Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Painiminen kokemattomia vastaan

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Painiminen kokemattomia vastaan

#91

Viesti Presenter »

Joo, usein vaihtoehdot ovat sitä, että yritetään repiä täysiä tai sitten ei uskalleta edes yrittää mitään. Jälkimmäisestä pääsee kuitenkin kun rohkaisee kaveria yrittämään, antaa paikkoja ja kannustaa. Ensimmäisestä voi päästä sillä, että pyytää kaveria rauhoittumaan ja antaa paikkoja niin kauan, kun kaveri muistaa ottaa fiksusti. Sitten jos homma taas menee riehumiseksi niin muistuttaa asiasta uudelleen joko sanallisesti, tai sitten laittamalla itse vähän reilummin painetta kaverille ja sanomalla sen jälkeen uudestaan. Pienestä painiarkuudesta kuitenkin pääsee helpommin ja nopeammin eroon, kuin liiasta riehumisesta. Usein aloittelijan kanssa otan mielummin hieman liian tarkasti ja hyvällä kontrollilla, kuin löysin rantein. Sitten kun näkee, että kaveri painii fiksusti ja yrittää oikeita asioita riehumatta, voi alkaa antaa tilaa.
Kuvake
Pop27
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 82
Lauteille: Maaliskuu 2010

Painiminen kokemattomia vastaan

#92

Viesti Pop27 »

Kun tuossa noin 326 viestiä sitten käytin sanaa "jäkittäminen", tarkoitin juuri painiarkuutta. En vetänyt sata lasissa, vaan nolla lasissa. Sitten kun relasin aktiivisesti, alkoi kulkemaan. Ja aina pyrin vetämään sparreissa tekniikalla ja fiksusti, vaikka enhän mä mitään osaa.

Kovasti oli hyötyä myös siitä, että kävin kahden työpaikan judokan (musta- ja ruskeavöiset) kanssa vapaavuorolla. Sain kovasti paljon instant-palautetta ja hyvää vinkkiä, hieman eri vinkkelistä. Olin täpinöissäni koko viikonlopun.

Okei, olen täpinöissäni vieläkin.
"Peräytyä? Helvetti, vastahan me päästiin tänne!"

http://www.ishi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
TuomoP
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 593
Lauteille: Kesäkuu 2010

Painiminen kokemattomia vastaan

#93

Viesti TuomoP »

No jäkittämisellähän yleensä tarkoitetaan (ainakin minä tarkoitan) sitä, että yritetään kaikilla voimilla estää toista tekemästä mitään. Ei yleensä yritetä itsekään mitään, estetään vain toista. Tämä onkin se kolmas yleinen virhe, mitä aloittelijat tekevät yli-innokkuuden ja liian varovaisuuden lisäksi. Jäkittämisellä on aikansa ja paikkansa, mutta yleisenä toimintatapana sillä ei pitkällä tähtäimellä opi kovin paljoa.
You should finish the day a little smarter than you started it
Kuvake
Pop27
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 82
Lauteille: Maaliskuu 2010

Painiminen kokemattomia vastaan

#94

Viesti Pop27 »

Joo. All of the above. :oops: Teen kovasti työtä, että pääsen pahoista tavoistani.

Kuten aiemmin tässä ketjussa kirjoitin, auttoi tämän ketjun lukeminen tunnistamaan ongelman. Mistä esitin kiitokset. Kaikille. Vielä uudestaan.

:kiitos:
"Peräytyä? Helvetti, vastahan me päästiin tänne!"

http://www.ishi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
ToniL
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 13
Lauteille: Heinäkuu 2010
Paikkakunta: Jyväskylä

Painiminen kokemattomia vastaan

#95

Viesti ToniL »

Loppujen lopuksi kokemukset aloittelijoista ovat itselle olleet pääosin positiivisia. Pääasiassa yli-innokkuus ja jäkittäminen ovat olleet ne näkyvimmät aloittelijoiden virheet sparratessa, ja näistä selvästi ärsyttävin tapa on jäkittäminen kun kumpikaan ei opi silloin yhtään mitään. Varsinkin selvästi itseä suurempi kokoisemman ja vahvemman jäkittäjän kanssa on turhauttavaa sparrata kun paini ei etene minnekkään ja sweeppaaminenkin on hyvin vaikeaa.

Melko hyvin on vammoilta vielä tähän asti vältytty ja nämä pienemmät loukkaantumiset ovat tulleet sparreissa itseäni kokeneempia vastaan. Esim. Kohtuu kokenut lukkopainija (harjoitellut minua vuoden pitempään) kävi ensimmäistä kertaa pitkään aikaan BJJ harkoissa (itselle tuntematon tyyppi, muut kyllä tunsivat). Otettiin alkulämpimiksi kevyttä sparria ja tyypillä oli kyllä tekniikka selvästi paremmin hallussa. Sai pari kertaa kuristuksen haettua ja stopin jälkeen otettiin sitten aina uudestaan alusta, seuraavaksi sitten onnistui hakemaan jujin, jossa suoristi käden niin nopeasti kuin pystyi ja käsi yliojentui - ehdin kyllä juuri ja juuri taputtaa, mutta tyyppi ei tähän ehtinyt reagoida vaan reagoi sitten kyynärpään posahdukseen. Vahinkoja sattuu, mutta tuo tapaus olisi ollut helposti vältettävissä ja ennemmin otan jatkossa sparriin kaveriksi vaikka hieman ylivarovaisen aloittelijan kuin tuon tyypin. Melko turhaa tekstiä, mutta kaikissa jutuissa tähän mennessä on ollut joku vahva aloittelija, joka on väännellyt luita poikki - tämä nyt vähän muistuttaa siitä että valitettavasti vähän kokeneemmistakin saattaa löytyä turhan varomattomia vääntäjiä, kuitenkin onneksi harvemmassa.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Painiminen kokemattomia vastaan

#96

Viesti Benu »

Ne on kato noi lukkopainiat tommosia... :(
Lazy jiu-jitsu
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Painiminen kokemattomia vastaan

#97

Viesti tmm »

Kuinka niin lukkopainijat on tommosia?
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
paletudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 518
Lauteille: Heinäkuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Painiminen kokemattomia vastaan

#98

Viesti paletudo »

tmm kirjoitti: Kuinka niin lukkopainijat on tommosia?
No mieti nyt vaikka minua?
Miten sattuu ja minne sattuu
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Painiminen kokemattomia vastaan

#99

Viesti tmm »

paletudo kirjoitti:
tmm kirjoitti: Kuinka niin lukkopainijat on tommosia?
No mieti nyt vaikka minua?
No sä nyt kyllä oot kieltämättä vähän semmonen..
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
paletudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 518
Lauteille: Heinäkuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Painiminen kokemattomia vastaan

#100

Viesti paletudo »

tmm kirjoitti:
paletudo kirjoitti:
tmm kirjoitti: Kuinka niin lukkopainijat on tommosia?
No mieti nyt vaikka minua?
No sä nyt kyllä oot kieltämättä vähän semmonen..
\:D/
Miten sattuu ja minne sattuu
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Painiminen kokemattomia vastaan

#101

Viesti tmm »

paletudo kirjoitti:
tmm kirjoitti:
paletudo kirjoitti:
tmm kirjoitti: Kuinka niin lukkopainijat on tommosia?
No mieti nyt vaikka minua?
No sä nyt kyllä oot kieltämättä vähän semmonen..
\:D/
:reunion:
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Painiminen kokemattomia vastaan

#102

Viesti Benu »

No just tommosia :D
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painiminen kokemattomia vastaan

#103

Viesti Mika »

Putosin :nauruhammas:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jomppis
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Elokuu 2010

Painiminen kokemattomia vastaan

#104

Viesti Jomppis »

Piti ihan rekisteröityä, että pääsin kirjottamaan. Putos. :lol:
valiant
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12
Lauteille: Maaliskuu 2009

Painiminen kokemattomia vastaan

#105

Viesti valiant »

Itsekin olen kokematon, mutta kokenut kaltoinkohtelua muilta kokemattomilta (tai muuten vaan yli-innokkailta): on tullut kyynärvarrella aatamin omenaan nojaamista, juji-riuhtasua niin etten ehtinyt taputtamaan ennen rusahdusta, pään irtirepimisyritystä giljotiinissa niin että niska narahti kun ei osattu kuristaa.
Siinä ärsyttävimmät, jokaisesta noista tuli lievää kipua viikosta pariin kuukauteen.

Passiivisuus ei harmita niin paljon, sillon saa vaan itsekin aikaa miettiä ja kokeilla. Jäkittäjätkin yleensä hellittää vähän kun pikkasen aiheuttaa epämukavuutta... ja sitten kun pääsee passaamaan niin jatketaan rauhallisesti niin toinenkin huomaa että ei tarvitse vetää täysiä. Omalla ruumiinkielellä pystyy välittämään sitä hyväntahtoista rauhallisuutta.. ja sitten voikin kuristaa.

Otin prioriteetiksi itseni suojelun. Mä olen laiska treenaaja enkä pysty enempää aktivoitumaan jos aina joku vetää kyynärnivelen oikoseks. ;)

Kokeneempien kanssa sparratessa pelottaa paljon vähemmän.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 18 kurkkijaa