Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Haku löysi 9 tulosta

Andy
tammi 12, 2019, 17.31
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Kuten tuossa jo sanoin, niin kello on kehän vierellä, jos tehdään jotain reippaampaa suorittamista. Kevyessä treenissä se voi olla hanskan sisälläkin, mutta ei silloin kun lyödään oikeasti.
Andy
tammi 12, 2019, 11.15
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Jarppa kirjoitti:
tammi 10, 2019, 12.51
Tuossa näyttäisi olevan sykemittari mukana ihan reippaassa menossa ja kiinnostaisi tietää mikä mittari on kyseessä ja miten hyvin kestää kovempaa kontaktia?
Malli on Polar M430.
Andy
tammi 11, 2019, 11.30
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Selvitän mikä malli on kyseessä. Painihan tosiaan on vähän eri asia ja en osaa sanoa miten se siinä pysyisi paikoillaan. Tuo on ollut käytössä jotain viikkoja nyt kilpatason potkunyrkkeilytreeneissä, eikä ole tullut vaurioita. Kello-osa on käytännössä kehän vierellä eikä ranteessa.
Andy
marras 23, 2018, 00.52
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Mutta sillä sykemittarillahan saa mitattua maksimisykkeen. Kun se on käytössä, niin ei niitä laskukaavoja maksimisykkeelle enää tarvita. En itseasiassa oikein ymmärrä, miksi jatkuvasti tuot niitä laskukaavoja tähän, kun koko aiheena on nimenomaan sykemittari harjoitteluvälineenä. Jos sykemittari on, niin varmaan ensimmäinen juttu mitä sillä kannattaa tehdä, on selvittää oma maksimisyke.

Sitten vain laskee mitatusta maksimisykkeestä aerobisen ja anaerobisen alueen rajat, jolloin niissä ei ole kovinkaan suurta heittoa.

Minun on vaikea keksiä sellaista oheisharjoittelua, missä olisi tärkeää pysyä ihan parin lyönnin päässä aerobisesta tai anaerobisesta kynnyksestä. Kerrotko esimerkkejä? Kyllä sen 99% tapauksista pitäisi riittää, että on selkeästi pk-alueella, vauhtikestävyysalueella tai maksimikestävyysalueella. Ja nämä saa kyllä pelkällä sykemittarilla sovitettua.
Andy
marras 22, 2018, 11.25
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Eppu kirjoitti:
marras 22, 2018, 07.31
Eli kun on muitakin sykealueita ja tavoitteita, kuin peruskestävyys. Tätä voi selkiyttää kuvittelemalla kaksi samanikäistä kaveria, jotka tekevät helposti kahden tunnin sauvakävelylenkin yhdessä, mutta rataintervalleissa toisen jatkaessa, toinen hyytyy ja oksentaa.
Näillä tuskin sykemittari näyttää samoja lukemia - eikä varsinkaan samoja lukemia suhteessa maksimisykkeeseen.

Ei normikuntoilija tarvitse laktaattimittauksia mihinkään. Eikä edes oheistreeniä tekevä kilpaurheilija.
Andy
marras 21, 2018, 21.45
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Eppu kirjoitti:
marras 21, 2018, 17.26
Yksilökohtaiset erot voivat kuitenkin olla isoja. Jos pelkästään esimerkiksi itseni tapauksessa luottaisi sykemittarini automaatioon, eli kaavaan 220-ikä, maksimisykkeeni olisi 191. Olen kuitenkin kellottanut tänä vuonna 208 ja pari vuotta sitten maksimitestissä 210. Ja tämä ei siis vielä edes kerro missä ne eri kynnykset oikeasti ovat, sillä syke ja kuljettu matka ainoat mittatulokset näissä.
Tuo on eri asia, jos lasket vain iän perusteella teoreettisen maksimisykkeen. Mutta sillä sykemittarillahan saa selville todellisen maksimisykkeen. :idea: Sen perusteella pystyy jo varsin luotettavasti laskemaan aerobisen ja anaerobisen kynnyksen. Etenkin kun peruskuntoalue on leveydeltään noin 40 lyöntiä/minuutti, niin kyllähän sen sykkeen nyt sille väille saa osumaan ihan varmasti. Lupaan että jos lenkkeilet 130 lyöntiä/min tasolla niin teet peruskuntotreeniä.
Andy
marras 21, 2018, 15.34
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Voihan niissä olla eroja, mutta jos tiedät maksimisykkeen, niin kyllä sillä tiedolla pitäisi käytännössä jo pystyä saamaan treeni aerobiselle tai anaerobiselle alueelle. Sitten se on tietenkin eri asia, jos pitäisi saada sijoitettua treeni juuri ja juuri jonkun kynnysarvon alle (tai päälle). Mutta tarvitseeko näin tarkkaan ohjelmoitua harjoittelua muut kuin kestävyyslajien kilpaurheilijat?

Lisäksi pitää muistaa päivän kunto. Jonain päivänä se aerobinen kynnys voi olla pari lyöntiä alempana kuin toisena ja sen tietää juoksun aikana vain havainnoimalla kehon tuntemuksia, ellei nyt ota joka lenkillä laktaattinäytteitä.
Andy
marras 21, 2018, 12.06
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

flammee kirjoitti:
elo 6, 2013, 17.11
Niin siis syke ei ole mitenkään välttämätön tieto juoksua harjoitellessa ja toisaalta jos siitä aikoisi hyötyä, niin suositeltavaa olisi käydä jossain testauttamassa omat sykerajansa, ne kun vaihtelevat aika paljon.
Eikö ne sykerajat voi kätevästi mitata juuri sillä sykemittarilla? Kun tietää maksimisykkeen, niin siitä saa kuitenkin aika tarkat arviot aerobiselle ja anaerobiselle kynnykselle. Ja kyllähän ne mahdolliset poikkeukset oppii nopeasti tuntemaan, kun vähän aikaa juoksentelee.
Andy
elo 7, 2013, 12.52
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Sykemittari harjoitteluvälineenä
Vastaukset: 84
Luettu: 10082

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Tuossahan vähän aiemmin JarkkoP kertoi systeemistä, jossa valmentaja näkee livenä urheilijan syketason esim. sparrin aikana. Tämä antaisi tietysti aika hyvän mahdollisuuden tsempata, jos näkee että ottelija löysäilee vaikka sykkeet eivät ole vielä maksimissa.