Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Painiminen ja suuri painoero

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

JyrkiH
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Lokakuu 2010

Painiminen ja suuri painoero

#1

Viesti JyrkiH »

Terve,
lyhyehkön BJJ harrastuksen (n. 2kk eli peruskurssi) aikana on alkanut mietityttämään painiminen suurella painoerolla. Itse olen lihavahko (tai siis luut on isot :D ) joten painan 20-50 kiloa enemmän kuin henkilöt, joiden kanssa painin.

Kiinnostaisi tietää, miten saisin itse enemmän irti treenistä tai miten voin tasoittaa painoeroa muuttamalla omaa painityyliäni?

Olen painiessa tavallaan "aggressiivinen" eli vaikka kontakti pysyy kevyenä, en anna kaverille kauheasti hengähdysaikaa. Olen tietoisesti muuttanut positioita niin, että en täydellä painolla makaa kaverin päällä sekä en runttaa tekniikoita voimalla/massalla. Usein kuitenkin tuntuu, että kilpakumppani luovuttaa jollain tavalla tai turhautuu jos ei saa mitään aikaiseksi. Monilla tämä tuntuu ilmenevän niin, että he tyytyvät olemaan selällään ja 5 minuutin painimisen ainoa tekniikka/yritys on katkarapu :| Olen alkanutkin tämän takia jopa "sweeppaamaan" heitä dominoivaan positioon, jotta pääsen itsekin harjoittelemaan puolustusta välillä.

Toivoisin mielipiteitä ja ideoita, miten tämmöisessä tilanteessa pitäisi asennetoitua ja mitä jippoja tehdä, koska haluaisin itse saada täyden hyödyn harjoituksista, mutta en kuitenkaan pilata toisten harjoituksia. Paino onneksi tippuu hiljalleen pois, mutta siihen asti olisi vinkeille käyttöä :)

Kiitoksia jo etukäteen!
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Painiminen ja suuri painoero

#2

Viesti Presenter »

Isoille yleensä suosittelen seuraavia juttuja (osaa näistä omien sanojesi mukaan jo toteutatkin):

- Voimaa pois
- Tempoa pois
- Paljon lisää liikettä
- Puristusta pois
- Sitomista pois
- Pyri paineissa lähtemään alta
- Anna kaverille paikkoja

Älä pyri kilpailemaan sparrissa, koska silloin helposti puristaminen lisääntyy ja liike vähenee. Isokokoisilla myös helposti lähdetään siihen itselle tuttuun massalla ja voimalla dominointiin. Pyri sparreissa lähtemään alta ja ennen kaikkea itsellesi huonoista positioista. Kaverille voi antaa paikkoja tai mukailla liikettä, varsinkin jos kokoero on suuri. Kuitenkaan ei ole fiksua lähteä sinänsä itse sviippaamaan itseään, koska siitä voi tulla huonoja tapoja itselle ja parille. Pyri liikkumaan positioissa ja vältä viimeiseen asti oikomista ja erityisesti voimalla kompensointia.

Peruskurssilla ja sen jälkeenkin tietysti yleinen tilanne on se, että kovin moni ei saa esim. niitä sviippejä tehtyä "täysitehoisessa" sparrissa edes samankokoiselle, jos toinen pistää kaikki liinat kiinni - kuten helposti pistääkin. Itse pyrin aina painottamaan sitä tekemisen rentoutta ja että sparri ei ole kilpailu, vaan idea on että harjoituksesta on hyötyä molemmille. Varsinkin alkuvaiheessa, kun perusteknistä osaamista hiotaan, on syytä ottaa rauhallisemmin. Nämä siis ihan yleisinä huomioina, ei mitenkään pelkästään sinulle suunnattuna.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Painiminen ja suuri painoero

#3

Viesti JanneM »

Älä tee sitä virhettä että antaisit treenikavereillesi ylimääräistä tilaa vain sen takia, että sä itse oot iso.
Tiedän kokemuksesta, että se ärsyttää, kun pienempiensä päällä pystyy makaamaan, mutta liian tilan antaminen vain sen vuoksi, että no kun mä nyt oon niin iso, on karhunpalvelus sekä sinulle, että treenikaverillesi.

Ja pekun kun vedät miten vedät kunhan et ketään hajoita, niin hyvä tulee. Keskityt vaan siihen, että tekniikkasi menevät oikein, niin kyllä siellä kokeneempien ryhmässä tulee ne kengittäjät niistä pikkupojistakin. ;D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Poista käyttäjä 1416
Viestit tässä aiheessa: 1

Painiminen ja suuri painoero

#4

Viesti Poista käyttäjä 1416 »

Et selkeästi oo vielä kohdannut sitä 20-50kg kevyempää jamppaa joka kepittelee mennen tullen ja palatessa. Kyllä sekin päivä koittaa vielä, siihen asti mee noilla ylläolevilla neuvoilla. En kuitenkaan itsekään suosittele antamaan löysää muille, sillä teet todellakin niille karhunpalveluksen.

Mikäli sulla menee tuo painiminen semmoseksi lay n pray -tyyppiseksi ratkaisuksi että oottelet muiden yrityksiä, niin miten olisi että alat itse subittelemaan tuosta päälyasennosta ellet muuta keksi ?
Kuvake
fatimo
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 50
Lauteille: Helmikuu 2010
Paikkakunta: Vaasa

Painiminen ja suuri painoero

#5

Viesti fatimo »

Itse tein sen virheen että aloin "keventään" painoa kaverille että en paina täysillä sadalla kilolla ja kyllähän se niiden kevyempien kans toimikin mut sitten kun tulee itsensä kokoinen vastaan niin siinä viedään kun pässiä narussa kun huomaamattaan keventää siinäkin. mulla meni puolivuotta päästä siitä eroon ja nykyisin kun painin kevyempien kans niin ei mitään paino helpotuksia ja kun on niitä kokeneita kevyitä niin ei se niille ees tunnu vaikuttavan vaikka painoero on neljäkinkymmentä kiloa. Tietenkin peruskurssin jälkeen tulee ne kengittäjät niinkuin JanneM jo sanoikin. ja ne on yleensä huomattavasti nopeampia liikkujia et isoa miestä viedään et ne saa kiinni.
on pakko jos tahtoo
JyrkiH
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Lokakuu 2010

Painiminen ja suuri painoero

#6

Viesti JyrkiH »

Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä ja opastuksista! Täytyy näitä hyödyntää heti jo tällä viikolla treeneissä.

Tuossa toittekin juuri niitä asioita esiin, joita olen "pelännyt" eli väärän tekniikan oppimisen, mutta myös väärän tekniikan "opetuksen" kavereille. Täytyy ottaa useampi kohta käyttöön tuosta Presenterin listasta. Yksi on myös tuo kilpailu. Olen hyvin onnistunut tietoisesti pysymään siitä erossa, mutta se varmaan alitajuisesti ilmenee tämmöisenä avautumisena/turhautumisena tyylillä "Kaikki ajattelee vaan, että massa jyrää eikä tekniikka niinkään". Täytyy siihenkin yrittää panostaa, vaikka kilpailuhenkeä on ehkä meikäläisestä hankala saada poistumaan kokonaan :)

Ollaan kovempienkin kavereiden kanssa tuolla painittu, mutta ovat ottaneet vielä meitä pekulaisia vastaan rennosti (hyvä niin :)). Ehkä se tilanne tulee muuttumaan tässä kuukauden parin sisällä.

- Jyrki
turmio2
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 50
Lauteille: Lokakuu 2009

Painiminen ja suuri painoero

#7

Viesti turmio2 »

Ehkä tässä olisi parempi mennä aina tilanteen ja vastustajan mukaan. Jos vastassa on selkeästi heikompi ja pienempi (eikä siis niin kokenut), niin turha silloin on mennä samalla vaihteella kuin samatasoisen kaverin kanssa. Tuohan on siis ihan arkipäivää varsinkin kokemattomempien ja joidenkin pienempien kanssa. Turha niitä on jyrätä massalla ja tehdä touhusta yksipuolista runnommista. Kokeneempia vastaan homma onkin sitten eri. Heidän pitäisi jo pystyä hyödyntämään omia vahvuuksiaan, mutta kokemattomilla tuo omien vahvuuksien etsiminen on vasta alussa. Tuo oikea vaihde löytyy yleensä aika helposti sparrin alussa, kun näkee miten vastustaja reagoi paino- ja voimaeroon.

Itsestäni tuntuu hieman ihmeelliseltä ajatus, että oma tekniikka lähtee kärsimään kun ei aina käytä massaa hyödyksi. Tuohan on melkein päinvastoin. Kun mahdollistaa vastustajan liikkumisen, niin joutuu myös itse liikkumaan enemmän. Ja kun kaverit kehittyy, niin silloin joutuu jo tosissaan käyttää massaakin hyödyksi. Ehkä tietenkin peruskurssilla tuo massan hyödyntämättä jättäminen voi olla vielä hieman hankala hahmottaa ja se tekniikka voi tosiaan kärsiä, jos lähtee soveltamaan opetettuja tekniikoita.

Presenterillä oli minusta ihan oikea näkökulma touhuun. Rentoa liiketta vain paljon, eikä se tosiaan maailmaa kaada vaikka kaveri sviippaakin.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Painiminen ja suuri painoero

#8

Viesti JanneM »

Mä tiedän sen kokemuksesta, että paini ottaa takapakkia, kun ruvetaan himmailemaan sen takia kun ollaan isompia kun muut.
On muitakin tapoja helpottaa sitä painimistä kuin turha tilan antaminen. Esim juuri liikkeen lisääminen ja rentoutuminen.

Se ei tosiaankaan kaada maailmaa jos/kun kaveri sviippaa, mutta kyllä sille kaverille niitä sviippipaikkoja aukeaa sen liikkeen myötä niin ettei tartte sitä tilaa ehdoin tahdoin antaa... :-]
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
No2Mad
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 116
Lauteille: Joulukuu 2008

Painiminen ja suuri painoero

#9

Viesti No2Mad »

En suosittele massahyödyn käyttämättä jättämistä.
Poikkeuksena on jos:
a) Olet harrastanut todella pitkään ja olet selkeästi parempi voiden pyyhkiä lattiaa vastustajalla halutessa. Eli vastustaja on alkeiskurssilainen itse omaat SM-mitalin jos toisenkin ja sinulla ei ole kisoja tulossa.
b) kyse on opetus tilanteesta.

Muuten jos et käytä niitä fyysisiä avujasi hyväksi niin teet tosiaan molemmille karhunpalveluksen kuten Maunon aikaisemmin sanoi.
turmio2 kirjoitti: Itsestäni tuntuu hieman ihmeelliseltä ajatus, että oma tekniikka lähtee kärsimään kun ei aina käytä massaa hyödyksi. Tuohan on melkein päinvastoin. Kun mahdollistaa vastustajan liikkumisen, niin joutuu myös itse liikkumaan enemmän. Ja kun kaverit kehittyy, niin silloin joutuu jo tosissaan käyttää massaakin hyödyksi.
Kaverikehittyy sinä et.
Olen vuosikausia saanut takoa salilla kepillä päähän että ne tyhjät pois. Ei opetella huonoja tapoja koska niiden karsimiseen vaaditaan huomattavasti suurempi työmäärä kun jos tehdään homma oikein. Jos ikinään edes harkitsee kisoihin menemistä niin ei saa omalla salilla murehtia jos käytän massaani hyväksi ja kaveri häviää. Kaveri ottaa seuraavaksi painin jonkun muun kanssa ja voittaa ja seuraava tasan ja seuraava takkiin jne. Kisoissa voi tulla vielä isompi ja/tai vahvempi jamppa vastaan mitäs sit kun se oma tekniikka on aina ollut puolivillasta eikä muista laittaa sitä painoa ja ottamaan niitä tyhjiä pois kun treeneissä ei uskaltanut? Turpiin siinä tulee. Entäs ne treeni kaverit no ne on mennyt kuin Mansen taksi ohi sinusta. Oot antanut niin paljon eteen et oma tekniikka on surkea ja naperot vetää rallia ympärillä naureskellen kun isoa miestä viedään ja tamppaat mattoa useita kertoja painin aikana.
Jos se massankäyttö tekee sen että opit tekniikan väärin niin se on sitten eri juttu silloin kysy valmentajalta mitä voidaan tehdä toisin. On olemassa paljon harjotteita joita voidaan käyttää kun painitaan pienempien kanssa. Pienempien kanssa painiminen on taitolaji mikä tulee vuosien saatossa ei tekniikan kusemisessa. Mutta ei saa missään nimessä pelätä käyttää niitä avujaan hyödyksi.
Henkilö jolla on selkeä massa ja/tai voima etu on etulyönti asemassa harrastuksen alkutaipaleella kun näiden avujen hyödyntäminen on helpompaa kuin kaveri joka opettelee käyttämään esim. ketteryyttä tai nopeutta hyödyksi. Nopeuden hyödyntäminen vaatii jo harrastajalta hyvää tekniikkaa ja itseluottamusta tekniikoiden tekemiseen oli vastustaja millainen tahansa jotta saa siitä hyödyn irti sen takia se ei näy harrastuksen alkuvaiheessa mutta näkyy enenevissä määrin mitä pitemmälle jaksaa harrastaa.
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

Painiminen ja suuri painoero

#10

Viesti porky »

No2Mad kirjoitti: Pienempien kanssa painiminen on taitolaji mikä tulee vuosien saatossa ei tekniikan kusemisessa.
Tää on kyllä jännä ominaisuus, eikä aina oikeen selity sillä kokemuksen määrälläkään. Joidenkin isompien/taitavampien kanssa painimisesta ei tuu yhtään mitään ja tuntuu et on ihan piparin sama painitaanko tässä vai ei kun ei hyödytä ketään ja joidenkin kanssa se vaan jotenkin luonnistuu... Onko tää sitä mannapuuroa ja mansikkaa vai onko tuon taustalla joku erityinen taito, millä homman saa sujumaan?
Saija Tarvainen
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Painiminen ja suuri painoero

#11

Viesti Presenter »

Onhan siinäkin tosiaan eroa, että makaako vaan massalla päällä, vai antaako sitä painetta - ensimmäinen ei vaadi taitoa, jälkimmäinen vaatii. Ei pidä opetella pahoja tapoja, kuten viestissänikin mainitsin, mutta saattaisin jopa väittää, että isommalle se paineen käytön opettelu on usein helpompaa ja luonnollisempaa, kuin liikkumisen opettelu. Siksi näkisin, että sen oikean paineen opettelun lisäksi olisi vastaavasti tärkeää opetella se mahdollisimman ketterä liikkuminen siten, että kuitenkin antaa mahdollisimman vähän tilaa kaverille.

Ja tietysti pitää käyttää sitä mitä on: isommilla se on yleensä voima, pienemmillä nopeus. Peruskurssilaissa näkee kyllä aika tasapuolisesti sitä, että kummatkin yrittävät oikoa tekniikoita - toinen voimalla, toinen nopeudella. :) Siksi kannattaa muistaa kehittää kaikkia osa-alueita ja erityisesti niitä omia heikkouksia. Jos tuntuu, että itse on jäykkä kuin rautakanki ja kaverit luistelevat guardista ohi vasemmalta ja oikealta, kannattaa venytellä ja keskittyä vaan pelaamaan sitä guardia vaikka turpaan tuleekin. Jos tuntuu että itse on heikko ja että ohi päästessäsi heivaavat isommat kaverit sinut kapealla penkillä pois, kannattaa aloittaa voimatreeni ja keskittyä siihen paineen opetteluun ja tilan poisottamiseen.
JcK
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Lokakuu 2010
Paikkakunta: Vantaa

Painiminen ja suuri painoero

#12

Viesti JcK »

Itelle on tullu palautetetta aikoinaan liian kovasta sparailusta. Enkä paina kun jonkun reilu 90kg. Nykysin jos sparrailen pienemmän/heikomman kanssa alkuun tunnustelen kaverin voimia ja painin sen mukaan. Muuten paini on vauhdilta samanlaista,joskus jopa saattaa tulla tekniikkaakin. En yleensä anna paikkoja, mutta toisinaan jos kaverilta jää hyvä paikka huomaamatta niin vastaisuuden varalle kerron kyllä. Tiedä vielä jos olis hyötyäkin kaverille jatkossa.
Ja sen huomannu kans jotta ei se aina kaverin painosta ole kiinni, joskus tullu sparrailtua hieman isomman kaverin kanssa ja saanu samaa palautetta.Vai mitäs tähän tuumaa JanneM :) Elis sanosin jotta kyse ei aina oo painosta vaan voimasta jota käyttää. Toki myönnän sen jos kaveri painaa 150kg ja sparri kaveri 70kg niin siinä ehken kannattaa hieman käyttä maalaisjärkeä isompana kuin toimii.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Painiminen ja suuri painoero

#13

Viesti JanneM »

Jaahans.. Onkos siellä joku Jyväskylään muuttoa suunniteleva ripuliranne vai? ;)

Paineessahan ei ole mitään vikaa. Se on vaan hyvä juttu jos pienempi osaa käyttää painetta hyvin. Tai vaikka isompikin. Hyvänä esimerkkinä tästä on Markkasen Sami. Jannu painaa vähän rapian 80kiloa (optimipaino ois varmaan ehkä vähän alempana... ;) ) mutta paine tuntuu ihan hirvittävältä. Toinen hillitön esimerkki on Muri. Ei paina sitäkään mitä Markkanen ja saa naulattua isommatkin mälkit mattoon niin ettei pois ole pääsyä.

Kyllä sitä pienemmätkin jannut osaa painia liian kovaa. Ja mikäänhän ei ole rasittavampaa kun täysillä repijä oli se sitten iso tai pieni kaveri. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
paletudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 518
Lauteille: Heinäkuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Painiminen ja suuri painoero

#14

Viesti paletudo »

JanneM kirjoitti: Jaahans.. Onkos siellä joku Jyväskylään muuttoa suunniteleva ripuliranne vai? ;)

Paineessahan ei ole mitään vikaa. Se on vaan hyvä juttu jos pienempi osaa käyttää painetta hyvin. Tai vaikka isompikin. Hyvänä esimerkkinä tästä on Markkasen Sami. Jannu painaa vähän rapian 80kiloa (optimipaino ois varmaan ehkä vähän alempana... ;) ) mutta paine tuntuu ihan hirvittävältä. Toinen hillitön esimerkki on Muri. Ei paina sitäkään mitä Markkanen ja saa naulattua isommatkin mälkit mattoon niin ettei pois ole pääsyä.

Kyllä sitä pienemmätkin jannut osaa painia liian kovaa. Ja mikäänhän ei ole rasittavampaa kun täysillä repijä oli se sitten iso tai pieni kaveri. :D
Markkasen Sami <3
Miten sattuu ja minne sattuu
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Painiminen ja suuri painoero

#15

Viesti Benu »

paletudo kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Jaahans.. Onkos siellä joku Jyväskylään muuttoa suunniteleva ripuliranne vai? ;)

Paineessahan ei ole mitään vikaa. Se on vaan hyvä juttu jos pienempi osaa käyttää painetta hyvin. Tai vaikka isompikin. Hyvänä esimerkkinä tästä on Markkasen Sami. Jannu painaa vähän rapian 80kiloa (optimipaino ois varmaan ehkä vähän alempana... ;) ) mutta paine tuntuu ihan hirvittävältä. Toinen hillitön esimerkki on Muri. Ei paina sitäkään mitä Markkanen ja saa naulattua isommatkin mälkit mattoon niin ettei pois ole pääsyä.

Kyllä sitä pienemmätkin jannut osaa painia liian kovaa. Ja mikäänhän ei ole rasittavampaa kun täysillä repijä oli se sitten iso tai pieni kaveri. :D
Markkasen Sami <3
Markkasen Sami on ehana! <3

No2Mad on musta hyvä esimerkki isosta miehestä jonka kanssa ei ole helppo painia, mutta opettavaista ku mies on valovuoden teknisesti edellä ja pienellä liikkeellä kääntää tilanteen edukseen. Mulla on vielä tuoreessa muistissa mieheltä saama oppitunti vuosien takaa Hangosta halffin ohittamisesta mounttiin... hehehee.
Lazy jiu-jitsu
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa