Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Iron Body

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kikudo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 291
Lauteille: Joulukuu 2004

Iron Body

#1

Viesti Kikudo »

moniko täällä on treenannut iron bodya tai jotakin vastaavaa? onko ollu hyötyä? paikat menny rikki?

ootteko käyttäny jotakin linimenttiä kans?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ironing

#2

Viesti Mika »

En ole itse kokeillut, mutta kuulemma entisaikoina se on ollut sellainen ässä hihassa ja vain kait harvojen valttikortti ihan jo oikeaoppisen harjoittelun harvinaisuudenkin takia. Eikä kai tuollaista salaisuutta olekaan niinä aikoina (jolloin tuollaista taitoa on voinut tosiaankin tarvita) kaikille kerrottu. Kuulin myös, että usein kai nämä Iron Hand -mestarit kovettivat vain toisen kätensä, koska siitä sitten hävisi myös hienomotoriikka, ja tätä kättä käytettiin matsissa vasta oikeassa paikassa ikäänkuin yllätyksenä.

Noin olen kuullut, en siis tiedä.

Mutta siitä olen aika vakuuttunut, että oikeat linimentit eli Dit Da Jao:t ovat tärkeitä ennen ja jälkeen harjoittelun. Ja että pelkkä Mobilaatti ei välttämättä vedä vertoja noille salaisille resepteille. No, sitäkään en tiedä, onhan kehon toiminta ja fysiologia jo selvitetty aika pitkälle, joten aika vahvat mönjät meillä lännessäkin on, mutta Kiinassa on paljon yrttejä, joista emme tiedä paljoakaan (joistakin emme mitään, edes nimeä), ja sitten tuota Iron Hand -harjoittelua (joka on siis todella kovaa puuhaa) ei tietääkseni ole länsimaisessa urheilulääketieteessä juurikaan pohdittu, joten ehkä niitä eroja sitten on.

Kunhan arvailen :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#3

Viesti keskilinja »

Kovetus ROCKS!!!
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Jore
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 89
Lauteille: Tammikuu 2005

#4

Viesti Jore »

Mitä tuo kovettaminen tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ette kai te asfalttia hakkaa? :D
pales
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 223
Lauteille: Tammikuu 2005

#5

Viesti pales »

Niin mitä te kovetatte?
Rystysiä? Vai lihaksia?
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#6

Viesti keskilinja »

Luut ja lihakset...
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti premier »

Itse en iron bodyn jaloa taitoa ole ikinä harrastanut, muuten kuin kyynärvarsien osalta.

Lihaksiahan ei ole mahdollista "kovettaa", eikä se olisi suotavaa muutenkaan. Ideana on siis kovettaa luita ja totuttaa siinä päällä olevia lihaksia iskuihin. Tämä tapahtuu yleensä lyömällä kovetettavaa kohdetta johonkin toiseen kohteeseen. Tarkoitus ei ole lyödä niin kovaa kuin lähtee vaan pitää intensiteetti sellasena, että sitä pystyy jatkamaan useamman minuutin ilman ruhjeita. Intensiteettiä nostetaan ja iskukohdetta vaihdetaan kovemmaksi sitä mukaan kun edellä mainitut ehdot sallivat.

Homma perustuu siihen tieteelliseen faktaan, että luu muuttuu tiheämmäksi/kovemmaksi, jos siihen kohdistuu painetta. Esim. kantapään luut ovat erittäin tiheää massaa johtuen siitä, että ne kolahtelee jatkuvasti kävellessä. Tihentyminen tapahtuu kuitenkin vain yhdessä suunnassa, joka on se, mistä suunnasta paine on tullut. Eli vaikka sääriluu on kova ja kestävä luun suuntaisesti, se ei ole läheskään yhtä kestävä poikittaissuunnassa. Kovetusharjoituksilla pyritään siis luomaan tätä painetta luuhun, mikä sitten kovettaa luuta siinä suunnassa, joka katsotaan tarpeelliseksi.

En sitten tiedä tukevatko tutkimustulokset tätä teoriaa ja aiheuttaako luun kolauttelu vastaavaa tihehtymistä luussa. Näin luun kovetusta kuitenkin perustellaan länsimaisen lääketieteen termein.
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti premier »

Ja itse kysymykseen vastaus:

Kyllä siitä hyötyä on ollut. Pystyy torjumaan melkeinpä minkä iskun tahansa ilman että käsiin sattuu. Myös yleinen herkkyys "pienille" kolauksille on vähentynyt. Jos jalka tai käsi kolahtaa johonkin vahingossa niin enää ei hyppää lattialle parkumaan ja huutamaan vaan ajattelee itsekseen, että "Auts. se kolahti" ja jatkaa hommia :) Tämä tosin voi olla ihan vaan taistelulajien harrastamisen tulosta.
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#9

Viesti keskilinja »

juu tarkoitinkin tuota lihasten kovetuksella sitä että totutellaan ottamaan vastaan impactia
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kikudo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 291
Lauteille: Joulukuu 2004

#10

Viesti Kikudo »

ootte nyt pojjaat sekottaneet kovetustreenit ja iron bodyn. kuka tahansa hakkaa käsiään ja jalkojaan treeneissä kaverin raajoihin kovetusmielessä ei siinä oo mitään ihmeellistä. mutta kuka tekee ihan oikeaa ja perinteistä iron bodya on se sitten iron hand tai mitä vaan? ei varmaan moni suomessa, mutta olisko täällä edes joku joka osais kertoo omista kokemuksistaan.
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti premier »

Kikudo kirjoitti: ootte nyt pojjaat sekottaneet kovetustreenit ja iron bodyn. kuka tahansa hakkaa käsiään ja jalkojaan treeneissä kaverin raajoihin kovetusmielessä ei siinä oo mitään ihmeellistä. mutta kuka tekee ihan oikeaa ja perinteistä iron bodya on se sitten iron hand tai mitä vaan? ei varmaan moni suomessa, mutta olisko täällä edes joku joka osais kertoo omista kokemuksistaan.
No sama idea tuossa iron handissa on. Se, että treenataan torsoa ottamaan iskuja vastaan on sitten toki eriasia. Siinä oleellisinta on hengitys ja "maagiset qi-taidot". Valitettavasti vaan yleensä nämä iron body temput on juurikin sitä, eli temppuja. Jos iskun vastaanottaminen vaatii pari minuuttia puuskuttamista ja muuta elämöintiä niin mitä sillä taidolla tekee taistelussa? :) Ja veikkaan, että suurin osa näistä iron body mestareista ovat yksinkertaisesti vaan show-miehiä, jotka osaavat asettaa vartalonsa ja jännittää lihaksensa niin, että se ei satu ihan niin paljoa.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#12

Viesti KungFuMiäs »

minä olen tehnyt jonkin aikaa alhaisen tason iron shirtiä. Elikkä ensimmäinen osio oli sellaista todella rankkaa staattista keskivartalon lihasten jännitystä hengityksen avulla, eli kovaa qi gongia. Sitten me iskettiin toisiamme vatsaan kämmenillä, sitten meillä oli sellainen iso tukki joka roikkui katosta kahdesta narusta jolla sitten iskettiin vatsaan ja pahin oli yli 10 kg säkki joka roikkui narusta katosta joka pudotettiin aika korkealta vatsan päälle. Tälläistä että lihakset tottui ottamaan vastaan iskua ja keho tottui siihen shokkiin.
Mika_K
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 143
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#13

Viesti Mika_K »

Nyt kun muistin, että tämäkin ketju on olemassa ajattelin yrittää herätellä tätä henkiin...

Iron Handista, että onko kukaan kuullut tästä mitään varmaa tietoa? Ja miten sitä harjoitetaan?
Samaa voisin kysellä myös Iron Shirtistä... Mitä muita näitä tekniikoita sitten olisi?

Ja nyt katsomaan miten ketju lähtee pyörimään 8)
''Kun minä olen hereillä, eikä minulla ole mitään tekemistä, niin silloin minä olen nukkumassa.'' -Minä
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti Paappa »

Nyrkkeilyharjoituksissa olen nähnyt miten jumppapalloa on pudoteltu noin pään korkeudelta kaverin pallean päälle. Länsimaista iron body -meininkiä? Näytti aika masokistiselta. Karatetreeneissä tehtiin joskus niin että kaikki pantiin makaamaan lattialle riviin ja sitten aina jonon viimeinen lähti juoksemaan toisten vatsojen yli. Ei se 50-kiloinen tyttö mitään, mutta se yli 100-kiloinen kaveri jo vähän tuntui sisuskaluissa. :shock: Juoksija meni sitten aina rivin viimeiseksi ja kierros jatkui.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#15

Viesti Samppa »

Meillä Thaikkutreeneissä tehdään niin, että toinen nojaa kehäköysiin ja toinen mättää vatsaan. Vaikkapa muutama parin kolmen minuutin erä. Kai tää on sit iron stomach :lol:
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa