Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 95
Viestit: 20861
Lauteille: Joulukuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#2401

Viesti Lasse Candé »

Mihin viestiin tuo edellinen viesti liittyy ja millä tavalla?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#2402

Viesti Mjölnir »

Lasse Candé kirjoitti: Mihin viestiin tuo edellinen viesti liittyy ja millä tavalla?
Minä näen selvän yhteyden
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4155
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Poliisin voimankäyttö

#2403

Viesti YJT »

Eiköhän jo pelkkä tietoisuus poliisin läsnäolosta aiheuta pakkoliikkeitä "vastapuolessa", riippumatta poliisin varustuksesta.

Olen ollut sen verran pitkään jouhakuvioissa mukana, että olen nähnyt miten eräiden tahojen mielestä joka kerta poliisi joko provosoi tai provosoituu, tai jos mitään ei tapahdu niin poliisi on tehnyt itsensä naurunalaiseksi jo pelkällä varautumisella, ihan riippumatta siitä onko käytössä pelkkä haalari ja valkoinen kypärä, suojat haalarin alla, haalarin päälle puettavat suojat, tai mustat varusteet ja varusteliivit.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 95
Viestit: 20861
Lauteille: Joulukuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#2404

Viesti Lasse Candé »

Mjölnir,

Niin, mutta mihin viestiin?
Kun se tuli omani perään, kyselen tietenkin varmistaakseni että tämä yhteys ei ole siihen.

Kun omani pohtii sitä miltä asiat näyttävät ja miten eri kansanosat kokevat tämän, en itse näe yleisellä työturvallisuuspohdinnalla ja joidenkin asian kannalta merkityksettömien lakien toteamisella yhteyttä siihen.

Tuo aikaisempi historia tietenkin liittyy sitten asiaan enemmän, riippuen siitä missä määrin samanlaisista jutuista on kyse kuin jossakin aikaisemmassa historiassa. Esim minä en väitä, että poliisi olisi ylimitoittanut pukeutumistaan. Totean vain, että pukeutuminen on mahdollista ylimitoittaa ja kyseenalaistan tuon esitetyn "saa syyttää itseään" -pointin oleellisuuden.


Enemmän aiheesta, mitä tuumaat, pohtiikohan poliisi sitä, minkälaisen signaalin mikäkin varustautuminen antaa ja mitä yhteiskunnallisia vaikutuksia tällä on? Kuka tahansa muukin saa vastata.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#2405

Viesti Mjölnir »

Lasse Candé kirjoitti: Mjölnir,

Niin, mutta mihin viestiin?
Kun se tuli omani perään, kyselen tietenkin varmistaakseni että tämä yhteys ei ole siihen.
Liittyi
Kun omani pohtii sitä miltä asiat näyttävät ja miten eri kansanosat kokevat tämän, en itse näe yleisellä työturvallisuuspohdinnalla ja joidenkin asian kannalta merkityksettömien lakien toteamisella yhteyttä siihen.
Työturvallisuuslaki ei ole TÄMÄN asian kannalta merkityksetön. Sillä, provosoituuko joku rikkomaan lakia siksi, että poliisihallinto noudattaa työturvallisuuslakia, ei ole mielestäni sellaista merkitystä, että siksi suojavarusteita ei käytettäisi.
Tuo aikaisempi historia tietenkin liittyy sitten asiaan enemmän, riippuen siitä missä määrin samanlaisista jutuista on kyse kuin jossakin aikaisemmassa historiassa. Esim minä en väitä, että poliisi olisi ylimitoittanut pukeutumistaan. Totean vain, että pukeutuminen on mahdollista ylimitoittaa ja kyseenalaistan tuon esitetyn "saa syyttää itseään" -pointin oleellisuuden.
Jaa, no sitten tapani mukaan ylitulkitsin asioita
Enemmän aiheesta, mitä tuumaat, pohtiikohan poliisi sitä, minkälaisen signaalin mikäkin varustautuminen antaa ja mitä yhteiskunnallisia vaikutuksia tällä on? Kuka tahansa muukin saa vastata.
Kyllä pohtii

edit:
poliisi on, hankkiessaan joitain varusteita, päätynyt vaihtoehtoon, joka ei näyttäisi niin militaristiselta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Poliisin voimankäyttö

#2406

Viesti Point »

Kuva


Kyllä se poliisi provosoi ihan missä varustuksessa sattuukaan olemaan. Luulen, että tämä kuvan poliisikin herättää jotain tunteita joissakin


Sent from my iPhone using Tapatalk
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Poliisin voimankäyttö

#2407

Viesti Oar »

Kuva

Tälläinen varustus olisi Suomenkin poliisille hyvä.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 91

Re: Poliisin voimankäyttö

#2408

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Point kirjoitti: Kyllä se poliisi provosoi ihan missä varustuksessa sattuukaan olemaan. Luulen, että tämä kuvan poliisikin herättää jotain tunteita joissakin

Kyllä! Ensinnäkin tuo kulkuneuvo&asu on gay. Toiseksi tuollainen on antanut mulle sakot ja ihan kun siinä ei olisi tarpeeksi syytä, niin se sai mun auton kiinni jahdattuaan mua kaksi korttelia.

Vääryyttä!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 95
Viestit: 20861
Lauteille: Joulukuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#2409

Viesti Lasse Candé »

Mjölnir kirjoitti:
Enemmän aiheesta, mitä tuumaat, pohtiikohan poliisi sitä, minkälaisen signaalin mikäkin varustautuminen antaa ja mitä yhteiskunnallisia vaikutuksia tällä on? Kuka tahansa muukin saa vastata.
Kyllä pohtii

edit:
poliisi on, hankkiessaan joitain varusteita, päätynyt vaihtoehtoon, joka ei näyttäisi niin militaristiselta
Näin ajattelin itsekin.
Nythän on syytä huomioida ettei kai missään aihetta koskevassa kritiikissä olekaan ollut mistään muusta kyse kuin että onko juuri tuossa imago-/vaikutusasiassa epäonnistuttu ylilyönnillä. Ottamatta kantaa siihen, onko näin, pohdinta on tietenkin täysin oikeutettu ja Suomen kaltaiseen yhteiskuntaan kuuluva.

Myös kritiikki, jonka mukaan poliisi aikaansaa tuollaisella poliisi-marssijat -vastakkainasettelua, on sellaista mitä ei tässä mielessä ainakaan poliisin tule lakaista maton alle, vaan pohtia, josko voisi suoriutua paremmin ja näyttäytyä jokaisen kansalaisen turvallisuuden takaajana. Vaikka se olisikin juuri tuolla kertaa marssineen porukan oma vika että poliisi pukeutuu noin, kyllä tuo maalaa tavalliselle kansalaiselle kuvaa, jonka mukaan
a) marssijat ovat vaarallisia tai
b) poliisit pukeutuvat pelottavasti taikka peräti
c) molemmat edellisistä.

Sitäkin asetelmaa kannattaa pohtia, kuinka puolustuspuheenvuoroissa helposti todetaan näiden porukoiden olevan niitä polttopullojen ja kivien heittelijöitä ja muuta yhteiskunnallista roskaa. Jos siellä porukan seassa on vähemmän näitä, niin onhan poliisi tällöin epäsuorasti provosoinut ainakin joltakin kansan osalta leimaamista.

Enkä väitä asian olevan yksinkertainen. Se on, päin vastoin, hyvin monimutkainen. Vähän kyllä yllättääkin että juttua käsitellään täällä niin monen toimesta sillä tavalla mustavalkoisesti, että "mikä tahansa poliisin pukeutuminen provosoi näitä ihmisiä." Tuohan pelkästään lakaisee maton alle koko pohdinnan pukeutumisesta ja nähdäkseni kun poliisin pukeutumista pohditaan, on tarkoitus pohtia poliisin pukeutumista.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Poliisin voimankäyttö

#2410

Viesti Point »

luupää kirjoitti:
Point kirjoitti: Kyllä se poliisi provosoi ihan missä varustuksessa sattuukaan olemaan. Luulen, että tämä kuvan poliisikin herättää jotain tunteita joissakin

Kyllä! Ensinnäkin tuo kulkuneuvo&asu on gay. Toiseksi tuollainen on antanut mulle sakot ja ihan kun siinä ei olisi tarpeeksi syytä, niin se sai mun auton kiinni jahdattuaan mua kaksi korttelia.

Vääryyttä!
Ihanko autolla olit liikkeellä?


[video][/video]
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poliisin voimankäyttö

#2411

Viesti sinappi »

Lasse Candé kirjoitti: Myös kritiikki, jonka mukaan poliisi aikaansaa tuollaisella poliisi-marssijat -vastakkainasettelua, on sellaista mitä ei tässä mielessä ainakaan poliisin tule lakaista maton alle, vaan pohtia, josko voisi suoriutua paremmin ja näyttäytyä jokaisen kansalaisen turvallisuuden takaajana.
Niin jouha-tilanteissa kuin muussakin poliisitoiminnassa noita asioita pohditaan, kuten Mjölnir sen sinulle jo kertoi. Juuri tuollaisen pohdinnan seurauksena esimerkiksi tiettyihin eritysryhmiin kuuluvat poliisimiehet eivät päivittäistoiminnassa saa käyttää esimerkiksi vati-asua, vaikka se parantaisi heidän välitöntä valmiuttaan vaativien tehtävien hoitamiseen.

Ylipotkija: Vääntöä poistettu.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 95
Viestit: 20861
Lauteille: Joulukuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#2412

Viesti Lasse Candé »

Ylipotkija: Vääntöä poistettu

Työturvallisuusasiat liittyvät työturvallisuusasioihin. Ne ovat itsestäänselviä realiteetteja. Kun sinä nyt ymmärrät niiden relevanssin niille asioille mistä olin ennen tuota Mjölnirin tekstiä kirjoittanut, niin voit tietenkin kertoa mitä noista itsestäänselvyyksistä tarkalleen ottaen sitten oli tarkoitus ammentaa asiaan.

Ei se, että kertoo totuuksia, vielä tarkoita että ne liittyisivät mihinkään. Se taas, että sitten kyselee yhteyttä ei tarkoita että jotenkin kyseenalaistaisi näiden totuuksien jonkin muun mahdollisen arvon.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poliisin voimankäyttö

#2413

Viesti sinappi »

Poliisin on syytä varautua erityisiin tilanteisiin asianmukaisilla voimankäyttö- ja suojavälineillä. Toisaalta poliisin tulee myös miettiä sitä, millainen vaikutus tällaisella varautumisella on ihmisiin. Eikö tämä ole yksinkertaistettuna se asia ja näkökulma, jonka olet keskusteluun tuonut? Olemme siis tästä samaa mieltä. Toki tätäkin voi pitää itsestään selvänä realiteettina.
Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 676
Lauteille: Heinäkuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#2414

Viesti Valvoja »

Ylipotkija: Poistettu turha vääntö muokkauksilla ja kokonaisten viestien poistolla.
Kuvake
kukuska
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 112
Lauteille: Joulukuu 2013

Poliisin voimankäyttö

#2415

Viesti kukuska »

Palatakseni vielä aiheeseen, vertailun vuoksi kuva siitä miten pienellä erolla poliisi saadaan näyttämään huomattavasti humaanimmalta. Etualan konstaapelin voi tunnistaa (ja moni täällä tunnistaakin) takana olevaa ei. Etualan konstaapelin tunnetilan voi lukea, taka-alan ei. Tavassa kantaa varusteita tai elekielessä ei ole sinällään mitään provosoivaa. Mutta millaista on kansalaisena olla näiden kahden eri konstaapelin toimenpiteiden kohteena?

Kuva

Ja jos katsoo näitä kuvia ja sanoo, että en provosoitunut, ei tarkoita sitä etteikö kiihkomielisessä tilassa oleva ihmisjoukko provosoituisi tietynlaisesta varustuksesta/elekielestä jne.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 67 kurkkijaa