Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ylikunto

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Ylikunto

#1

Viesti keskilinja »

Elikkä tämmönen asia on alkanut mietityttää... En tiedä kuinka tarvitsee rehkiä ylikunnon saavuttamiseen, mutta on pikkuhiljaa tämäkin aihe alkanut huolestuttaa...

Omat treenaukseni

Lajitreeni 5-6 kertaa viikko n. 1,5h kerta
Lenkki 2-3 kertaa viikko 10km matka kestoa vähän alle tunti
Sähly 2 kertaa viikko 1,5h kerralla
Mattojudo 1 kertaa viikko 1h ajan
+ kaikki muu aktiivisuus mitä tulee tehtyä kuten luistelu, sulkapallo jne

Elikkä en todellakaan tiedä riittäkö tuo ylikuntoon tai vastaavaan, mutta kun olen nyt elämäni parhaimmassa kunnossa ikinä, pisti asia mietityttämään, sillä en ole saanut nukutuksi viimeaikoina juurikaan. Pahinta ovat olleet viime kolme yötä yhteensä 6h unilla. Sänkyyn(siis nukkumaan) kun menee joskus 22.00-24.00 välisenä aikana ja uni ei ole tullut vielä ennen 05.00 aamulla. Alkaa olemaan jo vähän rasittavaa. Elikkä koskaan ennen ei ole ollut mitään ongelmaa unen kanssa, mutta nyt viime viikkoina pahentunut pikkuhiljaa.

Voisiko kyse olla ylikunnosta vai jokin muu tekijä jota en tiedosta.
AUTTEKEE MINUA!!!
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

#2

Viesti Jussi Häkkinen »

Kevennä hieman (vaikka kolmannes pois parin viikon ajaksi) ja katso, auttaako tilanteeseen?

Kyllähän tuossa treenejä on. Intensiteettiä tietämättä on vaikea sanoa, riittääkö ylikuntoon. Ei mahdotontakaan, etenkin jos palautuminen jää vajaaksi usein.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#3

Viesti sivarinlötkö »

Eikös itse treenimäärää olennaisempaa ole se, että miten nopeasti treenimäärää on lisätty?
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#4

Viesti keskilinja »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Intensiteettiä tietämättä on vaikea sanoa, riittääkö ylikuntoon. Ei mahdotontakaan, etenkin jos palautuminen jää vajaaksi usein.
Lenkkien intensiteetti on semmonen, että hiki kyllä virtaa niiden jälkeen, mutta mistään ylirasituksesta ei todellakaan ole kyse. 10km tulee taitettua melko tasan aina siihen vähän alle 55min.

Lajitreenit vähän vaihtelevin astein, mutta yleensä lähemmäs tunti tulee riehuttua kunnon hiki päällä. Loppu aika vähän chillimmin. Sähly on taas erittäin rankka 1,5h ja ne vedän täpöllä. Sählyn jälkeen tuntuu joskus että kuolema korjaa, samoin se kerran viikossa oleva mattojudo(voimallahan sitä pitää vääntää :D ).
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#5

Viesti Samppa »

Tässä oon ite kärsinyt nyt vajaan viikon lievästä kuumeesta ja päänsärystä. Ei mitään muita havaittavia oireita. Kävi tuo ylikunto mielessä, koska tuo unirytmi on vuorotyön takia mitä on ja nukkuminen muutenkin ollu liian vähäistä. Ei taho vuorokaudessa tunnit riittää. Mut edelleen toivon, että tää on vaan joku virus. Jospa vaikka huomenna kykenis treenaa. Miten h*lvetti nää taudit iskee aina just ennen kisoja.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#6

Viesti sivarinlötkö »

Sanoisin että kyllä tuossa nyt ylikunto uhkaa ja pahasti.
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#7

Viesti keskilinja »

sivarinlötkö kirjoitti: Eikös itse treenimäärää olennaisempaa ole se, että miten nopeasti treenimäärää on lisätty?
Viime vuoden elokuusta asti aloitin muun kuntoilun lajitreenin ohelle. Lisäsin aluksi 2 kertaa viikossa lenkin noin 7km matkan. Joskus syyskuussa taisin ottaa mattojudon mukaan ja samoin kolmannen 7km lenkin. Syyskuussa tuli myös sähly ohjelmistooni. Lenkit pidensin tuossa vajaa kk sitten 7km:sta 10km:iin
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#8

Viesti keskilinja »

Ja treenit on jaoteltu näin, osaako joku suositella järkevämpää jakoa, vai onko ihan hyvä.

Ma: 16.00-17.30 lajitreeni ja 20.00-21.00 lenkki
Ti: 15.30-17.00 sähly ja 17.30-19.00 lajitreeni(menen siis suoraan sählystä kunffuilemaan)
Ke: 17.30-19.00 lajitreeni ja 21.00-22.00 lenkki
To: 15.30-17.00 sähly ja lajitreeni 17.30-19.00(joskus jätän pois)
Pe: 16.00-18.00 lajitreeni ja 20.00-21.00 lenkki
La: 17.00-19.00 lajitreeni ja usein illalla esim. luistelu
Su: 17.30-18.30 mattojudo
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#9

Viesti sivarinlötkö »

Itse ottaisin lenkit kokonaan pois siihen asti että uni alkaa taas maistua. Myöhäisellä ajankohdallakin kun on vaikutusta. Mulla yhdet treenit viikossa loppuu 22.00 aikaan, ja silloin se uni ei tosiaan tule ennen 00.

Jos et millään halua vähentää, niin mitä jos lenkit juoksisit aamulla?
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#10

Viesti keskilinja »

sivarinlötkö kirjoitti: Itse ottaisin lenkit kokonaan pois siihen asti että uni alkaa taas maistua. Myöhäisellä ajankohdallakin kun on vaikutusta. Mulla yhdet treenit viikossa loppuu 22.00 aikaan, ja silloin se uni ei tosiaan tule ennen 00.

Jos et millään halua vähentää, niin mitä jos lenkit juoksisit aamulla?
Mutta kun uni ei taho tulla kun vasta neljän jälkeen vaikka menisin keskiyön maissa sänkyyn kun väsyttää. Tuo 00.00 nukahtaminen olisi minulle juurikin hyvä, sillä olen porskuttanut semmosilla tasasilla 10 tunnin yöunilla melkein aina. Eli heräisin sit joskus 10 maissa aamuisin.
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93925
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#11

Viesti Mika »

Jussi, kyllä mä tossa syksyllä seurasin sun harjoituspäiväkirjaasi, kun tosiaan lisäsit aika lailla tuota harjoittelumäärää, ja kun tiedät että harjoittelet aina kovaa. Ehkä olisi pitänyt vihjata...

Mutta eipä tuota unettomuuden syytä voi tästä vielä tietää. Ylikunto on kuitenkin mahdollista. Leposykettä seuraamalla selviäsi jotakin (vaikka aina herätessä, ennen sängystä nousemista).

Joitakin yleisimpiä oireita.
  • Mild leg soreness, general achiness
  • Pain in muscles & joints
  • Washed-out feeling, tired, drained, lack of energy
  • Sudden drop in ability to run ‘normal’ distance or times
  • Insomnia
  • Headaches
  • Inability to relax, twitchy, fidgety
  • Insatiable thirst, dehydration
  • Lowered resistance to common illnesses; colds, sore throat, etc.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#12

Viesti keskilinja »

Mika kirjoitti: Jussi, kyllä mä tossa syksyllä seurasin sun harjoituspäiväkirjaasi, kun tosiaan lisäsit aika lailla tuota harjoittelumäärää, ja kun tiedät että harjoittelet aina kovaa. Ehkä olisi pitänyt vihjata...

Mutta eipä tuota unettomuuden syytä voi tästä vielä tietää. Ylikunto on kuitenkin mahdollista. Leposykettä seuraamalla selviäsi jotakin (vaikka aina herätessä, ennen sängystä nousemista).

Joitakin yleisimpiä oireita.
  • Mild leg soreness, general achiness
  • Pain in muscles & joints
  • Washed-out feeling, tired, drained, lack of energy
  • Sudden drop in ability to run ‘normal’ distance or times
  • Insomnia
  • Headaches
  • Inability to relax, twitchy, fidgety
  • Insatiable thirst, dehydration
  • Lowered resistance to common illnesses; colds, sore throat, etc.
Oke. Kiitos Mika. Mä nyt kokeilen kuitenkin eka siirtää lenkit aamuksi jos se auttaisi asiaa. Jos ei auta niin sit vähennän treenausta.

Tää elämä on nyt näin kolmen yön jälkeen yhteensä 6 tunnin unilla aika veikeää... Keho on levännyt mutta mieli on ihan rikki. EI HYVÄ
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#13

Viesti Jopo »

keskilinja kirjoitti: Ja treenit on jaoteltu näin, osaako joku suositella järkevämpää jakoa, vai onko ihan hyvä.

Ma: 16.00-17.30 lajitreeni ja 20.00-21.00 lenkki
Ti: 15.30-17.00 sähly ja 17.30-19.00 lajitreeni(menen siis suoraan sählystä kunffuilemaan)
Ke: 17.30-19.00 lajitreeni ja 21.00-22.00 lenkki
To: 15.30-17.00 sähly ja lajitreeni 17.30-19.00(joskus jätän pois)
Pe: 16.00-18.00 lajitreeni ja 20.00-21.00 lenkki
La: 17.00-19.00 lajitreeni ja usein illalla esim. luistelu
Su: 17.30-18.30 mattojudo
Katoin tuossa, että sulla ei oo periaatteessa yhtään reeniä aamulla. Jos on kaks reeniä saman päivän aikana niin toinen kannattaa siirtää suosiolla aamuksi, että jää reenien väliin aikaa paluautua.
Ti: Se, että menet sählystä suoraan lajireeneihin ei ainakaan minun mielestäni ole ideana järin hyvä. Ensinäkään et ehdi palautua missään välissä, joten rasitusajasta tulee suhteettoman pitkä. Toisekseen, jos vedät itsesi piippuun jo sählyreeneissä, et varmaan saa kovin paljoa irti lajireeneissä.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#14

Viesti Elina »

Mulle tuli justiin samoja mieleen kuin muillekin eli siirtäisin suosiolla treenejä aamuille, jotta päivä tokaan treeniin tulee tarpeeksi pitkä väli (ehtii palautua, kuten tuossa jo sanottiinkin). Toiseksensa klo 22 loppuva lenkki on vähän liian myöhäinen eli noin myöhäiset harjoitukset ehdottomasti aamulle tjtn muuta.

Lisäksi tuli mieleen seuraavia: kun kuukausi takaperin nostit kaikki lenkit 10 km, oli se liikaa. Ehkä kannattaisi pitää yksi lenkki pidempänä (se 10 km tai halutessasi enemmän, kunhan on vaan sitten reilusti kevyen tuntuinen lenkki) ja ne kaksi muuta siinä 7 km:n tietämillä.

Sitten myös se, että voisit aatella harjoitukset niin, että sinulla on mukana palauttavia harjoituksia myös. Nuo lenkit voisivat toimia vaikka niinä palauttavina eli teet ne hyvin kevyesti. Toinen vaihtoehto on myös se, että teet itsellesi viikkojaksotuksen - raskas viikko, perusviikko ja kevyt viikko, jossa kevyt viikko on todellakin kevyt. Nythän sinulla ei ole edes yhtään lepopäivää!!!

Nyt näyttäisi nimittäin siltä, että sinulle tulee viikon sisään sikamäärä rankkaa treeniä eikä elimistö oikein semmoista kauaa kestä. Sitten jos ylikuntotila pamahtaa pahasti päälle, niin toipumiseen voi mennä vuosikin aikaa - ei siis kannata riskeerata turhaan. :)
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#15

Viesti MarkkuT »

Tarkoittaako palauttava treeni sitä, että mennään aerobisen kynnyksen alapuolella?

Entäpä onko näissä Karvosen kaavoissa järkeä?
Ain't no one.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 74 kurkkijaa