Nyt voit liittyä etupotkijaksi näppärästi ja nopeasti PayPalin kautta tästä linkistä. Tukemalla Potkua pidät sivustoa pystyssä. :)

Kuva

Haku löysi 10 tulosta

Jussi Häkkinen
huhti 18, 2020, 19.54
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Laihduttaminen
Vastaukset: 411
Luettu: 58932

Laihduttaminen

flammee kirjoitti:
huhti 18, 2020, 09.17
Fitzgerald perusteli tuota maidon rasvapitoisuutta jollain ruotsalaisella tutkimuksella, jossa oli todettu ettei maidon rasvapitoisuudella ole yhteyttä ylipainoon tjsp. Asia tuntuu toki kummalliselta itsestänikin, mutta en sinänsä ole kiinnostunut asian selvittämisestä, pyrkimykseni oli lähinnä esittää metodi tiivistetysti, omine erikoisuuksineen.
Ei olekaan, eikä rasvalla yleensäkään sinänsä - lihominen ja laihtuminen on lopulta numeropeliä. Sinällään rasva (maidon tai muunkaan) ei lihota kalorejaan enempää.
Omakohtaisesti näin hieman ongelmallisena sen että valkoinen riisi on refined grain, tumma kun ei oikein mene alas. Mutta jos söisi tummaa riisiä, niin toki sitä melko varmasti söisi paljon vähemmän.
Kalorien osalta tällä ei ole hirveästi väliä eikä tumman riisin kuitupitoisuus ole merkittävässä määrin vaaleaa parempi.

Omassa ruokavaliossani lasken ensin 200g proteiinia ja sen kalorit. Jäljelle jäävistä kaloreista puolet tulee rasvasta, puolet hiilihydraateista ja alle kolmannes hiilihydraateista saa olla lyhytketjuisia (yleensä ei lähellekään). Kuituja yli 25g aina.

Kalorivaje tai -ylijäämä määrittyy tavoitteen mukaan, peruskalorit lasketaan painon mukaan.

Tietenkin tuo on aika koruton systeemi, jossa kaikki merkitään ja lasketaan. Silti, tuohon on tullut rutiini, joten sitä on suhteellisen helppo noudattaa myös näppituntumalta. Kun muutan vajetta tai ylijäämää, lasken taas kaiken.
Jussi Häkkinen
huhti 18, 2020, 01.03
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Laihduttaminen
Vastaukset: 411
Luettu: 58932

Laihduttaminen

flammee kirjoitti:
huhti 17, 2020, 20.03
Siinä ei tarvi laskea kaloreita, vaan yksinkertaisesti pyritään syömään laadukkaasti, jolloin ei yleensä ottaen pysty syömään liikaa.
Tämä ei pidä paikkaansa. Vaikka söisi ihan loppuun asti ohjelmoitua ravintoa, voi mennä aivan hyvin yli päivän kaloritarpeen.
Maitotuotteiden rasvaisuudella ei ole merkitystä.
Kyllä on - kaikilla kaloreilla on. Hyviä rasvoja on hyvä saada, mutta mitään taikanappulaa ei ole siihen, että muuttaisi kalorit ei-kaloreiksi.

Sinällään tuollaiset järjestelmät menevät herkästi makrojen laskua vaikeammaksi. Hyvä (urheilijan) lautasmalli on simppeli, jos haluaa tehdä asiat tosi yksinkertaisesti.

https://terveurheilija.fi/urheilijan-ra ... utasmalli/
Jussi Häkkinen
huhti 17, 2020, 11.39
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Laihduttaminen
Vastaukset: 411
Luettu: 58932

Laihduttaminen

Hyvässä olossa se, että makroravinteet ovat suhteellisen kohdallaan ja esim. kuituja saa 25-30g päivässä, auttaa tosi paljon. Yllätti todella, miten paljon noilla saa tehtyä. Puoli kiloa tai enemmän vihanneksia päivässä (peruna, riisi tai pasta ei ole vihannes tässä) saa fiiliksen nousuun - tämä yllättää aina. Sekin, että pitää herkut herkkuna eikä pääasiallisena ravintona (minäkin syön pizzaa ja juon olutta ajoittain - tai no, en pizzaa nykyisin, koska Tukholmassa ei ole hyvää pizzeriaa - mutta ne ovat pysyneet herkkuina tuolla metodilla).

Sinällään homaan ei ole mitään erityistä pikatietä (omaa metodiani en suosittele, kuten todettua). Rauhallinen 500-600 kilokalorin vaje päivittäin tarkoittaa n. puolen kilon viikkopainonpudotusta (kilossa rasvaa on 7700 kilokaloria). Raakaa matikkaa se on - kun sisään menee vähemmän kuin tarvitaan, kroppa ottaa sen itsestään.

Kaloreita on alussa hyvä laskea, jotta tuntuma rakentuu. Kuten totesin, pystyin jonkin ajan jälkeen jo toimimaan hyvin arviolta, joten koin laskennan tärkeänä ihan kalibroinnin kannalta.

Vaaka tietenkin määrittää peruskalorimäärän ja sillä on hyvä piipahtaa viikoittain.

Jos urheilukello motivoi, se on hyvä hankinta.
Jussi Häkkinen
huhti 17, 2020, 10.02
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Laihduttaminen
Vastaukset: 411
Luettu: 58932

Laihduttaminen

Njor kirjoitti:
huhti 17, 2020, 08.41
Jussi Häkkinen kirjoitti: Avioero. Lähti kahdessa kuukaudessa 24,5kg.
:(
Joo, oli harvinaisen per$eestä, en suosittele kenellekään. Toki julkkikset tuntuvat käyttävän metodia usein...
Mitä appia käytät?
Itse käytän itse asiassa Kiloklubin nettisivua. Sinällään appilla ei ole väliä, kunhan se toimii ja aktiivisuustason asettaa niin lähelle nollaa kuin mahdollista. Paras väline on se, jota jaksaa käyttää.
Alkuun toki vaaka voisi olla järkevä apuväline, luulisi että melko nopeasti oppii hahmottamaan mitä ja miten paljon kuuluu syödä, jatkuvaa punnitsemista en kuitenkaan haluaisi vaan vaikka sitten menisi hieman suurpiirteisemmin.
Minulla tuo otti n. puoli vuotta, mutta toisaalta, myös vaa'an käyttöön tottuu todella nopeasti. Käytän edelleen useimpina päivinä, vaikka lähes kaikkiin vakioruokiini on annoskaloritkin merkattu. Syynä lähinnä se, että haen aika rapsakoita rasvalukemia.
Oon harkinnut sykemittarin/urheilukellon hankintaa. Ajatuksena lähinnä motivoida ja auttaa edistymisen seurannassa. Auttaisi myös lenkillä hidastamaan kun sykkeet ovat tapissa, pahana tapana kun on mennä täysillä tai ei lainkaan.

Oletteko kokeneet urheilukellot hyödyllisiksi? Suosituksia?
Kaikista malleista taitaa saada sen "notifikaatiot puhelimesta" ominaisuuden myös käännettyä pois päältä? En kaipaa ilmoituksia kelloon.
Kropanmuokkauspiireissä urheilukelloihin on aika negatiivinen kanta, lähinnä niiden melkoisen tarkkuusheittelyn suhteen. Lisämotivaatiota voi hakea, mutta kellon ilmoittamat kalorit kannattaa laskea lähinnä kivana bonuksena. Ylipäätään kaikessa treenissä kannattaa ottaa käyttöön se, että laskee konservatiivisimman lukeman kautta ja pelaa varman päälle - etenkin, mikäli tavoitteena on nimenomaan laihtuminen tai ns. "recomp" l. kehonkoostumuksen muokkaus (rasvaa voi aivan hyvin polttaa samaan aikaan kun kasvattaa lihaksia - myös kalorien ollessa kokonaisuudessaan miinuksella).
Jussi Häkkinen
huhti 17, 2020, 00.08
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Laihduttaminen
Vastaukset: 411
Luettu: 58932

Laihduttaminen

Njor kirjoitti:
huhti 16, 2020, 18.03
Löytyykö kohtalontovereita? Miten olette taistelleet tienne ulos tästä ällöttävästä tilanteesta?
Avioero. Lähti kahdessa kuukaudessa 24,5kg.

Sen jälkeen päivittäistä treeniä, ravinnon seuraamista applikaatiolla (kalorimäärä ja makrot) sekä kreatiini peruslisänä. Ennen treenejä sitruliinimalaatti - beeta-alaniini - kofeiinicocktail ja menoks.

Nyt paino 86-87kg, rasvat himpan alle 10%. En mene takaisin pläskiksi.

Eli...pidä kaloreista kirjaa. Kaikesta mikä suusta alas menee. Vaaka keittiöön. Tavan muokkautuminen ottaa 2-3 viikkoa, joten sen ajan pure hammasta.
Jussi Häkkinen
tammi 17, 2007, 01.03
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Laihduttaminen
Vastaukset: 411
Luettu: 58932

Mika kirjoitti: Ookkei, nyt ymmärrän. :)

En tunne ilmiötä, mutta tuosta olisi toki mukava kuulla lisää. Se on totta, että jotkut (vahvat) ruoka-aineet voivat vaikuttaa hienhajuun.
Ja myös esim. chilipitoinen ruokavalio maistuu "läpi" (hmm, mikähän tähän olisi korrekti selitystapa).

Hienhajun osalta olen havainnut, että tupakoitsijat ja "colanörtit" ovat aika karun hajuisia (ensimmäinen on selkeästi röökidunkkis, jälkimmäinen eltaantunut ihra).

Jotenkin olen vain yhdistänyt hien haisemisen ihan yleisesti huonoon hygieniaan ja vähäiseen vedenjuontiin...sekä vähäiseen hikoiluun, koska hiki puhdistaa ihoa myös.
Jussi Häkkinen
tammi 15, 2007, 12.38
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Laihduttaminen
Vastaukset: 411
Luettu: 58932

sivarinlötkö kirjoitti: Jos teen vaikkapa pitsan, niin se 2000-3000kcal mitä pellilisessä tuppaa olemaan mennee kyllä yhdessä illassa.
Tee pienempi, ohutpohjaisempi ja vähemmällä täytteellä. On myös maukkaampi.

Edelleenkin: On hyvin vähän (jos lainkaan) aidosti vaarallisia ruokia.
Jussi Häkkinen
tammi 15, 2007, 11.35
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Laihduttaminen
Vastaukset: 411
Luettu: 58932

Kurki kirjoitti: Herkuttelu on mitä parhainta ja mukavinta toimintaa eikä se onnistu jos kokoajan potee samalla huonoa omatuntoa.
Näin on - ja myös voita ja kermaa (jne.) käyttämällä voi laittaa kevyttä ja terveellistä ruokaa (joka on vielä vietävän hyvääkin). Eikä se oikea juustokaan (light-juustoja ei edelleenkään ole olemassakaan) mikään paholainen ole.

"Räkäpitsa" onkin hyvä termi. Menee ihan karvakäsikänkyn kanssa rinnan.

Laittituotteet tukevat turhaa mussuttamista. Selkeät ruokailut kunniaan, ei ajanvietepuputusta kalorittomillakaan eväillä. Jos jotain on kitaan saatava, voi juoda vettä.
Jussi Häkkinen
tammi 15, 2007, 09.26
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Laihduttaminen
Vastaukset: 411
Luettu: 58932

Kurki kirjoitti: jos pitsa on herkkua, siitä nauttii tuplasti kuin arkiruokana.
...mutta pitsa on silti myös hyvää ja ihan terveellistä arkiruokaa (eikä mitenkään erityinen kaloripommi). Edellytyksenä tietenkin, että sen laittaa hyvin.

Ruokalajien tai ruoka-aineiden (esim. voi) erityinen satanisointi menee yleisestikin pahasti metsään.
Jussi Häkkinen
tammi 4, 2007, 00.11
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Laihduttaminen
Vastaukset: 411
Luettu: 58932

Tuohon painonpudotukseen...laskeskele päivän kulutusta hieman ja jaa se vaikka kuudelle ruokailulle päivässä (näissä jeesailee esim. Keventäjät.net, jos tarvitsee valmista kamaa). Juo paljon vettä.