Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 84946
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

Viesti #1 Mika » tammi 24, 2006, 11.37

Tässä ketjussa voimme keskustella kyseisestä artikkelista.

http://potku.net/notkeuden-eri-tyypit/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Tohtori Krabola
etupotkija
Viestit: 8111
Lauteille: huhti 18, 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

Viesti #2 Tohtori Krabola » tammi 24, 2006, 13.33

Hyvä artikkeli :smt041 Tuttuja juttuja, en olisi vaan osannut sanoa sitä yhtä hyvin.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö

Kuvake
Iiro Kampman
ilmaanpotkija
Viestit: 41
Lauteille: tammi 23, 2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti #3 Iiro Kampman » tammi 25, 2006, 11.21

Jep, ainakin oman kokemukseni mukaan artikkeli on täyttä totta. Lieköhän asiasta kuitenkaan tutkimustuloksia olemassa?

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 84946
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Viesti #4 Mika » tammi 25, 2006, 11.32

Iiro Kampman kirjoitti:J Lieköhän asiasta kuitenkaan tutkimustuloksia olemassa?

Satoja, ellei tuhansia.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi

Artikkelin kirjoittaja saapunee kertomaan lisää lähteistään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit: 318
Lauteille: marras 29, 2005
Paikkakunta: Baía
Viesti:

Viesti #5 Samurai » tammi 26, 2006, 16.02

Tuohan ei ole tieteellinen artikkeli, enkä siihen ole lähteitä tunkenut (vaikka se onkin lähteiden perusteella kirjoitettu). Useimmissa paikoissa joista asiaa olen lukenut, on nuo notkeuden lajit jaoteltu juuri noin.

Ja kyllä niitä varmasti on tutkittu näitä asioita aika paljon. Kovin syvällisestihän tuo juttu ei asiaan pureudu, mutta tarkoitus olikin tarjota helposti luettava yleistietopaketti.

Axé, Samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.


Kuvake
tonza
sääreenpotkija
Viestit: 199
Lauteille: kesä 13, 2005
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti #6 tonza » tammi 26, 2006, 18.34

Hyvä tietää, itse en ole aikaisemmin tiennyt että notkeuttakin on erilaista.
Carpe diem

Se on vähä niinku sillälailla ettei se oo oikeen millään lailla.

Aihki
päähänpotkija
Viestit: 5528
Lauteille: joulu 15, 2010

Dynaaminen venyttely lämmittelyssä

Viesti #7 Aihki » huhti 14, 2012, 21.31

Olen viimeaikoina kuullut parikin kertaa aika kokeneiden kamppailuharjoittelijoiden mainitsevan, etteivät he lämmitellessä juurikaan venyttele staattisesti vaan pyrkivät tekemään alkujumpan venyttelyt "dynaamisesti". En ole ollut tilaisuudessa kysyä mitä tällä ihan oikeasti tarkoitetaan, aavistus toki on, mutta mikä olisi sitten se liikesarja setti, jolla tuo saavutettaisiin?

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit: 6235
Lauteille: maalis 10, 2005

Dynaaminen venyttely lämmittelyssä

Viesti #8 MarkkuT » huhti 14, 2012, 21.58

Aihki kirjoitti:En ole ollut tilaisuudessa kysyä mitä tällä ihan oikeasti tarkoitetaan, aavistus toki on, mutta mikä olisi sitten se liikesarja setti, jolla tuo saavutettaisiin?


Sekä perinteisessä että modernissa karatessa on tullut vastaan ihan systeemiin sisään leivottuna eli japonian kielellä nimettynä esim. tällaisia:

- Seisotaan kantapäät toisissaan kiinni, varpaat 45 astetta ja heilautetaan jalka suorana rennosti sivulle niin ylös kuin nousee.

- Jalan heilautus suorana rennosti ylös eteen.

- Jalan heilautus suorana rennosti taakse.

- Kiba dachi/hevosseisonta, kädet suorina eteen abaut 20 cm etäisyydellä toisistaan. Siitä ylävartalon kierto puolelta toiselle, niin että lantio pidetään lukittuna.

- Jalka suorana kierrot sisältä ulos (vähän niinku uramawa) ja sama liikerata ulkoa sisään.

Näiden lisäksi perus käsien ja lantion pyöritykset yms. kai myös menevät tuohon dynaamisten venytysten kategoriaan?
Ain't no one.

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit: 21429
Lauteille: joulu 22, 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Viesti:

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

Viesti #9 Mjölnir » huhti 14, 2012, 22.01

Vanhempi tyttöni on tanssinut vuosia balettia, ja he tekevät kaikki venytykset dynaamisina. Lajinomaista liikettä, mutta rajoja hakien.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Liity etupotkijaksi

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit: 10129
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

Viesti #10 flammee » huhti 14, 2012, 22.53

Juu, itekin olen havainnut että dynaamisella venyttelyllä saa aikan nopsaan liikelaajuutta lisää käyttöön. Eli jos se jalka nousee ekalla heilautuksella/venytyksellä vaikka vyötärön korkeudelle, niin ei siihen montaa minuuttia mene että se jo nousee pään korkeudelle tai siitä ylikin, vähän jumista riippuen, juoksu meinaa vähän jumittaa. Noiden Markun mainitsemien jalan heilautusten lisäksi käytän sellasta jossa aletaan heilauttaa jalkaa suorana eteen ylös, mutta käännetään vartalo liikkeen aikana sivuttain. Ja toki perinteisiä venytysliikkeitäkin voi tehdä dynaamisina, siinä vaan nytkytetään kevyesti sitä venytystä sen sijaan että pidettäisiin sitä.
Quem corre por gosto, não cansa.

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit: 6235
Lauteille: maalis 10, 2005

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

Viesti #11 MarkkuT » huhti 14, 2012, 23.04

flammee kirjoitti:Ja toki perinteisiä venytysliikkeitäkin voi tehdä dynaamisina, siinä vaan nytkytetään kevyesti sitä venytystä sen sijaan että pidettäisiin sitä.


Yhdeltä seibukanissa vaikuttavalta liikunta-alan ammattilaiselta jäi mieleen termi pumppaus. Tietty ihan samasta asiasta kyse, mutta noin sanana ehkä ohjaa oikeamman suuntaiseen suoritukseen kuin nytkytys.
Ain't no one.

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit: 22938
Lauteille: syys 7, 2005
Paikkakunta: Helsinki

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

Viesti #12 bodyguard » huhti 14, 2012, 23.26

Tehdäänkö jossain staattisia venytyksiä lämmitellessä? :o Jos tehdään niin mikä näiden idea on?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit: 6235
Lauteille: maalis 10, 2005

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

Viesti #13 MarkkuT » huhti 14, 2012, 23.37

bodyguard kirjoitti:Tehdäänkö jossain staattisia venytyksiä lämmitellessä? :o Jos tehdään niin mikä näiden idea on?


Kyllä itse tykkään tehdä ja teetän dynaamisten lisäksi 5-10 s mittaisia staattisia venytyksiä ihan paikkojen avaamiseksi. Tosi kapealla otannalla olen huomannut, että varttuneemmat treenaajat (+50v) tuntuvat aika usein puhuvan, että onnistunut treeni vaatii alkuun nimenomaan (minun mielestä yli-) pitkiä staattisia venytyksiä. En ole ikänsä urheilleiden omaa kehon tuntemusta alkanut haastamaan, kun nämä tapaukset ovat olleet suorituskyvyltään monta pykälää nuorempien kastissa...
Ain't no one.

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit: 10129
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

Viesti #14 flammee » huhti 14, 2012, 23.40

bodyguard kirjoitti:Tehdäänkö jossain staattisia venytyksiä lämmitellessä? :o Jos tehdään niin mikä näiden idea on?


Tehdään, en sanoisi että niistä haittaakaan on. Siis ainakaan lyhyistä ja kevyistä sellaisista. Tokikaan hyödystäkään en niin tiedä. Kyllä niistä aina jää pikkusen sellanen fiilis niinkuin niistä jotain hyötyä olisi ollut, mutta onhan se aika epämääräinen tuntemus. Niitä revähdyksiä ja venähdyksiä tulee ihan yhtä vähän silleen että tekee staattiset venytykset treenin lämmittelyosuuden jälkeen tai alkaa kylmiltään matsaan kevyesti eikä tee missään vaiheessa venytyksiä. Joten se on aika vaikea sanoa että onko mitään pointtia.
Quem corre por gosto, não cansa.

Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit: 3312
Lauteille: helmi 6, 2010

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

Viesti #15 Vanhakankea » huhti 15, 2012, 09.15

90-luvun alussa käytiin pitkäänkin keskustelua treenikaverien kanssa näistä, keskusteluihin asti lämmittely oli ollut sekalainen kokoelma sekä staattisia että dynaamisia venytyksiä. Lopputulemana taisi olla se, että staattiset venyttely ei sovi lämmittelyyn ainakaan ottelun alla koska sillä "viedään" lihaksista räjähtävyys eli nopeus. Dynaamisella venytyksellä taasen kroppa ikään kuin viriteltiin juuri tuohon räjähtävyyteen eli nopeuteen. Lämmittelyssä alkoi sitten treenatessakin mennä siihen, että ennen treeniä tehtiin dynaamiset ja vasta lopuksi staattiset.

Edesmennyt Harri Lehtinen vaikutti suuresti tähän paradigman muutokseen.

Tiedä sitten miten tutkimus on edistänyt/kumonnut näitä näkemyksiä.

Itse olen kinnostunut juurikin noista dynaamisista venyttelymetodeista. Viikottainen vesijumppani pitää sisällään jalannosto/potkuharjoitteita, joita vesi mukavasti pehmentää. Osa on varmaan jossain dynaamisen/staattisen välimaastossa, koska vesi hidastaa niin nostoa kuin laskuakin.

Vedessä on mukava fiilistellä "teknisesti täydellisillä" korkeilla potkuilla nauttien jalkaterän/nilkan "oikeista" asennoista, lantio "oikeasta" liikkeestä ja tukijalan "oikeasta" asennoista. Eikä lantion, polvien ja selkärangan pauke häiritse. ;-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä



Palaa sivulle Mahanpururata

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 kurkkija