Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Akupunktio

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Akupunktio

#31

Viesti MikkeM »

Ihmisten kohdalla voidaan puhua plasebo vaiktuksesta, mutta mites esim eläinten, kahta koiraa olen käyttänyt ja molemmat ovat saaneet selkeää (plasebo ? ) apua selän ja lonkan alueen kipuihin.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Akupunktio

#32

Viesti PetriP »

Placebo toimii eläimiinkin. Eläin vaistoaa isännän helpotuksen kun tehdään jotain
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19103
Lauteille: Helmikuu 2005

Akupunktio

#33

Viesti Jussi Häkkinen »

airakti kirjoitti: länsimainen lääketiede
Korjataanpa tämä: Tärkoitit sanoa lääketiede. Ei ole olemassa muuta lääketiedettä, l. tieteellistä metodia noudattavaa lääkinnällistä tutkimista ja sen toteuttamista. Myös itämaissa harjoitetaan nykyisin "länsimaista" lääketiedettä aikaisemman perinneparannuksen lisänä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Akupunktio

#34

Viesti Veepee »

Taitaapa olla jopa niin päin, että itämaissa harjoitetaan perinneparannusta "länsimaisen" lääketieteen lisänä. Ainakin Vietnamissa kaikki apteekkikyltit sanoivat poikkeuksetta "länsimaalaisia lääkkeitä"... :D (Kyseessä muuten lienee ihan historiallisesti vakiintunut ilmaus.)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Akupunktio

#35

Viesti Point »

Yhdellä reppureissulla Taiwanissa päädyin pyörimään päiväksi erään paikallisen psykiatrin kanssa. Juteltiin niitä, näitä ja hänen kysyessään mitä olen ajatellut täällä ollessa tehdä sanoin, että olisi kiva käydä akupunktiossa. Kaverin alkaessa ihmettelemään miksi, tajusin että kuinka tyhmältä se kuulostaa.

Sama toisin päin:: "Mitäs tahtoisit tehdä Suomessa? --- Olisi kiva päästä käymään lääkärissä. Olisiko mahdollista käydä jossain sellaisessa SOTE-paikassa"
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Akupunktio

#36

Viesti Elina »

Kiinassa homma meni niin, että potilas sai valita, hoidetaanko häntä länsimaisin vai kiinalaisin metodein. Niinpä siellä sairaalassa, jossa olin harjoittelussa, oli sitten erikseen kiinalaisen lääketieteen klinikka sekä potilasosasto. Olihan se aika hurjaa seurata sivusta, kun aivoinfarktin saanutta hoidettiin magneettilaastarein ja akupunktioneuloin.

EDIT: itse olin harjoittelussa tietenkin länsimaisella puolella, ortopedialla ja neuron polilla ja fysiatrian klinikalla. Kolmen kuukauden aikana ei paljoa neuloilla asiakkaita/potilaita pistellä :smt003 Enkä antaisi mun pistää itseäni ketään nytkään :smt003
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Akupunktio

#37

Viesti Point »

Elina kirjoitti: Kiinassa homma meni niin, että potilas sai valita, hoidetaanko häntä länsimaisin vai kiinalaisin metodein. Niinpä siellä sairaalassa, jossa olin harjoittelussa, oli sitten erikseen kiinalaisen lääketieteen klinikka sekä potilasosasto. Olihan se aika hurjaa seurata sivusta, kun aivoinfarktin saanutta hoidettiin magneettilaastarein ja akupunktioneuloin.
Olikos näissä tapauksissa hoidon maksaja potilas vai yhteiskunta?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Akupunktio

#38

Viesti Elina »

Yhteiskunta maksaa tiettyyn pisteeseen asti, käsittääkseni hoitotavasta riippumatta. Mutta jos on valinnut kiinalaisen lääketieteen metodit, niin ei voi vaihtaa länsimaiseen kesken hoidon.
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

Akupunktio

#39

Viesti Kaptah »

JonnaPerilä kirjoitti: Niinpä. MikaelF osui aika hyvin asian ytimeen. Miksi lumevaikutusta on yhtään sen huonompi asia jos kerran auttaa juuri esimerkiksi kipuun? :)
Totta. :) Se vaan on tieteellisesti mahdotonta todentaa, koska vaikkapa toistettavuus on tosi huonoa etenkin jos otanta (= ihmiset) vaihtuvat. Mutta kuitenkin jos ihminen selvästi kokee saavansa apua vaikka siitä, että istuu muurahaispesässä, niin hyvä. Jos se saa helpotusta akupunktiosta, niin hyvä.

Sitten puhutaan ihan toisesta asiasta, kun mietitään onko sillä tieteellistä näyttöä. Välillä keskustelu kääntyy jopa niin hassuksi, että toiselle väitetään, että et sinä nyt s****na voinut saada akupunktiosta mitään, koska sen tehosta ei ole tieteellistä näyttöä! :D :D

Mitään käypä hoito suositusta se ei varmasti ikinä saa. Kuitenkin sillä on hoidettu esim. vieroitusoireita kunnallisessa hoitolaitoksessa ihan julkisin varoin rahoitettuna.
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#40

Viesti JonnaPerilä »

Olen pahoillani että kirjoitin väärään ketjuun. Olen vielä ihan aloittelija kaikessa. :D Ja aika moni osasi kertoa sen mitä itse en osannut. Eli miksi se muka on joltakin pois se toimii toisella. Ja muutenkin, hyvät perustelut (puolin ja toisin väheksymättä tiedettä mitenkään). Ja sitten luonnon'uskovaiset', te tyypit; Olette mahtavia! :D Uskon itsekin Johonkin. Ja se on alkanut painottua Kiina/Japani/Korea/Buddha ja silleen (kuten sanoin olen vasta aloittelija ja minulla on vielä paljon oppimista). Mutta nyt, poistun syömään. Oli aika (mielestäni) rankat harjoitukset tänään. :)
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Akupunktio

#41

Viesti Elina »

Keskustelu on vain keskustelua :) Ja sinä itse päätät, mitä haluat kokeilla ja kuinka sen avun koet. Jos akupunktio auttaa kivuissasi, niin silloin se on sinulle soveltuva hoitomuoto.

Kipu on aina subjektiivinen kokemus. Ja vaikeita kipupotilaita hoitaneille on selvää, että mikä ikinä vain kivunhoidossa auttaa, niin sitä käytetään.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Akupunktio

#42

Viesti Aihki »

Kaptah kirjoitti: Sitten puhutaan ihan toisesta asiasta, kun mietitään onko sillä tieteellistä näyttöä. Välillä keskustelu kääntyy jopa niin hassuksi, että toiselle väitetään, että et sinä nyt s****na voinut saada akupunktiosta mitään, koska sen tehosta ei ole tieteellistä näyttöä! :D :D
Tämä on yksi hyvin nurinkurinen ja luultavasti väärä tapa puhua tieteellisestä "näytöstä", jostain asiasta voi olla hyvinkin laaja empiirinen näyttö täysin ilman "tieteellistä" koetta tai jopa teoriaa. "Sait sen toimimaan käytännössä, mutta entäs teoriassa!?" Tai ettei jotain voi subjektiivisesti kokea ilman "tieteellisyyttä", kipu lienee näistä yksi hyvä esimerkki. Muistelen hämärästi lukeneeni oliiviöljyä käytetyn kipulääkkeenä ja sitä pidettiin mahdottomana kunnes joku vuosi sitten siitä löydettiin COX 2 estäjä (oleokanthaali). Nytkö se sitten yhtäkkiä alkoi toimia? :lol:
G12
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 152
Lauteille: Syyskuu 2007

Akupunktio

#43

Viesti G12 »

Järkevä puheenaihe.
En kuitenkaan osallistu tätä postausta enempää, koska en jaksa juupas-eipästellä. - Miksi sitten postaan? Koska tahdon omakohtaisen positiivisen kokemukseni pohjalta kannustaa epäileviä kokeilemaan akupunktiota. Pitkä tarinani lyhyenä:

Keväällä 2002 rikoin toisen nilkkani ikävästi - mm kaikki nivelsiteet repesivät; käytännössä kokonaisuudessaan. Kiitos väärän diagnoosin hoito meni penkin alle, ja siinä vaiheessa kun asia kävi ilmi, oli jo myöhäistä peruuttaa siihen hoitomuotoon, joka olisi ollut akuutissa tilassa järkevä: leikkaushoidon sijasta tuli kuntoutusta, joka alkuun tehosikin kivasti, mutta ei valitettavasti lupaavaa alkua pidemmälle. Nilkan liikkuvuudeksi vakiintui noin puolet terveen nilkan liikkuvuudesta.

Viiden vuoden jumppaamisen jälkeen tilanne ei ollut juuri muuttunut.
Sitten tuli vuosi 2007 ja matka USAn, josta suuri osa kului vanhemman Thaimaalaisen herrasmiehen, joka oli naimisissa Vietnamilaisen naisen kanssa, vieraana. Tämä nainen toimi suuren yliopistollisen opetussairaalan ylilääkärinä. Ja hänen harrastuksensa oli... akupunktio. Nyt lukija jo arvannee mihin juoni suuntautuu : kuultuaan mieheltään vammautuneesta nilkastani, tahtoi vaimo edistää sen paranemista akupunktiohoidon avulla. - En vieraana voinut kieltäytyä ruokapöydässä esitetystä ehdotuksesta, vaikka en uskonut moiseen humpuukiin piiruakaan. Ja jo tunnin päästä ruokailusta makasin hoitopöydällä, jossa lisäsin akusta saamieni ohjeiden mukaan lisää virtaa jalkapöydässäni törröttäviin neuloihin sitä mukaa, kun tuntoaistini turtui aiemman volttimäärän aiheuttamiin tuntemuksiin. Palavia pumpulitukkojakin käytettiin, yhdessä sähkön kanssa ja erikseen.

Blablabla... lopputulos yhden hoitokerran jälkeen: liikkuvuus parani VÄLITTÖMÄSTI lähes terveen nilkan tasalle, ja tätä kirjoitettaessa eroa terveeseen ei ole. En tiedä mitä tuo ainoaksi jäänyt akupunktiohoito teki, mutta jonkinlaisen "padon" tai "blokin" se poisti tervehtymisen tieltä. - Tietenkään rikotusta ei ehjää saa, mutta ehjäksi jääneet osat ovat tuon akupunktiohoidon jälkeen loksahdelleet sillä tavalla "kohdilleen", että ne kantavat hienosti myös niiden osien roolin, jotka eivät siihen enää pysty.

Plaseboa tai ei, kohdallani akupunktiohoito toimi.

Keskustelufoorumeiden päättymätöntä viisautta kannattaa tärkeiksi pitämissään asioissa kyseenalaistaa ja tehdä johtopäätöksiä mieluummin omaan kokemukseen nojaten. Minulla kävi erittäin hyvä tuuri siinä, että sain pätevää akupunktiohoitoa vaikka en sitä hakenut. Mistä tietää missä voi saada pätevää hoitoa? - siihen ei kai auta muu kuin kysely ja kokeileminen. Jos päätät kokeilla, onnea matkaan. Joku, jossakin, on pätevä tässäkin asiassa tässäkin maassa, mutta ei välttämättä naapurikorttelissa.

Kandee olla sitkeä.
-----------
Griy
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 976
Lauteille: Elokuu 2008
Paikkakunta: Kotka

Re: Akupunktio

#44

Viesti Griy »

Niin... itse olen saanut pätevää hoitoa kiinalaisen lääketieteen tuntijalta. Akupunkitiota, moxaa ja yrttilääkintää. Ko. Henkilö on opiskellut kiinassa ja tekee aina diagnoosin, johon hoito perustuu. Homma toimii, eli terveydentilani on paljon parempi ja uskallan suositella hoitoa muillekin. Olen suositellutkin ja myös he ovat saaneet apua vaivoihinsa. Plaseboa tai ei, hemmetin tehokasta.
Minna N
JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#45

Viesti JonnaPerilä »

:D Juuri tätä tarkoitin, uskoo tai ei jos se toimii niin minkä takia sille ei antaisi mahdollisuutta. Nyt on sen verran omakohtaista kokemusta. En muistanut niitä kun rupesin kirjoittelemaan akupunktiosta, mutta minun ranteet on ollut hyvin kipeät (olen vain ollut niin tottunut siihen kipuun). Ranteisiini pisteltiin akuneuloja ja pari tunnin sisällä melkein silminnähden turvotus laskeutui ja kipu on ollut pois. Nyt harmittaa etten ottanut kuvia niistä. Joka tapauksessa toimi minulla. :D
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa