Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ ja vyökäytännöt

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Antti K
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2012
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#421

Viesti Antti K »

Tarkoitus ei varsinaisesti ollut provosoida.

Itse näen että vyöt tulevat osaamisen myötä. Osaamista ja oppia olisi tarjolla, miksi siis mennä hanuri edellä puuhun?
Henkilökohtaisesti en ymmärrä ollenkan, että jos vyö tulee lajiosaamisen myötä, mitä virkaa erikoisjärjestelyillä ja kaiken maailman kikkailuilla hankitulla vyöllä edes on?
Työstä ja akateemisesta maailmasta hankitulla osaamisella sinulla voi mahdollisesti olla valmentamiseen tai seuratoimintaan paljonkin annettavaa, mutta lajiosaamista ne eivät lisää. Siihen ei auta kuin nöyrtyminen ja harjoittelu sellaisten opissa, jotka tämän tien ovat jo käyneet.
Tämä on toki vain minun mielipiteeni ja ongelmani ymmärtää tätä kuvioa.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

BJJ ja vyökoekäytännöt

#422

Viesti halmehe »

Vaikka tässä keskustellaan BJJ vyön saamisesta niin onhan ne vyöt varmaan osa kaikkia lajeja joissa niitä myönnetään. Kait se on joku merkki siitä kuinka korkealle hierarkiassa on päässyt ja kyseinen jamppa kykenee opastamaan muita harjoittelijoita ainakin kyseiseen tasoon.
Silti. Välillä tuntuu, että olisi ihan tervehdyttävää antaa sellainen vyö jampalle minkä jamppa kovasti tahtoo. Ei se vyö, mutta sen aikaansaama muutos muiden harjoittelijoiden odotuksissa kantajaa kohtaan...
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#423

Viesti HannuL »

Antti K kirjoitti: BJJ ei ole laji, jossa voi opetella muotoja ja osata lajia pelkästään kata- tai teoriapohjalta.


Se, että vöitä metsästetään vöiden itsensä vuoksi on tässä lajissa sanalla sanoen typerää.


Itse en esimerkiksi ole ollenkaan varma, että tulen tästä enää tummempaa vyötä ikinä saavuttamaan, mutta se ei estä minua harjoittelemasta.


... vaan metsästää tummempaa narua kuulumalla näennäisesti johonkin muuhun porukkaan ja pyörii kukkona omissa piireissään.



Lisäksi brassin opettaminen omassa treeniporukassa vajaavaisilla lajitaidoilla ja ymmärryksellä on lähes ihmisten kusetusta...
Jep, ei siinä ole provosointia... Ei siinä kyllä ole hirvittävää ymmärrystä lajistakaan. Pitäisikö Antti käydä siellä treeneissä ja tutustua miten Martin vetää niitä harjoituksia? En usko, että hän hirvittävästi tekee kataa :-)

Kommnettiin pitäisikö myöntää vyö, jos hirvittävästi haluaa. Yleisesti valkoinen ja sininen ovat aloittelijoiden vöitä eli niissä ei kai niin hirvittävää haittaa tule. Ruskeassa olisi varmasti oltava jo jotain perusteita. Jossain BJJ systeemeissä ruskeaa pidetään jo taidollisesti mustana, mutta pientä kypsymistä tai vakiintumista odotetaan.

Meillä vöiden suorittaminen kestää aika pitkään. Ehkä syynä on nuori lajikulttuuri? Vastaavaa on ollut esimerkiksi karatessa. Alussa vyöt olivat tiukassa ja sitten niitä taisi tulla jo vähän liiankin tiuhaan. En tiedä nykytilannetta, mutta kaipa se on ainakin Suomessa järjellisellä tasolla.

Onko vöiden suorittaminen typerää? Olen ollut samaa mieltä, mutta nyt käänsin kelkkani. Kai vöitä voi pitää jonkinlaisena välitavoitteena. Tuskin ketään Suomessa vyötehtailusta tai että myönnetään vöitä niin ettei kriteerit täyty.

Olen nauttinut vierailuista JFC:lla. Ajattelin käydä niin pitkään kuin se sallitaan. En ole huomannut minkäänlaista asennetta eli ystävällisesti on kuristettu tai muuten kuritettu. Toivottavasti valtaosa jaksaa suhtautua positiivisesti edelleen tällaiseen vierailevaan nujuajaan.

Luulen, ettei minusta tule hyvää jujiteroa JFC kriteereillä ikinä. Eikä JFC kriteerit ole edes tavoitteeni. Haluan harrastaa ja nyt siis keräillä niitä vöitä. Sininen aika pikaisesti ja purppuraan teen suunitelman, kun selvittelen asiaa. Lähdetään siitä, että vyö kuvastaa osaamista...jonkun kriteerin mukaan.

Onneksi meillä saa kiivetä perse edellä puuhun tai kieltäytyä ottamasta vöitä tai vaikka ottamalla ottaa.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Antti K
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2012
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#424

Viesti Antti K »

Oli varmasti provosoivaa, en kiellä sitä, mutta se ei ollut itsetarkoitus.

Tuolla katajutulla tarkoitin lähinnä sitä, että en usko että lajia voi oikeasti oppia toistamalla esimerkiksi kirjoista tai videolta liikkeitä mekaanisina suorituksina, en tarkoittanut viitata sillä Martiniin ollenkaan. Tämä nyt ei muuten tähän edes liity mitenkään välttämättä, mutta jos yrittää opetella lajia omassa porukassaan ilman opetusta, mistä muualta haet sisältöä kuin opetusvideoista ja/tai teksteistä? Näistä oppiminen ei lajiosaamisen alkupuolella ole kovin tehokasta, varsinkaan verrattuna esim. Fight Clubin treeneihin.
Martin on tietenkin tuttu opettaja ja loistava sellainen, myös omasta mielestäni yksi parhaista tähän asti vastaantulleista. Se ei liittynyt tähän mitenkään.

Toki jokainen saa tehdä juuri niin kuin lystää, mutta jos vähäisellä lajikokemuksella yrittää keksiä pyörää uudestaan tai muutoin toimii totuttujen mallien vastaisesti, tietenkin se herättää ihmetystä ja yllättäen keskustelupalstalla keskustelua.

Kiellettyähän se ei ole ja jos koet saavasi tällä haluamasi, niin anna mennä vaan, mutta kannattaa ehkä varautua siihen, että kaikki eivät tätä tietä ymmärrä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#425

Viesti Andy »

Onhan tuo nyt ihan kummallinen ratkaisu, enkä voi keksiä sille muuta perustetta kuin halun olla päällikkönä omassa porukassa. Menemällä ohjattuihin treeneihin onnistuisi tehokkaammin sekä oma kehittyminen, omien opetustaitojen kehittyminen että vyöarvojen saaminen. Toki se edellyttää nöyrtymistä siihen että ei ole lähelläkään ravintoketjun kärkeä taidollisesti eikä sosiaalisesti.

Et voi opettaa lajia jos et osaa sitä itse. Ei koulujen opettajillakaan turhaan ole niitä aineopintoja. Toki joku yläasteen opettaja ei ole mikään professoritason tietäjä alallaan mutta kyllä hän on silti hommassa erittäin hyvä verrattuna oppilaisiinsa. Siitä nyt ei vain tule mitään, että opettaisi englantia ilman että osaa itse puhua sitä sujuvasti.

Minäkin halusin 12 vuotta sitten oppia uuden lajin ja edistyä siinä. Ratkaisu ei ollut opetella sitä kirjoista ja videoilta ja satunnaisilta leireiltä ohjaten samalla omaa treeniporukkaa. Ratkaisu oli treenata sitä parhaassa mahdollisessa opetuksessa paljon ja tehdä varsinkin uran alussa kaikki juuri niin kuin valmentaja sanoo.

Mikään treeniohjelma ei koskaan pääse aivan optimiin ja jotain asioita olisi voinut tehdä toisin, mutta ihan varmasti näin tulos oli parempi kuin se olisi ollut itse säveltämällä. Teknisesti minusta ei tullut kovin taitavaa, mutta kohtuullinen ottelija silti. Voitin monta SM-kultaa ja johonkin harrastajaryhmästä vetäistyyn kelta-oranssivöiseen treenaajaan verrattuna olen kyllä varsin hyvä. Vyöarvojakin tuli kohtuudella vaikken koskaan panostanut niihin kovin paljon.

Sitten tuli aika jolloin totesin etten enää urheilijana kehity vaan voin vain hidastaa alamäkeä, mikä ei tuntunut hyvältä ajatukselta. Joten halusin olla valmentaja. Mutta taaskaan ratkaisu ei ollut se että olisin perustanut oman seuran ja määräilyt siellä mieleni mukaan. Taitoni kyllä riittäisivät siihen enkä olisi huonoimmasta päästä Suomen potkunyrkkeilyseurojen päävalmentajia. Mutta kun tavoite ei ole se että minä saan tehdä mitä haluan. Tavoite on se että Oulusta saadaan mahdollisimman monta mahdollisimman hyvää potkunyrkkeilijää aikaan.

Siksi olen apuvalmentajana. Kilparyhmän treeneissä olen mukana toisena silmäparina tai välineiden pitäjänä sen mukaan mite päävalmentajalla on tarve. Käyn usein jonkun kilpailijan kanssa kahdestaan salilla pitämässä tälle välineitä tai tekemässä paritekniikkaa. Ja keskustelen huomioista päävalmentajan kanssa, jotta tämä voi tehdä päätökset siitä miten kaverin kanssa edetään. Tämän lisäksi luen valmennuskirjallisuutta, katson opetusvideoita ja katson matsivideoita erityisesti oman seuran ottelijoiden mahdollisilta vastustajilta.

Tämä on se mitä suosittelisin sinulle ja jokaiselle joka haluaa tulla lajissaan joksikin. Etenkin jos ei ole fyysisiä edellytyksiä tulla huipputason mestariksi itse. Sillä saa niitä vöitäkin tehokkaammin. Uskon että sinulla on näkemystä opetusalalta ja luultavasti kykenisit antamaan hyvillekin painijoile ajatuksia treenien vetotekniikasta. Mutta jotta voisit itse opettaa pätevästi, sinun pitäisi osata itsekin ne kuristukset ja käsilukot kaikkine nikseineen eikä niitä opi kuin treenaamalla ahkerasti hyvässä opetuksessa.

Jossain olen nähnyt tällaisen dojo-säännöstön:

Sääntö 1: Jätä ego kotiin.

Sääntö 2: Opettele ensin sääntö 1.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#426

Viesti HannuL »

Onneksi taitamattomuuteni loppuu kun saan sen sinisen vyön. Sininen on ollut jonkunlainen minimi, että saa ohjata BJJ:tä.

Kuten jossain viestissä sanoin, EN ole opettanut vielä. Olen tutustunut ohjaamiseen ja jopa kirjoittanut aiheesta.

Ajatus, että leikkisin päällikköä omasa harjoitteluryhmässä, on pelottava ja pitää kysellä, onko näin. Tietysti väite on tullut tahoilta, joilla ei ole minkäänlaista tietoa, miten homma toimii tai mitä treeneissä tapahtuu eli voihan siinä olla taustalla heijastuksia puhujan omasta maailmastaan.

En välttämättä halua kasvattaa mestareita. Sen opin saa JFC. Haluan, että harrastajilla on mukavaa ja että heidän fyysinen kuntonsa kehittyy ja että jonkinlaista tuntumaa tulee kamppailuun. Ihan varma en ole, että pitäydyn bjj:ssä, mutta hyvin vakuuttunut olen, että pitäydyn niin sanotussa elävässä kamppailussa. Mitään kuviotanssia tai katajuttuja en jaksa harrastaa. En ole koskaan jaksanut.

Mutta lähden korjaamaan ensin tätä ongelmaa, että en tiedä bjj:stä mitään. Ehkä jo ensikuussa voin tulla viisaaksi ja taitavaksi suorittamalla sinisen vyön. Näinkö se menee? Meitä ainakin koulutti siniset vyöt, kun aloitin BJJ:n :-) Toki olisin saanut suorittaa vyön jo muutama vuosi sitten, jolloin nyt olisin ollut osaava, kun minulla olisi ollut sininen...Ja sitten väitetään, että vöiden suorittamien on typerää.

Toivon, että kun salille mennään ego jätetään kotiin. Erinomainen sääntö, kuten sekin, ettei harjoitus ole kilpailu, vaan tilaisuus oppia.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#427

Viesti Andy »

Suorita nyt ensin se musta vyö niin alan pitää sinua oikeasti hyvänä. ;)
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#428

Viesti HannuL »

Andy kirjoitti: Suorita nyt ensin se musta vyö niin alan pitää sinua oikeasti hyvänä. ;)
Hyvä kriteeri. Valtakunnassa taitaa olla siis 20 oikeasti hyvää jujiteroa. Sinänsä myös hyvä kommentti, koska keskustelu taisi alkaa tästä. En ihan vielä pidä uskottavana, että minusta tulisi oikeasti hyvä eli mustavyö bjj:ssä, mutta lähden napsimaan vöitä yksitellen. Kerran laskeskelin, että 80v. voisi olla sellainen "oikeasti hyvän" kriteerin saavuttamisen ikä.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Antti K
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2012
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#429

Viesti Antti K »

Mistäs tuo 20 tulee? Onhan noinkin kovilla kriteereillä Suomessa jo yli 80 hyvää jujiteiroa.

Asiasta kolmanteen, en tiedä tarkalleen miten vyökokeet käytännössä toimivat, mutta itse en pidä niitä tässä lajissa kovin hyvänä systeeminä.
Muistankohan väärin, että vyökokeita alettiin Suomessakin pitämään suhteellisen vähän aikaa sitten. Ilkeämieliset voisivat ajatella, että vyökokeilla varmistettiin brasilialaisten kokeiden pitäjien kutsuminen säännöllisille vierailuille siinä vaiheessa, kun Suomessa alkoi olemaan jo omia mustia vöitä. Voin toki olla pahasti väärässäkin. Vyökokeet ovat joka tapauksessa vähemmistössä suomalaisissa seuroissa.
Oman seuran harrastajille pidetyissä vyökokeissa ongelmana on, että vetäjät tietävät jo etukäteen kuka vyön ansaitsee ja koe on vain turha muodollisuus. Toki mahdollisesti myös hyvä mahdollisuus rahastukseen.
Jos kokelas taas voi tulla kokeeseen jostain muualta, minua ainakin epäilyttää miten vyöhön vaadittava osaaminen oikeasti varmistetaan ja katsotaan? Pelkkä tekniikkalistan temppujen mekaaninen osaaminen ei mielestäni riitä.

Voi toki olla, että en vain tiedä vyökoekäytännöistä tarpeeksi ja omat epäilevät mielipiteeni ovat vääriä.
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#430

Viesti HannuL »

20 voi olla väärin. Yritin katsella suomalaista likaista tusinaa ja siinä yhteydessä totesin, että mustia vöitä on jo yli 12, mutta en alkanut niitä laskemaan. Sovitaan, että 80 hyvää jujiteroa. Antilla on kovat kriteerit.

Olen Polar bjj Teamin jäsen ja kaikki mustat vyöt ovat suomalaisia. Tiimillä on jopa mahdollisuus myöntää mustavyö. Siis ihan kotikutoisesti. Emerkiksi sinisen vyön testi maksaa 36 euroa. Minä luulen, ettei siinä pääse tuntipalkoilla, vaikka antaisi vain 9 euroa maksavan halppisvyön. Tili on siis 25 euroa kahteen pekkaan. Kokeen vastaanottaja ja hänen hommaamansa avustaja.

Olen itsekin pitkään pohtinut vyökokeiden järkevyyttä. En ole kysynyt perusteita, mutta mietitäänpä eroa. Toisessa seurassa ohjaaja katsoo, että harrastaja on kypsä saamaan vyön ja antaa sen.Toisessa seurassa ohjaaja katsoo, että harrastaja on kypsä saamaan vyön ja kehoittaa häntä menemään vyökokeeseen, jossa toinen vetäjä arvioi taidot. Vyökokeeseen ei mennä ilman keskustelua ohjaajan kanssa. Onhan kokeissa tekniikkalista, mutta tekniikoita ei ole julkaistu. Niitä ei kerrota tai ainakaan vielä ei ole kerrottu etukäteen ja lisäksi kokeeseen kuuluu normaali nuju.

Periaatteessa uskon, että ohjaaja pystyy näkemään harrastajan osaamisen ilman mitään erityistä testiä. Toisaalta on hyvä, että useampi arvioi tilannetta.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Antti K
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2012
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#431

Viesti Antti K »

Lista suomalaisista mustista vöistä löytyy bjj-liiton sivuilta.

Vyökokeet tulivat käyttöön ennen polarin perustamista ja tätä kautta periytyivät uuteen tiimiin. Ennen polaria ei ainakaan ylempiä vöitä suomalaiset tietyissä seuroissa tainneet myöntää, vaan mestari saapui Brasiliasta pitämään kokeet. Kommenttinki ei ehkä koskenutkaan niinkään polarin käytäntöjä.

Polarin pääjehut ovat tietenkin paljon kokeneempia ja pätevämpiä lajissa kuin esim. minä, joten kaipa vyökeissa voi jotain hyvää ollakin, vaikka minä en niitä ymmärrä.

Kutsukäytäntö vyökokeikisiin on tietenkin tuolla tavalla toimiva systeemi, mutta miten joku on katsonut esimerkiksi sinun olevan valmis vyökokeeseen, jos olet polarin harjoituksissa käynyt tähän mennessä sen yhden kerran? Tämä tietenkin ottamatta kantaa siihen, oletko valmis vai et, sillä sitä minä en voi tietää eikä se ole tietenkään minun asia sanoakaan.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#432

Viesti Andy »

Tästä on joskus ennenkin ollut puhetta että minulla on aika tiukat kriteerit siinä ketä pidän hyvänä kamppailulajeissa. Toki se hyvyys on suhteellista ja absoluuttisesti keskinkertainenkin kamppailija on aloittelijoihin verrattuna ylivertainen.

Mutta takavuosina Suomessa oli tosiaan ihan yleinen käytäntö se että mitään vyökokeita ei ollut. Tämä itseasiassa nähtiin jonkinlaisena lajiylpeydenaiheena ja sen katsottiin erottavan BJJ:n muista "vyölajeista", kuten karate, taekwondo jne. Sen aikainen systeemi oli että vöitä myönnettiin leireillä kun mustavöinen (siihen aikaan siis brassi) pääsi näkemään henkilön tason.

Joidenkin treenaajien katsottiin myös jääneen jälkeen vyöarvoissa siksi että jostain syystä eivät olleet päässeet leireille. Pienille seuroille, joilla oli heikot resurssit järjestää leirejä, systeemi oli tietysti hankala. Tuolloin leiritkin muuten kestivät välillä tyyliin kuukauden, eli olivat pikemmin valmentajavierailuja.

Vyöarvon korotuksen perusteena pidettiin yleensä nimenomaan sitä että pärjää painissa (sparri tai kilpailu) useimmille nykyisen vyöarvonsa haltijoille fysiikkaerot huomioiden ja alkaa jo pärjätä seuraavan vyön haltijoille. Tämä siis periaatteessa.

Näin oli siis joskus 5-10 vuotta sitten ja tämä nähtiin nimenomaan parempana systeeminä kuin vyökokeet. Suomessa BJJ-vyökekeet ainakin isommassa mittakaavassa aloitti Alliance joskus noin 5 vuotta sitten ja sen jälkeen ne ovat levinneet aika yleiseksi käytännöksi.

Toki ne vyöt voi nähdä rahastuksena mutta jollainhan sen opettajan pitää elää tai ainakin salivuokrat maksaa. Vyökokeet ovat yleisesti sellainen mistä ihmiset maksavat "mielellään". Toki voitaisiin myöntää vyöt ilmaiseksi ja korottaa vastaavasti jäsenmaksuja tai treenimaksuja, mutta loppusummahan olisi edelleen sama.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#433

Viesti HannuL »

Olen käynyt Keuruulla kerran, mutta useamman kerran Hesassa ja Polarin seminaareissa.

Ensimmäinen porukka, joka ehdotti vyökokeisiin tulemista oli Pedro Sauerin PSBJJA, mutta silloin katsoin, että menee jonkinlaiseksi kaukosuorittamiseksi. Polar Teamin kanssa odotan aitoa vuorovaikutusta ja vastullista yhteistyötä. Minusta tuntuu, että saan ja pystyn auttamaan tiimiä. Minusta yhteistyö ja vastuun saaminen ovat avain harrastamiseen. Tottakai tekninen osaaminen on tärkeässä roolissa, mutta itse en pysty antamaan panosta esimerkiksi kilpailijana, on hyvä, että löytyy muita tapoja olla mukana.

Olen tainnut olla Polarin jäsen jo pari vuotta, joten mistään pikapromootiosta ei tässäkään ole kyse.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#434

Viesti Andy »

Mutta eihän Polar edes ole kahta vuotta vanha tiimi. :smt102
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#435

Viesti HannuL »

Andy kirjoitti: Mutta eihän Polar edes ole kahta vuotta vanha tiimi. :smt102
Ainakin parit kevät leirit ja yksi syksyleiri...Voisiko siitä uupua muutama kuukausi? En ole merkinnyt kalenteriin. Varmaan sen voisi kaivella jostain, mutta sanotaan sitten, että vuosi ja 9 kuukautta? olisiko se lähempänä.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa