Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Judon historia

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

sikajudoka
reiteenpotkija
Viestit: 324
Lauteille: Helmikuu 2009
Tykännyt: 17 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

Judon historia

Viesti sikajudoka »

Kano halusi yhdistää judon ja kendon elämänsä ehtoopuolella. https://www.researchgate.net/publicatio ... evelopment
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 18207
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 335 kertaa
Tykätty: 197 kertaa

Judon historia

Viesti Lasse Candé »

Abstrakti:
Judo's founder, Jigoro Kano, stated by the end of his life that in the future judo should integrate the principles of kendo (Japanese swordsmanship). He also often mentioned that his vision of ideal judo was present in the extremely fluid randori sparring practices that took place during the early years of judo. These statements will be unexpected for most modern judo practitioners, who practice a competitive judo as a sport and are largely unaware of Kano's desire to make judo into a practical martial art. Kano's hope of combining the principles of judo and kendo to make a practical martial art was not realized during his lifetime, but his goal was pursued by his student, Kenji Tomiki. Professor Tomiki defined the principle of kendo as the "technical theory of chop and thrust while avoiding being touched" and worked towards integrating it with judo's throwing techniques. In particular, he noted that just as the proper moment to begin executing a sword technique is the moment of first contact between attacker and defender, the proper moment to begin executing a judo technique is also the moment of first contact between attacker and defender. Thus, the long periods of slow and indecisive wrestling that occur in modern judo tournaments after competitors have grabbed each other's uniforms fail to meet Kano's ideal. Instead, players should grasp lightly, move fluidly, and treat each moment as the moment of initial contact.


Hyviä ajatuksia ja oletan että isossa osassa judon tekniikoita tuo toiminnan välittömyys on ollut tärkeä pointti. Kerran näin koryupuolella demon jostakin judon heitosta, joka oli jokin lonkkaheiton variantti. Asiansa tunteva demoaja demosi heiton ensin isona ja siitä tuli melkoinen wow-efekti, mutta totesi että iso versio ei ole historiallisesti se alkuperäinen. Heiton tavoite on alunperin saattaa vihollinen nopeasti jalkojen juureen, jotta jatko mahdollistuu. Esim veitsen kera. Jos heiton tekee isona, varsinkin paljon heittelyä kokenut pystyy sopeutumaan tilanteeseen lentonsa aikana ja tähän ei haluta antaa mahdollisuutta. Niinpä jälkimmäinen demo oli aika ei-näyttävä, mutta nopea pyllähdytys, jonka jälkeen vastustaja oli maassa

Abstraktin pointtiin tämä liittyy siten, että vääntö aikaansaa suurempia heittoja. On vähän älyllisesti laiskaa väittää niitä pelkästään näyttävyysasioiksi. Mutta mitä käytännöllisiä mahdollisuuksia paini(kilpa)lajia edes olisi kehittää itseään abstraktin ideaalien suuntaan?

En lukenut artikkelia, ainakaan vielä. Ehkä se vastaakin tähän joiltain osin. (?)
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Lasse Candé viestistä:
Ôari
Kuvake
Ôari
etupotkija
Viestit: 12534
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 442 kertaa
Tykätty: 27 kertaa

Judon historia

Viesti Ôari »

Jotta pysyy aiheessa, niin historiallisesti judon heittojen pitäisi varmaan olla turvallisia - ainakin ideaalitasolla - jotta niiden tekeminen kilpailutilanteessa ei olisi turhaa terveyttä vaarantavaa.

Kun taas ei kilpatoiminnalliselta mallilta katsotaan, niin paremman kaatumisen mahdollistava on riski, sillä silloin se kaadettu on myös enemmän kuin vähemmän toimintakykyinen, voi hakea niitä omia välineitään, tai päästä takaisin jaloilleenkin.

Eräs oman lajikokonaisuuden ajatuksista on, että "mukauttavissa tekniikoissa" (Dakentaijutsu; "iskuasetaidot") varsinainen vahinko tapahtuu ennen maahan osumista, ja "mukautuvissa" (Jûtaijutsu; vanha nimitys jujutsulle) taas maahan osuttaessa....
______________________
sikajudoka
reiteenpotkija
Viestit: 324
Lauteille: Helmikuu 2009
Tykännyt: 17 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

Judon historia

Viesti sikajudoka »

Judon historiasta kiinnostuneille kaksi saksalaisen kata-asiantuntijan luentoa (englanniksi, ei saksaksi)



sikajudoka
reiteenpotkija
Viestit: 324
Lauteille: Helmikuu 2009
Tykännyt: 17 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

Judon historia

Viesti sikajudoka »

Espanjassa on porukka, joka treenaa traditionaalista judoa nimellä Kano ryu nihon jujutsu. Tässä pari videota

Yamashitan kehittämä poliisin itsepuolustuskata Torite no kata



Kazuo Iton kehittämä itsepuolustuskata

Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit: 2935
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu
Sivulajit: IP, BJJ, SW, KB, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi
Tykännyt: 22 kertaa
Tykätty: 67 kertaa

Judon historia

Viesti Jasse »

Kirjoittelin juuri valmiiksi seitsemän sivuisen artikkelin josta tullee toinen lukuni Jujutsun historiaa Suomessa käsittelevään kirjaan, aiheena Jigoro Kano ja judon kehitys. Tässä muutama kääntämäni siteeraus itseltään Jigoro Kanolta kirjasta "judo memoirs of jigoro kano".


”Kun vertaillaan yksityiskohtaisesti perinteistä jujutsua ja Kodokan judoa, isot erot näiden järjestelmien välillä tulee nopeasti selväksi. Esimerkiksi, jujutsu-mestarit ovat maininneet että Kodokan judon valikoimassa on enemmän jalka- ja lonkkaheittoja kun useimmissa perinteisissä jujutsu-tyyleissä. Kuitenkin oleellisin ero on vastustajan tasapainon horjuttamisessa. Tässä on Kodokan judon erityspiirre. Käytettiinpä mitä tekniikkaa hyvänsä, vasta onnistuneen horjutuksen jälkeen pitäisi yrittää hyökkäystä.”

”Perinteiset jujutsu tekniikat olivat suunniteltu lähinnä vammauttamaan tai tappamaan vihollinen, eivätkä vaikuttamaan myönteisesti moraaliin, mieleen tai kehoon. Tulin kuitenkin siihen tulokseen että muutoksia tekemällä monet näistä jujutsutekniikoista voisivat olla tuvallisia, käytännöllisiä nykyelämässä, hyödyksi keholle sekä kehittää mieltä.”

"Tenjin Shinyo ja Kito-koulun lisäksi tutkin muidenkin jujutsukoulujen tekniikoita. Oivalsin että kamppailutaidon harjoittaminen voisi toimia voimavarana tavoitellessa itsensä kehittämistä. Päätin omaksua tehokkaimmat tekniikat eri jujutsutyyleistä ja lisätä omia ideoitani. Siten perustamalla judon olin luonut oman järjestelmäni fyysiseen ja psyykkiseen harjoitteluun. Tajusin ettei minun tulisi pitää tätä tietoa yksin itselläni vaan minun tulisi opettaa sitä ihmisille ympäri maailmaa."

"Tuona aikana oli vielä suhteellisen suuri määrä ihmisiä jotka olivat kiinnostuneet erilaisista perinteisistä kamppailutaidoista. Kuitenkin, koska jotkut vastustivat menneessä elämistä, he ajattelivat että on parempi luopua niin vanhentuneista aktiviteeteista. Niinpä, kamppailulajit alkoivat menettää aiempaa suosiotaan, etenkin aseettomat jujutsutyylit. Korvatakseen tulojen menetystä, jotkut jujutsu mestarit alkoivat esiintyä näytösotteluissa. He haastoivat sumo-painijoita ja muiden tyylien jujutsukoita. Sisäänpääsymaksut auttoivat heitä lisäämään tulojaan. Tällä tavalla, kamppailulajien maailma alkoi muuttua viihteeksi ja niin näiden lajien oikea luonne muuttui ja halventui radikaalisti. Osaksi tämän tilanteen takia jujutsun suosio ja harrastajien määrä laski entisestään. Kun aloin opettamaan taistelutaitoja vakavissani, en opettanut perinteistä jujutsua sellaisenaan, vaan taitona joka pohjautui pitkälle ulottuvaan henkisyyteen. Koska jujutsu oli suuriltaosin ajautunut huonoon maineeseen, en tarkoituksella käyttänyt lainkaan termiä jujutsu, vaan ajattelin että on parempi käyttää toista nimeä. Valitsemani nimi oli Kodokan judo.”

”Mainitsin aikaisemmin, koskien jujutsua feodaaliajan loputtua, kuinka harjoittelimme sekä jujutsu-randoria että -kataa. Jujutsun randori-harjoittelu, pohjautuen kataan, yleistyi vasta vuoden 1867 jälkeen. Aikansa jujutsu-mestarit tutkiskelivat tapoja suorittaa tekniikoitaan randori-tapaan ja viime aikoina sellainen harjoittelu on tullut yleiseksi. Niinpä, ennen Meiji-kauden alkua, suurin osa jujutsu-mestareista ei opettanut randoria olenkaan.”

Kun aloin opiskella Tenjin Shinyo ryu ja Kito ryu-jujutsua, opetettiin niissä sekä kataa että randoria. Tämä on järkevää ja luonnollista, eikä jujutsua tule koskaan pitää vain yhtenä tai toisena, vaan näiden kahden yhdistelmänä.”
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Jasse viestistä:
Kari AittomäkiRojolaLasse CandéMika
"Tyyneys on lepäävää rohkeutta." - Bushido/Nitobe
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit: 2935
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu
Sivulajit: IP, BJJ, SW, KB, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi
Tykännyt: 22 kertaa
Tykätty: 67 kertaa

Judon historia

Viesti Jasse »

Jasse kirjoitti: huhti 5, 2021, 18.35 ”Mainitsin aikaisemmin, koskien jujutsua feodaaliajan loputtua, kuinka harjoittelimme sekä jujutsu-randoria että -kataa. Jujutsun randori-harjoittelu, pohjautuen kataan, yleistyi vasta vuoden 1867 jälkeen. Aikansa jujutsu-mestarit tutkiskelivat tapoja suorittaa tekniikoitaan randori-tapaan ja viime aikoina sellainen harjoittelu on tullut yleiseksi. Niinpä, ennen Meiji-kauden alkua, suurin osa jujutsu-mestareista ei opettanut randoria olenkaan.”
Mikä minua ennen kaikkea kiinnostaa on että millaista jujutsu kanon aikaan ja sitä ennen oli, ja että miten alkuaikojen judo erosi ja alkoi erota perintesistä jujutsu tyyleistä. Itselläni oli aikoinaan semmoinen yksinkertaistettu ajatus että Kano lähes tulkoon loi randorin ja että ko-ryu jujutsu on aina ollut hyvin tiukasti tiukkaa kataamista. Mutta ilmeisesti vasta Kodokan judon systy alkoi vetää kataajia ja sporttaajia eri leireihin. Tai uskoisin että vieläkin isompi jakaja oli toinen maailmansota jonka jälkeen lajit hetkeksi kiellettiin japanissa ja sitten judo sallittiin urheilulajina ja koryu suorastaan pasifistisena ja esteettisenä kulttuuriperimänä.

Tuossa ylläolevassa lainauksessa Kano sanoo että randori yleisty voimakkaasti vasta shogunaatin kaatumisen jälkeen. Mutta minulla on tässä vieressäni Nippon budokanin julkaisu "Budo - the martial ways of japan." Joss todetaan että Togukawa shogunaatin lopussa sekä jujutsu että miekkakouluissa randori oli monesti kataa suositumpi harjoitusmuoto.
"Tyyneys on lepäävää rohkeutta." - Bushido/Nitobe
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 18207
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 335 kertaa
Tykätty: 197 kertaa

Judon historia

Viesti Lasse Candé »

Tässä hyvää tekstiä jossa Judon saapuminen näkyy monin paikoin. Ei ehkä niin pääse tekniikkaan silti käsiksi. Mutta jos joskus tulet Threadgill sensein leirille, niin uskon hänen olevan mitä parhain ihminen vastaamaan tuohon kysymykseen.

https://www.koryu.com/library/tthreadgill1.html



Juuri ennen Ohgami sensein kuolemaa Threadgill ja Ohgami saivat Shindo Yoshinryu -kirjansa valmiiksi. Siinä näkyy myös tekniikkaa. En ole vielä ostanut sitä, kun korona iski.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Lasse Candé viestistä:
Jasse
sikajudoka
reiteenpotkija
Viestit: 324
Lauteille: Helmikuu 2009
Tykännyt: 17 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

Judon historia

Viesti sikajudoka »

Kanon mukaan judon tekniset perusteet oli saatu valmiiksi vuonna 1889, jolloin Kano esitteli ensimmäiset "viralliset" heittotekniikat kasvatusalan ammattilaisille. Tässä saksalaisen historioitsijan näkemyksiä.

"Niehaus (2003, S. 248) spricht davon, dass die Entwicklung der Systematisierung der Würfe drei Stufen
durchlaufen habe und nennt als erste Stufe die Rede verbunden mit einer umfangreichen
Demonstration, die Jigoro Kano 1889
vor der Dai Nihon Kyokukai (Der Großjapanischen Gesellschaft
für Erziehung) hielt. "

Kano lässt diese 15 Würfe bei seinem Vortrag demonstrieren und erläutert sie

1. Te-waza : Uki-otoshi, Seoi-nage
2. Koshi-waza: Uki-goshi, Harai-goshi, Tsuri-komi-goshi, Ushiro-goshi
3. Ashi-waza: Ashi-barai, Ko-soto-gari, O-soto-gari, Uchi-mata
4. Ma-sutemi-waza: Tomoe-nage, Ura-nage
5. Yoko-sutemi-waza: Yoko-gake, Uki-waza, Yoko-guruma
(fett = die Würfe, die auch in der Nage-no-kata von heute enthalten sind)
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan sikajudoka viestistä:
Lasse CandéMikaJasse

Seuraajat

Kuvake
Andy
Kuvake
JanneM
Kuvake
Jasse
Lasse Candé
PetriP
Kuvake
SamuV
sikajudoka
Kuvake
TimoS
Kuvake
Ôari