Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Haku löysi 8 tulosta

Point
maalis 5, 2016, 11.04
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Vähähiilihydraattiset ruokavaliot
Vastaukset: 651
Luettu: 53806

Re: Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Aihki kirjoitti: Olen jossain joskus nähnyt paperin "Pusan ja Pohjois-Karjala-projektiin kootu virheet", lista on aika pitkä ja vakava. Sen luettuaan kyse ei ole pelkästä auktoriteetin vastustamisesta.
Myönnän, että teen oletuksen, mutta jotenkin tuntuu, että sinä kuulut siihen vähemmistöön näistä Pusa kriitikoista, jotka ovat edes aiheeseen tutustuneet. Jotenkin tuntuu, että tämä suurin osa "kriitikoista" perustaa vihansa kolmannen käden tietoihin vaikkapa nyt sen "gurun" sanomisiin.

Mutta ei Pusasta sen enempää. Tarkastelin näitä ilmiöitä enemmän myynnin ja markkinoinnin kautta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Point
maalis 5, 2016, 10.29
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Vähähiilihydraattiset ruokavaliot
Vastaukset: 651
Luettu: 53806

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Individualismi on ollut vallitseva trendi pidemmän aikaan ja sitä ovat monet markkinoijat käyttäneet markkinoinnissa, myynnissä ja tuotekehityksessä pidemmän aikaan. Muistatteko ajan, kun hampurilaisateriat olivat valmiita paketteja (hamppari, ranskalaiset ja limu). Nythän saat "koota sen ihan itse". Vaikka lopputulos on suurimmalla osalla täysin sama, niin jollekin saattaa tulla käsitys, että hänet otetaan yksilönä jotenkin huomioon. Nöin karkeana esimerkkinä.

Muita myynnillisiä klippejä näissä muotidieteissä on se, että niihin liittyy usein tarina. Joku on parantunut syömällä näin, ruokavalion kehittäjä on tehnyt jotain merkittävä ja taustalla on myös ehkä jopa joku salaliitto.. Klassinen hyvän ja pahan taistelu. Monesti on havaittavissa samoja piirteitä kuin joissakin populistisissa liikkeissä. Auktoriteetin, eliitin vastustaminen, joka näkyy välillä hyvinkin henkilökohtaisena tieteen vastaisuutena "Pekka Pusaa ja kumppaneita" kohtaan ja tietenkin se karismaattinen johtaja.
Point
maalis 5, 2016, 10.04
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Vähähiilihydraattiset ruokavaliot
Vastaukset: 651
Luettu: 53806

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Nuo suosituksethan ovat raamit, jotka antavat mielestäni aika hyvät raamit eikä sitä leipää, josta niin paljon mouhotaan, ole pakko syödä. Silloin vaan kuitujen ja joidenkin suojaravinteiden saamiseen täytyy nähdä ehkä enemmän vaivaa. Leipä nyt on vaan suomalaiseen ruokakulttuuriin aika oleellisesti kuuluva elementti. Noissa virallisissa ravintosuosituksissahan otetaan huomioon se kuinka nämä "raamit" sopivat suomalaiseen ruokakulttuuriin ja miten sitä voidaan toteuttaa joukkoruokailussa. Tietenkin sinä täytyy ottaa huomioon myös, että miten sen noudattaminen onnistuisi kotimaisella tuotannolla. Tällä esim. Selittyy miksi kasviöljyistä suositellaan esim. Rypsiöljyä (tietenkin taustalla on myös terveystutkimuksia). Välttämättä myöskään 70-luvun suosituksissa ei olisi ollut oikein voinut olla pähkinöitä, koska niiden saatavuus ei ollut silloin aivan yhtä hyvä kuin nyt.

Viralliset suositukset ehkä häviävät sen takia monelle muulle ruokavaliolle, koska niissä ei ole tarpeeksi selkeitä suosituksia verrattuna näihin muotidietteihin, joissa annetaan selkeämmät ohjeet mitä pitää ja saa syödä. Parhaimmissa on jopa reseptit ja menut mukana. Ehkäpä Laatikainen ja kumppanit voisivat väsätä jonkun tatuoidun julkkiskokin kanssa pari ruokakirjaa/liudan reseptejä, jotka noudattelisivat virallisia ravintosuosituksia. Tämä kansa kaipaa kunnon ohjeita. Raamit ovat liian leveät
Point
maalis 4, 2016, 20.20
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Vähähiilihydraattiset ruokavaliot
Vastaukset: 651
Luettu: 53806

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Elina kirjoitti: Tuntuu oudolta, että jokainen hyväksyy esimerkiksi liikunnan puolelta tietyt yleissuositukset, mutta ravitsemuksen puolelta tätä ei vieläkään hahmoteta. Veikkaan, että se johtuu siitä, että suurin osa ihmisistä mieltää liikunnan vapaaehtoiseksi. Ruokaa taas on kaikkien syötävä. Ravintoaan on myös paljon vaivattomampi kontrolloida kuin liikuntaa.
Yhteistä näille taitaa olla, että valtaosa ihmisistä ei taida syödä tai liikkua suositusten mukaan...
Point
maalis 4, 2016, 19.57
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Vähähiilihydraattiset ruokavaliot
Vastaukset: 651
Luettu: 53806

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Omakaan vatsa ei oikein leivästä ja pastasta välitä ja yleisesti on parempi olo kuin syön ns. Vhh diettiä mukaillen paljon kasviksia. Gluteenia todennäköisempi selitys on kuitenkin ns fodmap hiilihydraatit.
Point
joulu 10, 2014, 10.01
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Vähähiilihydraattiset ruokavaliot
Vastaukset: 651
Luettu: 53806

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Yhtä asiaa en oikein ymmärrä:

Ravintotieteissä olla aika yleisesti sitä mieltä, että eläinperäiset tyydyttynyttä rasvaa sisältävät rasvat eivät ole hyväksi sydämmelle jne. (vaikkakin epäilijöitä on)

Hiilihydraattien ja rasvan suhteesta tuntuu olevan enemmän ristiriitaista tietoa riippuen siitä onko tutkittu laihduttajia, urheilijoita, ns. tavallisia ihmisiä jne.

Jos kuitenkin on niin, että ihmiselle on sopii paremmin enemmän rasvaa ja vähemmän hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio, niin mikä pakko ne rasvat on ottaa niistä kovista rasvoista? Sen takia, että pekoni ja voi on hyvää ja sitä pyritään perustella jollain ortopedin referoimilla tutkimuksilla?
Point
loka 18, 2014, 17.48
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Vähähiilihydraattiset ruokavaliot
Vastaukset: 651
Luettu: 53806

Re: Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

sivarinlötkö kirjoitti: Johan se mainittiin, nostaa mm. syöp

Ja olen joiltain hippitytöiltä kuullut, että (punaista) lihaa syömättömät miehet tuoksuu ja maistuu paremmalta, eikä maulla viitattu suutelemiseen :smt003
Ja kun syö ananasta niin....
Point
maalis 3, 2012, 17.20
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Vähähiilihydraattiset ruokavaliot
Vastaukset: 651
Luettu: 53806

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

En tiedä onko tämän kaverin blogikirjoitusta ollut täällä aikaisemmin, mutta itselleni tämä oli aika hyvä kooste ja selkeästi kirjoitettu. Otin lainaukseksi siitä vain urheilua koskevat tulokset. Suosittelen selaamaan läpi muutkin kohdat.

http://www.pronutritionist.net/yhteenveto-vahahiilihydraattisesta-ruokavaliosta/" onclick="window.open(this.href);return false;
Urheilu

Kestävyysurheilu

Melko yksimielinen näkemys on, ettei VHH sovi useimmille tosissaan kilpaileville kestävyysurheilijoille perusruokavalioksi. Hiilihydraattien tiukka vähentäminen heikentää harjoitussuoritteiden toteuttamista, vastustuskykyä, palautumista kovimpien harjoituksien aikana ja hiilihydraattien hyväksikäyttöä kilpailusuorituksen aikana.

VHH:lla saattaa olla paikkansa joko jaksottaisessa käytössä peruskuntokaudella (kevyemmän harjoittelun aikana) tai parin viikon jaksona ennen kilpailusuoritusta, tavoitteena lisätä mitokondrioiden määrää ja rasvan polttoa. Tällaisen menetelmän eduista suorituskyvylle ei ole kunnollista näyttöä. Vähähiilhydraattinen ruokavalio vaimentaa myös useita keskeisiä hiilihydraattiaineenvaihdunnan reittejä, jotka kuitenkin ovat keskeisiä maksimaalisen kilpailusuorituksen aikana, erityisesti anerobisissa suorituksissa, mutta myös maksimaalisessa kestävyysurheilussa.

Mahdollinen VHH -jakso pitää ajoittaa kevyen harjoitteluvaiheen aikaiseksi. Jo pienikin hiilihydraattien vajaus erittäin kovien harjoittelujaksojen (overload) aikana voi hidastaa palautumista (testosteroni alenee ja kortisolitaso nousee) ja vaikuttaa suorituskykyä heikentävästi kovien harjoituksien aikana.

Yksilöllisissä vasteissa eri ruokavalioille näyttää olevan suuria eroja, joten kaikki mahdolliset VHH-kokeilut pitää testata ennen mahdollista tärkeää kilpailua.

Anaerobinen suorituskyky

Jo lyhytaikainen VHH -jakso saattaa heikentää räjähtävyyttä ja anerobista suorituskykyä. Lyhempikestoisia anerobisia urheilulajeja harrastavien ei luultavasti kannata käyttää VHH:ta viime päivinä ennen kilpailua. Tosin kamppailulajeille tyypillisen punnituksen jälkeisen tankkauksen vaikutusta tässä yhteydessä ei ole paljoa tutkittu. Jo muutaman päivän hiilihydraattien vähentäminen vähentää suorituskykyä, ainakin jos tankkausta ei tehdä.
Rasvanmassan vähentämiseen, esim. harjoituskaudella voimaharjoittelun yhteydessä, proteiinipainotteinen VHH sopia erinomaisesti.

Arkiliikkujat

Arkiliikuntaa VHH ei todennäköisesti rajoita. Elimistö sopeutuu erittäin tiukkaankin hiilihydraattien rajoittamiseen 3-4 viikossa. Ennen tätä sopeutumista liikunta saattaa tuntua aiempaa hankalammalta.