Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Avoin oppimisryhmä

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#31

Viesti HannuL »

Jep, perustekniikan opettelu on tärkeätä. Sitä tässä on drillattu.
Tärkeä ajatus on myös, että kannattaa miettiä mikä meni pieleen kokeneempaa vastaan otellessa.
Yleensä siinä paljastuu joku "löysyys" tai puuttuva yksityiskohta ja niitä riittää:-)

Videoiden katsominen on oma taiteenalansa. Nykyisin katson uusia tekniikoita lähinnä viihteenä ja jonkinlaisena periaatteiden pohdintana. En siis enää yritä opetella ihan kaikkea. Olen rajoittanut harjoittelun muutaman gurun juttuihin, jotka olen valinnut niin, että kuvittelen heidän tekniikkansa sopivan itselleni.

Olen siis kehitellyt itselleni perustekniikan kehittämissuunnitelman (Pedro Sauerin tekniikat) ja sitten on vielä erikseen soveltamispaketti (LovatoJr:n tekniikat). Ne eroavat vähän myös teknisissä yksityiskohdissa, mutta nujuaminen onkin soveltamista.

Ajattelin opetella näitä vähän aikaa. Tavoitteena on oppia kaikilta ja kaikissa sopivissa tilanteissa - eli sitä omaa pohdintaa, jota parhaassa tapauksessa pääsee tekemään videon avulla ( siis videota, jossa itse nujua ja vertaamaan sitä perustekniikkaan). Silloin huomaa omasta tekemisestään kummallisia piirteitä.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Avoin oppimisryhmä

#32

Viesti Lasse Candé »

Onko BJJ:ssä (/Jyväskylän possella) jotakin mielekästä tekniikkalistauksensuuntaista opetusohjelmaa?
Karateihin sopii hyvin, kun oppi on muutenkin järjestelty, mutta käytetäänkö BJJ:ssä tai olisiko mahdollisuuksia?

Kyselen siksi että on hyvä nähdä tavoitteet edessään. Ainakin jollekin. Ehkä jotakin sen suuntaista järjestelmällisyyttä tässä peräänkuulutetaankin.


Sanon samaan hengenvetoon että ei kannata mennä kuvauksissa jne liian pitkälle seuratasolla. Ainakaan omasta mielestäni. Jotkut tykkäävät tai ainakin luulevat tykkäävänsä, mutta hyvä peruslähtökohta on siinä että lajista joka saattaa olla vastapaino opiskelulle tai vastaavalle ei pakota opiskelemaan lisää. Jalostaa mielummin opetusta sellaiseksi ettei tarvitsekaan. Antaa sitten kiinnostuneiden opiskella itse kun on netti täynnä vaikka mitä ja kirjojakin voi ostaa. Tästä kaikesta huolimatta voi olla hyvä olla jokin simppeli tekniikkalistaus tms jonka myös oppilaat näkevät. Vai onko myös BJJ:ssä?
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#33

Viesti HannuL »

Jyväskylässä ei ole mitään tekniikkalistoja eikä salilla kuvata videoita.

Videokuvaa tulee kun omassa drillausryhmässä napsauttaa kameran päälle. Olen kuvannut satunnaisesti vapaita nujutilanteita ja poiminut niistä tilanteita, jotka ovat kummastuttaneet itseäni. Yleensä olen löytänyt niihin teknisen ratkaisun.

Uskon, että minkä tahansa valtajärjestön tekniikkalistaus on hyvä pohja perustekniikalle. Itse olen valinnut Pedro Sauerin listauksen, mutta siinä on hyvin paljon samaa kuin GB:lla ja Gracie Universityllä.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avoin oppimisryhmä

#34

Viesti Totte »

Onko teillä joku joka pystyy vahvistamaan että drillaatte ne perustekniikat oikein sinne selkärankaan? Ajattelin vain että ei käy niin että luulee kaiken menevän hyvin, mutta sitten huomaa vuoden päästä että on kehittänyt jonkun huonon tavan joka on hemmetin vaikea oppia pois.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#35

Viesti HannuL »

Väärien otteiden ja tekniikoiden oppiminen on kiusallinen juttu harjoitteli sitten seurassa tai itsenäisesti. Toisaalta jos tekniikka toimii niin se toimii. Luulen, että on parempi tilanne, että perustekniikoita harjotellaan eli harjoittelemalla ne hioutuvat kuntoon. Drillaus ei tarkoita järjetöntä toistoa vaan tekniikat tehdään parin reagoinnin mukaan. nujutilanne kertoo milloin tekniikka alkaa olla toimiva. Jos tähän kommentoi, että perustekniikka ei sitten kuitenkaan toimi ylempiä vöitä vastaan, niin ei sen pidäkkään toimia. Joku ajatus on, että mustan vyön pitäisi edelleen treenata perustekniikkaa eli silloin se alkaisi tomimaan.

Toinen kiinnostava lausahdus on, että vesi on puhtainta lähellä lähdettä. Siis mitä lähempää alkuperäistä tietämystä tekniikka on opittu, sitä parempaa tekniikka on. Sauer on 8 raidan punamusta vyö, joka on pyöriskellyt lajin ytimessä. Vosi kuvitella että perustekniikka on puhdasta. Se on vielä vähän kehitteillä, että miten sen tekniikan siirtyminen itselle varmistetaan. Pari viritelmää on suunnitteilla, mutta katsotaan ensin miten avoimelle oppimisryhmälle käy. Luultavast oppimisryhmä syntyy, mutta voi olla, ettei keskustelua käydä avoimella forumilla.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Beefcake
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1263
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Avoin oppimisryhmä

#36

Viesti Beefcake »

Huppu kirjoitti: Kyllä se mielestäni ainakin sinivyölle asti pitäisi ohjatuissa käydä, koska perusteet pitää olla hallussa. Oon nähnyt purppuravöisen kisakoneenkin, joka ei osannut avata edes suljettua guardia, mutta teki kaikki mahdolliset sweepit halffista.
Muuten luulisin, että puhut meikäläisestä, mutta mä teen vain yhtä swiippiä.. Mikä riemu niistä hallussa olevista perusteista on, jos kisoissa pärjää sillä yhdellä halffiswiipilläkin?
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
  • -Michael Jordan
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#37

Viesti HannuL »

Beefcake kirjoitti: Muuten luulisin, että puhut meikäläisestä, mutta mä teen vain yhtä swiippiä.. Mikä riemu niistä hallussa olevista perusteista on, jos kisoissa pärjää sillä yhdellä halffiswiipilläkin?
Purppura swiippikone... mahtaako olla omatoimisen harjoittelun kasvatti vai oikein seurassa oppinsa saanut? Pidän mahdollisena, että kaikki eivät opi tekniikoita oikein seuran harjoittelussa eli ihan autuaaksi tekevä sekään ei ole.

Jokaisen oppiminen ja kiinnostus on luultavasti yksilöllistä eli suoraviivaisesti väittämä, ettei seuroissa opi, olisi asioiden liiallista pelkistamistä - aivain kuin ajatus, ettei itse voi opiskella - silloinhan kaikkien suomalaisten uranuurtajien opiskelu olisi pelkästään virheitä täynnä ja näitä virheitä sitten opetettaisiin edelleen seurassa? Ei oikein tunnu uskottavalta.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Avoin oppimisryhmä

#38

Viesti JanneM »

HannuL kirjoitti: Jokaisen oppiminen ja kiinnostus on luultavasti yksilöllistä eli suoraviivaisesti väittämä, ettei seuroissa opi, olisi asioiden liiallista pelkistamistä - aivain kuin ajatus, ettei itse voi opiskella - silloinhan kaikkien suomalaisten uranuurtajien opiskelu olisi pelkästään virheitä täynnä ja näitä virheitä sitten opetettaisiin edelleen seurassa? Ei oikein tunnu uskottavalta.
Jokainen urnauurtaja kenen kanssa olen puhunut on ollut vakaasti sitä mieltä, että olisi ollut parempi jos heillä olisi ollut opettaja.

Siinä olen samaa mieltä, että vesi on puhtainta lähempänä lähdettä, mutta jos vain näet kuvan vedestä, niin sammuttaako se janoa?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Hauki
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 114
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Avoin oppimisryhmä

#39

Viesti Hauki »

HannuL kirjoitti: Jos tähän kommentoi, että perustekniikka ei sitten kuitenkaan toimi ylempiä vöitä vastaan, niin ei sen pidäkkään toimia.
Miksi ei toimi tai ei pidäkkään toimia? Mitä muuten tarkoitat tässä perustekniikalla? Itselleni se perustekniikka on asentoon, otteisiin ja liikkumiseen liittyvää tekniikkaa, tyyliin katkarapu. Jos taas tarkoitat jollakin tapaa "perusmuotoisena" tehtyä (yksinketaista?) liikettä (swiippiä, lopetusta, ohitusta...), niin eikös niitä näy mustien vöiden matseissa paljonkin. Esim. Roger Gracie lopettaa kaikki perus ristikuristeella mountista.
Antti Rantaeskola
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#40

Viesti HannuL »

Hauki kirjoitti:
HannuL kirjoitti: Jos tähän kommentoi, että perustekniikka ei sitten kuitenkaan toimi ylempiä vöitä vastaan, niin ei sen pidäkkään toimia.
Miksi ei toimi tai ei pidäkkään toimia? Mitä muuten tarkoitat tässä perustekniikalla? Itselleni se perustekniikka on asentoon, otteisiin ja liikkumiseen liittyvää tekniikkaa, tyyliin katkarapu. Jos taas tarkoitat jollakin tapaa "perusmuotoisena" tehtyä (yksinketaista?) liikettä (swiippiä, lopetusta, ohitusta...), niin eikös niitä näy mustien vöiden matseissa paljonkin. Esim. Roger Gracie lopettaa kaikki perus ristikuristeella mountista.
Mutta kuinka moni lopettaa Roger Gracien ristikuristuksella?
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Hauki
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 114
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Avoin oppimisryhmä

#41

Viesti Hauki »

HannuL kirjoitti:
Hauki kirjoitti:
HannuL kirjoitti: Jos tähän kommentoi, että perustekniikka ei sitten kuitenkaan toimi ylempiä vöitä vastaan, niin ei sen pidäkkään toimia.
Miksi ei toimi tai ei pidäkkään toimia? Mitä muuten tarkoitat tässä perustekniikalla? Itselleni se perustekniikka on asentoon, otteisiin ja liikkumiseen liittyvää tekniikkaa, tyyliin katkarapu. Jos taas tarkoitat jollakin tapaa "perusmuotoisena" tehtyä (yksinketaista?) liikettä (swiippiä, lopetusta, ohitusta...), niin eikös niitä näy mustien vöiden matseissa paljonkin. Esim. Roger Gracie lopettaa kaikki perus ristikuristeella mountista.
Mutta kuinka moni lopettaa Roger Gracien ristikuristuksella?
Niin, parhaita ei välttämättä kovin moni lopettele millään :) Itse olen mieltänyt asian niin, että kyse on enemmänkin silmästä kuin siitä varsinaisesta tekniikasta. Eli että osaa pelata tekniikalle paikan ja sen paikan hyödyntää.

Mutta tämä taisi mennä kyllä ja aika OT, pahoittelut siitä.
Antti Rantaeskola
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Avoin oppimisryhmä

#42

Viesti Benu »

Hauki kirjoitti:
HannuL kirjoitti:
Hauki kirjoitti:
HannuL kirjoitti: Jos tähän kommentoi, että perustekniikka ei sitten kuitenkaan toimi ylempiä vöitä vastaan, niin ei sen pidäkkään toimia.
Miksi ei toimi tai ei pidäkkään toimia? Mitä muuten tarkoitat tässä perustekniikalla? Itselleni se perustekniikka on asentoon, otteisiin ja liikkumiseen liittyvää tekniikkaa, tyyliin katkarapu. Jos taas tarkoitat jollakin tapaa "perusmuotoisena" tehtyä (yksinketaista?) liikettä (swiippiä, lopetusta, ohitusta...), niin eikös niitä näy mustien vöiden matseissa paljonkin. Esim. Roger Gracie lopettaa kaikki perus ristikuristeella mountista.
Mutta kuinka moni lopettaa Roger Gracien ristikuristuksella?
Niin, parhaita ei välttämättä kovin moni lopettele millään :) Itse olen mieltänyt asian niin, että kyse on enemmänkin silmästä kuin siitä varsinaisesta tekniikasta. Eli että osaa pelata tekniikalle paikan ja sen paikan hyödyntää.

Mutta tämä taisi mennä kyllä ja aika OT, pahoittelut siitä.
Mä jatkan tota, koska olet aika ytimessä mun mielestä

Eli mun mielestä tekniikat on yks asia, mutta niiden soveltaminen aivan eri. Syy miksi nimenomaan esim. Beefcaken esimerkki on niin jumalattoman oivallinen tähän kohtaan.

Väitän että todella monipuolinen kaveri häviää 9/10 erikoistuneelle kaverille. Tarkoitan tällä kahta henkilöä jotka ovat treenanneet yhtä paljon/kauan, toinen on harjoitellut todella kapeaa tekniikkarepertuaaria ja toinen vuorostaan todella laajaa (suhdeluku varmasti tasoittuu jossaan 10-15 vuoden kokemuksen kohdalla). Jiu-jitsu on kuitenkin niin paljon soveltamista että kun tekee tiettyjä juttuja todella paljon oppii myös vastustajan reaktiot ja niihin oppii sitten sopeutumaan. Kun taas vuorostaan joku voi osata jonkun tekniikan puhtaana todella nätisti, mutta ei saa sitä ikinä onnistumaan sparrissa kun kaveri ei teekkään juuri niin kun vastustelematon uke.

Tämä onkin mun mielestä jiu-jitsun suola, mikään tilanne ei ole identtinen ja siinä ratkaisee kokemuksen kautta hankitta pelisilmä, mitä voi siis kutsua soveltamiseksi tai miksi nyt haluaakaan.

Nykyään ne harvat kerrat kun vedän treenejä, en edes tykkää opettaa tekniikka. Mun mielestä kun ei ole mitään oikeaa tai väärää tapaa tehdä asioita (karrikoidusti). Mielummin opetan käsitteitä ja kokonaisuuksia. Esim. jos haluan opettaa guardin ohitusta, niin voin näyttää yhden malliesimerkin ohituksesta ja sitten selitän mitkä ne ratkaisevat asiat siinä on. Esim. mitkä tukipisteet ovat tärkeitä ja millä vastustaja voi estää ohituksen ja millä taas kaverin vastaliikkeen voi neutralisoida. Tässäkin tulee esille fyysiset erot. On täysin eri ohittaa pitkäjalkaisen kaverin guardin verrattuna lyhytjalkaisen guardi. Joten musta on jopa tyhmää sanoa jollekkin "näin se menee".

Monet varmasti myös pitävät mun opetuksia vähän ympäripyöreinä koska en esitä selkeää vastausta, pikemminkin haluan opastaa tekniikan periaatteiden pariin ja toivoisin toisen osapuolen itse ajattelevan ja yrittävän löytää itselleen sopivaa sovellusta tekniikkaan.
Lazy jiu-jitsu
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#43

Viesti HannuL »

Minulle kolahti Ryan Hallin guard passing DVD. Siinä on periaatteita.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#44

Viesti Mika »

Benu kirjoitti: Nykyään ne harvat kerrat kun vedän treenejä, en edes tykkää opettaa tekniikka. Mun mielestä kun ei ole mitään oikeaa tai väärää tapaa tehdä asioita (karrikoidusti). Mielummin opetan käsitteitä ja kokonaisuuksia. Esim. jos haluan opettaa guardin ohitusta, niin voin näyttää yhden malliesimerkin ohituksesta ja sitten selitän mitkä ne ratkaisevat asiat siinä on. Esim. mitkä tukipisteet ovat tärkeitä ja millä vastustaja voi estää ohituksen ja millä taas kaverin vastaliikkeen voi neutralisoida. Tässäkin tulee esille fyysiset erot. On täysin eri ohittaa pitkäjalkaisen kaverin guardin verrattuna lyhytjalkaisen guardi. Joten musta on jopa tyhmää sanoa jollekkin "näin se menee".
Benu on oivaltanut perinteisten lajien opetusajatusmaailman. 8-)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Avoin oppimisryhmä

#45

Viesti DeusVult »

Mika kirjoitti: Benu on oivaltanut perinteisten lajien opetusajatusmaailman. 8-)
Tää sopis paremmin siihen ketjuun jonka nimi lausutaan vain kuiskaten, mutta missä menee se raja periaatteen ja tekniikan välillä? Eihän nyt mitään tekniikkaa voi opettaa matemaattisen tarkasti, aina tulee muuttujia kuten painoero, pituusero, ulottuvuusero, voimaero, pienikin muutos kulmassa tai etäisyydessä jne. jolloin suoritus vaatii soveltamista. Ei välttämättä kovin suurta soveltamista, mutta soveltamista kuitenkin.

Jos esim opettaisin heittoja sanomalla että "tänään heitetään vastustaja. Pääpointit on saada vastustaja ensin irtoamaan maasta ja sitten putoamaan takaisin maahan jotenkin muuten kuin jalat edellä. Saa suorittaa.", niin se olisi ainakin periaateopetusta, mutta olisiko se kovin hyödyllistä? Minusta huomattavasti fiksumpaa on opettaa jotain tietyntyyppistä heittoa esimerkkinä vastustajan heittämisestä, ja kertoa että tällaisessa heitossa on olennaista tällainen horjutus, oman painopisteen laskeminen vastustajan painopisteen alle, vartalon kierto tiettyyn suuntaan ja ponnistus jaloilla. Mutta tämä on jo niin tarkasti määritelty tapa heittää vastustaja, että sille on annettu jo jokin oma nimi. Kyseessä on siis jo tekniikka, ei enää pelkkä periaate.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa