Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kilpailemisesta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kilpailemisesta

#1

Viesti Andy »

Moderaattori: Tämä ketju sai alkunsa täältä.


En usko, että tätä "aitoa judoa" on oikeasti olemassa ainakaan Suomessa. Jokunen äijä vuodattaa katkeruuttaan netissä, kun ei taso riitä haastamaan kilpajudokoita.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#2

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: En usko, että tätä "aitoa judoa" on oikeasti olemassa ainakaan Suomessa. Jokunen äijä vuodattaa katkeruuttaan netissä, kun ei taso riitä haastamaan kilpajudokoita.
Mutta kun kaikkia ei voisi vähempää kilpaileminen kiinnostaa...
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#3

Viesti sivarinlötkö »

Mikä ihme siitä kilpailemisesta tekee niin vastenmielistä?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#4

Viesti TimoS »

sivarinlötkö kirjoitti: Mikä ihme siitä kilpailemisesta tekee niin vastenmielistä?
Ajattelepa asiaa tältä kannalta, aloitat judon treenaamisen esim. 35 vuotiaana. Onko sinusta mitään järkeä mennä kilpailemaan itseäsi puolta nuorempien kanssa ?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#5

Viesti sivarinlötkö »

TimoS kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:Mikä ihme siitä kilpailemisesta tekee niin vastenmielistä?
Ajattelepa asiaa tältä kannalta, aloitat judon treenaamisen esim. 35 vuotiaana. Onko sinusta mitään järkeä mennä kilpailemaan itseäsi puolta nuorempien kanssa ?
On. Miksei olisi?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#6

Viesti TimoS »

sivarinlötkö kirjoitti: On. Miksei olisi?
Aika moni meidän karateporukassa, jossa porukka on järjestään päälle 30 ei näe asiaa samallalailla... Kaikkia kun ei vaan kilpaileminen kiinnosta pätkän vertaa
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#7

Viesti MarkkuT »

Judossahan harrastajamäärät ovat niin suuria, että löytyy pappasarjojakin. Tosin niistä taitaa löytyä aika paljon entisiä kilpajudokoita joten kyyti voi olla kylmää jos on aloittanut vasta yli kolmekymppisenä.
Ain't no one.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#8

Viesti sivarinlötkö »

TimoS kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:On. Miksei olisi?
Aika moni meidän karateporukassa, jossa porukka on järjestään päälle 30 ei näe asiaa samallalailla... Kaikkia kun ei vaan kilpaileminen kiinnosta pätkän vertaa
Niin, kyllä mä sen tiedän, että sama ilmiö löytyy lajista kuin lajista. Perusteluja olisin halunnut kuulla että mikä siitä tekee vastenmielistä.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#9

Viesti TimoS »

sivarinlötkö kirjoitti: Niin, kyllä mä sen tiedän, että sama ilmiö löytyy lajista kuin lajista. Perusteluja olisin halunnut kuulla että mikä siitä tekee vastenmielistä.
Minä taas ihmettelen sitä hinkua aina olla kilpailemassa!

Itse olin tänä vuonna Shorinji ryu karaten SM-kilpailuissa mukana, mutta vain koska minua ei häiritse se että häviän :D
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#10

Viesti sivarinlötkö »

TimoS kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:Niin, kyllä mä sen tiedän, että sama ilmiö löytyy lajista kuin lajista. Perusteluja olisin halunnut kuulla että mikä siitä tekee vastenmielistä.
Minä taas ihmettelen sitä hinkua aina olla kilpailemassa!
Varmaankin tästä monet kilpainhoajat ovat eri mieltä, mutta mun mielestä asiassa kuin asiassa kilpaileminen parantaa tulosta.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#11

Viesti Jussi Häkkinen »

sivarinlötkö kirjoitti: mun mielestä asiassa kuin asiassa kilpaileminen parantaa tulosta.
Vain silloin kun kilpailu kattaa lajin harjoiteltavan kokonaisuuden edes jotenkin. Muutoin se epätasapainottaa ja vie mahdollisesti treeniäkin kohti pelkästään kilpailussa sallittuja - ja käytettäviä - osa-alueita.

Hyvin helposti mukaan tulee myös treenin siirtyminen "oman lajin tapaan" toimivaa henkilöä vastaan harkituksi.

Kilpailu siis nähdäkseni yleensä kaventaa harjoittelualaa. Kilpailussa käytettävä osa-alue voi toki parantua jonkin verran (tosin lähinnä omaa osa-aluettaan vastaan toimivuudessa).


Judossa kilpailu kattaa toki laajan skaalan, mutta aika moni wanha parta on minullekin jutustellut, että vasta kisauran jälkeen tutustui judoon "kokonaisuutena" kunnolla ja on kuulemma hinkannut niitä kisa-alueen ulkopuolisia osia runsaasti sittemmin, koska ne ovat olleet retuperällä. Monilla on myös pyrkimys saada jokaisesta tekniikasta "tokui-waza".
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#12

Viesti Naked »

Tämä keskustelu saisi varmaan siirtyä jonnekin täältä jūdōn seasta. Voisi vastata pidemmältikin sitten, mitä itse ajattelen kilpailemisesta.
sivarinlötkö kirjoitti: Mikä ihme siitä kilpailemisesta tekee niin vastenmielistä?
Tämä varmasti on kovin henkilökohtaista monelle. Ihmisten kilpailuvietin voimakkuuksissa on suuria eroja. Jotkut eivät tykkää häviämisestä, jotkut eivät innostu voittamisesta. Ja varmasti monelle kilpailu on aika mielenkiinnotonta, koska he eivät saa siitä mitään.
sivarinlötkö kirjoitti: mun mielestä asiassa kuin asiassa kilpaileminen parantaa tulosta.
Ainoa tapa, millä kilpaileminen parantaa tulosta on motivaatio ihmisille kehittyä paremmaksi ja yrittää enemmän. Motivaationlähteitä on ihmisillä vaikka kuinka monta muutakin, parempia ja huonompia. Ja asiaa vielä häiritsee jos se asia jossa halutaan kehittyä ei ole nimenomaan juuri se kilpailtava asia.
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#13

Viesti Mika »

Yhdyn Jussin kommenttiin kilpailusta. Aika selvää kauraa.

Andy, miten olet todentanut näiden "vuodatusten" johtuvan katkeruudesta? Haluaisin samassa huomauttaa, että tuollaiset kommentit voidaan helposti lukea henkilökohtaisiksi, jos samassa ketjussa on asiaa käsitelty monelta kannalta. Merkitystä ei ole vain sillä, mitä on tarkoitettu, vaan myös sillä, miten kirjoitus voidaan tulkita. Tämä vastuu pitää jokaisen kirjoittajan kantaa, ja hyvä keskustelija ottaa tämän huomioon kynään eli näppäimistöön tarttuessaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#14

Viesti flammee »

sivarinlötkö kirjoitti: Perusteluja olisin halunnut kuulla että mikä siitä tekee vastenmielistä.
No kilpailuihin liittyy kovasti se että pitää ottaa asia kovin vakavasti, että pärjää, jos ei ota vakavasti niin suurella todennäköisyydellä häviää ja kisat antavat paljon vähemmän siinä mielesssä että pitää maksaa kisalisenssit, osallistumismaksut ja homma voi olla ohi hetkessä. Ja tosissaan vääntäessä loukkaantumisia tulee huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä ja kisaamista yleensä joutuu jännittämään pirusti.

Tällainen ei oikeastaan kiinnosta minua. Harrastan kamppailulajeja koska olen kiinnostunut niistä ja niitä on mukava harjoitella. Painotan mieluummin niitä osa-alueita jotka minua kiinnostavat ja joita vyökokeissa vaaditaan, en niitä joilla pärjäisin kisoissa paremmin. Vyökoevaatimukset eivät siis yleensä vaadi niin palona panostusta kuin kisamenestys.. Ja treeneissä pystyy tekemään niitä samankaltaisia suorituksia kuin kisoissakin, rennommissa olosuhteissa.
sivarinlötkö kirjoitti: ...mun mielestä asiassa kuin asiassa kilpaileminen parantaa tulosta.
Kyllä, mutta vaikka kehittyminen lajissa onkin tärkeätä, niin silti tärkeämpää on se lajin harjoitteleminen itsessään, jos sen vaihtaaa kilpavalmennukseksi, niin voi olla että hommasta katoaa se perimmäinen motivaatio. Kyl mä varmaan pystyisin olemaan kilpavalmennettavana, mutta mun ei tarvi, ja sen polun valitsenkin paljon mieluumin. Elämän tarkoitus ja muuta deeppiä shittiä, katos. 8)

Eli harrastan lajia mieluummin 50 vuotta kuin että saan vastaavat tai paremmat taidot kivuliaina päivittäisinä peräruiskeina 5 vuoden ajan. No ehkei mikään paras vertaus.. :lol:
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
ville
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 584
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ylivieska

#15

Viesti ville »

sivarinlötkö kirjoitti: Perusteluja olisin halunnut kuulla että mikä siitä tekee vastenmielistä.
Yhdyn Jussin mielipiteeseen yleisellä tasolla, mutta lisätään vielä omakohtaiset syyt kilpailemattomuuteen.

En ole koskaan pitänyt kilpailemisesta, en missään lajissa. Kamppailulajien puolella syynä on ollut se, että en ollut koskaan tyytyväinen omaan tekniikkaani. Riippumatta siitä voitinko vai hävisinkö, aina harmitti. Toki voittaminen oli kivaa, mutta silti jäi aina jokin juttu kaivertamaan.

Nykyään alan olla jo liian vanha (30v) ja raihinainen (nivelet 50v tasolla) kilpailemaan.
Ville Kukonlehto - Ylivieska Wing Tsun

Hän joka haluaa - löytää keinot
Hän joka ei haluaa - keksii selitykset
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 63 kurkkijaa