Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Kuukkeli
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Lokakuu 2011

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#1

Viesti Kuukkeli »

Alkuun pahoitteluni, mikäli tästä aiheesta on jo keskustelu tai sille on omistettu aivan oma ketjukin!

Yritän tässä jäsennellä omia ajatuksiani BJJ:n harrastamisesta ja jatkuvasta turhautumisesta, joka tuntuu olevan päällimmäisin tunne koko touhussa näin vajaan kahden vuoden harrastamisen jälkeen. Haluaisin ihmisten ja kokeneempien konkarien kommentoivan ajatuksiani, sillä ounastelen oman ajattelutapani kaipaavaan hieman päivitystä.

Olen harrastanut BJJ:tä syksystä 2009, eli kaksi vuotta on nyt tullut täyteen. Harjotteluni on ollut säännöllisen epäsäännöllistä tarkoittaen sitä, että kyseisen 24 kuukauden aikana BJJ:tä on tullut keskiarvoisesti harrastettua noin 2 kertaa viikossa. Harjoittelu ja omistautuminen on ollut kausipainotteista. Välillä intoa on riittänyt siipien kokeilemiseen kisoissa (takana kolme matsia ja kolme tappiota),välillä taas turhatuminen on saanut välttelemään salia useammankin viikon ajan. Ongelmaksi on muodostunut kahden vuoden jälkeen oma asennoitumiseni, jonka voisi tiivistää lauseeseen "minä olen tårta på tårta, enkä pärjää kenellekään". Koen vahvasti, että olen siinä mielessä ainutlaatuinen harrastaja, että tuskin koskaan maailmanhistoriassa vastaava määrä harjoittelua on tuonut näin vähän tuloksia. :?

Jos kehittymistä voisi kuvata portailla, niin olen noussut ehkä kolme porrasta ja havainnut seisovani portaikossa, jossa on kolme porrasta. Samaan aikaan muut ovat juosseet jo ties mihin kerrokseen ja todenneet jotain filosofista kuten: "olen ymmärtänyt, että BJJ:ssä portaat eivät koskaan lopu", jatkaen voitonriemuista elämäänsä uusia vyöarvoja saavuttaen. Itse olen päätynyt vain toteamaan, että kineettiselle lahjakkuudelleni löytyisi varmaan parempaa käyttöä vaikka rytmisen voimistelun parissa. Kahden vuoden aikana haaviin on tarttunut ehkä tyyliin 10 onnistunutta triangelia ja muutama onnistunut jujitus. Olen oikeasti niin hyvä täppääjä, että voisin jo melkein lyödä muille rytmiä kämmenilläni. :oops:

Tiedän, että on typerä lähtökohta nähdä treenit jonkinlaisena täppäyskilpailuna, mutta jos vuodesta toiseen toimii muiden sätkynukkena niin siitä vaan tulee typerä olo! Ehkä osaltaan tähän on vaikuttanut se, että ensimmäisellä salillani, jossa kävin reilun vuoden verran, olin aina pienin ja sitä kautta aina altavastaaja (painoa joku 73kg). Tämä johtikin siihen, että tulin hyväksi muutamassa asiassa: 1) guardin kiinniiptämisessä (se saadaan auki kuitenkin noin 90s kuluttua aloituksesta) 2) half-guardiin haketumisessa (suorastaan automaatio, seuraa oman guardin murtumista) 3) kuristusten puolustamisessa (etenkin silloin kun kaverilla on oikeasti hyvät otteet). Etenkin viimeisestä taidostani olen hyvin ylpeä. Olisin varmaan hyvä vapaasukeltaja :lol:

En ole vyöarvojen perässä, mutta uskokaa kun sanon, että vaikka kävisin seuraavat 5 vuotta aktiivisesti treenailemassa ei kenellekään tulisi mieleenkään ehdottaa, että tuolle kaverille voisi jo antaa sinisen. Oma surkeus on niin suurta, että harkitsen koko leikin lopettamista kesken. Se olisi kuitenkin sääli, sillä BJJ pitää mut hyvässä kunnossa ja kait jollain pervolla tavalla sitten nautinkin siitä, että mua ei saa välttämättä edes kuristamalla lopetetuksi :smt003

Arvoisat potkulaiset: mikä on ollut oman mattolajiharrastuksenne ratkaisevin kohta? Jos teillä on ollut hetkiä, jolloin pyyhe on melkein lentänyt kehään, niin mikä sai teidät jaksamaan? Miksi olette vielä matolla? Oliko se jonkun valmentajan tai kokeneemman kehu, joka palautti uskonne itseenne ja kehityskelpoisuuteenne? Saitteko jonkun taputettua ulos? Voititko ehkä jonkun matsin? Vai löysittekö kenties zenmäisen mielentilan harrastuksen kautta?

Terveisin harrastaja, jolta on eväät (melkein) syöty!
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#2

Viesti Benu »

Morjens Kuukkeli!

Voi veljet... nyt pistit kyllä vaikeeta kysymystä. Itselle tuli mieleen ensimmäisenä se, että minkälainen olet muissa urheilulajeissa? Kun jotkut nyt tietysti ovat vaan lahjakkaampia kun toiset. Ja se toinen, varmaan oleellisin kysymys, eli minkälainen itseluottamuksesi on matolla ja noin muuten? Pelkäänpä ihan vaan tuon tekstin pohjalta että kaipaat nimenomaan onnistumisia ja uskoa tekemiseesi.

Itse en alkuun osannut yhtään mitään, mutta kuvittelin olevani ehkäpä jumalan siunas BJJ:lle. Sillä asenteella ja itseluottamuksella korvasin kaiken tekniikkan. Voisin kuvitella että oot vähä päinvastasessa tilanteessa kun mä... Miten itse arvioit?
Lazy jiu-jitsu
villem
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 132
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: helsinki

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#3

Viesti villem »

Mä kun aikoinaan sain turpaani elämäni ensimmäisissä lukkopainitreeneissä Tammelinin Jussilta( taputin noin 30kertaa puolen tunnin matsissa) Eka ajatus treenin jälkeen oli kusta Jussin treenikassiin mutta en perkele uskaltanut tehdä niin. Koska olisin ehkä saanut vaan kovempaa turpaan. Kuitenkin päätin pukuhuoneessa, että kukaan ei enää ikinä kohtele mua niin. Aloitin siis tosissaan kostonhimoisena treenaamaan hullun lailla. Olinhan nuori pojankloppi eikä mulla mitään muuta ollutkaan kuin aikaa. Kiersin ympäri etelä-suomea hyvän treenin perässä.

Kuvittelin olevani hyvässä kunnossa ja ilmoittauduin bjj sm-kisoihin, vuosi taisi olla 2001. Ja kappas vaan sama hihittelevä pahansisuinen Kotkan hurja oli mun kanssa samassa sarjassa ja me vielä kohdattiin ensimmäisellä kierroksella. No se perkele hetken pyristelyn jälkeen vetäs mut hyppyjujiin ja väänsi mun käden ympäri. Ilmoittauduin kiukuspäissään sitten avoimeen sarjaan ja yllätysyllätys kohtasin Jussin finaalissa. Ja taas se vetäs mut hyppyjujiin! Jumalauta! Vähän meni hermot!

Nyt, reilu kymmenen vuotta myöhemmin edelleen kaltoinkohtelua kostamatta, naurattaa niin pirusti oma motivaation lähde homopainin salojen opetteluun. Kostonhimo!!!!!
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#4

Viesti ninja »

Ehkä sun pitäis löytää se motivaatio treenata muista asioista kuin voittamisesta, esim. siitä kunnon ylläpidosta. Ymmärtäähän sen, että turhautuu jos aina on ottava osapuoli. Mutta mitäs jos kävisit painimassa välillä alkeiskurssin treeneissä, siellä pärjäisit isommillekin kavereille tekniikan avulla. Samalla näkisit, että tekniikat oikeesti toimii.

Olen ymmärtänyt, että suomessa taso on kova, eli kisamenestystä ei välttämättä irtoa helpolla. Ja vöitä saa parhaiten just kisoissa menestymällä. Joten noista en ottais pahemmin paineita. Tiedän itse tyypin joka treenas 5vuotta BJJ:tä ja on edelleen valkovöinen.
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
J-A
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 159
Lauteille: Joulukuu 2010

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#5

Viesti J-A »

En mää tiään tollaisista motivaatioista tiedä!

Mä vaan tykkään käydä painimassa! :)
Se että käy nujuamassa itsensä hikeen ja antaa kaikkensa joka treenissä tuottaa hyvänolon tunteen, joka vetää salille kerta toisensa jälkeen...

Tosin nyt on ollu syyskuun alusta sairasteluja ja enskuussa vasta pääsee (toivottavasti) takas matolle!

Mä oon siellä salilla taputellu huolella kanssa, ei se haittaa, kunhan siihen on asennoitunut!
Kokoajan tuntuu, että mä en pärjää yhtään sen paremmin niille kokenneemmille jampoille, kun silloin aloittaessa. Eihän niitä tule lopeteltua, kun tuurilla, mutta taputtelu on vähentyny... :)

Ja jos tuntuu siltä että omat taidot ei ole kehittynyt, niin nappaa joku sun jälkeen salille tullut!
Mä painin alkusyksystä muutaman sellaisen kanssa ja niistä pystyin huomaamaan, ettei ihan niin uuno ole, kun itse luuli!

Mä olen itselle asettanut tavotteita siten, että en enää ole niin kovasti tavoittelemassa sitä toisen taputtamaan saamista, vaan yritän saada itsenin kehittymään niissä hankalissa tilanteissa, missä on toinen jo pahasti niskan päällä...
Olen itse luonut mielessäni sellaisen kuvan, että on mukavampi lähteä hyökkäämään, kun tietää yrityksen epäonnistuttua olevan vielä kykenevä poistumaan kusiseta tilanteesta!

Koita asettaa itsellesi realistisia lyhyen tähtäimen projekteja, mitä toteuttaa! Hiero niitä sparrissa aina, kun mahdollista!
Mä oon ruvennu reenaan halffia ja siitä sweeppejä! Alkanu jopa onnistumaan!

Ja tästä ei pidä saada sitä kuvaa, että jotenkin karttaisin niitä lopetuksia, kyllä niitäkin haen, aina kun on mahdollisuus... ;)
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#6

Viesti Presenter »

villem kirjoitti: Ja taas se vetäs mut hyppyjujiin! Jumalauta! Vähän meni hermot!
Hihittelin ääneen tälle tarinalle :)

Mutta niin, aloittajan ongelmaan... Ei kai siinä sen kummempaa, kuin että jos ei ole liikunnallisesti kovin lahjakas, pitää vaan treenata enemmän kuin muut, jos haluaa paremmaksi. Kahdella viikkotreenillä ei valitettavasti kehity juuri ollenkaan, korkeintaan pysyy samalla tasolla. Ja kuten oma opettajani on todennut (ja hänen opettajansa hänelle), jiu-jitsussa selkäsaunat kerääntyvät varastoon ja niitä pitää ottaa vastaan, jotta niitä voi jakaa muille. Itse olin aloittaessani, ja olen vieläkin, salin pienimmästä päästä, aloittaessani hieman alle 65 kg, nyt noin 70 kg.

Itse pysyn matolla, koska painiminen on hemmetin hauskaa. Väillä tietysti ottaa pannuun eikä paini kulje ja joskus on syytä pitää taukoja, mutta viikon tai pari kun on painimatta, niin jotenkin vaan alkaa tehdä mieli mytistämään.
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#7

Viesti marcus »

Kaikilla on varmaan ollut treenihistoriassaan sellaisia vaiheita, että pännii kehityksen hitaus.

Sitä ketutusta voi käyttää myös ymmärtääkseen miten pitäisi treenata, jotta kehittyisi nopeammin - treenaaminen on myös taito, jota joutuu opettelemaan. Oman oppimisen ymmärtämiseen kannattaa kuitenkin käyttää aikaa, jos mielii pitempään treenata. Konstruktivistinen oppimisteoria on hyvä lähde, joka minusta vaikuttaa ihan alikäytetyltä kamppailulajiopetuksessa.

Jos sinulla on selkeitä fyysisiä heikkouksia (esim. voimassa, liikkuvuudessa, rentoudessa, ...) näiden ominaisuuksien kehittämiseen voi laittaa erikseen aikaa. Niitä on myös kohtuullisen helppo treenata yksin, kunhan vain selvittää mitä kannattaa tehdä. Niiden kehittäminen nopeuttaa teknistä kehittymistä merkittävästi, varsinkin jos puutteet ovat olleet isoja. Muista, että nämä ovat kaikki ihan korjattavia ja opittavissa olevia asioita, mutta saattavat vaatia paljon duunia. Viimekädessä kyse on siitä haluatko tehdä sen.

Jos salilla muut ovat yksinkertaisesti pidemmällä ja/tai treenaavat enemmän, on ihan normaalia että he edistyvät nopeammin, mikä nyt ei varmaan hirveästi lohduta. Ratkaisu siihen on yksinkertainen - treenaa fiksummin ja enemmän kuin muut :). Tietysti omien rajojen ja optimikehityksen kannalta järkeviä määriä.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Janney
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1008
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: ESPOO

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#8

Viesti Janney »

Vähän vaikea vastata koska itse olen urheillut koko ikäni ja olen ehkä keskivertoa isompi. Minä nykyään lähinnä treenailen 1-4 kertaa viikossa johtuen että aika ei riitä sen enempää treenaamaan. Syy on että paini on vaan pirun kivaa. Välillähän se korpeaa kun jotkut oikeasti lahjakkaat tyypit menevät ohi ja jotenkin muistaa että vuosi sitten vielä heitä vei... Mutta toisaalta siitä saa motivaatiotakin yrittää itse kovemmin. Itse olen tavannut pitää taukoja viime aikoina jos paini ei maistu. Joskus aiemmin kävin vaan väkisin treeneissä mutta sitten huomasin että ei se paini sillä tavalla ainakaan kehity.

Paljon riippuu tietenkin treeniporukasta. Nykyään olen meillä käynyt lähinnä aamutreeneissä kun perhesyistä ei paljon muulloin kerkiä. Meillä on aina samat naamat ja minun mielestäni on erittäin mukavaa kun huomaa muidenkin kehittyvän. Se vähän pakottaa itseäänkin kehittämään peliään. Joten mitä yritän sanoa että jos ei treenaamisesta nauti (omasta kehityksestä, muiden kehityksestä, huonoista vitseistä jne). Niin kannattaa kokeilla pitää taukoa ja jos se ei auta niin sitten tehdä jotain muuta . Jos ei maistu niin itse en ainakaan silloin kehity niin ollenkaan. Samahan se on BJJ:ssä kun missä tahansa muussa asiassa. Motivaatio ja miksi sitä tekee on aika ratkasevassa osassa kehityksen kannalta. Vaimo varmaan osaa vastata tuolta pienemmän/heikomman näkökulmasta.
------------------------------------------------------
BJJ / Satunnaisesti joskus harvoin nykyään jotain muuta.
Omoplata
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 27
Lauteille: Joulukuu 2008

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#9

Viesti Omoplata »

Presenter kirjoitti: . Ei kai siinä sen kummempaa, kuin että jos ei ole liikunnallisesti kovin lahjakas, pitää vaan treenata enemmän kuin muut, jos haluaa paremmaksi.
Tämä, tämä ja tämä.
Pitää treenata vähän enemmän kuin muut, miettiä vähän enemmän kuin muut sekä keksiä tekosyitä ja velloa itsesäälissä vähän vähemmän kuin muut.
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#10

Viesti Aleksi T »

Olisko mahdollista kysellä joiltain oman tasoisilta tai vähän paremmilta sparrikaveria varsinaisten reenien ulkopuolelta eli että kävisit aina kuin mahdollista sparrailemassa jonkun kanssa omalla ajalla? Lajissa kuin lajissa ja asiassa kuin asiassa on mulla auttanut, että pääsee tavallaan omassa rauhassa puuhailemaan ja pähkäilemään noita juttuja. Ja tottakai on suotavaa osallistua niin paljon kuin mahdollista varsinaisiin reeneihin oman ajankäytön mukaan.
Miika
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9
Lauteille: Lokakuu 2011

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#11

Viesti Miika »

On varmasti raskasta jos ottaa jatkuvasti kuokkaan. Itse on oppinut jo vähän elämään sen kanssa että välillä tulee pitkiäkin kausia että oma paini ei kulje. On tottakai helppoa kun niitä on tullut sen verran monta että tajuaa että ne joskus kanssa loppuu.

Hauska ajankohta tälle aiheelle, koska juuri vähän aikaa sitten katselin Felipe Costan DVD:tä (Path to success) missä se kertoo sen kasvusta valko/sinivyöstä joka otti kisoissa joka matsissa pataan mustavöiden maailmanmestariksi. Itse oon jotenki aina luullu että hyvät mustavyöt on pärjänny kaikilla vöillä..Felipe taisi kuitenkin olla pitkänkin aikaa se joka otti pataan treeneissä..ja kisoissa. Kirjoittelin Felipen hahmottelemasta henkisestä kehityksestä kisoissa blogiinikin (alla linkki)

Itselle se oli inspiroiva pätkä joskin keskittyi enemmän kisoissa kuin treeneissä pärjäämiseen.

Miika,

http://webjiujitsu.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
esaesa
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Huhtikuu 2010

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#12

Viesti esaesa »

Onko puolustamisesta tullut liian luonnollista sparratessa? Ovatko omat otteesi enemmän reaktioita kuin proaktiivisuutta? Suosittelen tarkastelemaan omaa asennetta ja fokusta sparraustilanteissa. Mitkä ovat omat tavoitteesi juuri siinä hetkessä ja minkä välitavoitteiden kautta se saavutetaan?
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#13

Viesti porky »

Janney kirjoitti: Vaimo varmaan osaa vastata tuolta pienemmän/heikomman näkökulmasta.
No vaimo nyt vastaa sitten...

Kyllä se oikeasti syö naista (ja miksei miestäkin) rotan lailla, kun aina vaan saa selkäänsä ja tuntuu siltä, että muut kehittyy ja juoksee ohitse. Lähtökohtaisesti selkäsaunat ja oma huonous v1tuttaa aina, oli sitten asenne tai filosofia kohdallaan tai ei. Sen pitääkin v1tuttaa. Ratkaisevaa on se miten se heijastuu omaan treeniin.

Onneksi me kaikki ollaan erilaisia fyysisiltä ominaisuuksiltamme. Eihän urheilussa olis mitään järkeä, jos kaikki vois vaan laittaa suoraan paremmuusjärjestykseen koon ja harjoitteluajan perusteella. Olis aika tylsää. Itse olen se joka koululiikunnassa valittiin aina viimeisenä joukkueeseen, joka tuli viimeisenä maaliin ja ei koskaan oppinut kärrynpyörää. Ja se ei johtunut siitä että olisin ollut laiska punkero niin kuin muutkin siellä jonon häntäpäässä, vaan olin vain motorisilta ominaisuuksiltani rajoittuneempi. Ja olen sitä edelleen. Olisi paljon kivampaa olla laiska punkero, koska siihen on helppo parannuskeino. Motorisille ominaisuuksilleen on paljon vaikeampi tehdä mitään, vaikkakin harjoittelemalla nekin jonkin verran paranevat. Samaan hengenvetoon väitän myös, että on henkisesti paljon raskaampaa olla muita huonompi sellaisen ominaisuuden takia, jolle ei voi tehdä mitään tai vain kovin vähän. Omalle huonoudelle ei ikäänkuin ole mitään selitystä. Se on raskas pala niellä.

Omalla kohdallani on luoja ollut vielä sillä tavalla vitsikäs, että siunasi minua liikunnallisen lahjattomuuden lisäksi voimakkaalla kilpailuvietillä ja jääräpäisyydellä. Mikä lie käytännönpila. Kuitenkin ilman kahta viimeeksimainittua olisin varmaan päätynyt siksi laiskaksi punkeroksi. BJJ-saleilla ja muissa jumppakerhoissa sitä on oman huonoutensa kanssa yleensä aika yksin, mutta siihen auttaa se kun muistaa että suurin osa liikunnallisesti lahjattomista syö pullaa sohvalla ja vertaat näin ollen itseäsi kuitenkin keskimääräistä urheilullisempaan osaan väestöpohjasta.

Se mikä itsellä jarruttaa kehitystä sen lahjattomuuden lisäksi, on eräänlainen häviämisen pelko. Pelkään niin pahoin häviämistä, että siksi usein annan periksi ja painin ikäänkuin puoliteholla. Enkä nyt tarkoita sitä, että paininko ns. kovaa ja voittaakseeni, vaan ihan sellaisessa letkeässä treenisparrisakin teen asiat vaillinnaisesti enkä edes yritä täysin onnistua. Näin toimien voin aina selittää itselleni epäonnistumisen sillä että en edes yrittänyt oikeasti. Olen tietoisesti alkanut pyrkiä tästä eroon, mutta tämänhetkinen elämäntilanne (krooninen univelka) ja vanhat vammat (rikkinäinen olkapää) tekevät siitä hivenen haasteellista.

Sillä verukkeella että on pienempi ja heikompi ja siksi saa aina selkäänsä ei pääse kovin pitkälle. Mä saan yhtälailla selkääni itseäni pienemmiltä, ellen jopa pahemmin. Kun on hiukan hidas ja kömpelö, niin on jopa vaikeampaa painia sellaisen pienen ketterän hyrrän kanssa, kuin itseään isomman ja vahvemman kanssa. Perinteisestihän lajissa mainostetaan pienemmille ja heikommille tekniikoita, jotka perustuvat nopeuteen ja ketteryyteen. Ne sopivat kuitenkin kovin huonosti hitaamalle ja kömpelölle. Kannattaakin opetella sellaisia tekniikoita, jotka perustuvat tiukkaan kontrolliin ja paineeseen.

Aloitusviestissä tosin ei nyt mainita suoraan, että kokisit olevasi motorisesti heikompi kuin muut. Lisäksi saattaa olla, että treenaat vain vähemmän kuin muut. Kaksi lajitreeniä viikossa on loppujen lopuksi aika vähän. Jos olet vain laiska punkero, joka treenaa liian vähän niin sen tilanteen kanssahan on jo sitten paljon helpompi elää.
Saija Tarvainen
Aikku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 773
Lauteille: Syyskuu 2008

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#14

Viesti Aikku »

Musta alkaa oikeasti tuntumaan että oon joku porkyn salainen pikkusisko. Sen verran löytyi omia fiiliksiä ja juttuja tuosta porkyn tekstistä ;)

Itsellä BJJ:tä taustalla lähes saman verran kuin ketjun aloittajalla (aloitin tammikuussa 2009). Lähes koko viime vuosi ja tämä vuosi syksyyn asti oli lähes täydellistä treenitaukoa nujuamisesta. Lähinnä sen vuoksi että vaihdoin paikkakuntaa ja aloitin opiskelut sekä töiden yms. elämän pienten piruuksien hankaloittaessa elämää ja treenaamista. Mutta myös osaltaan sen takia ettei vain huvittanut ja kiinnostanut tai jaksanut. Välillä kun treeneissä pääsi käymään niin tuntui ettei mitään muuta osaa kuin vetää guardiin ja puristaa päästä. Eli selkään tuli niin että ropisi (ja lisäksi kunto oli niin huono ettei meinannut jaksaa yhtä erää sparrata).

Itselläkin ollut myös sitä vikaa ettei edes yritä ihan täysillä. On varovainen ja lähinnä katselee ja ihmettelee mitä toinen tekee. "Se on kuitenkin mua parempi enkä saa sille tehtyä mitään lopetuksia niin passailempa ja jäkitämpä tässä nyt vaan." Ja välillä teki mieli jäädä sinne sohvalle syömään sitä pullaa.

Jossain vaiheessa oli jopa pientä treenipelkoa juurikin sen ajatuksen vuoksi ettei mitään osaa. Kuitenkin pieni kipinä nujuamiseen kyti jossain kokoajan ja nyt syksyllä päätin palata nujuamisen pariin hieman helpotettua reittiä ja kävin vapaaottelun peruskurssin. Sielläkään en matossa voimalla ja painolla isommilleni pärjännyt, mutta totesin että saan halutessani tekniikoita toimimaan vaikkakin varsinkin kurssin alussa tuntui ettei taaskaan muista yhtään mitään tekniikoita. Suurinta nautintoa eivät ole tuottaneet lopetukset vaan sweepit. Saamari kun saa noin kymmenen kiloa itseään painavamman herran pois päältään ja pääsee itse alta pois niin ae että! Toinen juttu minkä kyllä päätin jo siinä vaiheessa kun opiskelut viime vuonna alkoivat oli se etten mitään vyöarvoja tai kisameriittejä ala tavoittelemaan. Pääasia on että treenaa ja on hauskaa. Tuulettaa päätä ja lähtee pois opinahjosta ja kämpältä sosiaalistumaan myös muiden kuin pelkkien opiskelukavereiden kanssa. Olemaan fyysisesti lähellä muita ihmisiä. Silti kisavietti on taas herännyt ja pohdin kisoihin osallistumista.

Itsellä varmaan tuohon ettei missään vaiheessa tullut lopullisesti heitettyä pyyhettä kehään on vaikuttanut treenikaverit. Ja varsinkin ne kokeneemmat. "Meidän" kokeneemmilla ei ole sitä "pakko saada lopetuksia" meininkiä kuten ehkä tuoreilla keltanokilla vaan heillä on pelisilmää antaa myös toisen kokeilla rauhassa hyökkäämistä ja puolustamista eikä lopettaa muutaman sekunnin välein ja täten antaa toiselle selkään jatkuvasti. Monesti olen mennyt johonkin samaan ansaan monta kertaa peräkkäin jolloin kokeneempi on todennut että "älä mee shinne, mee tonne ja tee näin" ja sen jälkeen on menty samaa tilannetta muutaman kerran uusin opein, jotta ideaa saataisiin istutettua selkärankaan. Joskus olen myös kuullut sellaisen suht viisaan lauseen että "opettaessaan muita oppii myös itse".

Parin viikon päästä pitäisi varmaan taasen tehdä paluu pukupainin maailmaan. Edellisen kerran on puku tainnut olla päällä heinäkuussa. Voi taas olla ihmeissään kun joku kuristaa rättejä hyväksikäyttäen eikä vain hauiksella.
"hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta"
JuhoP
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6
Lauteille: Lokakuu 2011

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#15

Viesti JuhoP »

Kuukkeli kirjoitti: ...
Arvoisat potkulaiset: mikä on ollut oman mattolajiharrastuksenne ratkaisevin kohta? Jos teillä on ollut hetkiä, jolloin pyyhe on melkein lentänyt kehään, niin mikä sai teidät jaksamaan? Miksi olette vielä matolla? Oliko se jonkun valmentajan tai kokeneemman kehu, joka palautti uskonne itseenne ja kehityskelpoisuuteenne? Saitteko jonkun taputettua ulos? Voititko ehkä jonkun matsin? Vai löysittekö kenties zenmäisen mielentilan harrastuksen kautta?

Terveisin harrastaja, jolta on eväät (melkein) syöty!
Kirjoittelenpa tähän omaa mietintää, kun olen kokenut samanmoisia tunteita. Treenihistoriasta sen verran, että olen myös aina ollut motorisesti heikko, mutta viehättynyt miehiseen nujuamiseen. Kävin opiskeluaikana lukkopainimassa jonkin aikaa kerran pari viikossa. Tunteet siitä, että lähes aina viedään kymmenen-nolla ovat tuttuja. Kun en halunnut/voinut harjoitteluun panostaa merkittävästi enempää, niin oli opittava hyväksymään oma heikkous. Painia olen jatkanut hyväntahtoisena nujuamisena samanmielisten kaverien kanssa silloin tällöin.

Mattonujusta oivalsin vasta lopetettuani aika simppelin asian: yhtään taputusta ei voi saada aikaan, jos ei ole selvillä siitä mitä haluaa tehdä. Harvemmin ne tulevat sattumalta ne tilanteet, pitää olla jonkinnäköinen suunnitelma siitä mitä lähtee hakemaan. Erilaisia lukkoja, kuristuksia yms. on miljoona, mutta kun ottaa lähtökohdaksi vaikka vain yhden alasviennin ja yhden lopetuksen ja hakee niitä niin pääsee päättämättömyyden aiheuttamasta passiivisuudesta. Ei tarvitse miettiä "mitähän kaikkea tästä onkaan opeteltu tekemään" vaan hakee painimalla juuri sitä omaa lukkoa.

Lukkopaini loppui minulta lopulta paikkakunnan vaihtoon. Nyt treenaankin hieman perinteisempiä lajeja ja vaikka kaipaankin kunnon nujuamista välillä, olen tykännyt parikatojen ja miekkakatojen treenaamisesta, kun pääsääntöisesti oma itse on aina se pahin vastustaja. Olisiko vähemmän kilpaorientoitunut laji parempi sinulle?

Oma varmuus tekemisestä (vaikkakaan se ei koskaan tule olemaan missään lajissa salin parasta) on parantunut treenatessa. Aikoinaan sitä mietti, mitä muut treenaajat tai ohjaajat ajattelevat omasta tekemisestä, joka tuntui niin onnettoman kömpelöltä, mutta nykyään ajattelen, että teen parhaani ja se saa riittää. Pyrin korvaamaan puutteeni sillä, että kuuntelen opetusta, teen parhaani enkä härvää omiani.

Vielä itse kysymykseen. Vaikka en enää painikaan, niin treeneissä minua tsemppasi hyvät treenikaverit, jotka antoivat välillä tilaa koittaa niitä omia juttuja ja neuvoivat sparrin lomassa. Lisäksi arvostan paininopettajiani (ja opettajiani muissakin lajeissa), jotka jaksoivat neuvoa hidasta, eivätkä ärtyneet.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 64 kurkkijaa