Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kielet

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kielet

#1

Viesti bodyguard »

Tästä Ronkaisen viestistä
mronkain kirjoitti: Minua ei niinkään häiritse se, ettei ymmärrä kieltä, korkeintaan pistää ajattelemaan että pitäisiköhän tuotakin kieltä vähän opetella.
Tuli mieleen aihe jota muistaakseni ei ole vielä potkussa korkattu. Eli mitä kieliä osaat, mitä kieliä haluaisit opetella? Mitä kieliä on mielestäsi helppo oppia ja mitä vaikea?

Itse puhun Englantia kiitettävästi, lisäksi olen ruvennut uudelleenopiskelemaan Ruotsia. Lisäksi muutama sana espanjaa ja saksaa (saksaa luin koulussa 4 vuotta mutta "hieman" päässyt rapistumaan).

Itseäni kiinnostaisi opetella vielä espanjaa paremmin, ranskaa ja mahdollisesti tanskaa :?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#2

Viesti Elina »

Englannin luulisin olevan ihan hyvin hanskassa...:D Ruotsi ihan ok (joskus oli paljon parempikin) - alan juuri nyt lukemaan jotain osiota äidin proseminaarityötä, joka on ruotsiksi, joten tulee heti testattua, puhunko ruotsintaidostani palturia :D Ranska on vajonnut sellaiselle tasolle, että ymmärrän lausekatkelmia ja sanoja sieltä täältä (elokuvassa pysyn kärryillä, jos puhutaan tarpeeksi hitaasti :D erikoiset sanat sitten taas pudottavat kärryiltä, taas). Saksaa ei kannata enää oikein mainita, mutta jotain ymmärrän yhä. Japanista alkeet.

EDIT: lisävastauksena henkivartijan kyssäriin:

Englanti - lukion jälkeen englantia pääaineena yliopistossa Suomessa, sitten jonkin aikaa pääaineena yliopistossa Jenkeissä, nyt englanninkielinen työpaikka
Ruotsi - lukio
Ranska - lukio
Saksa - lukio (jätin tokan jälkeen pois)
Japani - yliopistossa

(muistakaa, että olen vanha - kirjoitin 1995 :D )
Viimeksi muokannut Elina, maalis 8, 2007, 21.29. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#3

Viesti tmm »

- Suomi
- Englanti
- Ruotsi
- Saksa
- Ranska
- Espanja
- Venäjä

Neljä viimeistä menevät silleen, että pärjään. Eli silleen jotenkin... olen laiska opiskelemaan...
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti bodyguard »

Niinjoo, sellanenki piti vielä kysästä että ootteko koulussa noita opiskellu vai jossain muualla (missä?)?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#5

Viesti JanneM »

Englantia puhun omasta mielestäni kiitettävästi ja erittäin sujuvasti.
Ruotsilla pärjään jos on ihan pakko eikä se tuu kamalana yllärinä.
Portugalia oon yrittäny ihan tuskassa opetella, mutta kun Questão on niin huono opettaja... Eiku siis mä en vaan tajua. ;-P
Koreaa osaan ihan hitusen.

Oppimislistalla on nyt ainakin tuo portugali. Sen jos haltsaisin jossain vaiheessa niin, että pärjään natiivien aknssa tuskastumatta, niin oisin tyytyväinen. Ruotsin lisäopiskelu olis kivaa ja koreaa jos joskus oppis kanssa kunnolla, niin niitten jälkeen vois suunnitella vaikka ranskaa, tai venäjää... Tai vaikka volapyykiä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#6

Viesti Verr »

Voiko kukaan kuvitella Maunosta puhumassa ruotsia? :roll:

Englantia ilmaisen kiitettävästi, Ruotsia kohtalaisesti ja Saksan lukion oppimäärä on käyty. Tosin hattuun jäi lähinnä typeriä sanoja tyyliin Kupferbergwerk ja Osterhase.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#7

Viesti Mika »

Verr kirjoitti: Voiko kukaan kuvitella Maunosta puhumassa ruotsia? :roll:
:smt039
Englantia ilmaisen kiitettävästi, Ruotsia kohtalaisesti ja Saksan lukion oppimäärä on käyty. Tosin hattuun jäi lähinnä typeriä sanoja tyyliin Kupferbergwerk ja Osterhase.
Äidinkieli taisi jäädä vähemmälle huomiolle. ;)

---

Enklanti sujui aiemmin melko hyvin, nyt vähän takeltelee (ainakin aikaisempaan verrattuna). Maisterin paperit on suoritettu Jenkkilässä, mutta siitä on liian kauan aikaa kielen ylläpitämisen kannalta.
On se muuten hassua, se sama kaksi viikkoa, jonka vaikutuksen huomaa harjoittelussa, huomaa myös kielenkäytössä. Eli jos pitää pari viikkoa taukoa, terävin kärki katoaa. (Ylikunto on sitten eri asia.)

Ruotsi, saksa ja ranska lukiosta. Ranskan kirjoitin D-kielenä, joskin yllätys oli suuri huomattuani kirjoittavani saman osion C-kielen lukijoiden kanssa. :D No, magna tuli.
Ei muuten ole ihan reiskaa laittaa D- ja C-kielen lukijoita samalle viivalle.

Kantonia tuli opittua aiemman lajin itsehankitun ylimääräisen harrastuksen puitteissa vuoden verran. Opettajana toimi siihen aikaan (ehkä vieläkin?) ainoa suomalainen, joka osaa kantonia kuin vettä. Terveisiä Toijalaan!


Moniko osaa viittomakieltä? Sen haluan vielä joskus oppia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
MariaL
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1450
Lauteille: Heinäkuu 2012

#8

Viesti MariaL »

-suomea
-ruotsia
-englantia

Suomea ja ruotsia tulee käytettyä päivittäin. Englantia olis kiva päästä käyttämään enemmän.

-venäjä menettelee noin yleisellä tasolla, ymmärrän enemmän kuin osaan puhua

-ranskaa olen opiskellu kentuckylaisten opastuksella vuoden :) Ihana aksentti :lol: Mitään en muista.


Latinaa haluisin opiskella. Just ehkä sen takia että siitä ei ole suoranaista hyötyä mihinkään :D
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#9

Viesti Elina »

Ai nih...haluaisin oppia mandariinikiinaa ja japania haluaisin opiskella lisää. Haluaisin myös oppia espanjaa ja lisää ranskaa - haaveissa siintää, että pääsisi ranskankieliseen maahan vuodeksi. Se on aika lailla mahdotonta, mutta unelmilla on tarkoituksensa.

Englanti on ollut helpointa, ruotsikaan ei ole vaikeaa lainkaan (siellä mättää lähinnä sanasto). Saksa oli minusta aikoinaan hankalaa verbisijoittelunsa takia. Ranska on vaikeaa silloin, kun sitä puhutaan voimakkaasti sitoen. Luettu teksti on tietenkin aina helpompaa, koska on aikaa työstää ja hahmottaa tekstiä.
Kuvake
Telepath Carbon
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 742
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#10

Viesti Telepath Carbon »

Kiinasta unelmoiville sanon vain että itseä niskasta kiinni ja heti kurssille. Kirkkaasti helpoimmin omaksuttava kieli mitä itse olen ikinä opiskellut. Siis puheen kannalta. Merkkejäkin oppii tunnistamaan alun jälkeen ihan suht nopeasti (niissäkin on omat systeeminsä, ei siis aivan jokaista erikseen tarvi opetella) ja sitten tietysti itse kirjoittaminen on vaikeaa kun mikä.

Mutta puhutun kielen sanavarasto kasvaa niin kohisten että luulee että kallo halkeaa. Vähän kun viitsii vielä nähdä vaivaa omalla ajalla (eikä vain mitä tunnilla/kurssilla käsitellään) niin a vot.

terveisin 2 vuotta lukenut. väittäisin tasoani tyydyttäväksi. merkkejä osaan ehkä 500-700. (puolivälissä lukutaidon rajaa vai miten se meni?)

(disclaimerina vielä että tämä on niitä hyvin harvoja asioita mistä oikeasti kehtaan sanoa että vattu mä oon hyvä tässä. hyvä että edes jostain.) :)

muut kielet:
englanti (pääaineena 5. vuosi)
ruotsi (yo-koe ja pari vuotta sitten yliopiston pakolliset kurssit, hyvähkö)
saksa (täysin retuperällä, viimeksi lukion tokalla, ei silti estä laittamasta aina työhakupapereihin... kerran osui omaan nilkkaan ;) )
"Oh no, beacuse you do not truly know someone until you fight them." -Serafi
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#11

Viesti Kalle Koskinen »

Englannin ymmärrys hyvä, puhuminen ja aktiivinen sanavarasto päässyt ruostumaan. Ruotsi menee jotenkuten. Kesällä opettelin thaita jonkin verran ja hyvin ne on vielä puolenkin vuoden jälkeen muistissa, vaikka en ole niitä tarvinnut ollenkaan. Thaista osaan joitain lauseita ja sen rakenteen, että miten ne lauseet toimii, eli osaan itsekin yhdistellä ja tehdä "omia" lauseita. Värit, viikonpäivät ja kuukaudet opettelin parin tunnin automatkan aikana. Luulen että minulla on ihan kohtalainen kielipää.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11110
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#12

Viesti flammee »

Suomi, englanti, ruotsi ja tokihan osaan kamppailullisia irtosanoja japanista ja koreasta..

Ruotsinkielen taitoni on aika huono, mutta kyllä mä nyt jotain tekstistä tajuan. Harrastaessani vielä tkd:ta kokeilin sellasta että yritin seurata ruotsalaista tkd-foorumia ja jopa kirjoitellakin sinne jotain. Mulla oli nettisanakirja tukena siinä, mutta oli se silti liian hidasta enkä sitten jaksanut..

Englannin opin paremmaksi sillä että aloin muistaakseni kahdeksannelle luokalla lukeen englanninkielisiä fantasiakirjoja, dragonlancea. Niitä kun oli tarjolla englanniksi paljon enemmän, ja hinta oli jotain 30-40 mk / kirja, ~80 englanninkielistä kirjaa tuli hankittua, oisko ~50 DL:a.. Alottaessa mulla oli heikko seiska englannista, eli välillä tuli kokeista kutosiakin, vahvaan ysiin taisi nousta tuolla. Kuunteluissa ja suullisessa änkyttämisessä en oikein loistanut.

Yritin tavailla sagan om ringeniäkin, eli tehdä saman ruotsille, mutta mun mielestä taru sormusten herrasta on hieman pitkästyttävä suomeksikin, joten tuo suunnitelma ei kantanut kovin pitkälle. Ja muu ruotsinkielisten kirjojen tarjonta on heikonpuoleista. Vois kyllä hankkia jostakin jonkin ruotsinkielisen hyvän kirjan niin ois toivoa saada se ainoa pakollinen ruotsin kurssi läpi jossain vaiheessa. :p
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#13

Viesti Kari Aittomäki »

Puhun aika montaa kieltä mutta aivan järkyttävästi ottaa päästä ettei suuni kykene tuottamaan ruotsia.
Ei vaikka sielä GÖteborgissa tuli oikein pitkiä aikoja oltuakin.

luen kyllä mutten niin hyvin kuin haluaisin, jonka huomaan joka kerta kun otan Röde Ormin käteeni.

Kyllä sitä hurria pitis osata. Toinen kotimainen sentäs. Ja muutamat parhaista kaveriestani..
Sanoo mies joka aikanaan ihan ylpeyttään jätti yokisoissa tyhjän paperin svedukokeessa, kun tiesi että aineesta ja reaalista paukahtaa kompensointiällät.
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#14

Viesti MaKo »

bodyguard kirjoitti: Eli mitä kieliä osaat, mitä kieliä haluaisit opetella? Mitä kieliä on mielestäsi helppo oppia ja mitä vaikea?
Jaa-ah, mitäs niitä olisi? Tällaisia Turing-täydellisiä kieliä on tullut käytettyä johonkin järkeväänkin; C, C++, D, Java, PHP, Pascal, monet BASIC:it, Fortran, Forth, monet assemblerit, Lisp, Prolog. Sekalaisia tuttavuuksia on lukemattomia. Noista kielistä nuo C:n sukuiset ovat olleet suurimmassa käytössä. Prologissa joutui vääntämään aivonsa ympäri silloin aikanaan, proseduraaliset kielet taittuvat yleensä hyvinkin lyhyellä perehtymisellä.

Ai, jaa, tässä ei tarkoitettukaan formaaleja kieliä, vaan näitä luonnollisia kieliä :oops: Suomen lisäksi englanti taittuu joten kuten, pikkuisen ruotsia ("Jag talar inte svenska.", "Jag förstor inte.") ja pikkuisen saksaa ("Möchten Sie ein appfelküche?"). Mulle (luonnollisten) kielten opiskelu on aina ollut vaikeaa.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#15

Viesti MtJ »

Englanti ok, tarvitsen työssä koko ajan.
Ruotsi erittäin huono, en tarvitse missään ikinä.
Saksaa ymmärrän vähän - jotkin dokumentit ovat saksaksi ja niitä olen tavannut läpi. En osaa puhua saksaa.

Haluaisin oppia naapurimaata eli venäjää, ehkäpä toive toteutuu vielä kun seurassa käy eräs kaveri, joka on syntynyt Pietarissa. Toivotaan parasta. Venäjän kieli kiinnostaa jo alueen suuruuden ja läheisyydenkin vuoksi. Sekä siksi, että kuulen työpaikalla venäjän kieltä joka päivä.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 10 kurkkijaa