muutamia periaatteita kuitenkin heidän kulttuuristaan tiedän. Olen ollut kiinnostunut tavallaan mustalaiskulttuurista jo vuosia.

Puukkoa ei pitäisi koskaan vetää esille turhaan. Se kastetaan jos se näytetään.
Mustalaismiehen tulisi aina kanaa mukanaan puukkoa. (varmasti kaikki ei sitä kanna)
Sukujen välillä on enemmän riitoja mitä valkolaisten ja mustalaisten välillä. On tiettyjä paikkoja joihin tietyn paikan tummien ei kannata mennä edes päiväs aikaan.
Jos jotain on joskus suvun sisällä pojille opetettu, niin siitä ei ole hirveästi muille huudeltu (tämä saattaa olla esteenä noille kyselyille)

Jos saan jotain tietoja, niin laitan niitä tännekkin.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11123
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#10

Viesti flammee »

JanneM kirjoitti: Puukkoa ei pitäisi koskaan vetää esille turhaan. Se kastetaan jos se näytetään.
Äkkiseltään aattelin että on ne tyhmiä, mutta taitaakin olla ihan hyvä tuo periaate että pitää kastaa se puukko (tai ainakin on saattanut alunperin olla hyvä periaate). Vähentänee tuota turhaa puukonheilutusta, joskin yhteisön mätämunat tietysti vetävät puukon turhaan esiin ja käyttävät tuota jälkimmäistä verukkeena sen käytölle. Kuitenkin, jos noudattaa molempia perinteisiä "sääntöjä", niin sitten puukkon ei periaatteessa pitäisi tulla esiin kuin pakkotilanteessa, ja puukon kanssa riehumista on vähempi.


Mutta osaako joku kertoa tämän kansanryhmän historiasta Suomessa eli että milloin ja miksi niitä on tullut Suomeen niin paljon ja onko muissa maissa sama tilanne?
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#11

Viesti MarkkuT »

flammee kirjoitti: Mutta osaako joku kertoa tämän kansanryhmän historiasta Suomessa eli että milloin ja miksi niitä on tullut Suomeen niin paljon ja onko muissa maissa sama tilanne?
Eikös kyseessä ole aika syrjitty porukka (kuten muutkin vähemmistöt - paitsi suomenruotsalaiset :D)? Suomessa on muistaakseni ollut jopa lakeja, joissa on määritelty mitä töitä romanit saavat tehdä. Kaupustelu oli yksi niistä harvoista. Juuri se syrjiminen yms. on sitten pitänyt porukan niin hyvin kasassa ja Suomen romanit taitavatkin olla aika poikkeuksellisia muiden maiden romaneihin verrattuna kun puhutaan oman kulttuurin (ja "rodun") säilymisestä.

Omat (suht vähäiset) kokemukseni kyseisestä porukasta ovat olleet pelkästään negatiivisia. :x
Ain't no one.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#12

Viesti mronkain »

flammee kirjoitti:
mronkain kirjoitti:Kannattaa muistaa että romanit, mustalaiset tai mitä nimitystä käyttääkin, eivät ole yhtä ja samaa kansaa/heimoa.
Mä tota pari päivää sitten ihmettelinkin. Miksi niitä on Suomessa, onko muissa maissa sama ongelma ja onko ne kaikki samanlaisia siellä emämaassaan? Tarkoitetaanko englanninkielisessä kirjallisuudessa "gypsy":llä juuri noita mitä Suomessakin kulkee puukottelemassa, ryöstelemässä, laiskottelemassa ja sosiaalitukia nostelemassa?
Suomen romanit ovat hyvin erilaista porukkaa esim. Keski-Euroopan porukkaan verrattuna. Siellä (myös Englannissa) he ovat usein aidosti kiertolaisia, jotka kiertävät vaunuilla maata ja leiriytyvät sinne minne voivat.

EDIT: linkkejä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Romanit" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.koulukanava.fi/historia/romanit/romanit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.romanomissio.fi/romanit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ihmisoikeudet.net/Meillajamu" onclick="window.open(this.href);return false; ... t_4_1.html

- Marko
SamiT
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 111
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: HKI

#13

Viesti SamiT »

mronkain kirjoitti: Mitä maineeseen tulee, se on vähän sama kuin minkä tahansa selvästi muista erottuvan joukon kanssa: muutama häirikkö pilaa kaikkien maineen.
TOTTA: 99% MUSTALAISISTA PILAA KOKO PORUKAN MAINEEN
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#14

Viesti JanneM »

SamiT kirjoitti:
mronkain kirjoitti: Mitä maineeseen tulee, se on vähän sama kuin minkä tahansa selvästi muista erottuvan joukon kanssa: muutama häirikkö pilaa kaikkien maineen.
TOTTA: 99% MUSTALAISISTA PILAA KOKO PORUKAN MAINEEN
Sähän olitkin Sami hauska.

Jos sulla ei oo tähän aiheeseen mitään muuta sanottavaa, niin sähän voitkin siirtya sitten ihan vaan katsojaksi. Ota happea ja iso kulho sipsejä ja katselet vierestä miten keskustelu tästä aiheesta kehittyy.

Pidetäänhän tämä nyt tämän ketjun viimeisenä huonona heittona?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#15

Viesti Mika »

SamiT, hymiö tuohon perään voisi olla ihan paikallaan väärinkäsitysten välttämiseksi. Ehdotan itse tätä hymiötä: :p
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 25 kurkkijaa