Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

BJJ-seurassani harjoitellaan

sporttia
40
63%
itsepuolustusta
5
8%
sporttia ja joskus itsepuolustusta
18
28%
itsepuolustusta ja joskus sporttia
1
2%
jotain muuta, mitä
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 64

steelduck
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 923
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#1

Viesti steelduck »

Tällä viikolla kysellään iänikuista sport vs. itsepuolustus dilemmaa. Graciet kehittivät BJJ:n alunperin itsepuolustuslajiksi, jossa kevyemmällä ja hiekommalla vastustajalla on mahdollisuus tekniikkan ja vipuvoimia käyttämällä voittaa isompi ja vahvempi vastustaja (katso bjj:n historia: http://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_Jiu-Jitsu.

BJJ:n levittyä Gracien suvun ulkopuolelle yleistyivät BJJ kilpailut nopeasti ja yleiset BJJ-liiton säännöt vakiintuivat. Gracie:t ovat arvostelleet, että sport BJJ vie lajia kauemman realistisesti itsepuolustamisesta, koska tekniikat kehittyvät urheilulliseen suuntaan, jossa ei oteta esim. lyöntejä huomioon. (kokonaan toinen kysely onkin, että kannattaako "mattoon" itsepuolustustilanteessa mennä ylipäänsä)

Tällä viikolla kysytäänkin treenataanko seurassasi sport vai itsepuolustus mielessä vai molempia.
Linkki kyselyyn; http://painikalkkuna.blogspot.com/2011/ ... mys-4.html
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#2

Viesti JanneM »

Tätä itsepuolustusjuttuahan on käsitelty tuolla BJJ itsepuolustusketjussa.
En nyt jaksa muistaa oonko sinne vastannut, mutta mun mielipide on, että BJJn itsepuolustustemput mitä Graciet harjoittelivat oli ihan huonoja. Niissä ei mietitty elävää tilannetta lainkaan eikä niitä kehitetty samalla tavalla kuin mattotaitoja vaan ne olivat jämähtäneet sinne Kano/Maeda jiu-jitsun tasolle.
Se mikä teki Gracie jiu-jitsusta ylivoimaista itsepuolustustilanteissa (eli tässä tapauksessa mies meistä vastaan kamppailussa/tappelussa) oli kova sparrin määrä, erikoistuminen osa-alueeseen joka muilla oli jäänyt paitsioon sekä jatkuva kisaaminen sportissa ja vale tudossa. Sparritkin ilmeisesti otettiin pääsääntöisesti sport säännöillä ja mikäli olen käsittänyt, niin iso osa haaste otteluitakin käytiin joko ihan sportti säännöillä, eli ilman lyöntejä.

Meidän seurassa ei treenata itsepuolustusta. Paitsi Ätsiun semmalla tehtiin niitä ja mä vedin kerran IP treenit missä crack narkkari oli vetänyt halffiin ja se piti ohittaa. :)

Ja kyllä. Lisäsin pollin myös tähän ketjuun, mutta toivon silti ihmisten käyvän myös blogissa äänestämässä.
Näin saadaan sekä kaikkien blogin lukijoiden, että potkulaisten äänet erikseen ilmoille. :)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
J-A
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 159
Lauteille: Joulukuu 2010

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#3

Viesti J-A »

Mä käyn painimassa vaan kunnon kohotus silmällä pitäen, eli urheilen!

Tuskin vetäisin kadulla ketään guardiin! :D

Eiköhön IP lajeja kannata lähteä hakemaan tuolta pystypuolelta, sillä mä ainakin toivon, että jos maahan mennään, niin se kimppuun käynnyt olis jo pystyssä saatu lannistettua!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#4

Viesti Lasse Candé »

Soveltuuko bjj:n ip-jutut paremmin yhteen kilpa-bjj:n kanssa kuin muut ip-lajit?

J-A,
Lausun tässä sen itsestäänselvyyden että hyvä mattopainiosaaminen voi pitää ihmisen pystyssä.
Kuvake
bantza
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1122
Lauteille: Elokuu 2007

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#5

Viesti bantza »

Mä treenaan sporttia ja lähinnä sen takia kun se on hauskaa. En ole oikeastaan mitään kamppailulajia treenannut millään muulla motiivilla.
JanneM kirjoitti: Sparritkin ilmeisesti otettiin pääsääntöisesti sport säännöillä ja mikäli olen käsittänyt, niin iso osa haaste otteluitakin käytiin joko ihan sportti säännöillä, eli ilman lyöntejä.
Onko sulla tästä jotain ihan tietoa vai mihin perustat tämän? Nimittäin kaikki minun näkemäni videoidut haasteottelut "muiden lajien" edustajien kanssa ovat olleet vale tudo säännöillä. Tosin sportilta useimmat niistä näyttää, kun tuntuu ettei nuo Graciet tupannut paljoa lyömään paitsi jos vastustaja sai ensin lyöntejä perille. Eli vain kostoks. ;)
Kuvake
Riku Ähvä
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 505
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Porvoo
Etulaji: BJJ/SW
Takalajit: Shukokai Karate

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#6

Viesti Riku Ähvä »

Suurimmakseen osaksi sporttia, oikeastaan lähes kokonaan. Ehkä joskus katotaan jotain ip-juttuja. Vastasin sporttia, koska ip-juttuja ei minun aikana varsinaisesti olla katsottu...
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#7

Viesti JanneM »

J-A
Guardiin vetäminen kadulla ei ole BJJn IP juttuja. BJJn ip juttuja on karhun halista vapautuminen ja ylhäältä alaspäin tulevan puukon iskun (ice pick) torjuminen karatella ja siitä käsivarsiheitto.

Lasse
Ei mielestäni BJJn IP sovi sportin kanssa paremmin kuin joku muu IP. Mä oon vakaasti sitä mieltä, että BJJn (sportti) treenaamisesta saa hyviä eväitä itsepuolustuksellisesti ja voimankäytöllisesti, mutta ne tulis vaan jalostaa jossain oikeassa IP lajissa. Defendo esimerkiksi nivoutuu todella hyvin BJJn kanssa yhteen. Olenkin monesti sanonut, että jos BJJa sovellettaisiin oikeasti itsepuolustukseen, niin se näyttäis Defendolta.
bantza kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Sparritkin ilmeisesti otettiin pääsääntöisesti sport säännöillä ja mikäli olen käsittänyt, niin iso osa haaste otteluitakin käytiin joko ihan sportti säännöillä, eli ilman lyöntejä.
Onko sulla tästä jotain ihan tietoa vai mihin perustat tämän? Nimittäin kaikki minun näkemäni videoidut haasteottelut "muiden lajien" edustajien kanssa ovat olleet vale tudo säännöillä. Tosin sportilta useimmat niistä näyttää, kun tuntuu ettei nuo Graciet tupannut paljoa lyömään paitsi jos vastustaja sai ensin lyöntejä perille. Eli vain kostoks. ;)
Perustan hataraan muistikuvaan, että olisin näin lukenut interin netistä.
Toki tappeleminen, eli mies miestä vastaan nyrkit pystyyn, etujalan tökkays ja raivoshootti, oli oleellinen osa BJJn kehitystä ja sen ajan markkinointia.
Muistelin kuitenkin lukeneeni, että varsinkin judo ja painiporukoitten kanssa olisi käyty matseja joissa lyöminen ei olisi ollut sallittua. Tähän tietenkin tarvittais nyt Jasse kertomaan miten asian laita oikeasti oli. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#8

Viesti porky »

Meillä treenataan pääasiassa sporttia, mutta mukana on niitä iipe juttujakin niinkuin mausteena vähän. Itse suhtaudun niihin sellaisena "paluuna perinteisiin" enemmän kuin vakavasti otettavana itsepuolustuksena, mutta kyllähän niistä jotakin on ehkä ihan sovellettavissa sinne nakkikioskille.

Treenaan kuitenkin ihan sportti mielessä, tai ehkä vain siksi kun se on kivaa. Kun on tälleen vähän kieroon kasvanut eikä muulla tavoin osaa hakea lämpöä ja läheisyyttä, niin tässä lajissa se on korrektisti naamioitu satuttamiseksi brushteeth .

Itsepuolustukselle omasta mielestäni laji antaa kaikkein eniten oikeastaan siinä, että siedättyy isomman vahvemman tielle tai alle jäämiselle, ja ehkä selkärankaan jopa jää jokunen konsti päästä pakosallekin niistä tukalista tilanteista. Eikä vain jäädy ihan tyystin, niinkuin niissä tilanteissa usein kai tapahtuu -varsinkin naisille.
Saija Tarvainen
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2908
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#9

Viesti terssi »

Onneksi ei tartte niitä IP-tekuja vääntää BJJ treeneissä ollenkaan, edes mausteena tai "vähän lämmittelyn yhteydessä". Eikä olisi moisessa järkeäkään, kun seura tarjoaa Hokua IP:stä kiinnostuneille ja vaparia painista lyöntien kanssa kiinnostuneille.

Sinänsä olisi varmaan ihan hyvä kamppailullisesti, että kaikki BJJ-harrastajat opettelisivat edes jonkun verran painimaan lyöntien kanssa. Mutta kuten sanottu, moista voi kätevästi harjoitella vaparitreeneissä.

Lopuksi lopullinen totuus: IP passkaa, sportti parasta.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#10

Viesti Streetwise »

JanneM kirjoitti: Olenkin monesti sanonut, että jos BJJa sovellettaisiin oikeasti itsepuolustukseen, niin se näyttäis Defendolta.
Defendo lasien takaa ehkä 8-)

Pisin kokemus BJJ:n sovittamisessa itsepuolustukseen on varmasti opettajallani Paul Vunakilla, joka aloitti Rorion Gracien kanssa harjoittelun vuonna 1983. Progressive Fighting Systems porukassa BJJ on aina kulkenut mukana ja sitä kautta on syntynyt sitten myös monia BJJ mestareita, kuten Matt Thornton, Roy Harris, Rick Young jne...

Meiltäkin moni saa BJJ kipinän (ikävä kyllä) ja lähtee treenaamaan pelkästään sitä.

Mistä BJJ on Defendoon tullut?
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
bantza
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1122
Lauteille: Elokuu 2007

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#11

Viesti bantza »

JanneM kirjoitti:
bantza kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Sparritkin ilmeisesti otettiin pääsääntöisesti sport säännöillä ja mikäli olen käsittänyt, niin iso osa haaste otteluitakin käytiin joko ihan sportti säännöillä, eli ilman lyöntejä.
Onko sulla tästä jotain ihan tietoa vai mihin perustat tämän? Nimittäin kaikki minun näkemäni videoidut haasteottelut "muiden lajien" edustajien kanssa ovat olleet vale tudo säännöillä. Tosin sportilta useimmat niistä näyttää, kun tuntuu ettei nuo Graciet tupannut paljoa lyömään paitsi jos vastustaja sai ensin lyöntejä perille. Eli vain kostoks. ;)
Perustan hataraan muistikuvaan, että olisin näin lukenut interin netistä.
Toki tappeleminen, eli mies miestä vastaan nyrkit pystyyn, etujalan tökkays ja raivoshootti, oli oleellinen osa BJJn kehitystä ja sen ajan markkinointia.
Muistelin kuitenkin lukeneeni, että varsinkin judo ja painiporukoitten kanssa olisi käyty matseja joissa lyöminen ei olisi ollut sallittua. Tähän tietenkin tarvittais nyt Jasse kertomaan miten asian laita oikeasti oli. :D
Kuulostaa varsin todennäköiseltä, että judo- ja painimiesten kanssa ei ole lyöty. Vaan menty reilusti BJJ-säännöillä :D. Ehkä pieni otantani noista haastepätkistä ei ole ihan koko totuus, tai sitten olen jättänyt tarkoituksella BJJ vs judo matsit katsomatta. ;)
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#12

Viesti nomad »

Itseänsä tässä säilytetään, eli IP.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#13

Viesti Jarppa »

terssi kirjoitti: Onneksi ei tartte niitä IP-tekuja vääntää BJJ treeneissä ollenkaan, edes mausteena tai "vähän lämmittelyn yhteydessä". Eikä olisi moisessa järkeäkään, kun seura tarjoaa Hokua IP:stä kiinnostuneille ja vaparia painista lyöntien kanssa kiinnostuneille.

Sinänsä olisi varmaan ihan hyvä kamppailullisesti, että kaikki BJJ-harrastajat opettelisivat edes jonkun verran painimaan lyöntien kanssa. Mutta kuten sanottu, moista voi kätevästi harjoitella vaparitreeneissä.

Lopuksi lopullinen totuus: IP passkaa, sportti parasta.
Mitähän mun pitäisi vastata, kun ip- tekniikoita (siis niitä tekniikoita joita ei sportissa tai vaparissa treenata) oon treenannut varmaan alle 10 kertaa BJJ- treeneissä, niistä puolet vyökokeeseen treenatessa. :smt003

Vastasin nyt kuitenkin "sporttia ja joskus itsepuolustusta", koska olen kuullut että niitä välillä näytetään. JuusoH voisi varmaan kertoa virallisen tilanteen, kai noita juttuja joku opettaa kun pitää kerran vyökokeessakin osata.
steelduck
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 923
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#14

Viesti steelduck »

JanneM kirjoitti: J-A
Guardiin vetäminen kadulla ei ole BJJn IP juttuja. BJJn ip juttuja on karhun halista vapautuminen ja ylhäältä alaspäin tulevan puukon iskun (ice pick) torjuminen karatella ja siitä käsivarsiheitto.
Jannella on jäänyt tuo Gracien suvun IP-tekniikkapuoleen tutustuminen viime vuosituhannelle. :D Suosittelen tutustumaan siihen Gracie Combatives settiin, joka on kokonaan mies miestä vastaan itsepuolustusta... (joo joo, entäs jos niitä on monta plaa plaa). Se on mielestäni todella hyvä setti ja jos minä saisin päättää :), niin jokaisen BJJ:tä harrastavan pitäisi käydä se läpi. Onhan se vähän noloa, jos on harrastanut kamppailulajia vuosia ja on ihan kuutamolla, kun se kaveri yhtäkkiä lyökin kupoliin juuri, kun olet tekemässä hienoa sweeppiä.

Tuo combatives on, ihan BJJ:n perusteita, mutta sillä ajatuksella, "että laitetaan se pää tuonne, jotta ei tule turpaan ja ei mennä näin, koska voi tulla nyrkki suuhun"..
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Viikon kysymys #4 - sport vs. itsepuolustus

#15

Viesti Benu »

Ei ole tullu treenattua kertaakaan IP-juttuja. Vaparia ja vapaapainia olen harrastanut, ne minusta tukevat varsin hyvin kaikkia karhunhalaus tilanteita jne, pitää vaan ymmärtää painopisteet ja paineen "manipulaatio". Eli jos kaveri esim tarraa kiinni rinnuksista, mihin päin käännät kroppaasi ja miten tartut kaverin käteen rikkoaksesi otteen jne jne.
Lazy jiu-jitsu
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa