Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Haku löysi 3 tulosta

flammee
marras 21, 2018, 15.23
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Andy kirjoitti:
marras 21, 2018, 12.06
flammee kirjoitti:
elo 6, 2013, 17.11
Niin siis syke ei ole mitenkään välttämätön tieto juoksua harjoitellessa ja toisaalta jos siitä aikoisi hyötyä, niin suositeltavaa olisi käydä jossain testauttamassa omat sykerajansa, ne kun vaihtelevat aika paljon.
Eikö ne sykerajat voi kätevästi mitata juuri sillä sykemittarilla? Kun tietää maksimisykkeen, niin siitä saa kuitenkin aika tarkat arviot aerobiselle ja anaerobiselle kynnykselle. Ja kyllähän ne mahdolliset poikkeukset oppii nopeasti tuntemaan, kun vähän aikaa juoksentelee.
Ei se vissiin ole ihan niin suoraviivaista...

Optinen mittaus toimi itelläni paremmin kuin sykevyö. Mutta en kyllä ole viitsinyt optistakaan mittausta käyttää, muutaman kerran sitä aina vuodessa kokeilee ja sitten jää pois. :x
flammee
elo 7, 2013, 12.42
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Presenter kirjoitti: Olen kyllä vähän miettinyt, että miksi vielä ei ole keksitty sykemittaria, jota voisi käyttää painitreeneissä?
Ehkä siinä on se että kamppailutreeniä on vähän hankala sovittaa sykkeeseen. Eli hyöty jää siihen että saa jotain epämääräistä dataa treenistä, jonka hyöty on melko lähellä nollaa. Ei sillä kummempaa etulyöntiasemaa näytä saavan urheilussakaan, esim. maailman parhaat juoksijathan eivät käytä sykemittareita ollenkaan.
flammee
elo 6, 2013, 17.11
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

En suosittelisi varsinaisesti forerunner 110:aa, se kun ei osaa näyttää juoksunopeutta reaaliajassa.. Se osaa näyttää vain meneillään olevan kierroksen keskinopeuden.. Jos et tarvi sykkeenmittausta niin forerunner 10 on sangen yksinkertainen ja pätevä vehjes, forerunnereista seuraava monimutkaisempaan päin, 210 sisältää sitten "kaikein tarpeellisen".

Niin siis syke ei ole mitenkään välttämätön tieto juoksua harjoitellessa ja toisaalta jos siitä aikoisi hyötyä, niin suositeltavaa olisi käydä jossain testauttamassa omat sykerajansa, ne kun vaihtelevat aika paljon. Samanikäisellä ja samassa kunnossa olevilla voi olla ihan eri sykerajat esim. peruskuntolenkeille.. Jos ei sykettä mittaile, niin siinä juostaan tyypillisesti maksimaalinen testilenkki, ja sen tuloksen mukaan otetaan sitten erilaiset harjoitusvauhdit. Tossa pari erilaista:

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3233" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mcmillanrunning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Syväluotaavia arvioita ja vertailuja gps/sykemittareista löytyy täältä:
http://www.dcrainmaker.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kännykän gps:ään en ihan hirveästi luottaisi tyypillisesti se tekee tosi epätarkkaa jälkeä. Kolmen kilsan lenkki voi muuttua nelikilsaiseksi, kartalta näkee kyllä reitin, mutta se sitten näyttää siltä niinkuin menisi siksakkia tien laidasta toiseen.. Toki kännyköissä on eroja ja niin on myös softissa. Toinen juttu on se että kännykkää ei voi katella juostessa, reaaliajassa ne nopeudet yms. ovat paljon kiinnostavampia kuin jälkeenpäin. Tai ainakaan ite yleensä tosi harvoin viitsin tutkia karttajälkeä tai muuta tarkempaa juoksudataa jälkeenpäin, perustiedot toki syötän heiaheiaan. En siis ite käytä sykkeen mittausta, se ei vaan mulla ole toiminut oikein luotettavasti, suurimman osan aikaa näyttää jotain ihan vääriä lukemia. Sen verran se on siis välillä toiminut että tunnistan väärät lukemat.