Nyt voit liittyä etupotkijaksi näppärästi ja nopeasti PayPalin kautta tästä linkistä. Tukemalla Potkua pidät sivustoa pystyssä. :)

Kuva

Haku löysi 22 tulosta

joksanen
loka 12, 2005, 12.23
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

Mika kirjoitti: Joskus on hyvä hieman liioitella ja tulla sitä kautta takaisin realistisempaan..
Täydellistä.
joksanen
loka 12, 2005, 11.38
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

Jussi Häkkinen kirjoitti: Tee parin kuukauden ajan hieman normaalista asennosta matalampia asentoja. Tämän jälkeen se tavallinen asento tuntuu peräti korkealta. :)
Hyvä neuvo oikeastaan kelle vaan. Tee vaikka 4/5 yksistä harjoituksista huomattavasti pidempää/matalampaa/syvempää/kivuliaampaa asentoa, vaikka se kuinka omituiselta tuntuukin ja lopputreeneissä saatat huomata uusia aspekteja siinä normaalissa asennossa. Pidempi aika on tietty parempi mutta tälläkin voi jo löytää jotakin.
joksanen
loka 11, 2005, 16.30
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

Rami Niemi kirjoitti: Joo tuo mun mainitsemani on lähinnä impaktitilanteen harjoittamista ja oman kehon voimantuottolinjausten heikkojen kohtien ja vahvuuksien etsimistä ja tutkimista.
Nimenomaan. Teen tuota usein kyynärpään oikean sijainnin löytämiseksi.
joksanen
loka 11, 2005, 16.10
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

kenttiensankari kirjoitti: kaveri piti kättään tuossa vatsan kohdalla, ja sitten liikuttiin vastakkaiseen suuntaan.
Kannattaa kokeilla myös käsiä, jotka saattavat vahingossa myötäillä vielä enemmän kuin vatsa. Ne kun ovat enemmän tai vähemmän kiinni vatsassa ja saattavat vielä mennä lisäksi koukkuunkin.
Rami Niemi kirjoitti: [fallingstep-tunteen] voi toteuttaa lyöntiharjoituksena seinään 'nojaamalla' eli lyöntikäsi seinää vasten ja nostaa sen etummaisen jalalta painoa pois niin alkaa tuntemaan sen voimantuottolinjan ja että missä kohtaa pettää kun yrittää prässätä ittensä takajalan lattian ja lyövän käden seinän väliin.
Erittäin hyvä tapa tämäkin. Itse suosin silti tuota toista, koska se on lähempänä alkutilannetta. Molempi parempi.
joksanen
loka 11, 2005, 15.55
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

Jos on vaikeuksia hahmottaa falling-stepin ideaa, voi kokeilla sitä parin vaiheen kautta. Jotkut saavat tunteen aikaiseksi vetämällä molemmat jalat koukkuun normaalista hartioiden levyisestä asennosta. Liikkeen pitää olla niin rivakka että hetken on ilmassa, vaikka ei olekaan hypännyt ilmaan. Jotkut eivät saa tunnetta aikaan kahdella jalalla, jotkut nimenomaisesti tarvitsevat tämän tietääkseen mitä tunnetta tavoitella myöhemmin. Ota ja kokeile.

Seuraavassa vaiheessa nojataan keholla eteenpäin ja vedetään etujalka koukkuun, jolloin askel on enemmänkin kaatumista. Kolmas vaihe on vähentää nojaa ja työntää itsensä eteenpäin takajalalla. Ja sitten onkin hyvä hioa kaikenlaisia nojailuja ja jalan liian suurta koukistusliikettä.
joksanen
loka 11, 2005, 15.46
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

Jos epäilee keinuvansa, voi pyytää kaveria tarkistamaan liikkuuko kädet "keinumisen" yhteydessä. Kaveri siis pitää käsiään harjoittelijan käsiä vasten. Kannattaa kokeilla erilaisia "otteita" jotta erot aistii parhaiten. Joillekin kämmen-kämmentä-vasten on paras, joku aistii paremmin kämmenselällään vaikkapa rannetta vasten tms.

Jos painonsiirron aikana kädet vetäytyvät taaksepäin, on keinuttu. Jos kädet pysyvät fyysisesti paikallaan, mutta ne eivät enää pysäytä edestä tulevaa painetta, on keinuttu. En tiedä onko tällainen asia merkityksellinen Sinun lajissasi (ei-kohdistettu passiivi), mutta minun lajissani tähän kiinnitetään hyvin paljon huomiota. Vaikka tämä yksityiskohta olisikin merkityksetön, tämä voi auttaa löytämään jonkun muun, merkityksellisemmän kehityskohdan.
joksanen
loka 11, 2005, 15.30
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

kenttiensankari kirjoitti: Kärsii aika lailla voimantuotto jos ei voi jalalla ponkaista tehoa lyöntiin.
Varmasti. Mutta painon asema jonkun tietyn jalan päällä ei silti estä edelleen liikkumasta siihen samaan tai täysin eri suuntaan. Siitä ei välttämättä saa yhtä voimakasta suoritusta kuin jollakin toisella painojakaumalla, mutta sillä voi silti olla omat käytännön syynsä, taktiset ja tekniset etunsa.

Etupainoisesta asennosta voi astua eteenpäin käymättä ensin takajalalla, takapainoisesta asennosta voi astua taaksepäin käymättä ensin etujalalla. Useimmiten kyse on jonkinlaisesta fallingstep-sovelluksesta, tai sitten se liike-energia alkaa jostakin ulkoisesta tekijästä, esimerkiksi vastustajasta.
joksanen
loka 11, 2005, 15.16
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

kenttiensankari kirjoitti: Ennen hyökkäystähän on nimenomaan mentävä vähän takapainoiseen asentoon, jotta voi ponnistaa eteenpäin. Sitten jos mennään karkuun ,niin sitten painon on käytävä edessä jotta voidaan siirtyä nopsaan taaksepäin.
Ei välttämättä.
joksanen
loka 11, 2005, 15.11
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

Naked kirjoitti: Itse taas pidin kovin mielenkiintoisena nimenomaan asentojen erilaisuutta. Oli etunojaa, oli takapainoista, oli matalaa, oli pystyä, oli köyryä selkää, oli suoraa selkää. Näki miten erilaiset asennot soveltuvat erilaisiin tekniikoihin.
Yksi huvittavimmista asento-anekdooteista oli Keskilinjan huomio, että TSMssä on takapainoinen asento koska lajissa ei haluta hyökätä. WTssä taas on takapainoinen asento ja me nimenomaisesti haluamme hyökätä =)
joksanen
loka 4, 2005, 13.27
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

Polvi kirjoitti: selkä on kyyryssä, niin eikös olkapäät ole silloin lähempänä vastustajaa, jolloin lyönti yltää pidemmälle?
2) Säilytä sama asento, mutta köyristä selkää (eli nojaat hieman eteenpäin).
Uskoisin että se mitä Me olemme käsittäneet kyyristymisellä ei ole tuollaista eteenpäin nojaamista vaan enemmänkin hartioiden yhteenkerimistä. Supusta tekniikat eivät avaudu samalla tapaa kuin täysin "avoimesta" asennosta. Myös kehon etu/sivu-asemoituminen ja kyynärpään suunta vaikuttaa. Näitä on vaikea käsitellä kun minä en paljoa ole kyyristellyt ja kun "sinä" et paljoa ole ollut suorana. Ehkä emme tee noita asioita siten kuin toinen meistä luulee.

Koitin erilaisia versioita melko etuasennosta ja käden ylettyvyyden muutokset olivat vain parin sentin luokkaa. Tämäkin tietty sattuu jos on väärällä puolella kahta senttiä. Enemmänkin kiinnittäisin itse huomiota siihen, millä tavalla saa suurimman eron oman päänsä ja lyöntinsä väliin niin että siinä vielä on joku tolkku.
Sivarinlötkö kirjoitti: Eikö tuollaisesta [etukeno/etupaino-]asennosta ole myös helpompi puolustautua shoottausta vastaan kun paino on enemmän edessä kuin takana?
Riippuu siitä mitä hakee. Jos ei tahdo peräytyä tai väistää, tai tilanne on jo päällä, tuo tuntuisi olevan hyvä asento. Omat shoottauksenvastaharjoitukset ovat olleet melko vähissä, mutta niitäkin on koitettu. Näkisin hyväksi tilanteeksi myös sen, että saa toisen jalkansa shoottaajan käsien ulottumattomiin. En kuitenkaan lähtisi ensisijaisesti odottamaan kovin etupainoisessa asennossa siltä varalta että shootti tulee.
joksanen
loka 3, 2005, 11.26
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

VKA kirjoitti:
Psykologia ei voita tappelua [mutta saattaa parantaa joidenkin työkalujen käyttöä (lukematta jäänyt lause lisätty)]
Ei hirveästi liity leuan asentoon, mutta olen tästä kyllä eri mieltä.
Kun kerrankin keskityn itse konkretiaan, niin toiset menee korkeelta; ja päinvastoin. Tahdoin sanoa että psykologia ei vedä vastustajaa pannuun, vaan siihen tarvitaan nyrkki, ki-energia, vasara tahi muu työkalu. Muutenhan se olis no-touch-knock-out.
VKA kirjoitti: tämähän on tällaista "konseptiroinaa" kuten kirjoitit -- asioita opetellaan periaatetasolla ja sovelletaan niitä heti käytäntöön
Tarkkana, tarkkana. Minä kirjoitin '"konsepti"roinaa', koska mielestäni käsityksesi konseptista ei ole ihan passeli.
joksanen
loka 2, 2005, 22.36
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

anton kirjoitti: Osalla tuntuu olevan liikaa aikaa teorisoida perusasioita. -- Heittäkää viimein kaiken maailman "järjestelmät" ja muu shittu kakkosprioriteettiin ja treenatkaa. Kovaa.
Päätit sitten keskeyttää kovan treenaamisesi ja tulla muistuttamaan asiasta. Söpöä.
VKA kirjoitti:
Ehkä selänsuoristamisella on siten myös psykologinen merkitys
jos ihminen kirjoittaa tuollaista hänen kokemuksensa todellisesta väkivallasta ovat aika vähäiset.
Hyvin väitetty, kohtaan väkivaltaa harvoin, onneksi. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että selkeästi jotakin konkreettista - käsinkosketeltavaa - tapahtuu, kun kaveri nostaa itsensä pystyyn.

Toivon myös ettet pidä psykologista elementtiä mielestäni ainoana suoraselkäisyyden etuna. Johan olen tässä, siinä toisessa ja siinä alkuperäisessä ketjussa monta argumenttia esittänyt. Kaiken konkreettisemman jälkeen psykologinen aspekti tuli mieleen vastavetona sikiöönvetäytymiselle.

Psykologia ei voita tappelua, mutta saattaa parantaa joidenkin työkalujen käyttöä. Awarnessiin, pelonhallintaan ja muuhun "konsepti"roinaan keskittyvässä harjoittelussa uskoisin psykologian vastaavan ehkä huomaamattaankin varsin suurta osaa.
joksanen
loka 2, 2005, 17.13
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

VKA kirjoitti: stressitilanteessa ihminen luonnostaan menee pieneen kumaraan, laskee leukaa, selkä pyöristyy jne.
Ehkä selänsuoristamisella on siten myös psykologinen merkitys; tulee sellainen olo ja asenne että oikeasti hallitsisi tilanteen? Kun naputtelen "ranteita yhteen" kyyristyneen oppilaan kanssa, huomaan heti eron käsissäni kun tämä korjaa ryhtinsä. Hän selkeästi "ottaa oman tilansa" estradilta, joka puolestaan pienentää omaa tilaani. Ei taaskaan mikään ultimaatti totuus, mutta ehkä hiukan antaa osviittaa miten asiaa voisi ajatella.
VKA kirjoitti: Itse en ole kyllä huomannut mitään merkittävää eroa lyöntien ulottuvuudessa leukani asennon suhteen.
Kuten sanottua, pelkkä leuka ei varmastikaan aiheuta kummoisia muutoksia, vaan se yleinen ryhti. Ja silloinkin pelissä on muitakin paloja kuin pelkkä pään asento.
joksanen
loka 2, 2005, 17.06
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

Andy kirjoitti: siinä [frontaaliasennossa] on suoraan edestä tuleville iskuille tarjottimella solar plexus, vatsa yleisesti sekä nivuset. Jos nämä suojataan käsillä, on sivut ihan auki. Lisäksi kummallakaan kädellä ei voi lyödä kovia iskuja, kun hartian kierto on jo tuhlattu.
Käsien kanssa saa melko hyvin suojattua alueen päästä vatsaan. Jalat suojelevat nivusia. Suoraan sivulta kylkiin tulevista iskuista vastustaja itse puolestaan on usein riittävän avoimessa asemassa. Siis järjestelmän oppien mukaan =)

Frontaaliasento (edelleen näin paremman termin puutteessa) ei luonnollisestikaan käytä vartalonkiertoa voimantuottoon, vaan selkärangan läpi kulkevaa ruoskaa, sekä puhtaasti kehon massaa ja takajalan polkaisua. Voimaa tuollaisessa lyönnissä on yllättävänkin paljon, mutta tietenkin sen oppimiseen menee jonkin aikaa etenkin silloin kun tulee jonkun toisentapaisen järjestelmän parista. Frontaaliasennon etuna sivuttaiseen on seuraavien lyöntien lyhyempi matka, joka käytännössä ilmenee nopeutena.

Anyways, Andyn kommentit olivat hyviä. Huomattavasti helpompi kommentoida kun näkee laajemmin mistä puhutaan.
joksanen
loka 2, 2005, 16.33
Keskustelualue: Sauna
Aihe: Asennoista
Vastaukset: 261
Luettu: 21290

Leukakeskustelu menee kyllä niin detaljitasolle, että siinä on vaikea ymmärtää toisen osapuolen kommetteja. Ehkä olisi hyvä laajentaa keskustelua ryhtiin ja asemoitumiseen yleensä. Pelkkä yläselän suoruus tai köyryyskään ei avaudu, jos ei muisteta että toisissa järjestelmissä jo kehon asema on erilainen. TKDssa on käsittääkseni hyvinkin sivuttainen asento, kikkarissa ja nyrkkeilyssä vähemmän, WT pyrkii täysin suoraan asemaan. Luonnollisesti myös eri järjestelmien suosimat etäisyydet ovat erilaisia, kuten jo ylempänä kirjoitin.

Suoralla tarkoitan "frontaalia" jossa omat olkapäät ovat yhtä kaukana vastustajasta. Jos tälle on parempi termi, otan sen suosiolla vastaan. Tällaisessa asennossa pään kallistus eteenpäin vaikuttaa suuresti sen etäisyyteen suojauksen kärjestä. Hieman sivuttaisemmalla asennolla pään kallistus "eteenpäin" saattaa jopa kasvattaa eroa suojauksen kärkeen.

Huomasin muuten, että ns bouncing punchissa kyyristän aavistuksenomaisesti leukaa olkapään suojaan. Bounce on ns korkea isku, ja sen maali on silmien korkeudella. Se lyödään "sisäpuolella" jonkinsortin sivukoukkua vastaan. Bouncella kyynärpää osoittaa WTlle poikkeavasti sivulle, eikä alaspäin. Joskaan tätä ei useimmiten näe, kun käsi kuitenkin on suorassa.

Ja, alkujaanhan koko leukakeskustelu alkoi suurinpiirtein siitä että totesin ryhdin tarkkailun olevan hyvinkin merkityksellistä suorituksen tehoa arvioitaessa. Aiemmat viestit löytynevät jostakin.