Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Kuka näistä nyrkkeiliöistä on mielestäsi taidokkain ?

1. Mike Tyson
11
16%
2. Muhammed Ali
29
43%
3. Roy Jones Jr
20
29%
4. Rocky Marciano
3
4%
3. Vitali Klichko
1
1%
4. Vladimir Klichko
2
3%
5. Oskar De La Hoya
2
3%
 
Ääniä yhteensä: 68

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#46

Viesti Ile »

Sivuhuomiona, että mielestäni yksi lahjakkuuden osalta jonkin verran aliarvostettu on George Foreman, ehkä johtuen mielikuvista, joita jäi siitä uran loppupuolesta.

Oli nuorena todellinen superlahjakkuus ja hirveä tyrmäyskone ja nousi vauhdilla huipulle (olympiakulta 19-vuotiaana, alle kaksi vuotta amatööriuran aloittamisen jälkeen, sitten aika nopeasti ammattilaisten maailmanmestaruus).

Sitten se vähän poikkeuksellisissa olosuhteissa kärsitty tappio kokeneelle Alille ehkä jossain mielessä katkaisi putken ja olisiko motivaatio sitten jotenkin hyytynyt.

Lahjakkuudesta kertoo esim. se, että noin kymmenen vuoden tauon jälkeen uraansa jatkettuaan palasi huipputasolle ja mm. seisoi yli 40-vuotiaana täydet erät alle 30-vuotiaalle silloiselle maailmanmestarille Holyfieldille, mikä oli huikea saavutus vaikka pistetappio tulikin.

"Lyömisen lahja" kaverilla selvästi oli, mutta olisiko sitten ollut jotain pidemmän linjan ongelmaa harjoittelumotivaatiossa ja kunnon ylläpitämisessä? Jo "ensimmäisen uransa" aikana 70-luvulla hänellä saattoi väsy iskeä ottelun loppupuolella.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#47

Viesti Andy »

Joo. Vaikuttavin näyttö Foremanilla oli mielestäni Michael Mooreria vastaan 46-vuotiaana. Muistan kun 27-vuotias WBA:n ja IBF:n (ja lineaarinen) mestari Moorer totesi ennen matsia, että hänestä on ikävä tyrmätä vanha mies, mutta että se on hänen työtään. Ja sitten kävi näin.



Noin muuten Foreman tai oikeastaan kukaan muukaan raskassarjalainen ei kyllä kuulu millekään taitavimpien nyrkkeilijöiden listalle.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#48

Viesti Ile »

Joo, tuo Moorer-tyrmäys on jäänyt ainakin itselleni vaikuttavimpana yksittäisenä tilanteena mieleen Foremanin uralta. Olin juuri itse alkanut käydä nyrkkeilysalilla ja myös seurata tarkemmin ammattinyrkkeilyä ja tyrmäys näytettiin tuoreeltaan Suomessakin telkkarista.

Tietoisesti mainitsin kuitenkin mieluummin tuon hyvin legendaarista ja vielä elämänsä kunnossa ollutta Holyfieldiä vastaan otetun matsin (koska Moorer-otteluun ehkä kuitenkin liittyy jotain puheita ottelun absoluuttisen tason osalta, eikä kiinnostanut vääntää...).

Mutta se varsinkin on siis monelta "meistä nuorista" jäänyt pimentoon millainen kone George oli nuorena 70-luvun alussa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#49

Viesti Kari Aittomäki »

Foreman oli aika peto, jonka kellotus oli mieletöntä.
Pohjautu siihen taloudellisuuteen ja tilanteen haltuunottoon, Äijä otti keskustan ja leikkas nerokkaasti linjoja ja pam. Pötkötipöö. Ja tietenkin se iskuvoima oli kaamea.
Foremanihan muistutti tyyliltään Listonia, tiettävästi tietoisesti. Joka näkyi myös Alimatsissa, on selkeästi nähtävissä kun Ali tajuaa että a) jalkatyö ei ole yhtäkerkeää kuin poikasena ja b) joraaaminen Afrikan kuumuudessa syö kondiksen ja se on kohta goodnight.
Siksipä se tilanteenluku onkin yksi nerokkaimpia pelinkääntöjä, Foremannilla kun todella ei ollu muita heikkouksia kuin kondis ja turhautuminen.

Foreman oli todella vaikuttava mörkö.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#50

Viesti tohtorismies »

Kulmiin leikkaamisesta puheenollen uudemman polven ottelijoista.



Parhaillaan Lomachenko on jotain käsittämätöntä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#51

Viesti Kari Aittomäki »

Jesus mikä taituri.
Kiitokset pätkästä, tuli oikeen hyvä mieli. Kyllä probokraus on fantastinen laji. Sääli että se on niin epäterveellistä.
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#52

Viesti Oar »

Rigondeaux on samaa luokkaa Lomachenkon kanssa.



Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#53

Viesti Kari Aittomäki »

Kieltämättä perkeleellinen sälli. Mutta.. ei niinq niin ihq mulle.
Kun mä vierastan noita väistelyvirtuooseja, mun sydän soi toe-to-toe-myllyttäjille.

On siinä traumatiikkaakin takana, muistumoi mieleen tää yks aikojentakainen seitkytkilonen SM-valmistautuja joka joras ja naputellen väisteli ja koukki mun liianisoa hattua naamalle ja pompotti.. v*tutti siihenmittaan että tuli vedettyä oikea yläkoukku vähä turhan raskaasti, sparria sentään. Tai oikeestaan vauhdilla, mutta kun painoa oli enemmän niin tällikin oli kyllä turhan painava.

Anyways, Rikkaruoho on mahtava pelaaja.
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#54

Viesti Oar »

Kari Aittomäki kirjoitti:Kieltämättä perkeleellinen sälli. Mutta.. ei niinq niin ihq mulle.
Kun mä vierastan noita väistelyvirtuooseja, mun sydän soi toe-to-toe-myllyttäjille.

On siinä traumatiikkaakin takana, muistumoi mieleen tää yks aikojentakainen seitkytkilonen SM-valmistautuja joka joras ja naputellen väisteli ja koukki mun liianisoa hattua naamalle ja pompotti.. v*tutti siihenmittaan että tuli vedettyä oikea yläkoukku vähä turhan raskaasti, sparria sentään. Tai oikeestaan vauhdilla, mutta kun painoa oli enemmän niin tällikin oli kyllä turhan painava.

Anyways, Rikkaruoho on mahtava pelaaja.
Joo, nyrkkeily on vaan erittäin epäterveellinen laji toe-to-toe kavereille. Jos meinaa bokrata paljonkin, on hyvä olla väistelyvirtuoosi. Niiltä yleensä onnistuu vielä lauseidenkin muodostaminen uran jälkeen.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#55

Viesti Kari Aittomäki »

Erittäin totta.
Luulenpa että tykästymiseni suunnan määrää fanittaminen, poikasena ihailin ylikaiken Joe Frazierin raakaa rohkeutta.. Lisäksi sitte tuo väistöjonglööraus on siihenmittaan syvällä hanskauspelissä ettei se pelitä niinhyvin enää vapaammilla säännöillä.
Ja sitte tietysti se etten itte osaa väistellä kuin huiput.
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#56

Viesti Oar »

Kari Aittomäki kirjoitti:Erittäin totta.
Luulenpa että tykästymiseni suunnan määrää fanittaminen, poikasena ihailin ylikaiken Joe Frazierin raakaa rohkeutta.. Lisäksi sitte tuo väistöjonglööraus on siihenmittaan syvällä hanskauspelissä ettei se pelitä niinhyvin enää vapaammilla säännöillä.
Ja sitte tietysti se etten itte osaa väistellä kuin huiput.
Jep, nyrkkeilijät kuten Rigondeaux käyttävät monia väistöjä mitkä olisivat vähintäänkin riskialttiita vapaammilla säännöillä, pääasiassa kun nojaavat melkein polvien korkeudelle ja poispäin. Mutta hyvällä pelisilmällä ja tilannetajulla voi saada monta melkein vastaavaa väistöä toimimaan esim. vaparissa:

Kuva

Kuva

Kuva

Aasinsiltana vähäeleisempää mutta silti näyttävää väistelyä thaikussa:

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#57

Viesti Andy »

Vapaaottelussa on se, että monet hyvätkin ottelijat ovat huonoja potkaisemaan tai eivät potki ollenkaan. Tämä vähentää voimakkaiden väistöjen riskejä merkittävästi. Tuo Somrak sitten taas väistää kallistumatta niin lähelle, että vastustaja ei voi potkaista vastapalloon.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#58

Viesti Kari Aittomäki »

Tämä pitää paikkansa. Mä aikanaan vähä tuhisin tätä että vapaaottelu/shootfightingin pystypelin perustana tulisi pitää thaibokraamista (kaskun karate/knockdown/WKA), mutta kun tajusin tämän väistelypelin merkityksen kokonaisuuden suhteen niin thaikkuilun kauttahan se oli sitte hahmotettava.
Siinätyylissä kun se lähimylläys ottaa huomioon polvet ja kyynärpäät, oikeen vieläki harmittaa se yks kääntärikyynär jonka otin rakkaaseen naamaani - ja vielä 18kiloa kevyemmältä. Onneks oli sparrisessio.
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1332
Lauteille: Lokakuu 2007

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#59

Viesti Fubarbarian »

Asiaa liipaten härskein vieteriukkoväistö mitä oon ikuna nähnyt, menee ihan limboilun puolelle. Kädet alhaalla, kroppa 90 astetta taaksepäin:

A suspicious mind is a healthy mind
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Roy Jones Jr, Mike Tyson..... ja muut parhaat nyrkkeilijät

#60

Viesti Ile »

:D Hieno. Antaa vähän uskottavuutta joidenkin leffojen kamppailukohtauksille...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jasse ja 15 kurkkijaa