Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Karaten rakennemuutos

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Karaten rakennemuutos

#1

Viesti MarkkuT »

Bongasin tällaisen Jyrki Innasen kirjoittaman tekstin karateliiton sivuilta:

Karaten rakennemuutos

Mitä mieltä?

Minusta suuri osa tekstistä oli ehkä hieman itsestäänselvää, mutta eihän se välttämättä ole sitä kaikille. Ihan hyvällä asialla Jyrki on, vaikken ehkä ihan 100%:sti tekstiä allekirjoittaisikaan.
Ain't no one.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Karaten rakennemuutos

#2

Viesti Jussi Häkkinen »

MarkkuT kirjoitti: Minusta suuri osa tekstistä oli ehkä hieman itsestäänselvää, mutta eihän se välttämättä ole sitä kaikille. Ihan hyvällä asialla Jyrki on, vaikken ehkä ihan 100%:sti tekstiä allekirjoittaisikaan.
Kirjoittaja syyllistyy itsekin kritisoimaansa "kopion kopiointiin", etenkin sisältöidean suhteen (hikite, asennot jne.). Ehkä hänen pitäisi tutustua siihen alkuperäismalliin ennen noita puheita?

Tulee valitettavasti mieleen erään toisen Innasen kutsumanimi. Mikäli tuo edustaa "liiton linjaa" ja ajattelua (näyttäisi siltä, kun kerran virallisilla sivuilla on julkaistu), olen vain aina onnellisempi siitä, että liitto on kiitettävän kaukana.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#3

Viesti MaKo »

Mulle tulee ihan dejavu... Olisko ollut TKD-foorumilla, missä tätä artikkelia käsiteltiin? Meillä lienee Jussin kanssa vieläkin näkemysero, mutta sanotaan tässä, että minä komppaan Innasen näkemystä (siis suuntalinjoja, hikiteen en ota kantaa) :-)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#4

Viesti Mika »

Jussi, voisitko täsmentää?

Itse olisin kuvitellut sinun olevan hyvinkin samaa mieltä kirjoittajan kanssa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
kala
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2005

Re: Karaten rakennemuutos

#5

Viesti kala »

Täytyy muistaa, että kyseessä on kirjoittajan näkemykset karaten siihen osa-alueeseen, jossa hän itse toimii. Kuvaillut ongelmat, uhkakuvat ja niiden ratkaisut saattavat päteä hyvinkin hänen omaan toimintakenttäänsä.

Pieleen mennään siinä, kun arvostellaan toisten tyylien tapaa tehdä tekniikkaa ymmärtämättä sen syitä, seurauksia, tarkoitusta ja kehityshistoriaa. Se on osoitus ylimielisyydestä ja tietämättömyydestä. Ei tosin poikkeavaa karatepiireissä.

Yksi toinenkin asia kiinnitti huomioni. Harrastajamäärien vähenemistä pidetään uhkana. Minun mielestäni se olisi lajia tervehdyttävä piirre. Päästään yksilöllisempään opetukseen, eli lähestytään sitä, mitä laji joskus aikoinaan oli. Nykyään karaten huonoon suosioon on syynä massakurssit. Lähes jokainen kamppailulajeja harrastava on joskus suorittanut keltaisen tai oranssin vyön oppimatta karatea, kamppailua, tai oikeastaan mitään muutakaan kuin alkukumarrukset. Toki lajiliiton kannalta kehitys olisi epäsuotuisaa, kun maksajakunta suppenee, mutta liittokin voi ajatella lajin parasta.
karate ni sente nashi

"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."
Conan The Cimmerian
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Karaten rakennemuutos

#6

Viesti AriJ »

kala kirjoitti: Yksi toinenkin asia kiinnitti huomioni. Harrastajamäärien vähenemistä pidetään uhkana.
Mutta, jos oikein olen ymmärtänyt, niin liiton karate on sitä kilpapuolta, enimmäkseen (korjatkaa jos olen väärässä). Ja jos on vähän väkeä, on myös tilastollisesti huonommat chanssit löytää se, josta kehityyisi se osaava tekijä kilpa-areenoille....
______________________
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Karaten rakennemuutos

#7

Viesti MarkkuT »

Mutta, jos oikein olen ymmärtänyt, niin liiton karate on sitä kilpapuolta, enimmäkseen (korjatkaa jos olen väärässä).
Mitään "liiton karatea" ei taida olla olemassakaan. Liittoon kuuluu melkoisestikin WKF-karatesta poikkeavia seuroja. Ashihara ja Hokkisen shiai kyokushin tulevat minulle ensimmäisenä mieleen.
Ain't no one.
Kuvake
kala
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2005

Re: Karaten rakennemuutos

#8

Viesti kala »

Yamazu kirjoitti:
kala kirjoitti:Yksi toinenkin asia kiinnitti huomioni. Harrastajamäärien vähenemistä pidetään uhkana.
Mutta, jos oikein olen ymmärtänyt, niin liiton karate on sitä kilpapuolta, enimmäkseen (korjatkaa jos olen väärässä). Ja jos on vähän väkeä, on myös tilastollisesti huonommat chanssit löytää se, josta kehityyisi se osaava tekijä kilpa-areenoille....
Kirjoitus vihjaa lähtökohdasta, jossa kirjoittaja on ollut mukana kilpakaraten harjoittelussa. Hän kuitenkin suosittelee sovelluspohjaisen harjoittelun lisäämistä. Kilpakaraten harjoittelussa onkin hyvä olla paljon ainesta, josta hakea huiput maajoukkueeseen. Sovelluspohjaisessa, jos sallitte, perinteisessä harjoittelussa suuret oppilasmäärät eivät ole itsetarkoitus. Kyseessä on silloin eri asiat ja tavoitteet. Onnistuuko näiden asioiden erottaminen saman liiton tai edes saman seuran sisällä? Koska kirjoittaja on nähnyt tarpeelliseksi kirjoittaa kyseisen artikkelin, voidaan päätellä, että siinä ei olla onnistuttu.
karate ni sente nashi

"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."
Conan The Cimmerian
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#9

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika kirjoitti: Jussi, voisitko täsmentää?

Itse olisin kuvitellut sinun olevan hyvinkin samaa mieltä kirjoittajan kanssa.
Hän ei ole harjoitellut okinawalaista karatea, hän ei tunne okinawalaisen karaten harjoittelua/sisältöä ja hän puhuu bunkaista sen "ikonikopion" kautta, minkä huomaa hyvin jo hikitestä puhuttaessa.

Minusta ei ole ilahduttava tai positiivinen asia, että karaten uudemmat tyylit alkavat mennä "vanhaa kohti" (ellei sitten koko tyyli muutu - yleensä yksittäiset opettajat kuitenkin lisäävät asioita opetukseen ja tyylit ovat aika tavalla erilaisia eri paikoissa). Todellisesta "vanhaa kohti" menemisestä kun ei ole kyse, pikemminkin jonkinlaisesta "vanhan hengen" tavoittelusta käänteisinsinööreilybunkaineen.

Innanen ei puhu perinteisestä karatesta tai tavoitteesta sen harjoitteluun. Hän puhuu modernista karatesta perinteisellä kuorrutuksella.

Olen siis vanhan karaten kannalla edelleenkin. Sitä kun on saatavilla ja se on jo valmis paketti - ei tarvitse mitään "paluuta vanhaan" tai muuta kummallista. Riittää, että seura hakeutuu, kiinnostuksen löytyessä, vanhaa karatea opettavan sensein kanssa yhteistyöhön ja alkaa treenata sitä vanhaa tyyliä. Moni ei tähän kuitenkaan lähde - sehän merkitsisi usein paluuta "alkuun" - ja haluaa pitää tähän asti treenaamansa validina, lähinnä "päivittäen" sisältöä mielensä mukaan. Ei siis lähdetä vanhan suuntaan vaan jätetään se omakin taakse ja aletaan keksiä juttuja, joilla omasta saadaan mieleinen. Selitys "perinteestä" tai "vanhasta" on tällöin tekosyynä ja savuverhona, jolla perustellaan tekemisiä itselleen.


MaKo: Kuinka paljon olet harjoitellut karatea? Kuinka hyvin tunnet perinteisen ja modernin karaten sisältöä? Näkemyksiä on hirveän helppo kompata - Innanen esittää omansa toki mukavasti ja korvanmyötäisesti, mutta silti ymmärtämättä sitä, että uuden "vanhentaminen" patinoimalla ei tee siitä antiikkia.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#10

Viesti MaKo »

Eikö tää käsitelty jo TKD-foorumilla? Vai muistanko väärin enkä ole koskaan tästä aiheesta vääntänyt...?
Jussi Häkkinen kirjoitti: MaKo: Kuinka paljon olet harjoitellut karatea? Kuinka hyvin tunnet perinteisen ja modernin karaten sisältöä?
Vastaukset: Vähän. Huonosti.
Jussi Häkkinen kirjoitti: Näkemyksiä on hirveän helppo kompata - Innanen esittää omansa toki mukavasti ja korvanmyötäisesti, mutta silti ymmärtämättä sitä, että uuden "vanhentaminen" patinoimalla ei tee siitä antiikkia.
Nyt kannattaa ensin ymmärtää, että taustan takia en tietenkään voi arvioida noita karatejuttuja, mutta Innasen kanssa olen siinä mielessä samoilla linjoilla, että lajeja voi muuttaa, kun niiden käyttöympäristö ja harrastajakunta muuttuu. Minusta turha mystifiointi on turhaa, vaikka toki ymmärrän, että kilpalajeilla homma on paljon yksinkertaisempaa. Eli vielä kerran; en todellakaan arvostele karatea, en modernia enkä perinteistä. Niinkuin aikanaan sanoin, niin jos Innanen ei ole tajunnut karaten sisältöä (kuten sanot), niin eikös silloin pieni tai suuri muutos treenaamisessa ole vain hyväksi?
JL_
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 283
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti JL_ »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Näkemyksiä on hirveän helppo kompata - Innanen esittää omansa toki mukavasti ja korvanmyötäisesti, mutta silti ymmärtämättä sitä, että uuden "vanhentaminen" patinoimalla ei tee siitä antiikkia.
Hm. En minä ainakaan löydä tuosta Innasen tekstistä mitään, mikä viittaisi karaten "vanhentamiseen" tai kohti Okinawalaisempaa karatea. Ennemminkin sisällön tutkimista ja ymmärtämistä tyylisuunnan sisältä.
Tekstin ydin on mielestäni näissä:
HUOM! Sarja on täysin kirjoittajan omaa käsialaa, eikä edusta muita kuin kirjoittajan omia mielipiteitä.
Herää oikeastaan kysymys, miksi meidän pitää vaalia niin tiukasti 30–50–luvuilla Japanissa vallalla ollutta karateperinnettä?
Ortodoksisuus, jyrkkäotsaisuus ja vaikeneminen eivät kuulu näin hienoon lajiin, vaan asioista on kyettävä keskustelemaan. Se on kehityksen elinehto.

Esittämäni asiat eivät tietenkään koske kaikkia tyylisuuntia, seuroja ja opettajia. Uskon kuitenkin, että seuraavat kysymykset ovat ajattelemisen arvoisia meille kaikille:

* Mitkä muotoseikat omassa tyylissäni ovat korostuneet liikaa?
* Mitä asioita omassa seurassani on ”kiellettyä” kyseenalaistaa?
* Kun itse opetan karatea, painotanko jotain ulkoista piirrettä sisällön kustannuksella?

Jokaisesta tyylistä löytyy asioita, jotka ovat saaneet liian korostuneen aseman. Monesti tyylisuuntien perustajilla tai muilla mestareilla on ollut hyviä ajatuksia siitä, millaisilla harjoituksilla päästään haluttuihin tavoitteisiin. Silloin tällöin on kuitenkin käynyt niin, että harjoitteet itsessään ovat nousseet tärkeämpään asemaan kuin se, mitä niillä yritetään saavuttaa. On tärkeää, että karaten sisältö asetetaan etusijalle. Harjoitteiden tehtävä on tukea sisältöä.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#12

Viesti Jussi Häkkinen »

Jokaisesta tyylistä löytyy asioita, jotka ovat saaneet liian korostuneen aseman.
Innanen oletettavasti tuntee jokaisen tyylin, jotta voi antaa näin yleistävän lausunnon.

On tärkeää, että karaten sisältö asetetaan etusijalle. Harjoitteiden tehtävä on tukea sisältöä.
Hän nähtävästi tuntee myös sisällön voidessaan esittää sen etusijalle asettamisesta kyseisen lauseen. Entä jos jossakin tyylissä sisältö ei olisikaan pääasia (tiedän muutamia tällaisia tyylejä - he ovat usein siitä jopa hyvinkin avoimia).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#13

Viesti Jussi Häkkinen »

MaKo kirjoitti: Niinkuin aikanaan sanoin, niin jos Innanen ei ole tajunnut karaten sisältöä (kuten sanot), niin eikös silloin pieni tai suuri muutos treenaamisessa ole vain hyväksi?
Minä uskon, että Innanen ei ole tajunnut tyyliään ja sen tavoitteita. Joissakin tyyleissä sovellukset eivät edes ole keskeisessä asemassa - tai niitä ei ole lainkaan. Tällöin sovelluksia haluavan paras ratkaisu on vaihtaa tyyliin, jossa sovelluksia treenataan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#14

Viesti Mika »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Jokaisesta tyylistä löytyy asioita, jotka ovat saaneet liian korostuneen aseman.
Innanen oletettavasti tuntee jokaisen tyylin, jotta voi antaa näin yleistävän lausunnon.
No, ehkä tuota ei tulisi lukea ihan sananmukaisesti. Jos minäkin karatea tuntemattomana ymmärrän viestin, luulisi monen muunkin.

On tärkeää, että karaten sisältö asetetaan etusijalle. Harjoitteiden tehtävä on tukea sisältöä.
Hän nähtävästi tuntee myös sisällön voidessaan esittää sen etusijalle asettamisesta kyseisen lauseen. Entä jos jossakin tyylissä sisältö ei olisikaan pääasia (tiedän muutamia tällaisia tyylejä - he ovat usein siitä jopa hyvinkin avoimia).
No, ehkä tuota ei tulisi lukea ihan sananmukaisesti. Jos minäkin karatea tuntemattomana ymmärrän viestin, luulisi monen muunkin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
pulkkanaru
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 624
Lauteille: Elokuu 2006

#15

Viesti pulkkanaru »

Näen epäsopua. Näen riitaa. Näen kaaosta. Näen olkinukkeja. Näen klassikkoketjun ainekset. Jatkakaa :snack:
"Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta."
-Alivaltiosihteeri-
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa