Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Avoin oppimisryhmä

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#1

Viesti HannuL »

Olen viritellyt ajatusta oppimispäiväkirjan ja oppimisryhmän käyttämistä motivaation tukena. (Osittain liittyy työssäni käyttämään Kiltakoulutukseen, jossa oppimisen välineenä käytetään bloggaamista.)

Siis vuoden kokeilu, jossa ryhmä pitää oppimispäiväkirjaa netissä ja toteuttaa itse määritelemiään tavoitteita. Oma tavoitteeni on tutustua purppuravyön tekniikoihin.

http://nextbelt.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Avoin oppimisryhmä

#2

Viesti JanneM »

Luin tuolta sinun blogista, että aiot olla Pedro Auerin musta vyö 9 vuoden sisällä. (melko tiukka tavoite)
Kuinka meinasit että sekäytännössä toteutuu? Leirittämällä maailmalla vai onko Pedro Sauerilla joku online grading systeemi?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#3

Viesti HannuL »

Pelkään itsekin, että aikataulu on tiukka - ellei mahdoton. Periaatteessa 3 vuotta on nyt takana ja 9 vuotta edessä eli 12 vuotta yhteensä. Se tuntuu jo hiukan enemmän mahdolliselta, mutta edelleen aika vaikealta, kun huomioi suorittajan:-)

Pedro ei myönnä vöitä netissä. Siis leirille on mentävä tai tapaamaan jotain mustaa vyötä.
Lisäksi Sauer ei hyväksy muiden myöntämiä vöitä, joten ajattelin pitää oman seuran vyötä, kunnes toisin määrätään.

Ensimmäinen leiri on Islannissa kesäkuun alussa eli siellä näen gurun livenä.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Avoin oppimisryhmä

#4

Viesti JanneM »

Ok.

12 vuotta on jo hieman normaalimpi aika, mutta jos treenaaminen on lähinnä leiriellä (kuinka monta leiriä edes vuodesa pystyy ulkomailla käymään?) niin on sekin tiukka aikataulu.
12 vuotta on kohtuullinen aikataulu semmoisella 3-4 kertaa viikossa ohjatuissa harjoituksissa käyvälle ei superlahjakkaalle harrastajalle. Nyt täytyy sanoa, että en tiedä kuinka lahjakas olet koska harrastushistoriasi on melko katkonainen. :) Ikäsi puolesta törkeästi oletan, että et ole semmoinen nuori superlahjakkuus johon tekniikka ja taito uppoaa niinkuin suohon. ;)

Miksi Pedro Sauer määrittelisi minkä merkkistä vyötä saat käyttää? Sinullahan on muistaakseni valkoinen vyö tällä hetkellä...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
HarriN
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 527
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: MMA & BJJ
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#5

Viesti HarriN »

HannuL kirjoitti: Pedro ei myönnä vöitä netissä. Siis leirille on mentävä tai tapaamaan jotain mustaa vyötä.
Lisäksi Sauer ei hyväksy muiden myöntämiä vöitä, joten ajattelin pitää oman seuran vyötä, kunnes toisin määrätään.

Ensimmäinen leiri on Islannissa kesäkuun alussa eli siellä näen gurun livenä.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miksi tällainen systeemi perinteisen seurassa harjoittelun sijasta ja miksi juuri Sauer?
Mielipiteet ja möläytykset ovat omiani. Yhdistyksen virallista kantaa edustaessani mainitsen sen kirjoituksessani.

Finnfighters`Gym
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#6

Viesti HannuL »

Ei ehkä mitään järkevää. Eli eihän koko juttu ole järkevä. Katselin aika monta systeemiä. Tällä hetkellä seuraan myös LovatoJr:n ohjelmaa, mutta se on oikeastaan pelkästään kilpailemiseen keskittyvää. Gracie University tuntui lopulta kalliilta - luulen, että ihan yees. Gracie Barra kävi mielessä ja siinä olisi seurat lähellä eli GB:lla on myös selkeät kirteerit ja opetusohjelma vöitä varten.

Luulen, että PSBJJA:n valita oli sattumus eli Ribeiron (LovatoJr), GB:n ja Sauerin tekniikat sattuvat aika paljon yksiin. Sauerilla on mahdollisuus olla yksityishenkilönä jäsenenä yhdistyksessä.

Tämän projektin alkuperäinen tarkoitus ei ole ollut laistaa oman seuran treeneistä eli edelleen paras perusta harjoittelulle tulee seuran harjoituksista. (Tosin olen kyllä himmaillut omia treenejä, mutta yrittänyt opetella PSBJJA:n sinisen vyön tekniikat ja nyt siis uusi tavoite on purppura. Samaan aikaan on tullut hirvittävästi uutta tekniikkaa LovatoJr:n ohjelmasta. Onneksi on jonkinlainen ymmärrettävä rakenne, joka auttaa oppimisessa. Vielä on iso harppaus siirtää tekniikoiden "tuntemus" käytännön toteutukseen.)
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#7

Viesti HannuL »

Jannelle,
harjoittelu ei ole ollut katkonaista eli olen harjoitellut lajia jatkuvasti 4 - 6 kertaa viikossa. Katkonaista on ollut ainoastaan ohjatuissa harjoituksissa käyminen:-) Mutta pitää tunnustaa, että en taida olla superlahjakkuus tai sitten jossain odottaa hirvittävä määrä osaamista, joka puhkeaa yllättäen kukkaan.

Sauer määrittää vain sen, ettei hän hyväksy muiden myöntämiä vöitä eli ne täytyy suorittaa uudestaan.
Itse ajattelin, että kääntäen tämän pitäisi tarkoittaa, ettei muidenkaan tarvitse hyväksyä Pedron myöntämiä vöitä.
Varmaan jokainen saa hyväksyä omassa organisaatiossaan ne vyöt jotka haluaa ja omilla perusteillaan.

Minulla on valkoinen vyö ja ajattelin käyttää valkoista vyötä, kunnes seura myöntää uuden.

Lähden siitä, että opettelen taitoja ja vyöt myöntelee joku muu.
(Tietysti Sauerin seuroissa pitää käyttää heidän myöntämiään vöitä eli edelleen valkoisella mennään.)
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Avoin oppimisryhmä

#8

Viesti JanneM »

Anteeksi suorasukaiasuuteni, mutta 4-6 kertaa viikossa itsekseen pähkäillen tai toisen valkovöisen kanssa tekniikkaa videolta opetellen ei vastaa missään määrin säännöllisesti ohjatuissa harjoituksissa käymistä. Kerran viikossakin on säännöllistä. 2-3 kertaa viikossa voi jo kehittyäkkin paremmin.

Sinulla on erittäin hyvä jiu-jitsuseura kotikaupungissasi joka tarjoaa ohjattuja harjoituksia 6 päivänä viikossa. Niistä 3-4 harjoitellaan puvulla. Vaikka seura on kilpailupainotteinen panostetaan perustekniikoiden osaamiseen kuitenkin paljon. Mitään teennäisiä tekniikkalistoja ei ole vaan oletamme suerassa harjoittelijoiden kehittyvän kokonaisvaltaisesti jiu-jitsussa ja edistyminen myös vyöarvoissa tulee sitä kautta.

Mitä sinä oikeastaan halut jiu-jitsulta?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#9

Viesti HannuL »

Erinomainen kysymys "Mitä oikeastaan haluan jiu-jitsulta"?
Olen uskotellut itselleni, että haluan harjoitella, jotta pysyisin kunnossa. MUTTA siihen ei oikeasti tarvitse Jiu Jitsua. Lenkkeily ja puntti riittäisi mainiosti.

Ehkä minusta on vain kiva pähkäillä tekniikoita? Yrittää opetella jotain ja varovaisesti kokeilla, että toimiiko.

Luultavasti nykyinen systeemi on tuntunut hyvältä, koska olen sitä jatkanut. Varmasti se täyttää jonkinlaisen pätemisen tunteen.
Olen samaa mieltä, että seuran harjoituksissa tulisi käydä. Odottelen sitä, että kerta maksut harjoituksiin tulevat käyttöön:-)

En pysty tai halua väitellä tämän projektin mielekkyydestä eli ajatuksesta opetella jotain tekniikkalistaa. Toisaalta siinä on kuitenkin ajatus käydä jonkinlainen perustekniikan kirjo läpi. Toisaalta lista on järjetön, jos ajatellaan, että pitäisi puolustautua - siihen riittää muutaman tekniikan hyvä hallinta.

Olen luottavainen, että seura tulee myöntämään minulle vyön, sitten kun porukka katsoo, että sellaisen ansaitsen. Kun sellaisen saan, käytän sitä seuran harjoituksissa. En jostain syystä odota vyötä ihan lähitulevaisuudessa, mutta en anna sen estää omaa harjoitteluani.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Avoin oppimisryhmä

#10

Viesti JanneM »

Olet joskus sanonut, että 10€(kerta on hyvä kerta masku. Jos käyt kerran viikossa on kuukausimaksun maksamalla kertatreeni 10€ arvoinen. Ja innostuksen lisäännyttyä kertahinta vain pienenee... ;)

Projekti on varmasti hyvä. Sitä en kiistä. Mikä tahansa millä saa omaa harjoitteluaan jäsennettyä tai tehostettua on hyvä juttu sen perus harjoittelun lisäksi. :thumbsup:
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Avoin oppimisryhmä

#11

Viesti Benu »

Mä olen aika hämilläni. Miksi joku haluaisi asettaa itsensä tuohon asemaan? Jos on mahdollisuus treenata seurassa mutta valitsee netinvälityksellä/videoiden kautta treenaamisen?

Itse olin siinä tilanteessa että jouduin harjoittelemaan videoiden ja toisten valkovöisten kanssa eikä se kyllä ainakaan edesauttanut mun kehitystä. Toki olihan sekin ihan mukavaa puuhaa, mutta olisin kyllä ottanut jonkun kokeneemman kaverin vetämät treenit noiden treenien yli any day. Ja tajuaahan nyt varmasti kaikki että joku nettivyö ei ole oikeasti missään arvossa muiden lajia harrastavien keskuudessa ellei taidot ole samalla tasolla (mitä en vain voi uskoa todeksi).
Lazy jiu-jitsu
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#12

Viesti HannuL »

Kieltämättä olen laskeskellut ihan samaa ja varsinkin nyt kun tulee kesä ja opetus loppuu, voisin saada kertahintaa hiukan halvemmaksi kohtalaisen helposti.

Siis 4 x 10 on kuukausi ja sillä summalla saa käydä tarvittaessa vähän ahkeramminkin.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Avoin oppimisryhmä

#13

Viesti JanneM »

Seuran jäsenmaksu on 20€/vuosi ja harjoitusmaksu on 40€/kk tai 200€/6kk (400€/12kk) Sillä saa käydä niin paljon kun kerkeää ja kaikki harjoitukset ovat käytössä.


editÄ: Muillekkin Jyväskylän FIght CLubista kiinnostuneille lisätietoja seurasta http://www.jklfightclub.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Avoin oppimisryhmä

#14

Viesti Benu »

Pakko sanoa ettei kyllä JKL FC:n hinnat ole lainkaan pahat. Vielä kun näkee uuden salin, niin väittäisin että ostopäätöksen tekeminen on aika helppo.
Lazy jiu-jitsu
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Avoin oppimisryhmä

#15

Viesti HannuL »

Benulle,
netti vyö maksaa ilmeisesti noin 20 euroa. Luultavasti se on myös sen arvoinen.
Olen kuullut, että jotkut myös myyvät arviointitilaisuuksia joissa esimerkiksi musta vyö maksaa noin 350 - 400 dollaria.
Olen samaa mieltä, että netissä suoritettu vyö ei voi olla saajalleen kovinkaan ansaitun oloinen.
En tosin ymmärrä, miksi otit sen esille tässä yhteydessä?


Avoimessa oppimisprojektissa ei ole kyse vyön suorittamisesta vaan ainoastaan tekniikoiden opettelemisesta. Lisäksi on oletus, että tekniikoita ei opita soveltamaan purppuran edellytämällä tasolla - siis ikään kuin tutustutaan tekniikoihin, jotta niitä voisi harjoitella.

Miksi ihmeessä joku haluaa harjoitella jonkinlaisia järjellisiä kokonaisuuksia? Eikä pelkästään satunnaisia tekniikoita seuran harjoituksissa tai youtubesta. (Seuran harjoituksissa tekniikat eivät ole satunnaisia, mutta ne muuttuvat satunnaisiksi, jos henkilö ei käy säännöllisesti treeneissä.)

Kuvittelen, että systemaattisen perustan rakentaminen on parempi vaihtoehto kuin tekniikasta toiseen hyppiminen. (Esimerkkinä LovatoJr:n toimintaketjut tai tässä tapauksessa ensin sinisen tekniikoiden opettelu ja sitten purppuran.)

Hirvittävän selvää on, että tekniikoiden sisäistäminen vaatii nujuamista eritasoisten vastustajien kanssa. Siis yksin tai pienessä piirissä ei tule kaikkia erilaisia tilanteita vastaan. Toisaalta moni tekniikan aihio tuomitaan toimimattomaksi, kun sitä yritetään huonolla tekniikalla hyvään vastustajaan. Sama juttu olisi saattanut toimia, jos yksityiskohdat olisivat kunnossa.

Miksi pitää oppimispäiväkirjaa omasta oppimisestaan?
Aika moni oppii reflektoimalla ja niin voi myös löytää omia heikkoja kohtia eli ajanmittaan huomaa aina joutuvansa vakiotilanteisiin joihin ei olisi alunalkujaankaan pitänyt joutua.

Oppimispäiväkirjan pitäminen ei ole vaihtoehto harjoituksissa käymiselle. Nettisivulla olen lisäksi kehoittanut tekemään oman ohjelmansa ja kertomaan sen etenemisestä. Esimerkiksi Gracie Barran porukka voisi mainiosti kertoa oman viikko-ohjelman toteutumisesta ja siihen liittyvistä kokemuksistaan. Minusta olisi hyvä, jos vuoden projektilla olisi tavoite eli jokin kokonaisuus, eikä pelkästään fiilistelyä harjoituksista.

Ihan vielä varmuudeksi. En siis opeta mitään netissä. Netissä ei suoriteta vöitä. Tavoite on jakaa kokemuksia ja hyvällä tuurilla oppia myös toisten kokemuksista, mutta erityisesti oppia palauttamalla mieleen oman treenin vaiheet.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 62 kurkkijaa