Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Haku löysi 7 tulosta

tohtorismies
helmi 29, 2012, 22.35
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen
Vastaukset: 168
Luettu: 14099

Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen

No nyt kuuluu, mutta eihän se wsb viesti kokonaisuutta edustanutkaan. Lähinnä Pdc ilmeisesti yritti tuoda sitä jaksotuksen ideaa esille varmasti osaava henkilö osaa ottaa "puhtaitten" voimatekstien asia sisällön haltuun ja muokata sen kamppailu-urheilijan tarpeisiin sopivaksi, tietyt lain alaisuudet adaptaatiosta, superkompensaatiosta etc pätevät kaikkeen liikkeeseen kuin liikkeeseen.
tohtorismies
helmi 29, 2012, 18.00
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen
Vastaukset: 168
Luettu: 14099

Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen

Andy kirjoitti: Tämä on vähän ongelma aikessa kamppailulajeihin liittyvässä oheistreenijutustelussa. Eriotyisesti Pakkotoistolla on miljoona ketjua otsikolla "Punttiohjelma lajiin X". Kun minusta sitä harjoittelua ei voi jakaa erillisiin osiin (lajitreeni, voimaharjoittelu, aerobinen...) vaan kaikki treeni, lepo ja ravitsemus tapahtuu kokonaisuuden ehdoilla.

Eikös tässä ole sitä selostettu koko ajan? Sen mahdollisimman toimivan kokonaisuuden kyhäämisestä?

Mikä olla ongelma?

Pakkohan niillä osasilla on jonkinlaiset nimet olla (esim mainitsemasi, voimaharjoittelu, aerobinen jjne jne.)
tohtorismies
helmi 27, 2012, 22.55
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen
Vastaukset: 168
Luettu: 14099

Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen

Andy kirjoitti: Tuossa on minusta suurin ongelma se, että "vapaaottelijan voimaharjoittelu" käsitellään yhtenä könttinä. Eihän kukaan - tai ainakaan kukaan joka tietää mitä tekee - treenaa koko ajan samalla tavalla. Amatööreillä on yleensä jonkinlainen kausijaksotus ja ammattilaisilla seuraavan matsin ajankohta vaikuttaa siihen, mitä ominaisuuksia treenataan. Jos vetää jatkuvasti voimaliikkeitä isoilla painoilla, niin on matsissa auttamattomasti jumissa. Lisäksi sitä peruskestävyyttäkin pitäisi treenata jossain vaiheessa ja siihenhän tuo ei ota mitään kantaa.

EDIT: Ja ketjun aiheeseen liittyen kova punttitreeni ei ainakaan edistä sitä freshinä pysymistä. Minullakin on kavereita, jotka ovat onnistuneet nimenomaan sillä ajamaan itsensä ylikuntoon.
Eipäs juupas.

Sinun kaverisi ovat treenanneet huonosti, eli liian kovaa ja eivät ole pysyneet freesinä.

Koko jutun idea jos koko topicin malttaa kahlata kunnolla läpi perustuu siihen miten pysytään freesinä ja sovitetaan se treeni optimiksi omaa kehittymistä varten. Ottaen huomioon oma todellinen sen hetkinen taso ja luontaisesti se jaksotetaan sopivaksi omiin tarkoituksiin sopivaksi. Sekä työkapasiteettiahan nostetaan luonnollisesti koko ajan.

Koko topicin ajan on linkitetty miljoona ja kaksi artikkelia tänne missä on selitetty sitä miten treenata sitä voimaa voimaliikkeillä pysyen freesinä. Perus hommaahan on se että treenataan 3-5vkoa punttia ja sitten kevennetään. Vältetään se ylikunto niin. Suurin kysymys onkin siinä mitä Poliquin ja pojat kysyvät on se saataisiinko parempia tuloksia järkevämmin kasatulla harjoitus kokonaisuudella jossa otetaan huomioon treenaajan palautuminen kunnolla, Poliquinhan esittääkin tuossa sellaisen ajatuksen että mennään sen said periaatteen mukaan mitä kestävyyteen tulee. Eli treenataan sitä lajia ihan v1tun kovaa. Samassa kasvavat ne taidotkin, mistä muun muuassa sinä itse aina jaksat muistuttaa. Ja asiaahan se on.

Maksivoima treenillä ei saa kovin helpostikkaan itseeän jumiin jos sen tekee oikein ja muistaa keventää aika ajoin. Toinen asia on se jos paahtaa vaan sokeasti menemään ja ei kuuntele itseään.

Jos et usko niin ota ja kokeile vaikka silloin kun et ole valmistautumassa johonkin kilpailuun. Otat yhden kuntorääkki/piiri/kickboxingstarkuntopiirin/boxerkickboxreccondiotoningforwar treenin/harjoituksen pois mitä yleensä teet ja vetäset jonkun mahdollisimman simppelin näitten gurujen kirjoittaman ohjelma esimerkin läpi vaikkapa kuukauden ajan ja kerrot meille maan matosille miten kävi. Laskiko sinun suorituskykysi vai saitko johonkin tiettyyn osa-alueeseen lisää potkua.

Empiiristä tutkimusta.

Edit Poliquinin juttuja lisää aiheeseen liittyen sikäli itsestään selvää "The work to rest ratio depends on several factors. The ability for an athlete’s working capacity is not equal from one individual to another. To better understand these components, we must consider various factors like, age, sex, background, genetics, preparation, the athlete's progression, his personal support system etc."

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/258/Fatigue_and_the_Nervous_System.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
tohtorismies
maalis 30, 2011, 17.37
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen
Vastaukset: 168
Luettu: 14099

Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0938045555&r=1" onclick="window.open(this.href);return false;


Ja tämä on valehtelamatta helkkarin hyvä mitä noihin jännittelyihin tulee.

Kun perustreenarilla ei ole sitä huippu voimanostajaa siinä selän takana kun aloittaa sen leuanvetotangossa rimpuilun. Tai minkä kanssa nyt rimpuilee.

Eikä ole enää kallis.
tohtorismies
tammi 16, 2011, 23.55
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen
Vastaukset: 168
Luettu: 14099

Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen

Lasse Candé kirjoitti: Vastaavalla tavalla irvistyskin voi antaa sen tarvittavan "turbon" nostoon, minkä jo aiemmin mainitsin, mutta ei välttämättä ole suurissa määrin hyvä tapa harjoitella. (?)

Riippu mistä roikkuu, se jonkinasteinen irvistely tahtoo olla yli 90% maksimista pakollista, suurissa määrinkin moinen tapa on hyvä harjoitella mutta se on se 3-4vkoa minkä kestää veivata niin. Yleensä sitten vaatii sen että pitää vkon kevyesti. Tai tauon

Kokeile, ota vaikka yhdenjalankyykky treenattavaksi. Tee vaikka joku 5x1 pitkillä palautuksilla pari kertaa vkossa niin että sylissä on 90%maksimista.

Ja joka treeni lyöt himpun lisää eli jonkin 2,5-5% lisää syliin.

Potkut varmasti kovenee ja olo pysyy ihan eritavalla virtaisena kuin pitkiä kyykky sarjoja nylpätessä.
tohtorismies
tammi 10, 2011, 23.11
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen
Vastaukset: 168
Luettu: 14099

Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen

Joo, ei ole miköön kevyt treeni todellakaan mutta ässän sutjakkaa menoa, ja vain kerran viikkoon.

Alotin lauantaina matkalaukku mallin mavella(maksimi ilman kyseisen liikkeen treeniä 80kg, ei kummoinen ja haave olisi saada yli sataan), http://www.rosstraining.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=59161&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;


On selkä vihoitellut niin on ollut maastavedot pannassa. ÄäÄhhh, VOImmaa!! Menettelyn takia.

Eli se ego menemään ja hissukseen rumputtamaan, vaikkakin kaikenlaisia äärgh, perkele huutoja kuuluikin ja runsaasti viimeisen sarjan kanssa.


Ja onhan se perkele huuto vaikka mitä, käsittääkseni sen kiain pitäisi olla melkosen napakka, niinkuin nyrkkeilijöiden tuhinat ja suhinat. Silloin sillä on sen nopean voiman tuoton kannalta (power) merkitystä, intra abdominaalisen paineen vaihtelut ynnä muut kotkotukset.

Mitä perkeleeseen tulee niin se on varmaankin semmonen summoning, vedetään sieltä esi isiltä voimmaa kahdella m:llä siihen suoritukseen.

Siis kovaa, perkeleen kovaahan sitä pitää treenata että kehittyy mutta ei sen tartte olla punttihommissa maitohappo kovaa. Eli niitä iänikuisia pitkiä sarjoja, mutta se kovuus kyllä paljastuu ihan itsessään jos rupeaa räimimään pavelin tai rooneyn ohjeiden mukaan. Ihan varmasti kun ne sarja painot alkaa pyöriä siellä 80-100% hujakoilla maksimista.

Siitähän näissä kait on vain kyse että treenaa lujaa sitä lajia itseään ja säästää paukut niihin. Ja tekee sitä oikeaa voimatreeniä siinä sivussa sen kerran pari viikkoon että se kroppa saa sitä voimaa oikeasti.

Ja siten ei altista itseään esimerkiksi ylikäyttövammoille ynnämuille vitsauksille, ja väsyttäähän se normitreenin lisäksi rueta joka armainen vko/päivä vetämään ylettömiä liihaskuntopiirejä lisäksi. Jaksaa sitä tietysti aikansa mutta kuis monella semmosta harrastaneella on ennemmin tai myöhemmin jonkin sortin nivelongelmia?

Ja ennenkuin joku parahtaa että holy batman what about muscle endurance? Teh strength endurance?

Niin kyllähän se vapariin ja mihin tahansa kontaktinujuamiseen on sinällään rakennettu jo itse suoritukseen, ja viksu koutsi vissiin osaa pistää aina tarvittaessa sille ekstra kuurille sitä tätä ja tuota sen ihmisen.

Ja onhan se siellä Rooneyn artikkelissa mainittukin se sprinttailu.. Mitä ne nfl:llän kaverit harrastaa ylettömiin. Aika melkoista kestävyys treeniä jaloille sekin.

Mutta toisaalta, v!ttuako minä täällä huutelen mistään mitään kun mikään spesialisti ole. Ainoastaan innoissaan kun olen nähnyt teh wayn treenata, nautittavan ja kerrankin tuloksia tuottavan.


En tunnista Lasse, toisaalta mulla on kolmen tunnin yöunet alla joten ei ihme sikäli.. Ja vannpinhan minä lopettavani potkuun kirjoittamisenkin. Olen sekava kuten aina.
tohtorismies
joulu 31, 2010, 21.45
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen
Vastaukset: 168
Luettu: 14099

Martin Rooney & Pavel Tsatsouline - Freshinä pysyminen

Satariel kirjoitti: Samoille linjoille olen itsekin päätynyt voimatreenien suhteen varsinkin. Lajitreeniäkin on mukana suunnilleen joka päivä, joten palautuminen on todella iso tekijä itselleni (varsinkin, kun tuota ikää alkaa tulla). Olen vähän noiden em. treenimetodien (varsinkin Pavelin) mukaan treenaillut "kevyesti" voimaa nyt muun treenin ohessa. Pääpainona ollut kohtuu vähän toistoja, ja isoja painoja, eikä koskaan failureen, vaan hyvällä fiiliksellä kaikki, periaatteessa "väsymättä".

Todella positiivisesti olen saanut yllättyä tuloksista. Voimatasot toki olivat pitkän treenaamattomuuden ja loukkaantumisien jäljiltä huonot, mutta kehitys on mielestäni ollut huomattavasti parempaa, kuin ns. "perinteisellä" salilla käynnillä, jossa vedetään viimeisetkin voimat peliin pakkotoistoilla ja paikat on vähintään sen 3 päivää kipeät. Varsinkin palautumisajat ovat huomattavan lyhyitä verrattuna vanhaan "täysiä loppuun asti" tyyliini, eivätkälajitreenit kärsi voimatreeneistä juurikaan.

Samaa metodia näyttävät käyttävän mm. jotkut voimanostajat nykyään, treenejä on usein, mutta treenipainot liikkuvat suurimpana osana treeneistä siellä 60-70% maksimista, ja treeneissä ei väsytetä kroppaa puhki.

Tuosta siirtymisestä lajivoimaksi, en ole koskaan huomannut ongelmaa olla siirtämättä salilla kerättyä voimaa varsinkin painilajeihin. Kyllä se ukko on aina keventynyt nostaessa maastavetopainojen noustessa jne. Tuota lajivoiman kehitystä nyt on mahdoton tarkasti mitata, mutta sitä mukaa, kun perusvoimaliikkeet ovat salilla saaneet ruista ranteeseen, on myös fiilis matolla parantunut. Vahvat (ja huolletut) lihakset ovat mielestäni myös selkeä turvallisuustekijä, kun pitävät vähän tuota kroppaa paremmin kasassa eikä raajat vinksahtele vääriin asentoihin ihan niin helposti.


HALLELUJAH!!

Kirosin jo että lopetan kokonaan potkuun kirjoittamisen/lukemisen mutta nyt on pakko.

Minä en ensiksikään ole mikään spessialisti asiassa tms mutta kyllä sitä on tullut treenailtua joskus ja juurikin tommosella metodilla onn sitä kehitystä alkanut nyt tulla. Varmaan ekaa kertaa eläessään.

Ja kiitos siitä ihan puhtaasti Esa Koivulle. Minä EN ole hänen valmennettaviaan tms mutta on sitä ohjetta tippunut siitä suunnasta kerran jos toisenkin, hänen yksi kantavia ajatuksiaan on ollut se että "kulkee hyvin".


Tottahan toki lihaskestävyys ynnä muu on infernaalisen tärkeää mutta näin perusharrastelijan näkökulmasta niin kyllä minä ainakin painiessa väsyn, aika perkeleestikkin ja se on minun mielestäni kehittänyt kuntoani ja nimenomaan sitä lajinomaista kestävyyttä. Olen minä nujunnut vaikka mimmosten kuntopiiri toisto hirviöuiden kanssa mutta ei ne nyt noin fyysisesti ole sen kummempia kuin moni muu, kyllä se voimma ratkaisee aika paljon.

Lihaskestävyydet ynnä muut tulee siinä asiassa itsessään.

Ja Rooneykin aika kovaa kritisoi tuota tuffit jätkät tekemässä kuntopiirejä hommaa tottakai mikä tahansa treeni kehittää ja kieltämättä melko nopeasti saa aikaan vaikka mitä jos vetää niitä punnerruksia failureen kaksi kertaa vkossa mutta kait senkin ajan voisi käyttää älykkäämmin. Kun tahtoopi olla se loukkaantuminen sitten aika lähellä kun se formi pettää..

Ja minä en vaan henkilökohtaisesti perusta siitä ajatuksesta että teen niitä loputtomia kuntopiirejä punnertaen ja kyykkyhyppien helvatisti. Saman kehityksen noin puhtaasti kunnonkin kannalta saa painimalla.

Mitä tulee Rooneyn ja tsatsoulinen juttuihin niin eihän ne mitään uutta ole, "hermottamisen salat" tiesi jo Arthur Saxon&kumppanit viime vuosisadan alkupuolella. Ja tietty se catchi sen puhtaan kondiksen nostamiseen....

Että sen puoleen. Mutta en minä mikään guru ole, kuhan huutelen.

Ja niinkuin Satarielkin on huomannut kun se mave rauta nousee niin ukkokin nousee kevyemmin, ja on aika helppo olla ""kestävämpi". Ihan samahan se on jos vetää litrasella Nissan Micralla asuntovaunua tai isolla dieseli kasilla. Se max voima ja "vääntö" antaa mahiksen pelata kevyemmin.

Itse ole kuin vanha 200 diesel mersu, ei ne väännöt ole kovin kovat (vielä) eikä huipputeho mutta ei se meno nyt niin älyttömän helpolla lopu. Pitää osata vain valita pykälä oikein oikeassa kohdassa niin ei se meno lopu vaikka saatanan vaikeaa välillä onkin...


SInällään huvittavaa miten "kiinalainen" Rooneyn ja vanhojen catch oopusten suhtautuminen on, eli ajatellaan vuosissa eikä eikä päivissä sitä kehitystä. Ja joka päivä ennemmin vähäsen.

Niinhän sen pitäisi ollakkin, mikä kiire se on valmiissa mualimassa.

Ei mikään, paitsi jos haluaa rummuttaa sitä miehuuttaan.